Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tilbageholden føl...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 11:09

Jeg har fået et fint hoppeføl d 2 maj. Hun har en mor der de første dage efter folig er meget beskyttende overfor føllet, hvilket gør at der lige går lidt tid inden føllet rigtig kan komme i hænder.

Sagen er den at i år kom hoppe afsted til hingst på 6 dagen da jeg selv stod for at skulle føde et par dage efter. Hun blev hos hingste holder i 23 dage hvorefter hendes føl er blevet meget tilbageholden.

Hun er som sådan nysgerrig, men har ikke haft "mennesklig kontakt" i de 23 dage hun stod hos hingsteholder og var næsten ikk i hænder for inden.

Jeg vil jo ikk gøre hende til en nervøs hest ved at presse hende til at skulle kløes og nusses af mig, men hellere bruge noget mere tid på det.

Men hvordan gør jeg??

Jeg lukker føllet fra sin mor 5-10 min om aftenen hvor hun går på gangen og får lidt foder og mulighed for at lære mig at kende, men hun gider mig ikke.

I boksen og på folden gemmer hun sig bag sin mor.

Mvh

Fosse.

0
0
Svar på denne tråd

nu var mit
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 11:14

føl godt nok en del yngre. Men de første næsten 3 uger blev han stukket med en kanyle hver gang vi havde fat i ham. Han syntes absolut ikke mennesker var til noget godt. Så kom han op til dyrlægen og blev bedøvet og fik kunsthov på.

Han gemte sig osse bag sin mor hvergang vi kom ind til dem. Men jeg gjorde bare det at jeg sommetider satte mig inde i boksen så han kunne vænne sig til mig. Jeg børstede osse hoppen inde i boksen. Alt sammen uden at tage kontakt til følle. Når han kom og snusede stod jeg bare stille og lod ham gøre det.

Nu er han meget glad for os. Og elsker at blive kløet og kælet men det kræver meget tålmodighed.

Held og lykke med din følle.

Nu med dejlig hingstebasse efter Esteban xx.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

www.kolbaekgaard.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

PN Dominik...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2009 18:30

Dejligt at høre, at "historien" trods alt fik en "lykkelig" slutning.

Hvor må det have været nogle frygtelige uger for Jer alle, - dyr som mennesker.

Man vil jo bare de kære pus det bedste.

Til trådstarter: Der er nok ikke andet at gøre, end at væbne sig med tålmodighed.

I det mindste kender du jo grunden til at "føllepigen" er lidt sky, så du må nok bare lade tiden arbejde for dig...

Så fortsæt du bare det gode arbejde, du er begyndt på!

Mine egne to føl, har været "i hånden" fra dag 1, så det det tæller jo en helt anden historie ;o)

Venlig hestehilsen Lone

Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

0
0
Svar på denne tråd

Hej Irina.
Forfatter: 
Dato:  21-06-2009 20:43

Jeg har jo også haft et føl som var lidt a la Liva, Malou du ved.

Og jeg gjorde det at, jeg stod sammen med mor og føl. Og så blev følle nysgerrig efter hvad jeg var for en fætter, og så kom det helt af sig selv. Så du skal bare gå ind til Lady og følle, eller tage dem ud af boksen og binde Lady op og lade følle gå lidt omkring. Og gå efter hende og snakke med hende.

Og kommer hun hen til dig, så røre du kun der hvor det er i orden. Og når hun har vænnet sig til det, ja så går du bare videre stille og roligt.

Knus, Lotte

Oldenborger af sælges - der findes mere info om dem på www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

Som en anden også
Forfatter: 
Dato:  23-06-2009 17:14

skriver, så er det altid en god idé at bruge megen tid på at håndtere moderhoppen. Så vil føllet lidt efter lidt blive tryg ved dig.

Det er selvfølgelig bedst at al den første kontank sker på føllets initiativ.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider