Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad står din hest på?
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 13:22

Planen er jo at jeg skal have hest herhjemme, så snart byggetilladelser osv falder på plads ..

Staldens indretning er jeg så småt ved at have fundet ud af- det primære bliver selvfølgelig løsdriften som bliver på 60 kvm.. Derudover kommer 2 folebokse, vaske/strigle plads samt foderrum.. Ialt får jeg 150 kvm stald ..

Men .. En ting kan jeg ikke blive enig med mig selv om.. Hvilken strøelse er mest fordelagtig? ..

Har selv astma men har ikke umiddelbart problemer med støv fra halmen..

Alligevel tænker jeg om ikke træpiller/spåner giver et væsentlig bedre klima for både hest og mig selv? ..

Hvad står din hest på? .. Hvorfor har du valgt dette? ... Og ikke mindst - hvad koster det dig? ..

Hvis man f eks vælger træpiller - hvor meget skal så bruges til 60 kvm løsdrift.. Skal jeg lægge gummimåtter på gulvet (støbt og isoleret gulv) .. Hvor tit skal der muges ved træpiller? (Påtænker 2-3 islandske heste så forventer ikke de er indendørs ret meget af tiden)

Såfremt det bliver træpiller, forventer jeg at der bygges 2 siloer på høloftet, hvor der kan blæses piller op.. Der skal så være så det kan fyldes direkte i løsdriften/boksene når der er muget..

MVH ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

0
0
Svar på denne tråd

Tørv el. spåner
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 13:33

Jeg har hestene opstaldet ude, men der bruges tørv som dybstrøelse. Det fungerer utrolig godt. Hestene står helt tørt hele tiden, udmugningen består af dagligt at tage klatter og så muges der vel i bund hver 3. md ved dem der sviner mest. Min lille 4 års er ekstremt renlig i boksen og meget nem at holde, 5-års'en er lidt mere et rode-hoved, men generelt tager de to bokse (i alt 32 kvm) vel 10 min at ordne om dagen:-)

Det støver meget lidt, og der er et fantastisk klima i stalden. Jeg kan evt sende pb med link til billeder af stalden. Jeg må vist ikke indsætte linket her?

Eneste ulempe er, at tørv er mørkt (brunt) og det skal man lige vænne sig til når man er vant til de lyse spåner.

Ellers har mine stået på spåner af god kvalitet, det er også meget effektivt til et sundt klima. Kræver lidt mere mugearbejde (efter min mening) men er super godt. Det er en lille smule dyrere end både halm og tørv.

Halm er der jo som sådan ikke noget i vejen med, men der er meget mødding og det er hårdere at muge i end både tørv og spåner.

Det man sparer ved halm bruger de fleste på at få fjernet mødding. Så rent økonomisk tror jeg forskellen er minimal i sidste ende, og der er ingen tvivl om, at spåner og tørv giver en meget bedre luft og specielt tørv indeholder nogle stoffer der er med til at fjerne ammoniakken. Jeg er meget tilfreds med det.

Jeg har ikke erfaring med træpiller, derfor bruger jeg dem ikke i sammenligningen.

Prismæssigt ligger spåner ml. 50-80 kr ballen, men jeg har ikke prisen på tørv pt - kan skaffe den hvis du har lyst?

Vi får tørv på paller i samme str. som en palle med spåner.

Lyder nu ellers som en dejlig stald du er ved at lave:-)

Come back

for just one moment

Your star looks bright

I'm still wondering why your time

here on earth was so short

and I can't seem to get it right

you'r still missing in my life

0
0
Svar på denne tråd

aaaaaa
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 13:37

Vores står på halm, kan ikke lige huske hvilken slags halm, men min ideelle strøelse ville være savsmuld eller træpiller...

Hilsen GeLabs2203 og Darren Hayes
Darren, London & Labs, I er mit liv!
I don't believe in God - I believe in Darren Hayes
Min elskede far, du er i mit hjerte til evig tid!
0
0
Svar på denne tråd

Tørv...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 13:57

Vil meget gerne høre mere om dette tørv..

Det har jeg ikke rigtig hørt om før ? ..

Er det nemt at skaffe? ...

0
0
Svar på denne tråd

mødding
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 14:42

Jeg har slet ingen mødding efter jeg er gået over til tørv. Naboerne står i kø for at få besøg af min trillebør i køkkenhaverne... På en vinterdag hvor jeg muger rigtig grundigt har jeg max 2 stk. alm et-hjulsbør fulde.

Der er efterhånden flere leverandører, jeg får leveret til et år af gangen ca. så er balleprisen mindre. 5 paller á 18 stk. 2 småheste og en 3'er pony.

Sidste vinter havde jeg 25 baller spåner liggende fra tidligere, som jeg valgte at smide ovenpå tørven i den mørkeste periode hvor de stod meget inde fordi jeg fik ny hest (ellers går de i løsdrift). FØJ hvor det stank selvom jeg fjernede det våde. Tørven er totalt lugtfri. Men man skal have lys i stalden, ellers kan man ikke finde klatterne sådan en vinteraften.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 15:24

Min pony står på halm, det er ikke mig selv der har valgt dette, det er rideskolen, da transportøren til møddningen ikke kan klare spåner/træpiller. Prisen for halmen er inkl. opstaldning. (Skal selv muge ud og strø).

Hilsen Helene

- Med Hesten Sonny :-)

Internettet er spild af tid, og det er præcis det som gør internettet så fantastisk!

(William Gibson)

0
0
Svar på denne tråd

Mine står på hør
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 15:40

Mine heste har stået på hør de 2 vintre jeg har haft den hjemme - men jeg overvejer enten træpiller eller tørv. Hælder nok mest til at afprøve tørv - men jeg synes bare det har sådan en kedelig farve hvorimod hør er lyst og "venligt"....

Så har ikke bestemt mig helt endnu.

Grunden til skiftet er økonomien....hør er dyrt.

Med hør har man næsten heller ingen mødding - og naboerne er vilde med at få det til deres haver.

/Lisbet

Søger en som vil hjælpe mig med tilridningen af min unghest på 3½ år. Han er ½DV og ½OX - 164 cm - rød med hvid stjerneblis og 4 hvide sokker. Han er ryttervant.

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 16:59

Mine heste står på deres ben og hove

Spøg til side, de står på halm og bytter det ikke ud med andet ;-)

Er livet ikke skønt, at leve for at være til ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Strøelse...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 18:07

Er der nogle der kender priser på tørv vs. træpiller? ..

Det er umiddelbart de to ting jeg vakler mellem - dog hældende mest til træpiller da det virker mere håndterligt og mere indbydende (lyst) ..

Flere erfaringer modtages meget gerne ...

0
0
Svar på denne tråd

Halm....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 20:02

Mine heste står på halm. Jeg har aldrig afprøvet andet og kommer nok heller ikke til det, før jeg er færdig med at studere. Halm er mig bekendt det billigste - jeg har i hvertfald ikke fundet noget billigere alternativ endnu - jeg bruger ca. 4 småballer pr. boks om ugen á 3 kr. pr. stk. = 48 kr. om måneden pr. boks. Det kan vist næppe gøres billigere.

Hvis/når finanserne engang tillader det, så kunne jeg godt tænke mig at prøve med træpiller, for det kunne nu unægtelig være rart at slippe for al den udmugning og hesten vil ikke kunne overæde i halm.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

WRAPHØ i småballer købes på Djursland

0
0
Svar på denne tråd

Spåner
Forfatter: 
Dato:  28-07-2009 11:13

Mine har stået på spåner de sidste 4 sæsoner og jeg har været glad for det..

Jeg har lige nu haft tømt en af boksene (hestene er inde 3-4 timer hver aften) fordi at væggen skulle vandskurres.. et arbejde vi har taget i etaper med at klargøre væggen mv.. i den periode har hesten i den boks stået på halm - og føj, stalden lugter bare træls så hestene komer ikke på halm hos mig!

Jeg overvejer at afprøve tørv eller træpiller - eller evt en kombination af begge dele... Mest fordi at spånerne efterhånder er blevet meget dyre!

Kristina

Wraphø 2009

Vil du sikre din hest´s grovfoder vinteren over, så reserver nu, vi laver 2. slæt i 40-50 kg baller!

0
0
Svar på denne tråd

halmstrøelse
Forfatter: 
Dato:  28-07-2009 12:17

Hej

Min hest står på byghalm i boksen og jeg kommer nok ikke til bruge andet. Vi har ikke problemer med stor mødding og kraftig lugt i stalden.

Vi laver en god madras til hver hest i boksene og det er forbudt rode, madrassen op med en greb for hverdag for det ødlægger udlaget og det kommer til lugt rigtig grimt.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt Kingo

1991 - 2008

HF Student d. 22 juni

0
0
Svar på denne tråd

Blanding
Forfatter: 
Dato:  28-07-2009 13:10

af tørv og træpiller - vi køber det hver for sig og blander efter behov (y)

Det er simpelt hen det bedste, vi har prøvet - og vi har prøvet både halm, spåner, hamp og ren tørv ;-)

En blanding af tørv og træpiller giver tørven en lidt lysere farve, en lidt fastere bund - og smtidig har man tørven uovertrufne evne til at hindre nogensom helst ammoniakudvikling (y) Det er tørv det bedst til overhovedet (y)

Træpillerne er gode til at opsuge væske, så om vinteren, hvor de står inde lidt længere og tisser lidt mere inde, bruger vi flere træpiller ;-)

Samtidig er det billigt og meget, meget let at muge. De 4 bokse tager under 10 min. daglig (y)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Til alle der bruger tørv
Forfatter: 
Dato:  28-07-2009 14:43

... og klager over den mørke farve.

Prøv at strø med hamp ovenpå. Hampen er ligeså lys som spåner, og derved bliver boksen også lysere :)

Desuden er hampen rigtig god til at holde overfladen løs og fin.

Det er super!

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-07-2009 16:11

Da jeg stadig havde Muffe, stod han på træpiller...Og efter at have prøvet det, må jeg sige at mine heste aldrig skal stå på andet... Når man får en god kvalitet, hverken støver eller lugter det... Der er lyst i boksen og bunden er perfekt fjedrende/hård, og så er det drøn nemt at muge..Klatter hver til hveranden dag, og så yderst sjældent nye piller på... (1-2 sække om måneden) :)

Det bliver ikke "blandet" i deres hø/wrap, da det enten er piller stadig, som falder af eller smulder, som drysser af.. Det er billigt og nemt at få fat i..

Har kun mine varmeste anbefalinger til træpiller :)

Du kan også snildt bruge det i din løsdrift, som jeg også har svaret i tråden om træpiller :)

Forstår ikke hele verden ikke bruger det endnu

Lykkelig ejet af 3 skønne muskelhunde :)

Har ikke noget at falde tilbage på, men hvorfor fanden skulle jeg falde, når jeg er skrap til at gå?!

0
0
Svar på denne tråd

Byghalm
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 14:40

I knæhøjde (y)

De står altid med meget halm i boksene og har altid noget at gumle på, når wraprationen er ædt.

Min gamle hoppe på 20 år må ikke få alt det wrap hun kan have, så hun har halmen at gumle på. Havde jeg brugt f.eks. træpiller, så ville hun ikke have noget at fordrive tiden med om natten (n)

Min unge hoppe får meget mere grovfoder end den unge, så meget at der altid er levnet noget næste morgen. Hun spiser dog også tit af halmen, de må jo have brug for træstoffet.

Hilsen Jannie

Den heldige ejer af de to skønne hopper

Super Sisse og

Sammie Superstar

Grafiker og webdesigner :) Hestenes eget website

0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 14:52

da sagtens lægge lidt god spisehalm ind til hestene, selv om de ikke står på halm som strøelse ;-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg foretrækker halm
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 14:53

Ja kan man sagtens - men jeg foretrækker hele boksen er fyldt med halm

Hilsen Jannie

Den heldige ejer af de to skønne hopper

Super Sisse og

Sammie Superstar

Grafiker og webdesigner :) Hestenes eget website

0
0
Svar på denne tråd

boxbund
Forfatter: 
Dato:  29-07-2009 21:13

Ponyerne står på byghalm, da de er meget renlige og ikke de store halmspisere.

Den store står på træpiller, han er noget af et bokssvin, ihvertfald da han stod på halm. Han støvsuger alt spiseligt, også i knæhøjde. Nu hvor han står på træpiller, har han halm på ydersiden af boksen, i spisevenlig højde, der er nok til at få tiden til at gå med, når høet er spist op.

VH Louise

Dressurtanten.

Passier lenox og cliff barnsby sadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider