|
|
| Nyreslag - hest |
|
|
Hej, håber i kan hjælpe mig.. har fundet min fremtidige dressurhest tror jeg, men han har haft nyreslag på et tidspunkt. dette burde imidlertid ikke have nogen betydning for fremtidig ridning.. ved de ikke må fryse og ikke få for meget stivelse i foderet. han ville skulle blive fodret med fuldfoder fra kirstinedal mølle, som de andre heste i stalden.- kan han tåle det? hvordan med når de skal på græs kan han det også? hvis nogen af jer derude står med en hest som også har haft nyreslag ville i så ikke være behjælelige:) mange tak..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den røde |
|
|
Har haft nyreslag en gang, og han går helt normalt på døgnfold hele sommeren. Af foder får han uden stivelse, men det er pga. mavesår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min gamle... |
| Forfatter:  |
Trunte79 |
| Dato:  |
19-04-2009 10:12 |
|
vallak havde det som 4 års. Det blev hurtigt behandlet og han fik efterfølgende en dyr kur med E vitamin og diverse, og der har aldrig været noget som helst siden. Så det er ikk eså bekymrende som så meget andet efter min mening. Hvad hest har du fundet??
Kirsten
Udstyr sælges!! Bl.a. superlækker Kieffer U S 17" dressursadel KIG I PROFILEN
Kiranette Kildemark ifol ved Painted Black, termin d. 4.5.2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
|
|
Okay, det lyder fint.. så er jeg mere rolig.
Jeg har fundet en 8 års dv vallak efter andiamo. går pt. på La plan på vej mod M. men han skal have et ordentligt tjek af dyrlægen så må se hvad han siger:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Rikke CS. |
|
|
Jeg har lige som Trunte foreskriver det prøvet samme kur med E-vitamin på et 4 uger gammel føl og den har ikke haft tilbagefald. Det eneste jeg har fået afvide jeg skal tænke over, når den skal igang med sin tilridning og ridning fremover, er at man skal tage højde for det. Dvs. at jeg ikke sætte mig op på hesten og så forvente at træne hårdt, hvis den eks. har gået 1 måned uden at bliver redet. Faktisk efter 14 dage kan en hest have tabt muskler, derfor skal man tænke sig om når man starter op. Og det bør man også gøre uanset hvad. Den E-vitamin jeg anvendte var fra Equestro og ifølge føllets blodprøver der bliver 3 gange i løbet af 5 uger, faldt det ned på den værdi den skal have. Det har taget lidt længere tid at komme sig, og det har også gået lidt ud over immunforsvaret. Men hun er normalt fungerende bevægelsesmæssigt og har ikke haft problemer med sin vækst indtil videre. Hun har fin muskeldannelse over hele kroppen ifølge min dyrlæge der behandlede hende. Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder... |
Trunte79 |
19-04-2009 12:20 |
|
vel nok spændende  Min hest fik heller aldrig tilbagefald og han er erklæret 100 % frisk 4 gange siden hvor de forskellige dyrlæger intet har haft at sige til det (helbredstjek). Så efter den kur og de efterfølgende blodprøvekontrol, så var der ikk emere at være nervøs for. Han faldt støt til de gængse værdier så jeg har ikke siden skulle være opmærksom på det eller taget hensyn af særlig karakter. Så held og lykke med det 
Kirsten
Udstyr sælges!! Bl.a. superlækker Kieffer U S 17" dressursadel KIG I PROFILEN
Kiranette Kildemark ifol ved Painted Black, termin d. 4.5.2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griffelben? |
|
|
okay det lyder jo fint, må høre ejer om han har fået den kur. Desværre har han også haft brækket griffelbenet, tror nok det var det. men er normalt fungerende og i fuld ridning. det blev vist fjernet.. skal jo selvfølgelig have røntgen af benet. har i hørt om det før, jeg vidste faktisk slet ikke a der var noget som hed det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har hørt om |
|
|
hewst der har fået fjernet griffelbenet, og fungere udemærket. Dyrlægen er nok den rette at spørge om dette, mht. holbarhed osv. Men de kan godt fungere uden.
Mendacem memorem esse oportere. * .oooO......... (....)...Oooo. .\..(...(....) ..\_)....)../. .........(_/..
Mangler du en uddannet sadelmager i Nordjylland?? Se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
"bare" fordi en hest har haft nyreslag en enkelt gang, behøver man ikke gøre det til en kæmpe sygdom som hesten lever med resten af livet! Mange gange hvor hesten får nyreslag er det en fejl fra menneskets side! Nogen heste skal man selvfølgelig passe lidt bedre på end andre nyreslagsheste  Men slå koldt vand i blodet, fordi den har haft det en gang, behøver det ikke nødvendigvis være en kæmpe sygdom 
Sommergræs tilbydes
Varde / Esbjerg (6800)
se præs for mere info!
Er livet ikke skønt, foråret er på vej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyreslag... |
Laban1 |
19-04-2009 14:43 |
|
Hestesolarium m/ 15 lamper sælges, kig på min annonce på markedspladsen, andre ting sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vil godt |
|
|
lige tilføje at det ikke var en fejl fra vores side, at vores føl fik det. Hun er født ret stor, dvs. at hun var ikke ordentlig rettet ud dengang hun fik det. Og så skal der åbenbart ikke ret meget til før de kan få det. Bare en smule stress kan åbenbart gøre det. Det er første gang jeg har oplevet det og det er yderst sjældent det sker ved føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan |
|
|
eventuelt give den Tye-Gard fra Equine America. Det er en kraftig antioxidant, der modvirker dannelsen af mælkesyre i musklerne.
Med venlig hilsen Thomasminde Forhandler af foder og plejeprodukter til heste og ponyer på Lolland-Falster.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Thomasminde |
|
|
Jeg har netop læst en artikel om, at nyreslag intet har med mælkesyre i hestens muskler, at gøre, men at det er en skrøne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyreslag |
|
|
Ifølge vores dyrlæge er heste mere disponerede for at få nyreslag igen, hvis de har haft det.
Vores haflinger har haft det 2 gange nu, men sandsynligvis af 2 forskellige årsager.
Vi passer på med foder: -stivelse, -sukker. Så vil han fremover få ekstra tilskud af e-vitamin og altid være dækket ind med vitaminer. (vi plejer ikke at give tilskud om sommeren, når de går på døgnfold for så meget rider vi ikke, men det får han resten af hans tid nu) Herudover omhyggelig opvarmning (i skridt) og afskridtning, min. 15 min. Herudover skal man selvfølgelig også være opmærksom på overvægt. (det bliver haflingere jo nærmest bare de kigger på mad) Så må han ikke fryse, som du også skriver i starten.
Det er de ting vi har talt om med dyrlægen. Hans nyreslag var ret alvorligt 2. gang. Nok pga vitaminmangel da han ikke fik ret meget foder hvor han stod og jeg tror de brugte Kirstinedal. Der er meget havre i og det kan han ikke tåle, så bliver han ustyrlig. Nu må han jo så heller ikke få korn, da det indeholder meget stivelse.
Sadler til salg:
Montar - kombisadel Big Horn - westernsadel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kirstinedal |
|
|
det er meningen han skal fodres med kirstinedal, vi bruger det i vores stald og det fungerer fint der. men tænker at snakke med dyrlægen om det..
har også læst noget forskelligt mht foder og kulde osv.. men er ihvertfald vigtigt med ordentlig opvarming..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| dadada... |
|
|
Min hoppe som har meget nemt ved at få nyreslag hvis ikke jeg passer på, bliver foderet med hø og atter hø, så får hun vit/mineraler så som travo E eller grøn salvimin blandet i lidt musli, for at hun vil spise det 
Sommergræs tilbydes
Varde / Esbjerg (6800)
se præs for mere info!
Er livet ikke skønt, foråret er på vej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores nyreslagshest |
|
|
er blevet fodret med roepiller og gulerødder her i vinter. Plus Travo E for vitaminer. Og så har han fået en lille håndfuld lucerne fra DanGrønt (alfalfa) for at få ham til at spise roepillerne. Nu har jeg så købt et foder fra Hippolyt, som er specielt til heste med bl.a. nyreslag, EquiGard, tror jeg, det er det hedder. Men det skulle også hjælpe hesten med at tabe sig så det håber jeg det gør, når vi kommer lidt mere ud at ride..
Sadler til salg:
Montar - kombisadel Big Horn - westernsadel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|