Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Strøelse - hvor starter jeg?
Forfatter: 
Dato:  04-08-2009 09:48

Hej alle

Jeg er ret ny indenfor det her område, og derfor kommer nogle af mine spørgsmål måske til at lyde dumme.

Jeg skal skrive projekt om dyrevelfærd hos husdyr, og jeg undersøger lige nu at skrive om underlag til heste i staldene.

Min lillesøster er i forvejen rytter, og har tidligere brugt skåret halm, men nu hvor hun har købt sin egen hest, overvejer hun at skifte til spåner, så måske hun også kan bruge nogle af jeres råd

Her er mine spørgsmål. Tilføj endelig hvis I har en ekstra viden, jeg ikke har fået med.

Hvor meget strøelse har I brug for på en måned? Et år?

Hvor meget koster de forskellige slags?

Hvor køber I det fra - nettet eller butik?

Køber I pallevis eller et helt læs?

Hvad er et godt produkt, og hvad er et dårligt produkt?

Kan I anbefale nogle mærker?

Har I haft nogle dårlige erfaringer med spåner? et dårligt produkt, eller andet der har fået jer til at skifte til andet underlag?

Hvis I har andet, må I meget gerne skrive? Jeg er ny på området, og lidt søgning på Google viser, at hestestrøelse er en hel videnskab i sig selv, så jeg ser frem til at høre fra jer.

Knus fra Esther

PS: I behøver ikke svare på det hele

0
0
Svar på denne tråd

Spåner
Forfatter: 
Dato:  04-08-2009 09:52

Max har tidligere stået på spåner og kommer over på det igen når han kommer ind fra sommerfold.

Spåner er efter min mening lette at muge i hvis man ellers tager klatter hver dag. Det giver et blødt og tørt underlag og suger meget bedre end halm.

Dog skal man være opmærksom på at hesten skal have meget stråfoder når den står på spåner, da de ikke har godt af at gå for mange timer uden noget i maven.

Spåner er dog blevet ret dyre på det sidste - vil tro de koster imellem 70-120 kr - alt afhængig af hvor mange man køber hjem på en gang.

Max bruger ca 6 pakker om måneden med 25 kg i hver pakke.

Held og lykke med skriveriet.

Vh Maria

If you always do what you always did

you will always get what you always got

0
0
Svar på denne tråd

strøelse
Forfatter: 
Dato:  04-08-2009 10:33

er et emne man skal overvej ud fra flere hensyn:

indeklimaet i stalden(allergi, støv etc)

dyrenes helbred (nogen heste råæder af feks halm så for at kontrollere deres indtag)

møddingens str (betaler man for at få den afhentet er en spånemødding mindre end en halm mødding)

mulighed for opbevaring (halm skal ligge yderst tørt, spåner, tørv etc kan stå udendørs)

prisen

Jeg blev tvunget til at finde alternativ strøelse da min ene fik allergi, så haml+hø var bandlyst i stalden.

jeg valgte spåner. afprøvede i foråret træpiller men det var ikke noget hit, så gik tilbage til spåner.

For mig giver det super indeklima, lille mødding som jeg betaler for at komme af med, tages hjem pallevis. 3-7 paller pr gang

Jeg bruger i snit 1 palle/18 baller pr mdr til 4 bokse.

Køber ud fra annoncer dvs alt fra lokalt til nettet

Karina

Wrap minibig 350 dk afhentet på Midtsjælland

Fragt kan arrangeres.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider