Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bruger du tørv som strøelse???
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 14:36

Hvad er din erfaring med tørv som strøelse godt som skidt???

Stutteri CK

Annabell - Martell - Chanell & Coco ¤¤¤

Pony hoppe med føl søger selskab af anden ponyhoppe med føl i sommer!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger tørv
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 19:39

som strøelse og er rigtig glad for det.

Vi har brugt det i stalden gennem et par måneder nu, og det har givet et markan bedre staldklima, - til at starte med stod et par af de andre stadigvæk på halmunderlag, og der var markant forskel på lugten i deres bokse sammenlignet med min.

Det er nemt at muge i og have med at gøre, når man lige har luret fidusen og fundet teknikken. Min får hø i hønet, men også tildelt lidt halm på gulvet til at supplere med, og det er lidt en ulempe med halm, der bliver blandet i tørven, men jeg river det sammen og så fungerer det alligevel. Det kan være nødvendigt at vande ind i mellem, især her om sommeren, når det er varmt og hestene ikke står inde flere dage i træk, - så kan tørven godt blive så tør, at det støver lidt, når man igen bevæger sig ind i boksen.

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

Har brugt tørv...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 22:04

i 6-7 år nu, og har kun gode erfaringer; som Anne ovenfor er eneste "problem" jeg ser, at det kan blive for tørt, men det løses som også skrevet ved vanding.

Godt staldklima og minimal mødding opvejer for mig at se langt eventualle ulemper.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

har brugt det
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 08:40

Jeg arbejdede i en stald, hvor vi skiftede fra spåner til tørv. Jeg synes helt klart at det blev bedre med tørven. Den suger bedre og lugter mindre og er lettere at muge ud. Og så tror jeg også det er rarere for hesten at stå/ligge på tørv. Dog synes jeg ikke det var tilstrækkeligt kun at fjerne klatter, der er lige nogle steder i boksen hvor man er nød til at grave ned og ta det våde med.

Jeg har også stået et andet sted hvor der blev brugt tørvbund, med spåner ovenpå. Men jeg foretrækker helt klart tørven i sig selv.

Mvh.

Nina

0
0
Svar på denne tråd

blandet
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 09:16

jeg har proevet med to heste. Den hest som altid har vaeret et svin, uanset stroeelse havde pludselig en ren boks (jeg har altid fjernet klatter hver dag).

Den anden hest som tilgengaeld altid har vaeret ekstrem renlig, tjaa den blev et svin.

Saa naeste aar bliver det en paa spaaner, og en paa toerv.

Tanja

Mod Tåber kæmper selv Guderne forgæves

0
0
Svar på denne tråd

Vi har startet...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 09:36

... en enkelt boks op med tørv i vinter - bare for at prøve - og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi fortsætter. Måske ikke med alle 4 bokse (det er væsentlig billigere for os med halm), men nok med 2 bokse.

Der SKAL muges ud hver dag, når man bruger tørv, men det er ikke noget problem for os.Vi muger ud hver dag, inden hestene kommer ind, og vi fjerner klatter når vi siger godnat sidst på aftenen. Hvis de skal stå inde en del af dagen, muger vi igen om morgenen.

Hvis man ikke muger ud hver dag, tror jeg til gengæld ikke, at tørv er en god ide.

Jeg er nu ikke helt enig med de øvrige i, at der ingen lugt er. Det lugter ganske svagt af "sur karklud", synes jeg - men det lader ikke til at genere hesten.

En ulempe er, at det er meget mørkt, og det gør at boksen virker væsentlig mørkere end med halm eller spåner. Det kræver derfor et rigtig godt lys i stalden (ellers kan man ikke finde klatterne :)).

Hvis du søger på tørv, kan du finde flere tråde fra i vinters.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 10:24

Hej tak for jeres gode svar...

Jeg overvejer kraftigt at prøve det, de fortalte mig på min dlg at man kan ligge det våde i en anden boks og så tørre det og så genbruge det??? Jeg tænker lidt kan man mon det???

Jeg har en som er en rigtig gris i hendes boks, hvis hun står på madras af halm graver hun hul og ligger sig i det beskidte og hun kan ligge en pære for derefter at ligge sig ned med hovedet og sove i den he he hun er en rigtig gris og vi muger hver dag og strør så det er fint tørt men det passer ikke damen... hun har så desværre lige været forfangen med lettere drejet hovben og står derfor på spåner nu men med hendes gris så er det mega dyrt jo... tror i det vil være bedre med tørv??

Er det for hårdt for hende at stå på (det skal lige siges at hun er ved at være rigtig godt ovre det med at være øm i hovene men hovbenene på forbenene er jo desværre drejet lidt, set på røngten) Min pony står bare og hygger sig med at vende det hele rundt og må næsten have alt halm ud hver dag og nyt ind... min tredje er rigtig god til at stå på halm hun er lidt forfinet håber på flere gode input..

Stutteri CK

0
0
Svar på denne tråd

tørv og
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 11:26

I vores løsdrift bruger vi tørv, det er mørkt og nogen der ikke helt syntes det er godt, men det er jo bare lige det at finde fidusen,

her til erferåret laver vi en bund af tørv, lader det sætte sig, ca. 14 dage, der fjernes klatter men ikke noget med at vende og grave, derefter kommer der træpiller på, vi har afprøvet det i nogen af boksene og det ligner noget vi kan bruge let, pænt og for os ikke så dyrt som halm.

vi satset på at bruge 3 -4 baller tørv pr. hest til bund og derefter 16 kg, træpiller pr. hest pr. uge. hilsen birgit

Nordmarksgårdens hestepesion

0
0
Svar på denne tråd

Vi er rigtig
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 16:41

glade for det, vi har brugt det i 4½ år. I vinter begyndte vi at supplere med træpiller, og det er endnu bedre - altså blanding af tørv/træpiller, med mest tørv (y)

Man kan sagtens lægge det til tørre, og så tage det ind igen. Min svoger har kørt to bokses indhold ud på forpladsen sidste weekend, og kørte det så ind igen, da det var tørt. Det fungerede fint, men jo en smule mere besværligt end bare at tage det våde ud. Vi har nu ikke meget vådt at tage ud, når vi også putter træpiller i ;-)

Vi tager også nogle gange fra en våd boks og lægger ind i en boks, der er lidt tør, på den måde går det ikke til spilde (y)

Den sure lugt af karklud kan man helt undgå ved at lufte det, dvs. vender bunden igennem en gang i mellem, eller det vådeste ud i solen (y)

Vi stod lige for et par år siden nogle måneder på halm i forbindelse med en flytning af hestene. Det var da hammer besværligt i sammenligning :-(

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Min tisser det samme sted
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 18:05

i boksen, og der bliver det lidt vådt om vinteren, hvor han står inde 12-14 timer, når det er mest mørkt og koldt.

Det bliver ikke så vådt, at det er generende for ponyen, jeg kan bare se det er vådt ved, at der er en en lille mørk plet i overfladen :) Jeg gør dét, at jeg med et par dages mellemrum, når det nu trænger, graver ned i den våde plet, - tørven er ret mørk af tisset, når man først graver lidt ned under overfladen, men lugter slet ikke af ammoniak. Så flytter jeg det våde ud til kanten af boksen (min ponys boks er ret stor) og fylder op med noget af det tørre tørv til boksen eller noget helt nyt tørv, hvis det er nødvendigt.

Det er en super løsning, tørven neutraliserer jo ammoniakken, så der er ingen ubehagelige "dampe", men tørven kan bare ligge og tørre til næste dag, hvor den så kan bruges igen.

Jeg fjerner også klatter hver dag, men kun én gang om dagen, - og det er ingen katastrofe, når jeg en sjælden gang har sprunget en dag over.

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog..
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 20:32

Jeg er fint tilfreds med at ha min på tørv. Hun bruger ca ml ½-1 pakke tørv om ugen, hun kan være lidt af en gris, og så vil jeg ikke ha hun står på noget som helt vådt eller fugtigt, af hensyn til hovene.

Men det er langt nemmere end halm, spåner og træpiller. Ved spåner og træpiller, havde hun det med at rode det hele sammen i en stor pærevælling, det gør hun ikke med tørv :)

Mvh.

Regina Sørensen

0
0
Svar på denne tråd

Det er virkelig
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 20:52

meget nemmere end alt muligt andet ;-)

Og på vores måde med tilskud af træpiller er det også superbilligt, fordi bunden bliver fast som en skovsti, og der derfor går meget lidt til spilde. Man kan bare lige 'skrælle' pærerne af (y) . Vi har de sidste 3-4 måneder brugt utrolig lidt strøelse :-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 21:04

Tusind tak for mange gode svar jeg tror jeg har fået mod på at prøve det og se hvad det gør for os...

Tak for mange gode forslag og tips.

Er der nogen af jer som ved hvor det kan købes til en god pris i sydvestjylland???

Stutteri CK

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider