Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Automat gear eller manuel gear
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 09:20

Hej HN

Nu fik jeg lige så fin respons på mit spørgsmål vedr. trailerovervågning, så jeg har lige et spørgsmål mere som jeg håber i vil hjælpe mig med!

Vi skal også have udskiftet kassevognen som jeg ellers har trukket traileren med. Jeg har ellers været så glad for denne og nydt at sidder så højt, men den er upraktisk i arbejdssammenhæng.

Vi har kig på lidt flere modeller, men nogle af disse har automat gear, og det ved jeg ikke hvordan det er at trække med.

Fungere det lige så godt som manuel gear skifte? Jeg ved man kan kan - hvis man ønsker højere omdrejning ved et gearskifte - slå skiftet fra og bede motoren trække - eks. ved op ad bakke, men ved alm. kørsel kan man jo ikke hele tiden side og slå fra.

Hilsen

Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Det er super
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 09:24

Konstant træk = ingen ryk ved gearskifte

0
0
Svar på denne tråd

automatgear
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 09:29

in 4x4x (ML270) er det fedeste jeg nogensinde har trukket trailer med.

Og det er jeg sikker på dyret også siger for vognen kører kontant dvs ingen gyngen ved gearskift etc, foruden automatpilot er genialt ved kørsel på motorvej

Karina

Wrap 1.slet 2009 sælges.

Ialt 30 baller (minibig) fra mark der aldrig er afgræsset

pris 350 DKK afhentet midtsjælland

0
0
Svar på denne tråd

Har man
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 09:33

først kørt med automatgear, er det det eneste der dur.

Nemt og lækkert. Man køre ganske glidende.

Lækker plethest: Ima Cutter Kid - APHA

Dusty

Purple Petite Rose Rip (11.06.2009)

P's Piquant

0
0
Svar på denne tråd

Altid automatgear...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 09:51

Nu har jeg ingen erfaringen med at køre med hestetrailer, men vi har 2 biler med automatgear og jeg vil aldrig bytte for at få en med manuelt gear.

Det er så lækkert at køre med...

Annemarie

Laura og Emma- 20-07-06.

Nu med termin d. 3/8-09

www.123hjemmeside.dk/ GroenkjaerRamloev

"If you can dream it, you can do it"

"Medlem af Bullerklubben"

0
0
Svar på denne tråd

Suuper
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 10:06

så er jeg da slet ikke i tvivl - men en så sikker respons på alle svar.

Så er det bare at køre løs.

Mange tusind tak for hjælpen.

MVH

Susanne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 10:48

Der er et lille men - hvis bilen ikke helt har motorkraft nok til det den slal trække er automatgear ikke løsningen.

Ellers vil jeg give de andre ret - automatgear

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bare husk
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 10:51

Nu har mine forældre automat gear, og min far er mekaniker. Han siger at en manuel gear kasse er en del stærker en en automat gear og man skal huske at en bil med automat gear også skal køres ud i gear en gang imellem.

Tit skifter disse biler gear ved forholdsvis lav omdrejning så man skal lige sørge for en gang imellem lige at tage dem på motorvejen og kører dem op i omdrejninger. Ellers kører man dem død.

Op i omdrejninger mener jeg speederen i bund så den holder 3 og 4 gear noget længere inden den skifter.

Desuden har nogle af disse biler et 4 gear som kan bruges ved bykørsel, altså så man ikke bare sætter den i D og så står den der hele tiden. Man forlænger bilens (og gearkassens) levetid ved lige at sætte sig ind i hvor den skal stå for at køre bedst

Men ja kanon lækkert at køre med

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!
0
0
Svar på denne tråd

Køb dog en med
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 10:52

Begge slags, har jeg og det er ikke så ringe endda...

Illum !!

.

Tak tak :-)

0
0
Svar på denne tråd

Er vant til ...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 11:05

.... manuelt gear.

Og kan selvfølgelig bedst lide det

Syntes det er lettere at bestemme trækkraften med manuelt gear.

Især med trailer i dårligt føre...

Så vi valgte manuelt gear da vi skulle ha´ ny til at trække traileren.

Men fartpiloten kan ikke undværes her. Det er skønt

Med venlig hilsen

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Manuelt
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 12:12

Foretrækker helt klart manuelt - det giver langt mere kontrol især ned ad lange bakker (men dem er der jo ikke så mange af i DK)

Jeg synes også automatgear 'hakker' langt mere end manuelt. Og så er det selvfølgelig generelt mindre økonomisk.

Men det kommer måske an på, hvad man er vant til.

Hvis man ikke kan finde ud af at skifte gear, så kørslen flyder, så skal man nok have automatgear

0
0
Svar på denne tråd

manuelt
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 12:25

min kæreste har boet i usa i 1½ år (arbejdet på en farm) og har prøvet lidt af hvert både biler og med noget spændt bag på.

han siger at skal en bil med automatgear lave noget så er det (n) men spænder du fx kun 1500 efter en der sagtens kan trække fx 3500 så er det (y) og uden noget bag på er det også (y)

Så ud fra det så kommer det an på hvor stor en motor bilen har og hvor meget den kan trække i forhold til hvad du forventer at den skal trække.

Selv vælger vi manuelt, og selvfølgelig fartpilot ;-)

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

Motorkraft
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 12:25

GitteL: Den vi kigger på har 165HK. Vil du mene dette er nok til at trække trailer med auto gear?

Jeg kommer sansynligvis kun til at køre rundt i DK med trailer - jeg kan ikke forestille mig andet p.t. Det er nu ikke fordi jeg absolut skal have auto gear, men de fleste at de brugte som er til salg er netop med auto gear.

Hilsen

Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Automatisk
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 12:40

Min primære trækbil (4X4)er med manuel gear (må trække 2.000 kg).

"Reserve"-trækbilen (alm) er med automatisk gear (må trække 1.900 kg).

Min 4x4 med manuel gear gør et super godt job.

Min aut. gear-bil knap så godt.

Meeen, det kommer jo igen an på så meget...

De bløde gearskift ved manuel gear kommer an på piloten der kører.

Aut. gears-kørsel kommer også an på om bilen er bygget til at trække, hvilket min ikke er.

Min aut. gearbil Mercedes E er med stor motor og en del HKer. De er bygget til flydekørsel, men med kraftig insprøjtning/hurtig reaktion hvis man ønsker lidt sjov i gaden.

De gange jeg har taget min aut. gearbil, som ikke er bygget til at trække, over Storebæltsbroen (hvor det som bekendt går op og ned igen), gearer min bil automatisk ned når det går opad. Det gør den selvfølgelig fordi den mærker modstand og da moteren er indstillet til at geare kraftigt ned ved modstand, kan det godt give et ryk.

Mht at køre ud i gearene. De fleste nye aut. gear-biler har idag et manuelt gear, så man selv kan justere hvor langt man kører ud i gearene.

Og så vil jeg give Karina E ret; fartpilot er et must-have når man kører med trailer.

Hvorom-alting-er...

Hvis jeg skulle vælge manuel gear kontra aut. gear til træk af trailer, vil jeg helt klart vælge aut. gear forudsat at bilen er bygget til at trække.

Næste bil bliver helt sikkert en 4x4 med aut. gear.

Hilsen

Lillemyr

- som elsker sin 4x4 med manuel gear OG sin aut. gearbil.

0
0
Svar på denne tråd

Susanne
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 12:44

165 HK:

Det kommer jo også an på hvor meget bilen må trække og hvad bilen er bygget til.

Min aut. gear må trække 1.900 kg og har 240 HKer og hvis du læser mit indlæg ovenfor, så foretrækker jeg min 4x4.

Hilsen

Lillemyr

0
0
Svar på denne tråd

Auto. gear
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 12:50

Jeg havde forsvoret at jeg nogensinde ville komme til at køre med andet en manuelt gear. Men min bedre halvdel fik mig overtalt til at købe en med auto. gear, og nu kunne jeg ikke drømme om at køre med andet. Det giver en helt anden afslappet kørsel. Dog skal man købe en med motorkraft nok til at trække en hestetrailer. Jeg ville nok vælge en 4x4 diesel. Vores er lige svag nok, men vi havde heller ikke hest da vi købte bilen.

Mvh.

Maj Britt

0
0
Svar på denne tråd

Det er en SSanyong
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 13:53

enten Rexton 4x4 gulplade - men lige nu hælder vi mest til Rodion fordi vi så kan få flere sædepladser og samtidig være økonomisk indenfor vores rækkevidde.

Rodion kan også fåes med manuel - samme HK og samme trækvægt - men der er lidt mere udstyr i den med auto gear eks. fartpilot.

Begge har 165 HK. Rexton må trække 3500 kg og Rodion 2500 kg. Jeg har trailer til 2000 kg ( trailer vejer ca 800 kg ) - vil dog nok fremadrettet mest køre med kun én ad gangen. Kører jeg med begge vil jeg tro de vejer til sammen 950-1000 kg. ( westernheste ) så i de fleste tilfælde 1300-1400 kg på krogen incl. trailer - i nogen tilfælde 1700-1800 kg sådan ca.

lillemyr: ja der er sådan et manuelt gear hvor man selv bestemmer hvor langt man vil køre ud i gearerne.

Jeg aldrig selv som sådan kørt med auto gear, og har altid også selv mest af vane hældt mere i retning af manuel, men vanens magt skal jo hellere ikke bestemme det hele.

H.Susanne

0
0
Svar på denne tråd

jeg har automat gear..
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 15:45

i min gamle volvo 940.

den trækker uden problemer både heste og biltrailere.

Jeg har fået en meget blidere kørsel med heste traileren, efter jeg fik en bil med automat gear.

nu har en bil med automat gear, som regel en gear stang som også kan sættes i 1 - 2 og 3 gear, hvis man ønsker det. Jeg bruger ofte 3 gear, når jeg kører i byerne. Det er meget økonomisk kørsel man derved får ud af det.

Jeg kører 17 km pr liter disel.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 19:41

haft begge dele, jeg foretrækker helt sikkert manuel gear.

Syntes altså også nemt man kan lave glidende gearskift med manuel gear, det er vel et spørgsmål om at kende sin bil og koblingspunktet på denne.

Økonomisk er manuel billigst, både i brændstof og indkøb af bilen.

Helen.

R.I.P. Chicco min øjesten, du vil altid være elsket og aldrig blive glemt, du bor i mit hjerte for evigt.....

0
0
Svar på denne tråd

ssangyong
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 20:49

Pas på.

Det er en billig lækker bil, men tjek lige op på det med reservedele. Det bliver sværere og sværere at få reservedele til dem. Det lokale værksted kan ikke.(overhørte en samtale da jeg ventede på min egen bil) De to tidligere forhandlere i Aalborg kan ikke fortælle hvor man får dem. ( Den ene er SMC biler - stor forhandler, der er gået af med dem igen)

Men om det er gået i orden igen kan jeg ikke sige.

Men ud over det, kan du få en bil med aut.mat gear og manuel.

Min kører normalt med aut.mat gear, men jeg kan skubbe gearstngen til venstre og så kan jeg selv bestemme om den skal geare op eller ned.

Med hensyn til de højere omdrejninger du efterspørger, skal der være "kick down". Det tror jeg det er i alle automatgear idag.

Kort fortalt: Når man har trådt speederen (næsten)helt ned, er der et punkt, hvorefter man kan træde speederen lidt længere ned. Der sidder kick down funktionen, der gearer ned. Bruges fx ved overhalinger, trække op ad bakke mv.

Et smil siger mere end 1000 ord....

0
0
Svar på denne tråd

aut gear..
Forfatter: 
Dato:  14-06-2009 06:20

Jeg er kørende i en jeep 2,7 diesel med 163 hk og træk til 3375 kg. Den har aut gear og det virker bare super!

Jeg vil til enhver tid vælge dette igen hvis jeg har muligheden.

Desuden kan jeg stadig vælge manuel gear skifte hvis jeg har brug for det, men aut gear er dejlig nemt og rart for hestene.

mht omdrejninger så er det jo bare at træde på speederen så gearer den jo selv ned og derved trækker mere. (feks op af bakke) så du kan alligevel "styre" hvilket gear du vil køre i ;)

Min har ihvertfald ingen problemer selv med 2 heste eller stor maskine.

Men det er nok rigtigt at biler med aut gear bruger mere brændstof, men hvor meget ved jeg ikke. Min bil kører 9-10 km pr L.

Med venlig hilsen Anne

Springhest købes. 6-12 år. Nem, rutineret og rar. Max 55000 kr skriv pb

Jeep 2,7 CRD aut sælges fra 02 pris 79800 kr

0
0
Svar på denne tråd

automatgear
Forfatter: 
Dato:  14-06-2009 11:56

det eneste rigtige i denne verden er automatgear... utroligt at lige præcis det ikke har smittet af fra USA til Europa endnu.

Til Salg:

* Miss GiGi *

Fuldblodshoppe der er nem at håndtere og kåret i DH '07, går LA dressur til dagligt, men har også talent for spring/jagt.

Highlander; en savnet hest ..

0
0
Svar på denne tråd

de er gode. :P
Forfatter: 
Dato:  14-06-2009 21:25

syntes jeg,.. kører selv sådan en...

og jo, de ka lave geraskifteryk hvis man bremser for hårdt, og de kan også gå i stå...

vil så bare lige sige at de æder meget mere benzin end manuelle

Det bedste ved ens dyr er, at de aldrig vil svigte en.

Derfor vil jeg aldrig svigte jer.

Kuno - Hubert - Findus

Mor og far, tak for alt hvad i har gjort for mig.

The rest of the family, love to you

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider