Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

De der små gule æg....
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 13:18

......som jeg vist efterhånden har sjusset mig fram til stammer fra bremser. Hvordan kommer man dem til livs?

Da jeg var barn, kan jeg huske, at en gammel hestemand sagde, at man skulle vaske dem med saltvand, så ville de ikke udvikle sig til larver, altså de ville dø af saltvandet.

Er dette en skrøne?

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

sprit...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 13:28

Jeg har aldrig hørt om vask i saltvand. Men derimod om at tørre hesten over med sprit for at udtørre/ødelægge æggene. Jeg plejer at fjerne æggene med neglene (nogle bruger en wonderstone eller en engangsskraber, men jeg kan bedst med neglene), eller hvis der er for mange så en gang sprit.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 13:39

Ja, den med sprit har jeg også hørt, men først siden jeg begyndte at bevæge mig på HN.

Min tanke er, at hvis den med saltvandet rent faktisk fungerer, så ville jeg fortrække den metode, da den må være noget blidere end sprit.

Man kan selvfølgelig også pille dem af med håndkraft men med 4 heste, der alle har rigtig mange æg er jeg bange for at det bliver for stort et projekt.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ingen anelse om...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 13:52

... hvorvidt saltvandet fungerer - men spritten gør :)

Æggene dør, og efterhånden slipper de så taget og forsvinder med den almindelige strigling.

I øvrigt bliver hesten rigtig flot af at blive tørret over med en spritklud. Det var det vi brugte i "gamle dage", inden showshine blev opfundet ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 14:03

Det kan da godt være jeg bare skulle prøve med sprit så. Det kunne også være helt sjovt, at se mine møgbeskidte foldheste med superskinnende pels for en gangs skyld

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

wonderstone
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 14:16

en gang om ugen ca er jeg over mine 10 heste på benene, og det tager ikke ret lang tid, det der tager længst tid er at holde snaksagelig el legesyge føl og plage i passende afstand ;-)

Har en enkelt med en del i manen, så her må jeg ty til sprit

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145

Sælges:

FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 14:58

Korrekt...

Hestebremser lægger gule æg på forben og bringe på hesten. Når æggene klækkes irriterer larverne hesten så den bider og slikker sig og derved optager larverne i kroppen. I maven udvikler de sig til store larver. De forpupper sig og kommer ud med gødningen for at starte en ny cyklus næste år. Det er vigtigt at æggene fjernes effektivt og hurtigt med en Wonderstone. Flere typer af ormemidler kan dog dræbe hestebremselarver.

Wonderstone kan købes i de fleste rideudstyrs-forretninger.

(ca. pris 27 kr. og den holder for evigt)

Hvis min hest kun har få æg, tager jeg dem af med neglene, har hun mange tages de af med en wonderstone, effektivt...

(har ikke prøvet andre metoder, da dette ikke har været nødvendigt)

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

udklækning
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 15:29

Nogen der ved, hvor lang tid, der går fra ægget lægges til det klækkes? Altså hvor tit man skal bruge sprit, for at det er effektivt?

0
0
Svar på denne tråd

Engangsskraber
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 16:34

Jeg bruger en engangsskarber, da det er det der virker bedst for mig. Vi har heldigvis ikke ret mange bremser i år, til gengæld har vi sindssygt mange klæg

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 16:53

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 17:14

Sikke mange gode tips..... og Jill 1 tak for et informativt link.

Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider