Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hævet plet i sadelejet
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 17:12

Hej alle, der er simpelthen noget jeg bliver nødt til at spørge om.

Når jeg har redet så får min hest en lille hævet plet i sadelejet bag ved mankestykket må det hedde.

Hun er hverken øm eller noget, sadlen kommer ikke ned og rammer hende, og når jeg er færdig med at ride er den væk efter ca 15-20 min.

Jeg har det sidste stykke tid prøvet at ride med 3 forskellige sadler, og denne hævede plet opstår ved dem alle, det er ikke noget hun altid har haft.

Min dyrlæge siger det ville han ikke være bekymret over når hesten ikke har ondt, og hun arbejder rigitg godt, hun er faktisk rigitg godt gående i øjeblikket, og er heller ikke sur når hun får sadel på.

Jeg havde lidt overvejet om det kunne være gjorden? Kan den ligge et tryk som kan ligge sig der?

Men hun er ikke øm, og det følels som væske, nogen der har et bud på hvad det kan være, og hvad man kan gøre ved det?

(har prøvet både lammmeskin, og gele underlag og underlag med anderledes snit)

Hilsen Maria

Day-Light min nye stjerne, du er fantstisk

" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"

Til min elskede Ridder

06.06.1998-10.07.2008

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Hævet plet
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 18:07

Heste kan godt forskyde hævelser. Fx min hoppe hævede op i kammeret under forsvidslen hvor sadlen jo ikke trykkede ned, men det var jo en klar reaktion på at sadlen trykkede hende.

Jeg ville ikke acceptere hævelser ved brug af sadler, nogle steder overhovedet, og du har jo selv fundet ud af at det er sadlen hun hæver op af.

Måske er sadlen for smal ol. Få en dygtig sadelfixer ud til at kigge på sagerne, for det duer ikke at hun hæver op. Måske er hesten ikke øm nu, men det kan risikere at giver store problemer (taler ud fra erfaring...)

Man løser ikke sadelproblemer ved brug af fancy underlag, sadel SKAL passe no matter what....

Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk

Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.

0
0
Svar på denne tråd

Ja det
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 19:53

døjer min hest også med, hun virker ikke umiddelbart øm, og det generer hende heller ikke når jeg trykker på det.

Jeg har spurgt rigtig mange om hvad de mente det kunne være, men har aldrig rigtig kunne finde ud af hvad det var indtil hun fik taget røntgen af ryggen som viste at hun har meget tætliggende torntappe og kissing spines. Jeg siger ikke nødvendigvis at det er det samme hos din hest, men vær opmærksom på hvordan den har det, der er en årsag til at hævelsen kommer.

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

Vabler...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 02:04

Har været ude for det én gang i mit hesteliv - skulle sammen med min kusine ride fra Næsby ved Slagelse til Gyrstinge ved Ringsted, en tur på ca 40 km. Vi skridtede næsten hele vejen, holdt ca en times pause midt på turen og små pauser ind imellem. Men alt i alt var vi afsted i 8 timer (fatter ikke selv hvordan det kunne tage så lang tid den dag i dag...?!?).

Da vi endelig nåede hjem, havde begge heste hævede, væskefyldte plamager under sadlen - som hvis vi andre får vabler af at have gået hele dagen i de samme sko...

Hævelserne forsvandt til næste dag og har aldrig set dem siden, selvom det er den samme sadel jeg stadig rider med!

Hilsen Mette

med fjordhypperne

Behandl din hest, som du selv gerne vil behandles

- med respekt!

0
0
Svar på denne tråd

Hævet plet i sadelejet
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 09:38

Louise O P: Bruger du så din hest nu eller hvordan er det gået med den efter røntgen viste tætsiddede torntappe og kissing spine?

Har en travhest, som har stået stille i flere år under graviditeter og barsler, som jeg så ville igang med igen. Han bruger sig selv forkert og smider ryggen, som så kommer til at hænge og låse ham flere steder og jeg har ham jævnligt til kiropraktor alt imens jeg forsøger at få undervisning til at lære ham at bruge sig selv korrekt/bedre og mig til at lære at ride ham korrekt. Imidlertid fik han trykninger ved lansemærket og lidt nedad ryggen - jeg konkluderede at kopfjernet i sadlen var for lille og er nu på sadeljagt efter en der passer, så jeg kan genoptage ridningen og undervisningen og projekt genoptræning af hesten. Ligegyldigt hvilken sadel jeg har lagt på ham indtil nu - selvom den ser ud til at passe får han trykninger. Sadelmager har også været ude - fik omstoppet en Windsor Elite fit 4 til ham, som jeg havde købt, men sadelmageren sagde da hun kom og prøvede den på ham, at den var kun ligetil - at jeg ville kunne ride et kort stykke tid fremover med den, men skulle se mig om efter en bredere sadel - han fik trykninger allerede første tur jeg prøvede i den - en tur der varede ca. 45 min. - af den af sadelmager nyomstoppede tilpassede Windsor Elite Fit 4 - øv, øv. Husker, at kiropraktoren en gang sagde, at hvis jeg ikke fik trænet hesten op og fik lært ham at bruge sig selv korrekt kunne det ende med kissing spine - puha det gør mig lidt nervøs vedr. min hests rygs at læse denne tråd.

Måske jeg skulle finde hans sulky frem bagerst i laden, få den støvet af og se at komme igang med noget kørsel i stedet..

Vh.

AnjaR

Sadler til salg:

Windsor Elite 17" fit 4

Thorowgood Griffin kombi 17"

0
0
Svar på denne tråd

Hej Anja
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 19:28

Nej det gør jeg ikke, eller det vil sige jeg opdagede at min hest har kissing spines da jeg var igang med at træne hende op i dressur.

Jeg har haft hende i tre år, men der har altid været et eller andet galt med hende. Jeg har fået rettet hende af en kiropraktor et utal af gange fordi hun bl.a. har væert faldet og slået sig skæv, men der har nok også været noget i vejen med hende dengang jeg fik hende. Dengang var hun ret overvægtig og havde ikke været redet i 2 år, så jeg tænkte ikke så meget over det, indtil hun begyndte at blive halt og få problemer med skævheder i lænden og nakken osv.

Endelig omkring jul begyndte jeg at ride hende op i dressur, og det gik rigtig fint, der var selvfølgelig nogle ting hun havde svært ved, men alt begyndelse er jo svær. Så havde jeg kiropraktoren ude til et service eftersyn. Hun undrede sig over at hesten var spændt i lænden, når resten af musklerne så så flotte ud, så hun anbefalede os at tage et smut ind til falk Rønne og få tjekket ryggen.

Undersøgelsen viste at hun havdekissing spines i lænden og ved manken, men hun har generelt ret tætsidden torntappe. jeg har indtil videre skulle skridte hende i 2x 2 måneder, og så håber jeg ved næste tjek at den inflammation der er i de områder hvor torntappene rører hinanden er forsvundet.

Hun bliver vist aldrig dressurhest igen, men distance burde hun nok kunne klare, mente falk rønne, så nu må vi se hvad tiden bringer.

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Louise
Forfatter: 
Dato:  12-07-2009 21:46

Mange tak for dit svar. Håber at du i det mindste kan bruge hende til distance så! God bedring med hende!

Sidst jeg var til kiropraktor sagde hun, at min hest ikke har kissing spine, men det kan han muligvis få, hvis jeg ikke får ham trænet op og redet korrekt..

Vh.

AnjaR

Sadler til salg:

Windsor Elite 17" fit 4

Thorowgood Griffin kombi 17"

0
0
Svar på denne tråd

kissing spines
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 15:17

Tak for alle jeres svar.

Kissing spines ville undre mig meget hesten havde fået på 1 år, da den for 1 år siden gik igennem røngten uden anmærkninger. (Ja også ryg)

Men nu kommer der en og kigger på det hele i morgen og så må vi se hvad hun siger til tet hele!

Hilsen Maria

så svært at gå sin vej

Til min elskede Ridder

06.06.1998-10.07.2008

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Kissing Spines
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 16:39

Blev jo helt nervøs, så satte mig lige og læste om det, og jeg tror ikke på det kan være det, da ingen af symptomerne overhovedet passer på hende, ikke et.

• Nedsat præstationsevne. (Den bliver bedere og bedere)
  • Vrangvillig indstilling til træning. (Super samarbejdsvillig, og vil rigtig gerne arbejde, altid ørene fremme, og gør alt)
  • Hesten ligger helst ikke ned. (Ligger ned hver nat)
  • Der er nedsat brug af bagbenene (nedsat bagbensaktion).
  • Dårligere resultater på springbanen. (Elsker at springe)
  • Ved tryk med fingerspidserne hen ad ryggen forsøger hesten at holde ryggen lige, den normale hest svajer gerne igennem i ryggen. (Hun svajer som hun skal)

Hilsen Maria

så svært at gå sin vej

Til min elskede Ridder

06.06.1998-10.07.2008

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider