Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

indad fodet
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 11:16

ja ved ikke om det er stavet rigtig men jeg har forelsket mig i en 10 års oldenboger hoppe der er kommet til den stald hvor jeg står med min araber, og har spurt om part på hende, da jeg ikke har råd til at købe, men altså er faldet for hende det kunne jeg godt få, men pt er hun halt, og fik at vide det er fordi hun er indadfodet, og det er ikke blevet holde ved lige, nu er hun så rettet en del op, men er jo så lidt halt, vi håber det kun er til hendes ben vender sig til den nye stilling, men er der nogen hensyn jeg skal tag til hende, når jeg kan begynne at ride hende hun skal starte langsomt op da hun har stået stille vist nok i næsten 2 år, kommer fra et sted hvor manden havde alt for mange heste, der blev brugt til avl, og ikke så meget andet, men hende her er tilkørt, og skulle vist også være godt redet, hun er blevet redet lidt af børn her på stedet, før hun blev halt..

Alice

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har så hørt
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 13:20

at man skal være påpasselig med at prøve at korrigere benstillingsfejl på en ældre hest.

Jeg er dog hverken smed eller dyrlæge, så det kan da godt være noget "sludder" jeg har opfanget.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 13:29

Et rigtig svært spørgsmål/svar....

Kommer an på hesten og dens benstilling, der er både smed og dyrlæge de mest kompetente at spørge, dvs. hesten skal ses...

(min hest er født indfodet fortil, men afhjælpes vha. gamacher, da hun ellers "stryger" benene, ellers ingen problemer hverken i dressur eller spring ect., men det kommer jo an på "graden" af hestens benstilling)...

Tag smed og dyrlæge med på råd...

Pøj pøj...

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

hun er født indfodet
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 13:48

og lige som på din Jill, er det på forbenet, men det er ikke noget man kan se tydligt på hende, så håber det også bare bliver et spørsmål om at ride med gamacher, jeg ved ikke så meget om hende i nu, da det er en hoppe ejer af stedet, har fået efter et dødsfald i fammillen, men prøver jo at finde ud af mer

Alice

0
0
Svar på denne tråd

Desværre
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 15:27

....kan en emsig smed ødelægge sådan en hest totalt. Hvis den først er blevet halt pga forsøgt opretning, så er der sjældent noget at gøre ved det.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

indfodet....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 15:44

ja, men nu er det jo ikke alle smede der er emsige, men holder dog stadig på at smed og dyrlæge i samråd må konkludere hvad hestens fremtids-udsigter er...

(min hest er 19 år, har dog aldrig været halt pga. indfodet-hed og lever i bedste velgående både mht. dressur/spring/tur mv.)

Igen alt efter "graden" af indfodet-hed...eftersom der ikke er noget billede af hesten, kan INGEN her på HN konkludere hestens dom ??

Hesten skal tilses af smed og dyrlæge, samt ses i ridning og løs løb...

Ja, bare min mening...

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

Smeden
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 15:49

....skal bare beskære en hest over 4 mdr som den nu engang står på sine ben, og ikke forsøge at rette noget. Længere er den ike.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

indfodet
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 16:07

jeg har en der er en omvendt charlie chaplin(staves) så indfodet er hun.

Hun har aldrig haft en sygedag på den konto (er nu 22) hun er i avlen og jeg har derfor snakket meget med bla smeden om det med indfodet ... Det skal rettes mens de er i vækst, bliver det ikke det, så må man under ingen omstændigheder begynde at rette pådem, da man så gør mere skade end gavn - hvilket det lyder til i dette tilfælde.

Jeg ville skifte smed og så se om det måske kan reddes så hun måske kommer til at fungere igen.

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

tak for alle jers svar
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 16:21

men hesten er ikke min, og har indet at skulle sige med smed eller dyrelæge, ved ikke hvor meget smeden rettet på,men ved hun vist ikke har haft smed i lang tid, og det har hun så haft nu, og fået nye sko på..

Alice..

0
0
Svar på denne tråd

Alice...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 19:46

Hold dig fra den indtil den har været rengående i et stykke tid, så kan du overveje evt part og så endnu senere hvis der ikke kommer flere problemer kan du jo måske købe den, så ser dit liv måske også anderledes ud...

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

Svært....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 22:20

Det er yderst svært at udtale sig om, når man ikke har set hesten, det kommer jo an på hvilken grad hesten er indfodet.

Min 16-årige haflinger, som jeg nu har ejet i 10 år, har aldrig været halt i den tid, jeg har haft hende. Hun snubler lidt over sine egne forben engang i mellem, men ellers mærker jeg intet til, at hun er indfodet.

Da jeg fik hende, så hendes hove mildest talt ikke super godt ud, da det formegentlig har været en klovbeskærer, som havde ordnet dem i flere år - tidligere ejer havde hende gået med en flok køer på et hobbylandbrug.

Min smed fik gradvist rettet hendes hove op og det har aldrig skabt problemer. Så at en hest er indfodet behøver ikke automatisk give problemer.

Men når hesten er halt, så bør ens alarmklokker ringe. Det er jo ikke just noget godt tegn.

Måske går det for stærkt med at rette hovene op. Måske kan den bare ikke holde til at blive rettet helt op.

Dyrlæge og smed kan bedst vurdere hestens benstilling og hvad der skal gøres.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider