Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Er der en patella-nørd tilstede?
Forfatter: 
Dato:  14-05-2009 22:37

Er der en veterinær, veterinærstuderende eller lignende der kan skære ud i pap for mig hvad der sker ved de forskellige luxationer af patella, og hvad de kaldes på hhv. dansk engelsk og latin?

Som jeg har forstået det så går hesten med ekstenderet bagben ved det der på engelsk kaldes "upward fixation af patella" (fordi n. peronus forstyrer m. extensor digitorum lateralis....eller?)

Men ved det vi på dansk kalder for "hanetrit" flekterer ledene i bagbenet jo, så jeg går ud fra at det ikke er den samme luxation der forårsager hanetrit som den der forårsager UFP...(?)

Er hanetrit da så en lateral luxation af patella? Eller tager jeg helt fejl angående at UFP ekstenderer bagbenet? Og har det overhovedet noget med n. peroneus at gøre?

Hvis nogen kan svare, vil jeg rigtig gerne have forklaringen helt ned til: Hvilke muskler, nerver og ligameneter der gør hvad?

Tak

/minski

HESTEMASSAGE TILBYDES

(af examineret massør)

Er der virkelig INGEN der overhovedet, nogensinde har set min gamle musegrå/dunfarvede hoppe ...

0
0
Svar på denne tråd

Ej kom nu
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 17:14

Hvor er alle dem med stud.med.vet signaturerne når man skal bruge dem?

/minski

HESTEMASSAGE TILBYDES

(af examineret massør)

Er der virkelig INGEN der overhovedet, nogensinde har set min gamle musegrå/dunfarvede hoppe ...

0
0
Svar på denne tråd

Nå pyt
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 13:06

nu fandt jeg ud af det et andet sted (samt at der slet ikke er noget der hedder patella luxation hos heste). :-)

/minski

HESTEMASSAGE TILBYDES

(af examineret massør)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider