|
|
| Kiroprakti til rask hest? |
|
|
Hvad siger i? Skal man have kiropraktor til en hest,som tilsyneladende ingen problemer har? Hvad er holdningen til kiroprakti? Jeg selv er meget i tvivl. Jeg synes det yderst fornuftigt, hvis der er synelige problemer,som denne kan rette op på. Men jeg ved ikke om jeg synes man skal "knække" knogler, hvis der ikke er noget at mærke/se... Tænker lidt, om man så kan skabe et problem der ikke var der? Kom med nogle holdninger!  Mvh Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, hvorfor... |
|
|
... i alverden skulle man det? "If it ain't broken, don't fix it" Jeg går også kun til kiropraktor, når der er noget galt  Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kiropraktor |
|
|
Der kan godt sidde noget fast, uden at hesten giver udtryk for det. Jeg fik min kiroprakteret sidste forår, da jeg ville vide, om han knogleudviklingsmæssigt var klar til at påbegynde springning. Da jeg købte ham, var han kohaset, havde karpelænd og lettere skæve hofter, sidstnævnte er dog medfødt. Jeg skal selv til kiropraktor, for at tjekke om jeg er skæv, da hesten muskelmæssigt er svagere i venstre side af ryggen. Så hvis jeg er ude af balance, gør det jo ikke det lettere for hesten at bruge sig korrekt.
Venligst Jen9
"Tomorrow is another day without any mistakes"
Anne fra Grønnebakken.
Medlem af Bullerklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kiropraktor. |
|
|
Hej, Min holdning: hesten og jeg skal til kiropraktor og tjekkes igennem én gang årligt. Hvis der ingenting er galt knækker kiropraktoren jo ingen knogler . Jeg selv var blevet skæv i hoften efter et par fødsler og sad dermed skævt på hesten, hvilket jo er noget skidt. En skæv hofte giver også slidgigt senere i livet.. Hesten har en svag ryg og han skal rettes op jævnligt for ikke at blive låst - med mindre jeg får så mange muskler bygget på ham og han lærer at bruge sig selv korrekt, så han ikke bliver låst og hænger i ryggen - det prøver jeg selvfølgelig at arbejde på.. Vh. AnjaR
Sadler til salg:
Bates "Isabel" Dressur Cair 17"
Barefoot Cheyenne, sort str. 1
Thorowgood Griffin kombi 17"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Jeg havde kiroprakter til Mads i sidste uge, ikke fordi jeg troede der var noget galt, men fordi han har haft et kæmpe slagsmål på folden, og jeg gerne ville være sikker på der ikke var nogen muskel spændinger.
Hun fandt en enkelt muskelspænding, ellers fik jeg afvide at jeg har en af de mest elastiske heste. Jeg strækker ham også ud min. 5 gange om ugen 
Men jeg er af den overbevisning at ligesom vi kan ha ondt uden at vise det, kan vores heste også.
Måske er jeg pylret, men hellere en gang for meget, end en for lidt!
Hilsen Annecathrine
Indehaver af jordens dejligste fjordhest Store Mads Kirk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rerwerwer |
|
|
Hvis der ikke er noget galt, ville jeg ikke gøre det, men hellere få fat i en massør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidum |
|
|
Som FruBach skriver, vil jeg også bruge en massør i stedet. Han/hun skal nok fortælle, hvis der er noget som sidder fast og om en kiropraktor skal kigge på det  Massøren er også billigere end kiropraktoren 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Til de der ikke mener at det er nødvendigt med et kiropraktortjek til en tilsyneladende rask hest, synes jeg i skal læse denne tråd jeg selv har oprettet:
Tilsyneladende velfungerende dressurhest på LA-niveau www.heste-nettet.dk/forum/1/1835059/ 1835059/
Og her et eksempel på den udvikling der er sket, første billede er taget få dage efter første kiropraktorforløb, her gik han LA1 til stævner:

Næste er tre mdr. senere som FOLDbums, uden ridning. Bemærk den væsentligt flottere muskelsætning SELVOM han ikke er i ridning:

Kan kun anbefale dig at få hesten tjekket, jeg har fået en helt anden hest ud af det både psykisk og fysisk.
Mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kiropraktor |
|
|
Jeg havde kiropraktor ude til min Kiki i forbindelse med at hun alligevel skulle vaccineres. Ikke fordi der var problemer med hende, men bare for at være lidt ekstra god ved hende. I alt fandt han 6 låste led på hende, hals, koder og lænd. Alligevel kunne jeg mærke betydelig forskel på hvordan hun brugte sin ryg bagefter. Nu er jeg så begyndt at fornemme jeg SELV har en skæv ryg. Så den vil jeg have rettet og så skal hestene have en tur igen, så ingen af os gør den anden skæv igen. Fremover bliver de tjekket en gang om året uanset om jeg ser problemer eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak for alle svarene... |
|
|
Jeg synes det er meget spændende at høre, hvad i forskellige har at sige. Så kom endelig med flere indput. Jeg tænker på det flere af jer siger med massøren - kan man egentlig være sikker på at de her massører er dygtige nok til at kunne fortælle om hesten bør have kiroprakti? Er det ikke noget med at alle egentlig må kalde sig hestemassør? Eller er jeg helt gal på den? Jeg har haft massør til min hest engang sidste år. Der var ikke nogen anden grund end for at prøve det, få den tjekket osv.. Og han var så blød, kun en anelse stram i lænden, som hun lige kunne løsne. Jeg kunne ingen forskel se eller mærke, så tænkte at det var der ingen grund til at gøre jævnligt... Nå men det er dejligt at høre jeres meninger og erfaringer - jeg håber det hjælper mig til at danne min egen mening omkring emnet. Mvh Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er |
|
|
ikke en beskyttet titel, men du kan jo tjekke at de har en anerkendt massør uddannelse. Jeg synes også at et tjek af en kiro en gang årligt er en god ide. Man kan jo lægge det sammen med tænder og vacc. og få det hele ordnet på en gang 
Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere
Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kiropraktor |
|
|
Jeg fik min checket af kiropraktor selvom der ikke var noget galt. Han er unghest og skulle i gang med tilridning, så jeg ville gerne være sikker på at vide hvis der var nogen specielle hensyn at tage og i det hele taget bare om an var ok i skelet og muskler. Der var intet at komme efter, men bare det at få at vide at hesten var helt i orden, var alle pengene værd!!! Han blev rost højt, god stærk hest og klar til tilridning!! Han har også haft massør flere gange, hvilket han virkelig nyder og de penge er også godt givet ud! Det er delvfølgelig en små dyr fornøjelse (jeg har IKKE et pengetræ i baghaven)men jeg vil hellere bruge penge på det og så begrænse mig lidt med dyrt udstyr. Sadler bliver der ikke sparet på, ej heller sadelmager, men til gengæld bliver der ikke købt Döbert trenser, GPA hjelm o.s.v. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja...... |
|
|
min normale dyrlæge er også kiro så når der er besøg i stalden tjekkes ridedyrene igennem, dvs mest nakke, ryg,lænd. Nogen gange er der noget der skal rykkes ved andre gang er der ikke. Men hun kommer dog aldrig med udtalelser om de mangler ledvædske....sådan en diagnose kan man altså ikke stille ved bare at se på dyret, her skal scanning etc til. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg bruger meget kiropraktor til mine heste. også selvom det ser ud som om de er i orden.
Team vester mølle.
Casanova, irish cob hingst sælges. se hans profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|