Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Råd søges - døgngræs elle jordfold?
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 23:19

Hej allesammen!

Min fjordhoppe og miniature, går pt på jordfold.. De er utrolig nøjsomme, så der er nede på 4-5kg wrap om dagen, halm til hygge og en håndfuld lucerne til deres vitaminer/mineraler! Der udover låner jeg naboens græsfold 2t om dagen, for at lette min samvittighed..

Da jeg tidligere har haft en krybbebider, hvor jeg måtte sætte mig meget ind i det omkring foder, ved jeg at de kører på alermerende lidt grovfoder, men de må simpelthen ikke bliver større..

Nu slog det mig så lige.. Ville det være bedre for dem at gå på græs x antal timer om dagen med mundkurv på, end de meget få kg wrap fordelt på 3 gange om dagen, samt de to timer med fuld adgang til græs?

Græs m mundkurv: Fordelen ville jeg mene var, at de kunne spise kontinuerligt i begrænsede mængder.. Ulempen - ville de få for meget? Hvor mangt timer ville I lade jeres nøjsomme heste gå på græsset?

Jordfold: Fordel - Jeg har forholdsvist let ved at styre indtaget.. Klar ulempe - for små mængder til at holde gang i deres maver!

Råd/meninger modtages med kyshånd!!!

Mvh Sanne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 07:21

Jeg vil anbefale mundkurv - min hest var også blevet meget tyk og han går nu på døgnfold med de små hele døgnet iført mundkurv.

Sidste år prøvede jeg også med mundkurv det ½ døgn, men droppede da han blev så frygtelig trist.

I år går han med den hele døgnet og det er han ok med - det virker som om det er nemmere for ham at affinde sig med den når han har den på hele tiden.

Kansas har tabt sig næsten 25 cm på gjordemålet siden april hvor han fik mundkurven på.

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 12:11

....tja jeg er ikke så meget for mundkurve. Kan du ikke få et meget lille stykke af gange af den græsfold som de gang gå på?

Evt. få det slået så de kun kan nippe af græsset?

Det syns jeg ville være det mest ideelle og billigste.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

* Holbæks Thalullah TIL SALG! *

*Logik Møldrup*

Super lækkert knabstrupperføl sælges!

Nu, snart med ny HP; www.123hjemmeside.dk/stutteri- holbaek

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 12:20

Mine heste er også meget nøjsomme. De går på en nedbidt fold 21 timer i døgnet ca. Her får de ca. 1 kg. hø og så lidt halm til natten udover deres vitaminer. De kommer ud på en stor græsfold 3 timer dagligt ca. Det fungerer fint her.

Sascha, Sani Cheval og IA Halimah Bint Ibriiz ox

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

jkahjkashk
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 12:20

Mundkurv :)

Min tinker hoppe er også meget nøjsom. Hun har de sidste 2 år gået på jordfold 12 timer dagligt (mindst) med 1 ven - men ikke været glad for det (hun manglede hendes flok).

I år har jeg så købt en greenguard mundkurv og grime til - og det har været de bedste penge jeg længe har givet ud på hyppen!

Hun er GLAD for nu er hun:

1. sammen med hendes flok 24 timer i døgnet.

2. Kan hun æde græs 24 timer i døgnet.

Jeg er også glad eftersom hun har tabt sig 30 kg, ikke er sur og tvær pga. jordfold og ikke giver en frygtelig masse ekstra arbejde med omflytning fra fold til fold 2 gange dagligt :)

Greenguard mundkurv og grime vil jeg klart anbefale til fjordhesten - str. full (de er lidt små, i hvert fald den gamle model, i størrelserne).

Og også GG til den lille, hvis den kan passe pony størrelsen.

De får kun 1/5 af det normale græsindtag - så de 2 timer de går på græs nu kunne blive til 10 timer!!! Med ca. samme foder mængde som resultat.

GG er dyr ja - men pengene værd :)

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 13:00

Min første tanke da jeg læste dit indlæg, var hvad med noget frøgræs?? Ud fra hvad jeg har kunnet forstå, er det en grov form for hø, men uden ret meget næring /krudt i, da det bliver høstet sent og ej mens det er frodigt og fyldt med sukker. Så kan de fortsætte rytmen med 2 timer på græs, men så få flere kg. grovfoder til når de er på jordfold.

0
0
Svar på denne tråd

frøgræs
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 20:50

hej sanne

jeg vil mene det samme som stald althoff.

vi fik på et tidspunkt noget wrappet frøgræs herhjemme,som var rigtig lækkert grønt og der var ikke mere energi i end halm

vi ses

hilsen ginnie

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs..
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 22:21

Tusind tak for hjælpen pt..

Vedr frøgræs - fulgte nogle debatter om emnet da jeg ejede krybbebideren og frøgræs var "no-go" ligesom halm! Frøgræs var et lille trin op af stigen, sammenlignet med halm, men stadig ikke noget som på nogen måde vil kunne gå end og erstatte wrap/hø!

Har dette ændret sig siden da? Ellers ønsker jeg ikke at erstatte mit wrap med frøgræs!

Mvh Sanne

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 23:52

hej igen

hvad med at gøre det svært for dem at spise det for hurtigt.

feks købe to hønet med små huller. og så blander du wrappen med halm og uddeler over flere gange

og evt købe de der mundkurve til græsfolden,så de også kan gå lidt længere der.

det er sgu en kunst at holde de der heste som ikke tåler så meget.min æder bare konstant,ja, jeg bliver næsten ædt ud af huset

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 00:20

ligger ernæringsmæssigt, som regel, midt mellem hø og halm. Kan du finde noget uden støv, så er det udemærket grovfoder til nøjsomme heste.

Men jeg synes altså din plan lyder god, som den er nu?? 5 kg wrap, rigeligt halm til at holde fordøjelse i gang og så 2 timer på græs. Til en nøjsom hest er det altså en fin plan :) De kan jo nå at spise en del græs på 2 timer, så deres behov for grovfoder dækkes. Og så halm for resten. Halm er jo kun "farligt" hvis IKKE hesten i øvrigt er dækket ind med hø eller wrap.

Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider