Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp til genoptræning..
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 22:01

Hej..

Jeg er ligenu ved at genoptræne min hoppe, og er i denne forbindelse kommet i tvivl om nogle ting..

Hun er ved at blive genoptrænet fordi dyrlægen har en kraftig mistanke om at hun låser i knæet i højre bagben, er selv overbevist om det er det, men den dag dyrlægen var ude, gjorde hoppen det ikke, på trods af god tid og mange forskellige ting blev afprøvet..

Men det er nu ikke så meget det jeg er i tvivl om..

Jeg startede ud med at skridte en time om dagen i en uge, efter dyrlægens "ordre"..

Derefter 3 min trav, som jeg har øget med 1 minut dagligt, ridningen foregår på ridebanen, da min hoppe pga af overskud er lettere uberegnelig i naturen, forstået på den måde at hendes overskud får hende til at stikke af engang imellem, og det vil jeg helst undgå..

Rider kun hele vejen rundt, store volter og skråt igennem..

Nu er jeg så kommet i tvivl om hvor meget skal vi være oppe på at trave inden vi starter galop, hvor meget og hvor tit skal man øge tiden af galop..

Bør jeg være oppe på et bestemt antal min i trav og galop før jeg begynder på dresurøvelserne igen, som mindre volter, schenkelvigninger osv..

Hvor meget skridter i efter i er påbegyndt trav og galop, skridter ca 15 min varm og 20 min efter..

Hvis hesten har haft fri nogle dage, går man vel et par skridt tilbage i genoptræningen, men hvor langt, tænker på den uge hvor jeg er på ferie, samt ligenu hvor hun har stået 4 dage - pga hun er blevet syet i skeden da hun fik luft ind og var konstant i brunst.. Dyrlægen har sagt god for jeg kan ride i morgen igen..

Det var vist det, det virker måske som om jeg ikke helt har styr over det, og kunne da også spørge dyrlægen, men de sagde bare klø på, men vil gerne tage god tid, så det med knæet forhåbentlig ikke kommer igen, indtil videre har der dog heller ikke været noget som helst..

Hører gerne andres erfaringer og gode råd..

Hilsen Conni

- ejer af verdens 2 dejligste heste - Leika hesten & My Precious..

Tjek min dejlige heste ud på: Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Conni...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 07:08

Du kan prøve at kigge på dette link: www.netdyredoktor.dk/sw14410.asp

Den jeg har sat ind her, er fra min egen dyrlæge:

Genoptræningsplan

1. uge:
Skridt lige ud på hårdt, plant underlag eller evt skridtbånd uden belastning. Start med 20 minutter dagligt og øge med 5 minutter hver anden dag. Du kan med fordel dele i 2 skridtperioder pr. dag (eks 10 minutters skridt 2 gange dagligt den første dag) .
2. uge:
Skridt lige ud på hårdt, plant underlag eller evt skridtbånd uden belastning. Start med 35 min og øg med 5 minutter hver dag.
3. uge:
Skridt lige ud på hårdt, plant underlag eller evt skridtbånd uden belastning. Start med 75 min og øg med 5 minutter hver dag.
Skridtperioden kan med fordel øges med 2 uger, således at man i alle uge kun øger med 5 min skridt hver anden dag.
4.-5. uge:
Træningen fortsætter på hårdt plant underlag, og nu lægges der efter opvarmning i skridt travintervaller á 2 minutter ind i træningen. Der startes med 5 intervaller med skridtperioder mellem travintervallerne. Herefter lægges 1 interval på hver anden dag i første uge og hver dag i anden uge, indtil man når 15 stk. (ca. 30 minutters trav sammenlagt).
6.-7. uge:
Nu er hesten klar til at blive arbejdet med i lidt mere samlet travarbejde på store volter på bane eller i ridehus. Start med 15 minutters travarbejde og øg gradvis til 30-40 minutter dagligt over 1-2 uger. Herefter kan galoparbejde påbegyndes.
8. uge:
Normalt arbejde påbegyndes og indrettes efter hestens brugstype (spring, dressur eller væddeløb). Start langsomt op med de lette øvelser og øg kravene gradvist over de næste uger. Forlang aldrig mere af hesten, end dens træningsniveau kan bære.
Ovenstående genoptræningsprogram er minimumstider afhængig af evt skades karakter.
Ved at følge programmet øges hestens styrke i ledbånd, ledbrusk og ledkapsel samt sener og seneskeder. Desuden opbygges en optimal bevægelseskoordition hos hesten.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider