|
|
| Må man ride en hest med en tabt sko? |
|
|
Hej, Jeg har altid fået at vide, at man ikke må ride, når ens hest har tabt en sko. Dog er mine heste altid kommet på fold selvom de havde tabt en sko, men jeg har heldigvis aldrig oplevet, at de er blevet omtåede. Jeg står så i den uheldige situation, at min hest har tabt en sko, min smed brænder mig af og kan alligevel ikke nå at komme før om 2 uger. Men får at vide, at jeg kan da sagtens ride i ridehus, hvis hesten ellers ikke er øm - jeg må bare ikke ride på grus eller asfalt.... Hvad siger I? Mvh Benita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Det kommer vel an på din hest og underlaget. Min gik på 3 sko i 2 dage i ridehus uden men af nogen art - den har tidligere gået uden sko men fik sko på igen da vi dengang red meget på asfalt til og fra ridehus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Prøv at pille din ene sko af, og gå en tur... så kan du jo se hvor rart det føles  Mvh Janni
OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janni.. |
|
|
Det kan altså ikke helt sammenlignes - hvad med alle de heste der går uden sko, går de rundt med ubehag? Jeg vil stadig mene at det kommer an på hvor følsom din hest er, dens hove, underlaget og en masse andre ting sikkert. Jeg ville ringe til smeden og høre, han kender måske hesten godt nok til at komme med en anbefaling?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!!!!!!!! |
|
|
Hvis min har tabt en sko tager vi den anden af og ser om den er ømtået hvis den er det, ja så er der ingen ridning før smeden kommer. Mvh kari
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddddd |
|
|
Det ville jeg ALDRIG byde min hest i hvert fald. Min hest står pt med en tabt sko, han ømmer sig ikke - hverken på asfaldt eller ridehus bund. Men jeg mener stadig det vil give en vis belastning at sku trave rundt og være ujævn,.
KØBES Sommer Magnus dressursadel, 16' 5 tomme, brugt, men i god stand, sort.. NY MODEL - med korte puder bagtil. Billede skal ses inden køb, mail bronto@webspeed.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skridte |
|
|
Tak for jeres input - min bekymring går ikke så meget på om hesten er ømtået, for det er han ikke. Han løber rundt på folden i fuld firspring, som ham plejer og vores fold er ret kuperet og der ligger en del småsten. Jeg er mere bekymret for balancen i hoven - om fx senerne bliver overbelastet? Det var smedens telefonpasser, som sagde jeg bare kunne ride, og smeden er taget på ferie, så ham kan jeg ikke rigtig spørge. Jeg overvejer at skridte ham for at holde ham i gang, så han ikke kommer til at stå for længe, da han også kommer til at stå, når jeg rejser 14 dage på ferie i august.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis din hest |
|
|
er normalt gående og hoven ikke er flækket og ridehusbunden ikke er for slem til at slide på hovene så rid da. Det har jeg gjort et par gange uden problemer overhovedet. Holder dog godt øje med hoven og laver ikke andet end vedligeholdende kortvarig motionering. Det tror jeg hesten har lige så godt af som 14 dages stilstand. Det er også lettere at komme i gang igen bagefter. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
Flere gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl. Nu også stor lækker S-springhest. http://www.alby-horses.com/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis den ikke |
|
|
er ømtået og bunden er blød, så gør jeg. -Efter råd fra en dyrlæge. -Dog ikke i længere perioder. Men let ridning i en lille uge, gør ingen skade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres svar.... |
|
|
Jeg holder ham let i gang indtil smeden kommer, så han ikke kommer til at stå stille i 4 uger.
Vores ridehusbund er rigtig fin og fjedrende, så må vi have skovturene tilgode 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et eller andet siger mig... |
|
|
at det ikke gør nær så meget hvis det er bagskoen, som hvis det er en forsko? Er det mon en skrøne? Sådan tænker jeg i hvert fald, hvis jeg kommer ud for det, og et eller andet sted må det jo komme fra...
Mvh Cecilie
The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| manglende sko |
|
|
jeg ville klart hive den anden af også så ved jeg at den i hvert fald ikke går skævt, og er dn ikke ømtået så ville jeg ride på bllødbund (som der jo ofte er i ridehus). Men jeg ville ikke ride med en sko, ved selv hvor ondt i ryggen man kan få af at være skæv.
Beklager taste- og stavefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145
Sælges:
DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123123 |
|
|
Hvor høj er en sko, 0,5 - 1cm?? Så under ingen omstændigheder vil jeg ride min hest, med mindre jeg havde fået hevet den modsatte sko af også.. - Jeg synes nu ikke at sammenligningen med at man selv kun gik med 1 sko på er helt hen i vejret - for selv den mindste niveauforskel vil være generende..
Ditte Engsig Thestrup Poulsen
**Et privat heste hold i det nordjyske**
www.stald-stoltenborg.dk "What goes around comes around"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sko mv. |
|
|
Nu var det mere omkring det at være ømtået jeg tænkte på... Hvis skoen er slidt er den måske hvad... 0,3-5 cm. tyk? Dertil kan man vel regne med at hovene ikke er præcis lige lange efter beskræring og efterfølgende udvoksning så i virkeligheden ved vi ikke om der er tale om en stor eller lille forskel i højden på et skoet og ikke skoet ben på denne hest... Jeg vil stadig holde på at det kommer an på hesten og underlaget, hovenes stand mv. Et billede ville måske hjælpe men kan du ikke få fat i en anden smed der kan vurdere dine muligheder for at ride mens du venter på din smed? Min hest gik som sagt uden en forsko i 2 dage på blødt underlag efter smedens ok - dens hov havde det betydeligt bedre end jeg ville have haft det hvis jeg havde gået rundt 2 dage uden sko på den ene fod så jeg mener ikke man kan stille det sådan op.. Hvis du kan pille den anden sko af ville det måske være en ide som folk skriver - men det er ikke altid lige nemt - de kan sitte meget godt fast og man kan gøre større skade end gavn hvis man ikke ved hvad man laver.. Jeg har selv prøvet det med smeden i røret og det er ikke noget jeg ville forsøge igen hvis det ikke var nødvendigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tabt sko |
|
|
Tabt sko = ingen ridning i min verden  Men heldigvis kommer min smed også altid hurtigt ved tabt sko.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Angelika |
|
|
Det er jo ikke så meget, hvordan hoven har det uden sko, kontra om din fod kan gå uden sko, men mere at benene ikke er lige lange. Tror du ikke, du ville blive øm, hvis du gik med en helt flad sko på den ene fod og en højere på den anden? Jeg har stået ved en top dressurrytter, der også red, hvis hesten havde tabt en sko. Og en enkelt gang eller to, kan måske gå an. Men to uger ville jeg ikke turde. Dog kan en ret blød/dyb bund måske udligne noget af skævheden modsat en mere fast?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skoens tykkelse |
|
|
er jo ikke det eneste der gør skævheden, den hov der ikke har sko på vil jo blive slidt især på fold, og den hov med sko vil jo fortsat vokse, så hvis ikke skoen pilles af den anden bliver skævheden jo kun større. Og som sagt ikke om jeg vil byde en hest det når jeg selv kender til ubehaget ved skævhed...
Beklager taste- og stavefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145
Sælges:
DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Angelica... |
|
|
Ej come on... troede det var indlysende at jeg mente skævheden, som andre heldigvis påpegede i stedet. Tag du din ene sko af, og se hvor lækkert det er at gå skævt... og IKKE ømme futter eller noget! Mvh Janni
OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janni.. |
|
|
Du kunne nu ligeså godt have ment ømtået som forskellen på højden for det var da hvad jeg tænkte først Når mine sko er godt slidte er det ikke mere end 0,3-0,5 mm. høje, tager du dertil et målebånd og måler hovene så vil jeg påstå at hovene ALDRIG er lige lange uanset hvad smeden gør for sagen - eller står din med et målebånd? Desuden kan hovene vokse uens så i virkeligheden ved vi ikke uden at de er blevet målt om der er så stor forskel på disse hove med og uden sko at det rent faktisk vil genere hesten på blødt underlag eller findes der en formel jeg ikke kender der beviser andet? Hvis vi taler om en forskel på 0,2 cm på blødt underlag ville jeg nok godt kunne overleve at gå rundt i en kortere periode.... Faktisk vil jeg påstå at jeg gør det til daglig da jeg slider mine sko uens og tit går på underlag der ikke er jævnt. Kort og godt - jeg mener ikke man kan vurdere en disse uden at man har set hesten og fundet ud af om den forskel som alle antager der er, virkelig er af betydning. Derfor mener jeg ikke at man kan sammenligne det at gå uden sko for menneske og hest i og med at mine fødder ikke bliver beskåret og skoet jævnligt. Igen, heste slider deres hove forskelligt (nogle meget, nogle lidt) og det afhænger vel igen af det underlag de går på, den måde hesten går på, hvor slidt skoen er på den anden hov og hvor ens hovene var ved skoning til at starte med... Mange faktorer = ingen endegyldig løsning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opfølgning |
|
|
Nu er jeg ikke så teknisk anlagt, så det med billeder er jeg ikke så god til. Jeg var heldig i går at der kommer en anden smed forbi stalden, som var så sød at slå en ny sko på selvom jeg ikke er kunde hos ham - og jeg ikke kunne finde den gamle sko på folden. Han ville ikke anbefale at ride uden sko pga. balancen i hoven, men fold var ok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|