Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Opgivet af Thorsten...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 18:01

Jeg har en 4 års hoppe, som for noget tid siden skiftede humør. Hun blev svær at ride, forsøgte at stejle når man ville have hende frem, viste tegn på halthed i trav og hun blev fjendtlig på folden. Noget var galt... Jeg havde på fornemmelsen det enten var pga. meget ømme muskler, eller en nerve som sad i klemme. Tog valget om at få en kiropraktor ud, og valget faldt på Thorsten var Varde Dyrehospital.

Han kom ud, så den i longe, hilste på hesten og trykkede den et sted på halsen hvor han mente den nok havde ondt. Hesten sprang over 1 meter tilbage, og lod ham ikke komme tæt på igen. Hesten havde ondt! Han fik ikke lov at nærme sig igen, og kunne dermed ikke give den beroligende så den kunne slappe af forud for behandling. Hesten gik skiftevis på bagben og slog ud med forben. Thorstens dom var, at der sidder nogle nerver i klemme mellem 6. og 7. nakkehvirvel, som forplanter sig i de ømme muskler ved skulderen, samt forårsager haltheden.

Vi besluttede at jeg skulle give den nogle beroligende piller forud for næste behandling. Som sagt så gjort. Hesten fik sin dosis piller 1 time før Thorsten kom næste gang. Ingen virkning overhovedet at spore på hesten. Kom Thorsten nærmere end 2 meter på hesten, stejlede den igen. Han måtte erkende, at trods ca 1500 heste der har været under hans behandling, havde han aldrig før oplevet en hest være så skræmt. Gik han mere end 2 meter fra hesten, var den helt rolig, og jeg kunne gnubbe den overalt. Han fik sagt noget i retningen af, at den hest kommer han aldrig i nærheden af....

3. gang skulle være lykkens gang (troede jeg...). Jeg fik en aftale i hus med en anden dyrlæge, som skulle komme og give det bedøvende, og så ville Thorsten komme lidt senere, når bedøvelsen var begyndt at virke. Akkurat samme adfærd fra hestens side. Den slog ud med forbenet, forsøgte at stejle, lagde ørerne tilbage og var meget fjendsk. Det lykkedes dog på mirakuløs vis at få noget bedøvende i hesten - dog i musklen. Jeg fik besked på at det også kan virke, det tager blot lidt længere tid. Efter en halv time var der endnu intet at se på hesten, den havde på ingen måde taget imod bedøvelsen.

De er lige kørt begge to.....

Næste træk bliver at få hesten kørt til Ansager, få den placeret i en tvangsboks, og dermed kunne komme til den uden risiko for at blive ramt af de svingende forben. Så håber vi det kan lykkes at få den bedøvet ordentligt, så hesten kan få sin kiropraktiske behandling.

Hvor er det frustrerende som hesteejer blot at måtte se til, uden at kunne gøre noget. Hesten har aldrig før reageret sådan på dyrlæger, men nu efter hun har oplevet at Thorsten trykkede hende der hvor det gjorde ondt, er hun blevet fjendsk overfor folk som vil andet end at nusse og fodre hende. Det er langt fra den hest jeg kender.

Andre som har oplevet noget lignende, og som har en happy ending?? Jeg håber det bedste og frygter det værste.....

0
0
Svar på denne tråd

Efter behandling
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 19:48

Det opleves med nogle heste at de ved 2. behandling er meget rolige fra start - de har opfanget efter 1. behandling at det er noget ok der gøres ved dem...

Man må håbe din hest kan "tilgive" hvis først den får det bedre...

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Healing
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 23:41

Hej Anni,

Jeg har hørt om flere, der har haft succes med healing, mht. at få hesten til at slappe af. Jeg ved dog ikke om der findes en dygtig dyrehealer i dit område. Men jeg synes, det vil være et forsøg værd i din situation.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

0
0
Svar på denne tråd

Håber..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 07:59

Jeg håber bare det lykkes når vi får den sat i tvangsboks, så dyrlægen kan nærme sig hende og få hende bedøvet så den reelle behandling kan påbegyndes. Tænk sig at have så ondt, at man ikke tør lade fremmede nærme sig. Det er forfærdeligt.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde engang
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 19:35

en lille sort hoppe, som man ikke kunne give sprøjter- det havde hun beslutte at var farligt- trods mange forsøg og fiksering var det et helvede at få dem i hende, så den årlige vacine blev til en kamp på liv og død.

Jeg gav hende væk( da hun også var svær at ride, hvis man ej lige havde en del hesteforståelse), og den næste ejer der var prof. HMS træner, måtte erkende at det var et STORT problem.

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Hmm, det
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 08:25

var ikke just en historie som løftede humøret. Pt. prøver jeg at lade være med at tænke for meget over det hele, selv om det er svært, eftersom hoppen har fået en meget agressiv adfærd i flokken, så det går ud over alle de andre heste for tiden.

Krydser fingre for at besøget på klinikken kan gøre tingene bedre. Det værste der kan ske, er at hun ikke vil op i traileren, for så kommer vi ikke til at kunne forsøge igen.

Jeg er sågar begyndt at tænke tanken, at når man ikke kan få det beroligende i hende, vil man ej heller kunne aflive hende med sprøjte. Ja, tanken har strejfet mig flere gange efterhånden. Forestillingen om en boltpistol er jeg ikke glad for, men den kan blive eneste løsning på problemet. Den bliver aldrig ridehest hvis ikke den får nerverne fri. Selskabshest gør den meget dårligt, når den går rundt og har ondt. Så pt. er den intet værd. Puha det er hårdt...

Kryds fingre alle sammen, d. 22. når vi skal afsted til Ansager.

0
0
Svar på denne tråd

Der er håb forude ;o)
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 09:09

Du skal ikke give op på forhånd - der er altså nogen dyrlæger osv. som er eminent dygtige til at håndtere de heste der stresser op og bliver umulige at stikke/bedøve.

Vi har selv en hoppe som er skrækslagen for alt hvad der hedder dyrlæger, nåle og smede osv. Vi kan gøre alt ved hende, men såsnart der nærmer sig en hun ikke kender, så stiller hun sig straks mistroisk op og starter en kamp "for livet".

Men det lykkedes os da at få hende sederet når det er nødvendigt og vores absolut kompetente smed er efterhånden nået så langt ind i hendes tillids-badering, at han kan ordne hende uden alt for meget bøvl.

Så selvom det ser lidt sort ud nu, så fortvivl ikke helt der findes dem som kan magte de "umulige".

Vil dog godt indrømme, at det jo er langt dejligere at have en hest der er @!#$ hamrende ligeglad med alting og bare affinder sig med det hele. Men de "svære" har også sin charme

Held og lykke med projektet - jeg håber din hest bliver behandlet og kommer i bedring.

I øvrigt, så findes der en pasta du kan give hende (bedøvelse) således, at hun er rolig og mere afslappet, når du lander med hende på Ansager. Det kan du få gennem din dyrlæge. Det gives ligesom ormekur ;o)

;o)Lillian

0
0
Svar på denne tråd

Også et problem
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 09:19

Efter at have været behandlet mod hoste hvor hun skulle have noget i pastaform ind i munden, er disse nu også et hadeobjekt i hendes øjne.

Det helt store problem med den hest her er, at jeg købte hende for at tilride hende, og derefter finde et nyt hjem til hende. Hun er ikke en hest jeg kan bruge i min avl, og jeg ønsker ikke at beholde hende som ridehest selv.

Så hvem pokker gider have sådan en umulig hest? Man køber sig jo ikke gerne til problemer på forhånd (jeg gør i hvert fald ikke....)

Hun har været så fin og god ridemæssigt indtil de nerver satte sig i klemme. Tegnede til at blive en rigtig fin ridehest.....

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 18:36

prøv at kontakte Tove Nielsen fra Naturgaarden, tror hun vil kunne hjælpe. Hun bor godt nok i Nibe, men hun kan nok foreslå nogle andre der kan hjælpe hvis ikke hun selv kommer på de kanter.

www.naturgaarden.dk/

held og lykke med hesten, Iben

Skønne føl sælges eller byttes, se mere på hjemmesiden...

Dansk Oldenborg Avl.

Se billeder af vores heste på www.slettemosen.dk

0
0
Svar på denne tråd

tove due
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 13:52

jeg ved ik om du har overvejet tove due skulle komme på besøg.

Vi har lige haft en hest nede ved hende som både stejlede og var fuldstændig tosset i hovedet. lige så snart man forlangte det mindste af den så spassede den total ud. den har før gået stævner ovs. men blev gjort til avlshoppe pga dens lidt mærkelige adfærd.

Den er heller ik en hest man bare lige går til.

Tove due bruger ingen former for medicin. (det gjorde hun ik på de to hest vi havde med) og vi kunne både se og mærke en mærkbar forskel på begge heste da hun var færdig.

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 09:23

kunne være lidt spændende at høre hvordan det bhele er gået ?? hilsen Ninna

Quinde på 34 år med 2 dejlige islændere

0
0
Svar på denne tråd

Kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 09:42

Jamen det gik ikke værre eller bedre end, at det ikke kunne lade sig gøre hjemme hos os selv, ej heller selv om en anden dyrlæge dukkede op for at give det beroligende. Hesten havde set sig sur på alt og alle som lignede en dyrlæge.

Vi fik den kørt ind til Ansager, hvor vi lånte en Tvangsboks, og i den kunne hesten så holdes fast til at kunne få sit beroligende. Thorsten kom, behandlede hesten i ca. 10 minutter, og så kørte han igen.

Vi fik vist nogle øvelser vi skulle lave de næste 14 dage, og hvis hun derefter ikke virkede øm eller lign., kunne træningen genoptages.

Og det lykkedes Hendes rolige væsen vendte tilbage, ridningen blev genoptaget, hun var lige så dygtig som før skaden, og hun blev solgt kort tid efter genoptræningen var påbegyndt. Skønt!!

Tænk at den historie skulle ende ud med positivt resultat. Tak til Thorsten, og kæmpe TAK til Ansager for at vi måtte låne deres tvangsboks (og yderst tålmodige personale).

0
0
Svar på denne tråd

Ej hvor fedt at læse
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 19:08

at hesten "blev god igen"

SUPER - og tillykke ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider