Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vævning? Konsekvenser??
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 20:12

Af ren nysgerrighed og nødvendighed og uvidenhed spørger jeg her:

En yngre hest der væver er det noget at anskaffe sig. Jeg tænker ikke på om det smitter de andre heste, men udelukkende om hvad det betyder for hesten selv på sigt. Er der følgeskader man skal have for øje.

Nogen der ved noget om vævning?

Nu med dejlig hingstebasse efter Esteban xx.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

www.kolbaekgaard.webs.com

Molly sælges, se link
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/208325/1/

0
0
Svar på denne tråd

jeg har en væver
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 21:42

Vi har en hest der væver når hun bliver stresset eller i perioder hvor hun ikke bliver redet så meget. Vi har haft hende i 6 år og der er ingen af de andre der gør noget ligende, eller bliver generet af hende. Vi har også en krybbebidder og har haft ham i 3 år, det har eller ikke smittet de andre heste. Jeg ved at der er nogle mennesker der bliver irriteret over at se hesten væve eller høre den bide i krybben. Vores går meget ude, så vi føler ikke det er noget problem. Vores hest der væver har ingen skader pga. det.

Men skulle jeg ud og købe en ny fremmed hest ville jeg da fortrække den ikke havde sådanne stald fejl. De 2 heste jeg har omtalt kendte jeg inden jeg købte dem.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

prøv at læse
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 21:50

på Pretty Fancy's hjemmeside: http://prettyfancy.ridesiden.dk/ og klik på "hesteviden". der står noget om vævning.

Håber det er ok jeg linker til siden :)

Mvh. Kitt :)
Nu med den dejlige, smukke og skønne Anastasia

Man bliver ikke selv hvid, fordi man sværter en anden.
0
0
Svar på denne tråd

Det er intet
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 00:25

problem at have en væver- hvis man altså kan undgå at den står og væver hele dagen- hvis man ej har mulighed for dette- kan der komme store følge skader- desværre måtte jeg for år tilbage lægge min dejlige hyp Equina ned, da hendes væven havde slidt hendes ben op..

jeg har efter følgende haft flere andre væver og har en i dag, der vil væve hvis hun udsættes for stress i en boks eller flytter boks..så min erfaring ar at man skal kunne tilbyde forhold som tager hensyn til deres sind

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Ok. Det lyder
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 08:00

jo ikke helt tosset.

Et hjem til den på et landbrug med fold hele dagen og kun samme rytter og ikke meget trafik kan være super til sådan en hest?

RIP:

Far 05/09-47--08/11-08

Molly sælges, se link

0
0
Svar på denne tråd

jeg kender en væver...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 09:19

Jeg kender en hest der væver i situationer hvor den er alene, eller stresset. For den hest er det vigtigt med rutiner.. At den ved hvad der skal foregå..

Den fungerer fint(går lille MA på landsplan i springning), hvis man bare tager lidt hensyn til dens behov..

Mvh. Anne

Tora & Lokka<3

Mine to dejlige tøser

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 10:29

Hejsa

Man skal være obs på grunden til hvorfor hesten væver.

Er det stress?

Eller er det pga. smerter?

Jeg har haft 2 heste der vævede. Den ene var stress væver.... vævede helt enormt da hun kom, men stoppede efter nogle få måneder, og gjorde det yderst sjældent derefter.

Den anden jeg havde, gjorde det ikke som unghest. Jeg solgte ham, men købte ham tilbage efter 4 år, vel vidende han havde udviklet kissing spine i mellemtiden, og var begyndt at væve.

Talte med nogle dyrlæger bla. Falk Rønne, der sagde at vævning var typisk ved bla. kissing spine.

Så før jeg købte en væver, ville jeg være helt sikker på årsagen til dens vævning.

Mvh

Janni

OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Lige præcis
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 15:18

.... som Janni siger så skal du vide årsagen. En hest som væver er 95% af tiden en hest som ikke har det godt. Årsag - dårligt staldmiljø - Mavesår - stres. En væver har det ikke godt, nogen heste bliver koreret for fx deres mavesår, men fortsætter med at væve fordi det nu er en vane, men en hest som væver eller er krybbebider, gør det for at lindre den smerte de har, krybbebidning frigiver endorfiner i hestens hjerne som hjælper på smerten i maven fx. Og at sætte en krybbebider rem på en hest er så modbydeligt og gøre, for så kan hesten ikke længere selv dæmpe sin smerte.

Der er en grund til at de gør det, find ud af årsagen 100% så du kan hjælpe hesten...

Mvh Tenna

0
0
Svar på denne tråd

Det var i
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 17:32

forbindelse med at anskaffe sig en væver at jeg spurgte. Og jeg synes det med at finde ud af hvorfor den væver må være noget sælger burde have opdaget. Men jeg har fundet en anden som jeg skal se på og har derfor droppet at anskaffe mig en væver.

Jeg ville faktisk osse være lidt træt af at gå på kompromis med mine krav som jo bla indeholder ingen staldfejl. Og det kan man jo ikke sige at denne hest ville indfri.

Men tak for jeres input og PB.

RIP:

Far 05/09-47--08/11-08

Molly sælges, se link

0
0
Svar på denne tråd

Er den ude nok?
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 00:07

Hvor meget går hesten på fold?

Jeg har en fullblodshoppe der er 6 år der altid har gået på lösdrift för jeg flyttede den til Danmark. Men da det virker vare umuligt at finde en god lösdrift i stor Kbh blev jeg nöd til at stille hende på boks. Hvis hun kun får lov til at gå ude fra 8-17 löber hun runt i boksen (selv om hun har foder) og graver dybe huller i törv bunden inde i boksen. Jeg har dog haft en aftale med en anden pige fra sverige om at hun lukkede min hest ind fra fold mellem 22-01 om natten og så ud igen kl 7.

Så var der inge problenmer med hende.

Mange vilde måske sige at min hest har staldfejl men det synds jeg er forkert da det er opstallings systemet der er forkert.

Heste er ikke konstruerede for at stå låst inde på 10 m2 20 timer/dag. De skal ha mulighed for at beväge sig og spise hele tiden. En del heste klarer et liv i boks bedre end andre men det behöver ikke vare noget galt med en hest der ikke kan lide at stå på boks. Hvis nogen ville låse deres börn inde på deres värelse 20 timer i dögnet vilde de ikke få lov til at ha börn men det virker som at mange synds at det er helt OK når det gelder heste.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider