Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gaffelbåndsskade og A-cell
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 13:42

Hej

Jeg er i den uheldige situation (igen igen)at min 4-års hoppe har pådraget sig en gaffelbåndsskade. Jeg har været på Højgård med hende d. 28/7, hvor jeg fik "diagnosen". Pga. det føl hun har ved siden har dyrlægen sagt at de godt må gå ude på en mindre fold, så hun ikk løber/render for meget rundt.

Han snakkede dog om at når vi kommer til kontrol d. 25/8 kunne en behandling med A-cell (stamcelle haløj) komme på tale.

Jeg ved ikke så meget om det a-cell og vil gerne høre fra folk der har erfaringer med brug af a-cell iforbindelse med skader (gerne en skade som denne)?

Hvordan virker det, hvad koster det, hvordan er helingsforløbet ved brug af a-cell i forhold til ikke at bruge det?

Manuela - med Løgtoft's Carisma & Maloni's Zewina

0
0
Svar på denne tråd

stamceller
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 20:47

hej

jeg står selv i den kedelige situation, at min hest også fik en meget alvorlig seneskade, på gaffelbåndet, min dyrlæge fortalte også om stamceller, det var bare MEGET dyrt. der var noget billigere som var kunstigt fremstillet og så den meget dyre med at man hvis nok tog blod fra hesten og selv lavede nogen.

Min dyrlæge mente dog ikke de kunstige havde nogen ret god effekt. men det kan jo godt være noget andet i dit tilfælde.

jeg valgte at tage de 6 mdr mdr med boksro og gå ture, som min dyrlæge anbefalede, det skal dog siges at min hest fik ret dårlige ods mener det var 40/60 for at blive ridehest på let niveau og 10% for at komme til at springe igen.

håber din hest blir helt iorden igen

Hilsen Tanja

0
0
Svar på denne tråd

A-cell
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 23:36

Min forrige hest blev behandlet med A-celle terapi (som i øvrigt er den kunstige stamcellebehandling) for en gaffelbåndsskade. Den helede som den skulle, men jeg kan jo ikke vide om den ville være helet langsommere eller dårligere uden. Min dyrlæge anbefalede det. Jeg mener at jeg den gang gav omkring 3.000 for behandlingen, men jeg kan ikke helt huske det, og det er flere år siden. I dag bruger man ofte den metode, med at man tager blod fra hesten selv, og bearbejder det inden det bliver sprøjtet ind hvor skaden er. Så vidt jeg husker hedder det PRP behandling.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbåndsskader
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 10:16

Det glæder mig at se, at der nu er opfundet metoder til at behandle disse skader.

Min første hest fik gaffelbåndsskader i begge forben 2 gange, og dengang var dyrlægens dom aflivning. Hesten var da 14½ år gammel.

Jeg valgte dog at prøve at lade hesten leve, og det endte altså med, at han døde mæt af dage som 30½-årig.

Jeg red ikke konkurrencer, men jeg red skovture, sprang lidt og kørte ham for vogn i årene efter, og så gik han på fuldtidsfold det halve af året og kun inde om natten i vinterhalvåret. Det holdt ham skades- og smertefri, så man skal altså ikke altid tage dyrlægens dommedagsforudsigelser helt bogstaveligt

Held og lykke med din hests bedring.

kh

Marianne

0
0
Svar på denne tråd

gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 13:15

Hej

Min hest pådrog sig for 2 år siden en gaffelbåndsskade i bagben. Han blev behandlet med a-cell, boksro og sygefold. Han blev rengående efter et halvt år og vi gik igang med langsom genoptræning. Men ak et par måneder inde i genoptræning blev han halt. Scanning viste blødning i senen. Dyrlægen anbefalede aflivning da han havde meget lille chance for at blive rask. Men da jeg samtidig flyttet på landet med egne folde og stald valgte jeg at give ham en chance mere og flyttede ham hjem fra en større hestepension og lod ham gå på fold i 1 års tid.

Han blev atter rengående og vi gik igang med genoptræning, men ak ak igen blev han halt et par måneder inde i genoptræning. Denne gang viste scanning væske i senen.

Da skaden denne gang er mindre alvorlig end de to forrige har jeg valgt at give ham endnu en sidste chance og lader ham stå på fold i et års tid mere.

jeg har bevidst undladt at behandle ham med a-cell de sidste 2 gange da jeg ikke mener det har virket helt godt. Det kostede ca 3000 for 2 år siden og er ikke dækket af sygeforsikring da det er eksperimentelt medicin.

Jeg mener det bedste du kan gøre for din hest er ro i lang tid gerne 1 til 2 år - jeg mener ikke boksro men en pæn stor fold med et par kammerater uden formeget ballade så tror jeg på at de heler helt af sig selv.

Held og lykke

Hilsen

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbåndskade
Forfatter: 
Dato:  13-08-2009 13:44

Dyrlæger anbefaler Iwrap som vist også er A-cell hvor man tager blod og behandler det, for at sprøjte det ind igen.

Husk Back On Track staldbandager m.v.. som også fremmer helingen.

Pøj pøj med hesten!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider