|
|
| Rensning af penis :-S |
|
|
Ja det er nok ikke det man snakker mest om, men gøres det skal det jo. Min vallak har en del svampelignende skorper, kan også bare være skidt på penisen. Min dyrlæge sagde en gang til mig, at jeg skal sørge for at rense den... men men men, de fleste siger at man bare skal hive den ud, dette finder jeg så som en meget overfladisk forklaring, som er meget nemmere "sagt" end "gjort". Min lille hest er selvfølgelig ikke behagelig tilmode når ejg prøver at få den ud, tvært i mod, så hiver han den længere op, så det er fuldstændig umuligt. Ved godt det er et besynderligt spørgsmål, men hvordan får i den ud, så i kan rense den??? Jeg vil trods alt hellere stille spørgsmålet end risikere betændelse (så står jeg jo først med et problem)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle... |
|
|
Det har jeg godt nok aldrig hørt om før.. der har vidst været en debat tidligere hvor der blev sagt både for og imod at rense dernede... Min vallak har en underlig vane med at stå og lade den hænge når jeg strigler... skøre hest, og det er nu ikke fordi han skal tisse... så jeg lurer lige om det ser normalt ud, ellers gør jeg ikke noget ved den..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha uha.... |
|
|
En jeg kender havde en gang en hest som fik en form for infektion eller svampeligende tilstand i sin penis. Dyrlægens ordre var at den skulle vaskes dagligt! Men hesten gik i den grad grasat når hun ville hive den ud (selvf fordi det gjorde ondt) Endte med at smeden måtte komme med en bremse så hun kunne trække den ud. Jeg tror i ca en uges tid måtte hhun trække den ud, men så fandt han ud af at det hjalp og kunne nærmest på kommando rulle ud  Jeg har selv hoppe så ved ikke om man kan få den ud med bestemte teknikker, jeg ville dog ikke mene det må være så rart at få den hevet ud.
"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"
SILLE FOREVER !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fik at vide af dyrlægen |
|
|
Jeg har haft både en hingst og en vallak, og ingen af dem, kunne fordrage at blive rør der, med det resultat, at de aldrig blev renset, Hingsten blev 18 år, og havde ingen problemer og valaken er også gammel. Dyrlægen sagde, at så længe de skaftede ud, behøvede man ikke at bekymre sig. BirteB
BirteB Husk at leve mens du gør det, Husk at ride mens du tør det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen |
|
|
Min søsters hest har lidt problemer med at få skaftet ordentlig ud og derfor bliver tissetrold lidt "klam". Hun går og holder lidt øje med ham og når han så en sjælden gang har den ude skynder hun sig at tørre den med en våd svamp. Der ud over kommer dyrlægen og giver en indsprøjtning en gang hver halve år der får den til at falde ned, det er altid i forbindelse med vac. eller andet. Et er om de bliver syge af det noget andet er om det er behageligt med alt det N... ost. Hihi i mangel på bedre ord.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lad den være |
|
|
Jeg har lige haft diskutionen med min dyrlæge, da min vallak var en smule hævet omkring forhuden.. Dyrlægen bedøvede ham og hvilket fik ham til at skafte ud og tjekkede penishovedet - resten, skorper mv fik lov til at blive siddende "det er den sunde og naturlige bakterieflora, fjerner vi den giver det bare grobund for de skadelige baktusser" så vi lader den være og holder bare øje med området udefra  Noget helt andet er at vallakker der ikke skafter naturligt ud (altså aldrig eller kun meget lidt) kan have problem med kastrationsarret - men som dyrlægen sagde nogle viser den hellere frem end andre 
Kristina
Wraphø 2009 Vil du sikre din hest´s grovfoder vinteren over, så reserver nu, vi laver 2. slæt i 40-50 kg baller!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haha... |
|
|
Så er min vallak måske bare lidt af en selvglad bøf men videre charmerende syns jeg nu ikke det er!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej alle sammen |
|
|
Tak for svarene... Altså det skal så siges at der også ofte kommer en masse gråligt flydende snask der... Det var min dyrlæge der sagde ejg bare skulle tage den ud og få den vasket... og læste godt tidligere at der var et indlæg omkring... men kunne ik huske om der stod noget videre om det... Jeg har også mest den holdning at ejg bør lade det være... men kunne jo også forestille mig at det må være død ubehageligt for ham at den ikke er ren...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
mine "drenge" får ordnet penis/hylster ofte, jeg fjerner de sorte og gule flager, de sorte i hylsteret og de gule på selve penis. det er jo absolut nemmest når den er skaftet ud, men de sorte flager kan sagtens fjernes uden. min dyrlæge sagde da jeg spurte om den skulle renses " ja, du ville jo heller ikke bryde dig om at løbe maraton med grus i underbukserne"
Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi Bioanalytiker B.M.L.T
Shetlænder søges til blivende hjem med andre heste og løsdrift.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det har jeg aldrig gjort |
|
|
Tænk jeg har aldrig skænket en tanke at rense den..... han lever da endnu 
Jeg tror altså ikke det er SÅ nødvendigt, for hvad så i naturen? - ok indrømmet, der eksisterer ikke vallakker i naturen, men principperne er vel de samme.....
Men næh det skader da nok ikke at rense den, det er vel altid rart at være ren... jeg kan forstå på tråden, at der er en del detaljer jeg uvidende omkring ... jeg har nok menneskeliggjort ham lidt, og følt at det ikke var "mit område" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til monab |
|
|
Men er den eneste mulighed bare at vente på at han skafter ud? man kan da ikke bare hive den ud vel, selvom min dyrlæge godt nok sagde det til mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hypper... |
|
|
- er EKSTREMT glad for at få ordnet hans tissetrold!... så glad, at det faktisk er en smule perverst (synes jeg  Han ruller den selv ud så snart jeg bare røre ved hans forhud, og så står han bare og slapper af og nyder det. Hans "trold" er ret ren, og har intet snask eller flager af nogen art på hans trold, men forhuden er der altid lidt. Der tager jeg så en vådserviet (minirisk), og gøre ren så godt jeg nu kan og kan komme til. jeg har aldrig skulle tvinge den ud på nogen måde, og synes da også det lyder en smule ubehagligt  - om sommeren tjekker jeg den et par gange ofter en om vinteren, da sved, skidt og snask nemmer samler sig end om vinteren...
- Synes selv hun har verdens bedste smed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Renser ikke |
|
|
Min vallak er 12 år, har aldrig fået renset diller, og er såmænd levende endnu. Hvis hesten har et problem, er det klart at man skal gøre noget ved det, men ellers synes jeg det er unødvendigt. Og som mange skriver herover, bryder deres heste sig som regel ikke om det. Jeg piller ikke ved min ponys diller så længe jeg ikke er nødt til det! Heste har levet i tusindvis af år uden at få renset diller og uden at have problemer af det. Hvis den havde behov for at blive renset, havde naturen nok indrettet det sådan at hesten selv kunne nå... Hvis folk vil rense heste-dillere er det fint, og jeg tror bestemt ikke det skader noget, men så længe min pony ikke fejler noget, har jeg ikke tænkt mig at pille ved dens kønsdele! Mvh. Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min vallak bliver renset. |
|
|
Jeg renser jævnligt de ædlere dele på min vallak.
Han får en grundig omgang sådan ca. en gang hver eller hver anden måned, og ellers bare lidt let aftørring i det daglige, når han alligevel står afslappet på staldgangen og der så lige siddder noget, som jeg let kan fjerne.
Han har det med, at tissemanden er "rullet ud", når han ligger ned i sin boks, og det medfører, at han får hevet en masse spåner med ind i systemet, når han rejser sig op igen.
Og jeg har en stærk overbevisning om, at det hverken er sundt eller "naturligt" at have alle de spåner siddende på tissemanden og inde imellem folderne højere oppe. 
I starten var han mildest talt ikke særligt begejstret for, at jeg pillede ved ham , men med tiden - og ikke mindst med en masse "dyyygtig"-godbidder - er han blevet meget mere tolerant, og jeg kan nu få lov til forsigtigt at trække kalorius ud og også få lov til at rense helt oppe i bughulen mellem folderne.
Han bliver renset ved, at jeg forsigtigt piller både de klistrede ulækre skorper og også spånestykker af med latexhandsker, som jeg hele tiden fugter i lunkent vand.
Ind imellem har jeg pillet meget store "klumper" ud, som helt bestemt ikke kan have været særligt behagelige for ham at have siddende lige dér. 
Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Renser hylster |
|
|
Hej Ja, jeg renser kun hylsteret på min vallak da han heller ikke bare sådan smider den i hoved på mig, men selve penisen er faktisk også ret ren. Jeg renser den så med lidt lunken vand vis han af en eller anden grund får noget afslappende. Men tvivler på du kan tvinge ham til at lufte den, og i såfald ved jeg ikke hvordan, men tænker at hvis du er bekymret for om han er ved at få betændelse at du jo så kan få dyrlægen til at give ham noget bedøvende for så kommer den automatisk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Renser ikke |
|
|
Jeg renser den aldrig, da min dyrlæge fraråder det. Man ødelægger de naturlige bakterier hesten skal have der, på samme måde som hvis vi kvinder vasker vores !! med sæbe. Dyrlægen sagde man skulle absolut lade den være hvis hesten fungerer som den skal. Er det en hest der ikke kan skafte ud eller har andre problemer er det selvfølgelig noget andet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
MIn vallak har nogle sorte bløde skorper, som tørrer ind, og dem piller jeg forsigtigt af. Lige så vel som jeg vaskede min hoppe bagi i skeden (forsigtigt), lige så vel renser jeg min vallak. Men det er vel en gang om måneden vil jeg tro.. Man kan sagtens fjerne de sorte skorper uden at den er skaftet ud. men gråligt puds har jeg da aldrig hørt om... Er det fra urinrøret? 
Sagde Kristina med Starlight´s Sidney...
´Maddie` du er den klareste stjerne på himlen i mit univers...
3/6-01 - 17/3-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|