Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kiropraktik - ikke dokumenteret på heste
Forfatter: 
Dato:  28-07-2009 21:16

Nu sidder jeg tilfældigvis og læser inde på dyrlaegevagten.dk

Så faldt jeg over kiropraktik, og tænkte "det vil jeg da lige læse".

I sidste afsnit står så denne sætning:

Der er endnu ikke nogen dokumenteret virkning af kiropraktik på heste.

Jeg formoder, at det forholder sig som de skriver - at det ikke er dokumenteret, at der er nogen effekt.

Er det så ikke dokumenteret, fordi der ikke er nogle, der har sat sig for, at undersøge effekten af kiropraktik (hvilket i mine ører og øjne virker mærkeligt, hvis der ikke er nogle der har gjort det), eller har man undersøgt det, men uden at finde nogen beviselig sammenhæng mellem behandling af kiropraktik og efterfølgende bedring?

Jeg bruger selv kiropraktik til hesten med positivt resultat og stopper ikke, fordi det tilsyneladende ikke er dokumenteret.

Men det er da lidt utroligt med sådan en sætning, især eftersom man hører om så mange positive oplevelser med kiropraktik på hesten. Selvfølgelig er der sikkert også nogle negative, men jeg har ikke indtryk af at det er dem der er flest af, tvært i mod.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

endnu ingen dokumenteret effekt
Forfatter: 
Dato:  28-07-2009 21:29

Hejsa.

Når de skriver at der ENDNU ikke er nogen dokumenterert effekt, vil jeg tro at det skyldes at der endnu ikke er lavet nogle videnskabelige undersøgelser af kiropraktik på heste. Da jeg startede med at benytte kiroptaktor(en dyrlæge, der var uddannet til dette og går ind for det alternative) til mine heste for ti år siden, synes alle det var mærkeligt.

En videnskabelig undersøgelse kræver lang tid, mange penge, forskellige heste osv. for at resulaterne er brugbare. Så jeg synes det lyder rimeligt nok at der endnu ikke foreligger videnskabeligt dokumenterede resultater.

Men derfor kan alle os der bruger kropraktor til vores heste jo godt mene at det har en positiv effekt, selvom det ikke er videnskabeliggt underbygget

mvh. Camilla

0
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 09:29

ja ellers er de bare ikke opdateret, mener også det er dem som skriver at krybbebidning af en dårlig vane, og afhjælpes med rem.

fx. mit fag, fysioterapeut, er jo heller ikke særligt godt videnskabeligt dokumenteret, men vi ved jo også det virker

¤Sara¤.

opstaldning/sommergræs tilbydes i lille stald ved haslev

Massage tilbydes - Fysioterapeut stud.

-It's nice to be important, but it's more important to be nice!

0
0
Svar på denne tråd

kiropraktik
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 11:37

min mor, sygeplejerske har altid sagt, læger heller ikke "stoler" på alm. kiropraktorer. Det skulle heller ikke have dokumenteret i mange år. Men går ud fra, det er dokumenteret nu, ligesom zoneterapi er ved at blive "seriøst" :)

At nogle så ikke kan tåle kiropraktik (ex søster og mig selv), og man skal overveje grundigt hvert tilfælde, hvilken behandling der er bedst, er en obs ligesom alle ikke kan tåle penicillin. :) Altså hver sin behandling med grundig overvejelse.

Jeg overvejer selv meget behandling til min hyp pt. Der er fordele og ulemper, ting at sætte i mente. Tager man ikke alt i betragtning, ville jeg være bekymret for fejl behandling.

Lone

4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.

Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 11:42

Py, jeg har aldrig haft en mere arbejdesvillig, sødere og gladere hest siden Rikke Andersen har haft ham i behandling nu to gange. Han har aldri gået mere lige, aldrig været meget hurtigere varm i musklerne.

Men på mig selv kan jeg ikke tåle kiropraktik. Blvier skide dårlig. Om det har noget med min medfødte skæve ryg at gøre ved jeg ikke. Men jeg vil aldrig opleve det igen :s

KØBES Sommer Magnus dressursadel, 16' 5 tomme, brugt, men
i god stand, sort.. NY MODEL
- med korte puder bagtil. Billede skal ses inden køb, mail
bronto@webspeed.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 12:21

Ja selv om det ikke er videnskabeligt dokumenteret, kan man indirekte fremlede en "anerkendelse" af denne behandling.

Se fx heste-sygeforsikringer - de dækker nu i højere og højere grad også kiropraktor-regingerne (når de foretages af dyrlægen). Forsikringsselskaber er jo ikke ligefrem nogen, der tager let på at udbetale forsikringssummer (de lever jo af de raske) - så de må have fundet ud af at kiropraktik giver færre skader på længere sigt, og dermed færre/mindre forsikrings-udbetalinger. :)

Det er da lidt dokumentation.. :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2009 06:48

..... også tænkt lidt over den med forsikringsselskaberne, som dækker kiropraktik.

De må da i hvert fald være overbevist om effekten af det.

sarav, var lige inde at læse det de har skrevet om krybbebidning. Ikke ligefrem skide smart at de ikke har fået opdateret omkring krybbebidning. Folk tror jo på det der står, når det er sådan en side man læser på.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Tjatjo....
Forfatter: 
Dato:  30-07-2009 09:02

Forsikringen dækker jo kun, hvis det er en dyrlæge som udfører kiropraktorbehandlingen.

Men ellers så har jeg set 7 heste i en dressurstald blive behandlet af Tove Due - de 5 reagerede positivt i ridningen efterfølgende, de resterende 2 havde det ingen effekt på.

Så lige som med mennesker, ja så er det nok individuelt hvad der virker på det enkelte dyr/menneske/hest.

MVH Charlotte

Hingsteplag/-vallak 1-2 år ønskes. Billig. Forventet stg min. 164. All round type. Godt hjem med megen foldtid og foldvenner tilbudes.

0
0
Svar på denne tråd

Kiropraktik
Forfatter: 
Dato:  30-07-2009 12:34

på mennesker er så vidt jeg ved rent faktisk dokumenteret.

Det er jo i dag i DK også en videnskabelig uddannelse på niveau med lægers og hvad meget af uddannelsen angår, er den nok slet ikke så forskellig fra lægers heller (kandidatgrad fra uni med turnusår FØR man blir autoriseret... det kan man sjovt nok endnu ikke få som healer, homøopat eller clairvoyant... fysser er vist professionsbachelorer i dag, hvis jeg husker ret?). Bare tag et kig på fx SDU's hjemmeside.

Måske læger ikke helt stoler på kiropraktorer (eller også tjener de bare ikke knaster på at henvise til dem)... jeg tror heller ikke alle kiropraktorer, sygeplejersker og fysioterapeuter stoler blindt på læger i dag. Nåja, og vi borgere stoler vist heller ikke på alle og enhver bare pga. en titel. Der findes brådne kar i enhver branche.

Tror ikke behandlingen er dokumenteret på heste endnu, fordi det bare ikke er gjort endnu. Og folk betaler jo alligevel, ligesom de betaler for massage, barfodstrimmere, hovsmede, telepati og meget andet. Megen af den medicin dyrlæger udskriver, er man vist heller ikke altid sikker på, har nogen dokumenteret effekt (jeg havde den oplevelse med noget pulver mod lus...)

Nu meget snart med Mims (aka Libell) og Platon (formerly known as Charlie) i "baghaven" ... hurra for fundablokke og beton i stride baner!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider