Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

brækket hovben nogen erfaringer
Forfatter: 
Dato:  23-04-2009 19:43

HEJSA....

JEG HAR LIGE VÆRET HOS DYRLÆGEN MED MIN HEST SOM HAR FÅET DIANOSEN BRÆKKET HOVBEN DET UNDERLIGE VED DET HELE ER AT JEG VAR TIL DYRLÆGE FOR CA. 6 UGER SIDEN OG DER KUNNE HAN IKKE SE AT HENDES HOVBEN VAR BRÆKKET PÅ RØGTEN ØV ØV

ER DER NOGEN SOM HAR NOGEN ERFARING MED BRÆKKET HOVBEN OG HISTORIER OM DET GIK GODT...

DET ER IKKE SJOVET AT HAVE EN SYG HEST HAR HAFT HEST HELE LIVET UNDEN NOGLE AF DEM HAR VÆRET SYGE SÅ DET ER EN MEGET UVANDT SITUATION FOR MIG....

MVH DITTE

hej hej
0
0
Svar på denne tråd

Endte godt
Forfatter: 
Dato:  23-04-2009 20:04

Min military hest brækkede hovbenet 2 steder (på fold). Gik med ringsko i 2 x 30 dage og totalt boksro. Herefter viste det sig, han desuden havde pådraget sig en kodeledsforvridning, som han fik behandlet med ledvæske 3-4 gange. Fold og stille og rolig genoptræning og han blev så god som ny. Gav ham resten af hans dage glucosamin og msn for forebyggelse.

Så det endte godt

MVH Kit

Cocktail, elsket og savnet. Jeg vil aldrig glemme dig!

0
0
Svar på denne tråd

Hovbensbrud venstre bag
Forfatter: 
Dato:  23-04-2009 20:08

Ja, min Safir lavede et hovbensbrud på venstre bag i august 2007 - i folden - sandsynligvis på en sten. I første omgang regnede dyrlægen med at det var en hovbyld, men nævnte dog muligheden for hovbensbrud. Da hverken smed eller dyrlæge kunne lokalisere hovbylden og der ikke var nogen bedring kom hun til røngten efter ca. 2 uger og her viste det sig at hun havde et forholdsvis kompliceret hovbensbrud - et såkaldt kuvertbrud, hvor der var brækket et kileformet stykke af. Og desværre gik bruddet også igennem til hovleddet, hvilket viste sig ved at hun blev helt haltfri af en blokade lagt i leddet, det vil sige at bedøvelsen kunne sive fra leddet ud i bruddet.

Jeg skal lige sige at jeg spurgte dyrlægen om vi ikke skulle tage et røngtenbillede fra starten for at finde ud af om det var en byld eller et brud, men hun sagde, at man ofte ikke kunne se bruddet på røngten, når det var helt nyt - så det er nok det du har oplevet.

Hun blev ordineret total boksro og låsesko (sko med fire optog), der skulle forhindre hovens naturlige bevægelse og dermed fungere som en gips. Prognosen var ikke supergod, men der var håb, sagde dyrlægen.

Efter syv uger var hun for "elektrisk" til at kunne stå inde længere, og vi slap hende på fold med rolig foldkammerat, og masser af græs, så hun havde noget at beskæftige sig med.

Vi kørte hende til kontrolrøngten ca. hver måned i starten, og der var fremgang hver gang, men stadig ikke fuldstændig opheling.

I marts blev hun erklæret for så rask, som vi kunne forvente, hun ville blive. Hun var fuldstændig rengående (stadig med låsesko), men der var stadig lidt uhelet brud tilbage. Dyrlægen mente at der nok var dannet brusk og at vi ikke kunne forvente yderligere heling.

Jeg lod hende så gå med låseskoen beslagperioden ud (ca. en måned) og skiftede til ringsko. Og jeg satte hende i let arbejde for at se om hun kunne holde til at gå. Da hun fik hovbensbruddet skulle jeg nemlig til at finde ud af, om hun skulle opereres for kissing spine, og jeg ville jo ikke sende hende til en sådan operation, hvis bagbenet alligevel ikke kunne holde.

Men det ser heldigvis ud til at hun klarer sig fint, hun går nu helt uden sko og er helt rengående - og operationen for KS gik også godt.

Så min erfaring er at det er hård og langvarig omgang for hesten, men det kan blive helt i orden igen.

Held og lykke med din hest.

KH NinaSt

Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.

0
0
Svar på denne tråd

Jep...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2009 22:20

Og det er gode erfaringer herfra...

Mit bette føl fik ikke spået mange chancer til at komme sig, men vi valgte ikke at aflive. Han er i dag kommet sig helt og aldeles.

I sidste uge tog vi kontrolrøngten af ham og han er nu helt ovre det. Man kan svagt ane på billederne hvor bruddet har været, men derudover er der intet.

Bruddet skete i okt 08 og vi har lige pillet specialskoen af ham

0
0
Svar på denne tråd

Gode erfaringer
Forfatter: 
Dato:  24-04-2009 00:47

herfra

Min nu afdøde traver Happy Crazy, brækkede hovbenet på venstre for under et løb, formentlig en sten på banen.

Han var 10 år da det skete, og stort set alle mente bare vi skulle få ham aflivet med det samme, selvfølgelig fordi han ikke havde mange år tilbage som væddeløbshest, de må kun løbe til og med det 12. år og alle var sikre på at han løbskariere var slut.

Det kunne for vores vedkommene slet ikke komme på tale, at han skulle aflives (mange sagde at vi var nogle blødsødne amatører )

Han havde trods alt kæmpet alt hvad han kunne i løbet for os, og blev tilmed toer i løbet, det var først da han blev taget op at vi og kusken kunne se at der var noget helt galt. (måske skete brudet først da han blev taget op)

Han fik lov at stå på banen til næste dag, godt pumpet med smertestillende medicin, han var simpelthen for ringe gående til at vi kunne læsse ham.

Næste dag mødtes vi på banen med smeden, han lavede en specialsko til ham.

Han fik ikke boksro, for vi vidste at han ville vælte hele stalden, han var en virkelig kriger

Vi lavede en lille sygefold til ham og det fungerede super fint.

Efter 3 mdr begyndte genoptræningen stille og rolig, stadig med specialskoen på, vi var helt afklarede med at han ikke havde mange chancer for at blive løbshest igen, men han havde givet os så mange fantastiske oplevelser, så hvis det ikke lykkedes skulle han bare blive ved med at være chef for flokken

Genoptræningen gik over al forventning, så 8 månder efter brudet, kunne vi melde ham i hans første løb, og for lige at vise at han havde været det hele værd og at vi havde taget den rigtige beslutning 8 mdr. tidligere, VANDT han løbet, behøver jeg at skrive, at ikke et øje var tørt han var intet mindre en vores helt.

Så Ditte op med modet, mange at dem kommer til at fungere igen.

Held og lykke til dig og din hest

Helen.

R.I.P. Chicco min øjesten, du vil altid være elsket og aldrig blive glemt, du bor i mit hjerte for evigt.....

0
0
Svar på denne tråd

brækket hovben
Forfatter: 
Dato:  24-04-2009 10:21

hvor bliver jeg glad for at høre fra jer med alle de gode historier og om det kan ende godt for det er lidt svært at tro på på nuværene tidspunkt

mvh Ditte

hej hej
0
0
Svar på denne tråd

hovbensbrud
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 12:49

Min 5 årige Lacrosse er rengående nu efter 4 mdr med delvis boksro efter diagnosen hovbensbrud.

Jeg sendte ham en måned på Barthahus til boksro og svømmetræning i den sidtse måned hvilket var helt kanon for ham, han kunne ikke stå stille mere så svømningen gav ham afløb for energien uden at belaste skaden, han stod i stald med andre der slet heller ikke kom på fold og i en dejlig stor boks, han var tydeligt brugt godt efter svømning og efter 4 iuger fik jeg en glad, delvis genoptræning rengående hest hjem igen... nu 2 uger efter med skridt op til 2*45 min dagl. er han stadig helt rengående, og han går på fold med de andre og har taget sine "ture" derude...

Så det endte godt...

Mvh. Lykke

STUTTERI GRANGAARDEN

staldgrangaarden.dk

Vi avler fremtidens springheste!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 22:15

Jeg kan fortælle endnu en succes-historie

En af de travheste, der er i den stald hvor jeg kommer, brækkede også hovbenet i vinters pga. frosten. Mener det skete i Februar. Han fik først boksro og sidenhen, da det så ok ud, kom han en måned i svømmetræning, hvilket er super da det ikke belaster skaden

Han startede løb igen første gang siden skaden, for en lille måneds tid siden og vandt Ingen problemer at mærke på det ben.

Så du skal ikke være så urolig men det er da surt når det sker..

Held og lykke med helingen

Hilsen Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider