Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ef. Kastering - Er det normalt ? ?
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 13:21

Hej alle H-ænder!

Vi har pt. en ny kasteret 2 års hest stående i stalden, den blev kasteret tors. d. 14/05 - altså for 10 dage siden, og alt er gået super fint, såret er helet flot, man kan faktisk stort set ikke se noget mere, og hesten har det super godt og går på en stor bakket døgnfold med en 1 års hingst som legekamarat...

Nå men ejerens dyrlæge siger at den SKAL longeres mindst en ½ time om dagen + have såret sprøjtet med noget antibaktielt noget....Hmmnneee

Har i nogen erfaring med dette, for de få heste igennem tiden jeg har fået kasteret har jeg da bestemt IKKE skulle longerer når de gik på døgnfold, og det gik da fint med dem, yderligere har jeg en super specialiceret proff. hestedyrlæge som heller ikke mener at dette er nødvendigt...hvad mener i? og hvad har i gjort ?

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning!

Bedækninger tilbydes!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

Vores går..
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 14:48

bare på fold og der er altså ingen hævelser og det var lige i mandags han blev kastreret endda liggende, da han var klaphingst..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

Overhovedet ikke
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 15:37

vi har både kastreret egne og medvirket ved flere opstaldere op til 8-9 års alderen og aldrig er de blevet longeret. De har gået på fold.

Nogen hæver mer end andre, nogen hæver slet ikke.

Der er INGEN grund til antibiotika ved en ukompliceret kastraktion, men dyrlægernes holdning til dette er meget forskellig.

Jeg har været ude for at dyrlæge 1 IKKE gav antibiotika til to fuldvoksne hingste og dyrlæge 2 fra samme klinik ordinerede antibiotika til en 1 års og en 4 års af mine egne (men jeg gav det altså ikke).

Den 1 års hævede ikke, dryppede ikke og helede på få dage - den 4 års var mere kompliceret pga enormt tykke sædstrenge, problemer med blodstandsningen (han kom ikke på døgnfold pga blødningsrisikoen)og glemte servietter i såret, viste det sig....en masse snask, men han havde ikke brug for antibiotika.

Blid motion og et vågent øje....klarer det meste.

Eva

Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kastration
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 16:09

lige et lille sidespring...- jeg fik min pony (mini, 7 år) kastreret d. 13.5, altså 10 dage siden. Han går på døgnfold og går sammen med en yngre hingsteplag på størrelse med ham og de tumler jævnligt.

Men hvor meget er det normalt at de kan hæve?? Efter mig mening sys jeg selv, at han er rimelig meget hævet... og det synes ikke at være selve pungen som er hævet, nærmere forhuden.. Jeg har ikk før fået nogle kastreret og ved ikke hvor meget de kan finde på at hæve, uden der er problemer. Men hans forhud er i hvert fald hævet en god "mande håndfuld"

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 21:22

hende som har stedet hvor mine heste går på sommergræs, har også lige fået kasteret sin hingst. han skulle også motioneres ½ time om dagen og have sin medicin osv. men efter nogle dage kom han bare på fold, uden at blive motioneres den ½ time.

tror heller ikke der sker noget ved at lade hver med at longere den, hvis bare den går på fold, og på den måde bliver motioneres.

-Kristina:)

& Fanni<33 nu også med Thy Tarzan<33

Gid i kan leve for evigt!

0
0
Svar på denne tråd

kasteration
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 22:08

fik sidste år kasteret 2 stks en 1 års og en 3 års, den 1 års hævede hurtigt, hvorimod den 3 års var igenne 2 kure med pencilin pga betændelse

moonieerbedst: Den af min hvor der gik betændelse i hævede også i forhuden.

Mine fik begge ordineret døgnfold sammen (dvs med en rolig kammerat) og ikke andet.

Har engang snakket med en hvor der gik rimelig slem betændelse i hendes ponys, hun tog den med til sranden og helt ud hvor den skulle svømme. Den første dag var den ikk elige med på iden, men efterfølgende elskede den at komme ud i det kolde vand, for det både kølede og rensede (saltvand renser som bekendt).

De klarede det helt uden behandling. Så det er også en mulighed hvis man ikke bor alt for langt fra havet og ikke er kuldeskær selv, samt at 'hingsten' ikke er alt for høj, for man skal ud hvor det går op over kasterations såret.

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

Det er nu meget
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 00:00

normalt at forhuden hæver en del, det er jo det laveste hængende hvilket gør at det er der væsken vil ophobe sig.

Men du skal selvfølgelig holde øje med en infektion, evt. tage temperaturen.

Jeg har aldrig skullet longere efter en kasteration, mine har altid bare skullet gå mest muligt ude.

MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd

da min....
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 01:52

Da min dreng blev kastreret fik jeg at vide at han skulle have så meget som mulig motion. Og at jeg skulle motionerer ham udover fold. Han var så kun 7 måneder dengang, så longering og andet arbejde var udelukket.

Det var i vinterhalvåret, men han kom på fold 10-12 timer. Og så gik jeg en tur med ham hver dag ca. ½ time og de første dage hævede det alligevel op.

Mener dyrlægen sagde noget med, at de kan godt have ondt så de mest bare står og hænger på folden. Derfor var det godt at motionerer også så man var sikker på at få gang i blodomløbet.

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
Heartland bogseien og Bøger af Monty Robberts sælges
0
0
Svar på denne tråd

klaphingst
Forfatter: 
Dato:  25-05-2009 16:27

Hey..

Jeg fik kastreret min 1½ års hingst i februar i år. Han var klap så måtte helt væk til drømmeland, men det gik superfint.

Han går i løsdrift, men hævede meget op og ville ikke rigtig bevæge sig så meget så jeg trak ham også lidt rundt. Jeg måtte også lave hul i såret med en finger to gange da det ene lukkede til meget hurtigt. Resten gik fint og hævelsen forsvandt stille og roligt og sårene er helt væk..

Hilsen nina

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa....
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 15:49

Tak for jeres svar hidtil...dejligt at høre lidt erfaringer mht. dette og lidt sjovt som der er foreskæl på hvordan dyrlægen ordinerer efterbehandlingen..;o)

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning!

Bedækninger tilbydes!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider