|
|
| Gigtforandringer i koden |
|
|
Jeg er så uheldig - og dybt, dybt ulykkelig, at min ene hest netop har fået konstateret alvorlige gigtforandringer i koden på den ene bagben. Hun er kun 4 år - og jeg skulle til at tilride/longe hende  I efteråret lavede hun en - åbentbart - meget alvorlig kodeledsforvridning på folden - så alvorlig at den nok skulle have været i gips. Jeg vidste for lidt om skader hos heste (jeg har lært lektien nu) og fik ikke særlig god rådgivning af min dyrlæge, der sende hende på fold. Da hun var tilset af denne dyrlæge flere gange, fik jeg en ny dyrlæge ud og kigge på hende. Denne sendte mig til en anden dyrlæge, der kunen røgentfotografere hende. Og dommen var aldrig ridehest. Jeg har sørget - og nu bliver jeg nødt til at handle. Derfor vil jeg høre ALLE de gode råd, I ligger med herinde om, hvad man kan gøre for lette smerterne for hende. Jeg er realist og ved at jeg aldrig får en ridehest ud af hende, men jeg vil gerne gøre noget for hende. Jeg har fået smertestilende af dyrlægen til dårlige dage og skal have købt glocosmin og msm (staves ) Men hvad kan jeg ellers gør for hende?? ALLE forslag tages imod med kyshånd (dog er jeg ikke indstillet på stamcellebehandling, da det er for ekspimentel endnu til jeg smider 10.000 x 3. Bliver det bedre dokumenteret, er jeg ville til at forsøge. Hun går i løsdrift hele året - og jeg tror det er vigtigt at muskler m.m. er i god form.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det vigtigste |
|
|
for min gamle gigt hest har vist sig at være, at han ikke går med heste, han ikke er 100% tryg ved.
Efter en rigtig slem forværring i hans tilstand her i foråret har jeg flyttet ham på en fold, hvor han kun går med én anden hest, som han er helt tryg ved. Min dyrlæge siger, at han aldrig igen må gå med andre/flere heste, for han får ikke den hvile, han har brug for i en større flok. Det er så utroligt vigtigt at han ikke skal "jages" rundt, og at han er tryg nok til at ligge sig ned og sove.
Ellers lyder det til, at du allerede har alle de ting, som har hjulpet på min.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusind tak |
|
|
Tak Patience - det kunne jeg faktisk godt forestille mig var en god ting - at de ikke skal lave bratte bevægelser. Det vil jeg lige tænke lidt over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh nej... |
|
|
Det er jeg rigtig ked af at høre Søs. Jeg ved ikke så meget om hestegigt - menneske-leddegigt har jeg selv, så kender en del til dét, men det er sikkert noget andet -så kan ikke bidrage med så meget her, andet end trøst og opmuntring, og at det er sejt, at du kæmper for hende. Er det brusken som er blevet nedbrudt og vokset forkert sammen? Og beholder du hende som selskab (så længe hun kan klare det selv)? Kram! I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Issina - lidt spg. |
|
|
TUSIND tak Issina - hvor er du bare sød ) Jeg kunen godt tænke mig at høre hvad mennesker gør ved gigt??? JEg har f.eks. tænkt lidt på om hun har godt af at få uldbandager = varme på om natten???? Det gør jeg med mine ene ismule, som har lidt senebøvl efter en operation (ja jeg er RIGTIG heldig med mine heste for tiden (( ) Ja - jeg tror det er ngoet med brusken der er brudt ned og vokset forkert sammen. Men jeg ved det ikke helt. Jeg var totalt forstenet fordi jeg troede jeg kom med en hest der bare skulle have et par indprøjtninger og så muligvis ikke måtte lave noget et ½ års tid - og så fik jeg at vide at hun aldrig blev ridehest. Jeg var totalt i chok. Hvis ikke Rikke Andersen kiropraktoren, vil have hende, så beholder jeg selv. Jeg har gået og overvejet aflivning, men nej - det er hun altså for frisk til. Jeg har talt lidt med Rikke - og hun ville gerne have en hoppe og lave lidt føl til sig selv på. Men jeg ved ikke helt om hun alligevel synes Cassandra er for skadet. Nu må vi se.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gigt... |
|
|
Lidt gode råd... Brug et produkt der er lavet til behandling af led, hvor der er alle de indgridienser i der skal til for, at hesten kan optage det. Når der gives Glucosamin, skal der, for at hesten kan optage det, være msm og Chondroitinsulfat i, for at det har en reel effekt... Her kan bla. nævnet Cortaflex, Cortavet, artoflex, m.fl. Derudover kan Back on Track være en god ting især i de kolde måneder... Hybenpulver er ligeledes rigtig godt til gigt, ifølge min dyrlæge  Mvh. Lotte - der har en ældre vallak med gigt i alle 4 ben...!
¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨ - Gudens Hest -
&
* Stendhedegårds Dorién *
Opstaldning søges: pr. 1. oktober til 6 måneders hingsteføl. Gerne løsdrift med andre føl/plage. PÅ FYN!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Lotte :-)) |
|
|
Tak Lotte - lige hvad jeg kunne bruge. Hun er en beholder, har jeg lige fundet ud af. Det er også ok. jeg giver hende i øvrigt også nogle urter til gamle heste fra Askhim's men vil så også købe nogle hyben til hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad virker bedst |
|
|
Lotte har du nogen idé om hvad der er mest effektiv? Cortaflex, Cortavet, artoflex, m.fl. eller Glokosamin/msm?? Det er jo en større diskussion om det. Øv det er så svært.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej "medejer" |
|
|
INGEN MUDER, ifølge mine familie medlemer, som har alvorlig gigt. HELST jævnt underlag, noget der gøre ondt på dem, er gå på ujævnt underlag. Contini (min med gigt) og la belle (malene´s, som også har gigt), gik hele vinteren på ridebanen, for der var der jævnt og ingen muder. Ja varme er godt, der vil være gode dage og dårlige dage, og man aldrig hvorfor. En ting mere.. træk altså vinden. Er en ting mine familie medlemer siger, at det er noget af det værste. Ved ikke lige hvordan vi kan se det på hestene, med contini står med dækken om vinteren, men hun har jo gigten i hoften. Håber noget af dette kan hjælpe. Skulle vi ikke snart ses!!! Knus "Medejer" christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| christina |
|
|
TAK, kære medejer ) Jo, Christina. Jeg kommer og besøger dig MEGET snart. Skal du noget i næste uge ??? Jeg er optaget onsdag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skal altså |
|
|
få det HELT nøjagtige ordrette svar på den røntgen: HVOR er problemet? Er den hypermobil i leddet? Pga ledbåndsskade ? Er der nydannelser og HVOR sidder de? (på kanten af leddet kan det måske godt gå, inde i er slemt) Hvilken grad af dit og dat ? Er der slået brusk af (svarende til en mus?) Er brusken mølædt og hullet ? Hvis den er så dårlig at den har nydannelser inde i leddet, får den brug for smertestillende og så kan den fx. ikke sættes i fol. Ja, JÆVN, fast og mudderfri fold (Isslag = boksro) Back on track bandager (gamacherne glider ned- skulle jeg hilse og sige) Tryg flok (ekstremt vigtigt) Prøve diverse kosttilskud af....... Mineralerne- mineralerne (det undrer mig altid at nogen heste har så svært ved at hele op, meget typebestemt ??) - jeg vil ikke sige mere, før du har røntgensvaret. Nogen gange kan selv alvorlige bruskskader hele op på et par år og hesten blive brugbar igen.Men det kræver specialtilskud, så jeg vil gerne have et nøjagtigt svar- før jeg kommer med et bud på det. Den ahr faktisk ikke godt af BARE at gå på fold, hvis den har bruskskader- der skal systematisk, korrekt og mild motion til. Nogen gange kan små nydannelser gå helt i ro, hvis de sidder uden på leddet og hesten blive brugbar igen, men det er avs hvis de sidder og generer ledbånd og sener (jeg har en pony med en nydannelse på knæet- formentlig et gammelt fald og der var lidt galle i ledkapselen da vi fik ham, men ingen inflammation på termografi - aka træning har fjernet gallen og nu er kræet 15 og har aldrig haft gener af det. Andre gange går det kun een vej......og er bare et spm om tid. Ja, den burde have haft boksro med nedkøling og antiinflammatorisk behandling i den akutte fase (det skal man altså næsten altid ved enhver skade). Eva - som har to gamle tøser på 22 og 27 gående, med masser af gigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Produkter |
|
|
Min hest har i lidt over et halvt år fået Cortaflex, men dette er nu ikke længere stærkt nok til hans forandringer.
Derfor er vi gået over til Cortavet i stedet, og dette har igen gjort ham rentgående. Cortavet skulle efter sigende være 5 gange så stærkt som Cortflex. Cortavet, kan desuden fås med Devils claw, som er et naturligt, let smertestillende stof... Desuden ville jeg altid bruge den flydende version da den skulle være lettere at omdanne... Cortavet, og cortaflex kan med stor økonomisk fordel købes i england, pga. det lave pund 
Hvad hedder de urter du bruger fra Askims?
Mvh. Lotte
¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨ - Gudens Hest -
&
* Stendhedegårds Dorién *
Opstaldning søges: pr. 1. oktober til 6 måneders hingsteføl. Gerne løsdrift med andre føl/plage. PÅ FYN!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røngtensvar |
|
|
Cassandra: Har nydannelser især forrest i kodeleddet, derudover har hun en lille mus i bagest i kodeleddet uden betydning. Samt nydannelser på kodeseneben. Dette betyder at der både forrest og bagest er forandringer. Musen er ikke dannet fornyligt og er uden tilhørende nydannelser. Det var vist alt jeg umiddelbart kan bidrage med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slidgigt |
|
|
Tja, for nogle år siden havde jeg selv en 4 års med slidgigt og forbenet dragtbrusk. Den blev aflivet som 6 års og havde store smerter til dagligt. I de 2 år den gik som foldbums blev smerterne værre og værre. S¨å havde det ikke været for en retssag mod tidligere ejer og forsikring, så var den aflivet tidligere. Så jeg giver dig desværre ikke de bedste odd - tilskud eller ej.... Og så lige et sidste spørgsmål: Er det for din skyld eller hestens, at den skal blive??? Den dag du svarer, at det er for din skyld, så er tiden altså inde til at sige pænt farvel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder ikke godt |
|
|
når forandringerne sidder inde i leddet (som Trine siger, hun kender åbenbart svaret), får den kronisk ondt. ER den rengående nu ?? Hvis man skal gøre sig håb om noget, så skal man have de nydannelser væk (og det er der ingen erfaring for med heste, så vidt jeg ved)og derefter helet brusken op. Problemet er også, at den tilstedeværende mus fortæller at den er blød i brusken og ophelingsevnen formentlig ikke optimal. Jeg har set mange indlæg fra dig, Søs- hvor du mister lysten, ikke helt har tid nok, har masser af dyre regninger på dit og dat, gerne vil ride som på de billeder du sætter ind af von Neindorfs elever........jeg er sikker på at du er fantastisk følelsesmæssigt engageret i dine heste og satser alt på dem/ for dem, men hvis du virkelig VIL HANDLE PÅ det du håber/ ønsker, så skal du altså have skruet det ned til 2-3 gode rideheste (hvad du nu kan NÅ at træne uden at køre sur i det) og så måske lidt yngel (det er nu hyggeligt), af en type som er egnet til von Neindorf-agtig ridning, har noget holdbarhed og ikke går i stykker af at gå på fold (der er mange som går i stykker af at gå på fold, læs diverse indlæg og de duer ikke som hverken avls-eller rideheste, efter min mening).....med alle de års træning, hjerteblod og ressourcer man lægger i sin egen og hestens uddannelse, skal hesten altså have en forventet fuldt fungerende levealder på den gode side af 20-25 år. Heste skal være fornøjeligt tidsfordriv, kunne honorere udviklingen af et partnerskab, ikke være "hård pligt" (det er en genoptrænings-gigthest, den har det nemlig ikke godt som kun foldbums).....jeg har selv massiv erfaring med at rette dårligt fungerende/syge/dødsdømte heste op og det er en UDSØGT fornøjelse når det lykkes (det lykkes ikke altid, jeg har en "failure rate" på een ud af 7 foreløbig)- men personligt tror jeg nu nok at jeg har aftjent min værnepligt på det område. Uanset hvad du lægger i den nu, så kan du måske nå eet føl, men det vil være et føl, hvor du VED at moderen var skrøbelig - det går desværre kun een vej, med de forandringer som Trine beskriver (uden at jeg har set billederne). Jeg ville aflive nu og så finde en 2-3 års af en holdbar model der kan uddannes sopm du gerne vil det. Det er hårdt at sige farvel, men ved at blive ved, er du mere hård ved dig selv- praktisk, økonomisk, følelsesmæssigt - og det er ærligt talt synd for dig.. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kommentarer |
|
|
Trine ved alt, hvad der er at vide om Cassandra ) Tak for dit oprigtige svar, Eva  Det er også meget muligt - absolut en nærliggende mulighed - at jeg afliver. Dog bliver jeg nødt til som led i at blive afklaret at høre hvad der er af muligheder. Men en ting kan jeg i hvert sige: Ingen behøver og gå rundt ov være nervøse for, at jeg ikke træffer den rigtige beslutningen, når den skal træffes. Det har jeg haft dyr i alt for mange år til ikke at gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Lotte |
|
|
Lotte - jeg bruger dem, der hedder seniorblanding - men jeg kan altså ikke sige endnu om de har nogen effekt Men jeg talte med hende der har urter og spg. hvad hun ville mene jeg skulle bruge til hende. Og det var seniorblandingen. Jeg købte urter til alle hestene fordi jeg var helt høj over hvor stor effekt Stroppy Mare havde haft på min småhvinske hoppe  Nu vil jeg få indkøbt noget artoflex/cortavet - selvom jeg kan høre min dyrlæge sige til mig: en ting ad gangen så du kan se hvad der har en effekt ))
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kom lige til at |
|
|
tænke på, Trine: Kan man på røntgenbilledet se om det er BRUSK-nydannelser eller om de er forkalket allerede, så det er blevet til KNOGLEnydannelser ?? Man burde sagtens kunne se forskel og brusk er modellerbart, hvor knogle er meget vanskeligere (virker ligesom tegnestifter inde i leddet)........... Jeg synes nemlig at historien er skummel, al den stund at mennesker med slidgigt får KNOGLEnydannelser ad åre - det er LANG tid om at komme så vidt. Brusknydannelserne har jo en reparationsfunktion og de vil kunne modelleres med tiden. Jeg synes det er for kort tid til at der skulle være knoglenydannelser allerede, når skadestidspunktet kan dateres til (efteråret ?) 2008. Jeg har kendt til hvor det skete på en 5 års og en anden hvor det var en 4 års, så det kan ske, men der var skaden sket uden at man vidste hvornår (i begge tilfælde før de fik hestene og begge blev aflivet- den ene havde ondt, den anden var farlig). Knogle kan såmænd også modelleres i et mindre omfang, men heste får ikke chancen da det gør så ondt, når det sidder inde i et led og de aflives inden. Men et brud udenpå et ben, hvor det ikke genere ledbånd, sener mm, der modelleres knogle ligeså fint når skaden er helet op. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Knogle nydannelser |
|
|
Knoglenydannelser kan komme iden for 4 uger, hvis der er skade på periost. Der ses typisk ikke brusknydannelser hos heste for bruskskaden er så alvorlig at brusken er helt slidt igennem. Nydannelserne kommer fra kanten af leddet hvor der ikke er brusk, men i forbindelse med bevægelse vil der stadig være kontakt til ledflade. Men det du skal huske Eva, er jo, at dette ikke er gigt, men et voldsomt ustabilt led. Instabiliteten gør at der udvikles gigt, lidt på samme måde som et skævt led kan gøre, fordi du får en helt forkert belastning af ledfladen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det ved jeg godt |
|
|
at nydannelserne normalt kommer fra kanten- men jeg kom i tanke om een hvor der faktisk var brusknydannelser lidt INDE i leddet, set på røntgen og den var (faktisk mærkeligt nok) ikke generet af det(ikke OCD, det var en traumatisk skade).Det var et tilfældigt fund på en handelsrøntgen. Nydannelserne "svarer jo til" hvad der sker ved slidgigt, uanset årsagen til dem - og virker ligesådan (desværre). Heste er nogle bæster til at danne inflammation- det ved jeg udmærket, derfor skal man behandle korrekt fra første time, når der sker noget grimt. Men, det lyder som om den primært har en ledbåndsskade = ustabilt led og så er der kommet nydannelser i tilslutninghertil. Leddet er vel ikke stadig ustabilt, så mange måneder efter ?? Der har jo ikke været givet en samlet beskrivelse af skaden - jeg prøver bare om der kunne være en vej til at hjælpe Søs og hesten. Den skulle jo have været i boksro og stabiliseret til ledbåndene var helet op mm (der findes en hammer-smart engelsk bandage, som jeg lige har glemt hvad hedder, noget med fetlock stabilization. Jeg havde situationen med en plag for nogle år siden: En komplet overkodning på et bagben og han blev stabiliseret i boksen i 5-6 uger med først nedkøling og så back on track med skinner, derefter gåture a 2-5 min 4 x dagligt og langsom optrap til sygefold+ gåture. Og en opstalder med en multifraktur på griffelbens hovedet (6-7 stykker sprængt af, selve hovedet inklusive) og så ustabile ledbånd at bagbenet lignede gele. Den blev stramt bandageret (vi måtte lægge den om 3-4 x dagl)og fodret med ophelende ting i boksro 8 uger - hvor den var i røntgen med komplet opheling af knoglebruddene og ledbåndene var OK. Så genoptræning for hånd, så sygefold og den er fuldt ridelig idag. Ingen af heste-hospitalerne ville røre den....den blev konfereret med både ind- og udland. Jeg har en pony med en nydannelse UDEN på knæleddet (formentlig traumatisk fra engang i dens unge dage)og det generer ikke det mindste- nu er den 15.Korrekt træning har endda fået den galle væk, som var i leddet, da vi købte den. Nå, men vi behandler jo de akutte skader på hestene som man ville gøre med mennesker, eftersom vi kommer fra den del af verden. Eva.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Instabilitet |
|
|
Nej der ses ikke nogen instabilitet nu, og da jeg ikke har set skaden fra starten af kan jeg ikke svare på hvor instabilt det var i starten. Desværre... Men ja det er slidgigt forandringer, ville bare give en forklaring på hvorfor de er opstået så hurtigt. Og du har helt ret den skulle sandsynligvis være behandlet med boksro og evt en skinne. Det er bare svært at sige nu hvad den optimale behandling ville have være den gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|