Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

styrkning af sener efter skade?
Forfatter: 
Dato:  07-07-2009 20:35

Hej alle I kloge mennesker ;)

Som nogen måske ved, blev min hest sparket ind på hasen for en måned siden. han var halt, og der var en stor hævelse bagpå benet. Dyrlægen tog røntgenbilleder, og det viste sig der var en lille revne i knoglen (dette var på siden af benet) der indgår i haseleddet.

Hesten fik ro i 2,5 uge, hvor han måtte komme lidt på fold. hvis han ikke løb rundt, og ellers skulle han gåes med 2x20 min om dagen.

Da dyrlægen kom igen var knoglen helet, og han var meget mere ren i trav. Desværre var han ikke 100% iorden, og dyrlægen siger det er senerne bagpå benet hvor de hæfter til leddet der driller. det var der hævelsen var i første omgang, og den er blevet mindre siden skaden skete.

han blev beordret ro i 3 uger mere, hvor han må være på fold alene.

Nu efter en uge synes jeg dog han er blevet en smule mere hævet, (ringer til dyrlægen imorgen) men da jeg ikke har den store erfaring med skader vil jeg høre om andre har haft en hest med bøvl med senerne, og hvordan forløbet var? Ved ikke om jeg er for pylret, og man kan sikkert stirre sig blind på problemet..

jeg er mest nervøs for om han bliver frataget muligheden for at komme på fold, men jeg kan ikke undgå han tager en runde i trav eller galop når nogen går forbi med en hest.. Syns bare det er så synd hvis han skal stå inde 24/7, og bevægelse er vel godt?

dyrlægen sagde han måtte komme på fold, men at han selvfølgelig ikke skulle lave noget. (arbejde)

Øv hvor er det svært, man burde være dyrlæge ;)

0
0
Svar på denne tråd

Seneskade
Forfatter: 
Dato:  07-07-2009 22:21

Hvis skaden er meget akut, så vil du sikkert få beordret boksro til hesten og så en masse trækture på asfalt/hård bund, da det styrker senerne.

Bløde og dybe bunde er noget af det værste man kan byde en hest med seneskade, ligesom pludselige bevægelser og vrid også skader senerne.

Men lad du dyrlægen vurdere hvor alvoligt det er, men du må hellere forberede dig på, at seneskader kan være ret langvarige, men så længe de sidder i den overfladiske bøjesene, så er det ikke så slemt.

Du kan også spørge din dyrlæge om et genoptræningsprogram til seneskader. Jeg fik på et tidspunkt et af min dyrlæge, og det var noget med op til 2 timer skridt på hård bund før jeg måtte lægge travintervaller ind.

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd

tak for svaret..
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 11:33

Tak for svaret! Jeg har snakket med dyrlægen der kommer ud og scanner hesten imorgen eftermiddag. Det var meningen det skulle gøres efter 3 uger, men da jeg mente bulen var blevet lidt større valgte vi at gøre det allerede nu.

skaden er ikke akut, da det idag er 4 uger siden det skete, men dyrlægen mente i første omgang det var revnen i knoglen der var årsagen til haltheden. Jeg er blevet lidt i tvivl om hvordan senerne bagpå benet kommer ind i billedet, men må spørge i morgen.

Mht til hvor lang tid det kan tage, vurderede dyrlægen for halvanden uge siden at det kunne være væk på 3 uger, eller det kunne tage 6 uger. så det er det jeg går ud fra lige nu. Regner så med at genoptræningen kommer oveni.. så det lyder som en lang affære, men bare hesten bliver iorden igen, er jeg glad!

0
0
Svar på denne tråd

Genoptræning...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 16:19

Skridt ture på hårdt underlag, samt svømning.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men ved St.Havelse mellem Frederikssund og Frederiksværk ligger der noget der hedder Hestivand, de har vandskridtbånd og stort svømmebassin.

Svømning er rigtig godt for bla: genoptræning af benskader, da det går ind og styrker musklerne og senerne uden overbelastning.

Sagde hende der bruger en

reg. smed der er med i R&H

tør ikke andet.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Laban..
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 16:55

Min dyrlæge har tilknytning til Hammerthor poolcenter, så jeg vil prøve at spørge om hun vil anbefale nogle svømmeture eller på skridtbånd i vand. Men nu venter jeg lige og ser hvad scanningen viser imorgen. Mangler virkeligt noget konkret at gå efter. Dyrlægen er meget positiv, men jeg har ingen erfaringer med skader, så jeg har altid 100 spørgsmål når jeg kommer hjem og tænker over hvad der er blevet sagt.. man bør nok skrive en liste over spørgsmål, man skal huske at få svar på.

Tænker lidt over om hesten både er blevet sparket ind på siden af hasen, hvor revnen i knoglen var, samt ind bagpå benet hvor hævelsen er i forbindelse med senerne..

Hvor ville det være praktisk at have røntgen blik ;)

0
0
Svar på denne tråd

Mht fold...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 09:30

Er der ikke mulighed for at han kan komme på et lille frimærke?

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Genoptræning...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 10:31

God idè at høre dyrlægen.

God bedring med din hest.

tør ikke andet.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Scanning..
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 18:12

Lige en opdatering herfra.. Hesten er nu scannet, og der var både en god og en lidt træls besked.

Den gode er at skaden på senen er overfladisk, så hesten skulle gerne komme sig 100% og han var kun en smule urent gående når det skadede ben var på udvendig volte, den anden vej helt ren. ;)

Den trælse er at det kan tage op til 4 mdr fra nu.. så ca et halvt år ialt, før jeg må begynde på genoptræning. Er en smule slået ud, men bliver nødt til at tænke positivt, og være glad for han blir god igen.

Fik spurgt om hvordan det var gået ud over senen, og enten er sparket kommet skråt ind på benet og både lavet skaden på senen, og revnen i knoglen, eller hesten har lavet at stræk i senen da han er løbet væk fra sparket.

Dyrlægen sagde at han gerne måtte være på fold, og at det er svært at undgå han tager en runde i trav, men at det ville ødelægge meget mere i hovedet på ham hvis han blev lukket inde i boksen de næste mange måneder.

Han skal Scannes igen om 4-6 uger for at der kan dannes et overblik over hvor hurtigt han heler. til den tid vil dyrlægen have lettere ved at sætte en tid på..

0
0
Svar på denne tråd

Skade...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 19:14

godt at høre skaden er overfladisk, så må du kun tænke positivt, selvom det er svært.

Hvad sagde dyrlægen ti svømning som genoptræning, når den tid kommer?

tør ikke andet.

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Positiv ;)
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 19:33

Ja det ved jeg godt.. det er bare super anstrengende når hesten ikke står hjemme, og ikke må komme ud med de andre! Men der er heldigvis mange der har tilbudt deres hjælp med ind og udlukning.. ;)

Vi snakkede slet ikke genoptræning endnu.. venter til det begynder at nærme sig.. blev lige lidt overvældet af det hele.

håber mere vi snakker 2 mdr end 4, men heldigvis får jeg ferie igen 1. august, og frem til 1. sep. så kan jeg bedre være derude flere gange, og så må jeg håbe på godt vejr så jeg kan sidde med en bog og holde øje med om han går ordentligt ;)

Tak for alle de gode svar! Overvejer en smule at finde en lånehest så formen bliver holdt lidt ved lige mens vi venter.. men har ikke besluttet noget endnu

0
0
Svar på denne tråd

Profi....
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 12:37

Det er godt at hesten tilsyneladende skulle komme sig 100%, men puha, det er godt nok længe den skal stå.

Væbn dig med tålmodighed :-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider