Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangenhed og ridning??
Forfatter: 
Dato:  19-05-2009 13:19

Hvor lang tid skal der gå før man må ride på en forfangen hest??

Synes min dyrlæge sagde 14 dage men har også læst 6 uger.

Er derfor lidt forvirret.

Det skal lige nævnes at det er absolut hyggeridning der er tale om men hesten skal jo selvfølgelig være 200 % ovre det.

Stutteri CK

Annabell - Martell - Chanell & Coco ¤¤¤

Pony hoppe med føl søger selskab af anden ponyhoppe med føl i sommer!!!!

0
0
Svar på denne tråd

altsåååå
Forfatter: 
Dato:  19-05-2009 13:49

min hyp var forfangen sidste sommer, jeg fik taget det rimeligt hurtigt og da dr dyr havde været der og give hende smertestillende stod hun i boks i 8 dage med god bund og klodser på fra smeden. hun kom ud efter de 8 dage og var rengående dog kunne hun ømme sig lidt hvis hun fik trådt på noget knoldet jord.

Selvom jeg fik taget det i opløbet stod hun stille i 2 måneder, for dyrlægen sagde at hvis lamellerne havde løsnet sig lidt var det vigtigt de fik tid og ro til at sætte sig ordentligt fast igen ellers fik man først et problem. Efter de 2 måneder startede vi stille op og efter ca 4 uger (tror jeg) begyndte vi at få undervisning igen uden men.

Hilsen Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer
Forfatter: 
Dato:  19-05-2009 14:43

vel an på hvor slem forfangen den er,jf lammelerne. Det er jo pest eller kolera, fordi det er også godt at få den igang med motion igen, så den kan slanke sig :) Men det er en god idé som du gør, ikke bare at tage dyrlægens ord for gode varer, men undersøge sagen sevlv.

Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  19-05-2009 14:59

Hmmm har aldrig haft forfangen hest før.. Tror da også vi fik taget det mere eller mindre i opløbet jeg spurgte til smed og specialsko men hun sagde at der var vi ikke - blev det ikke bedre over weekenden skulle der tjekkes op på det igen (det var lørdag meget sen aften)... Men allerede næste dag havde hun det væsentlig bedre. Hun var feberfri igår og går normalt rundt, spiser osv. Hun står i vores løsdrift (meget stor boks) og kan gå ud og trække lidt frisk luft udenfor på et lille afskærmet stykke. Hun får halm og er igang med at trappe høet ligeså stille op..

Andre erfaringer??

Stutteri CK

Annabell - Martell - Chanell & Coco ¤¤¤

Pony hoppe med føl søger selskab af anden ponyhoppe med føl i sommer!!!!

0
0
Svar på denne tråd

mange svar
Forfatter: 
Dato:  19-05-2009 18:04

Jeg har læst meget om forfangenhed, og der er så mange meninger. Det er faktisk helt vildt.

Ifølge min dyrlæge, Odsherred, så skal der gå 5-6 uger før Annebel sættes i gang igen, og det selv om hun var rengående på 2. dagen. Så det bliver sådan, for jeg vil ikke løbe nogle chancer.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  19-05-2009 18:21

Både min dyrlæge og min smed siger at de er "syge" i op til 6-8 uger. Altså ingen indgræsning eller ridning før efter.

Derefter er hoven ikke normal igen før efter et års tid, hvis man er heldig.

Men har set mange, der både rider og græsser en dags tid efter de har stået uden at være død af det. Men jeg tager ikke chancen. Faktisk synes folk,at jeg er lidt for meget ude i stalden, fordi jeg ikke bare gør det. Men det er hvad man selv har samvittighed til.

Min dyrdok. anbefalede også, at jeg lavede en sygefold(begrændset plads med blød bund) til hende de første par uger så hun ikke fik ødelagt mere i hoven ved at drøne rundt og kunne aflaste.

0
0
Svar på denne tråd

tilføjelse.
Forfatter: 
Dato:  19-05-2009 18:34

min blev forfangen i slutningen/starten af maj/juni sidste år og selvom jeg ikke red i 2-2 1/2 måned så kom hun på jordfold og gik der helt frem midt september, jeg ville heller ikk tage chancer. i år kommer hun på et mikro stykke græs som der er græsset ned da det er der de er blevet indgræsset og bliver der tegn på puls eller noget ryger hun på jordfold igen.

Mens hun gik på jord sidste år fik hun (efter dyrlægens anvisning) 5 kg hø 3 kg halm og 1/2-1 kg safe and sound samt 600g suregrow.

Men ride og græsse dagen efter...sindsygt

Jeg er hysterisk allerede nu og føler hendes ben efter hver gang jeg er i stalden og de er stadig i indgræsningen.

Hilsen Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  19-05-2009 22:38

er pre forfangen, men går stadig på græs og rides dagligt. Hun har dog ingen varme eller ømhed i hoven, kun en smule puls i forbenet. Så jeg synes helt bestemt det kommer an på, hvor fremskreden forfangenheden er. hvis man først opdager det, når hesten har ondt og vægrer sig ved at gå, så ER det jo gået i hoven, men opdages det før det, så skal man jo bare tage sine forbehold, men kan sagtens ride.

Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider