Min tro væbner og følgesvend fik endelig i går stillet en diagnose efter lang tids famlen efter svar på, hvorfor han halter on/off.
Har brug for jeres erfaringer, både gode og dårlige, omkring kronisk kode- og hovledsbetændelse.
Sygehistorien er kort, at Deseado det sidste halve år ikke rigtig har været helt på toppen: Nogle dage har været rigtig gode og uden problemer, men også dage, hvor han ikke rigtigt har villet noget, har småhaltet eller trukket lidt på benet, og også perioder, hvor han har haltet i trav og har gået og snublet.
Vi har haft dyrlægen ude adskillige gange, der blev taget røngten, der blev lagt blokader, der blev lagt omslag, der blev givet smertestillende, der er blevet gået mange skridtture, magnetisøren har været der, sadelmanden har været der og sadlen er udskiftet, forsøg på nye beslag to gange, der åbner hoven op, osteopaten har været der og behandlet, masser af mega-dyre produkter i alle afskygninger er afprøvet...MEN det blev bare aldrig rigtig godt!!
I går blev Deseado så indlagt på dyrehospitalet i Zürich, hvor dyrlægen i går afgav to mulige diagnoser: enten sidder det i hoven, som han fandt for smal og høj, og det kan forholdsvist let korrigeres, ellers anede han en begyndende kronisk kode- og hovledsbetændelse på højre forben.
Dyrlægen har lige ringet og sagt at de har lagt blokade i leddet og at han nu traver som Pegasus, så desværre var det den grimme diagnose. Han bliver nu behandlet med kortisonindsprøjtning i leddet, og jeg skal hente ham senere.
Behandlingen lød på 3 dage i boks, derefter 3 ugers skridt, og så langsomt i gang for at se om behandlingen har hjulpet. Jeg spurgte om jeg ikke skulle sende ham på en laaaaaaaang sommerferie nu, men dyrlægen sagde, at jeg blev nødt til at tjekke om behandlingen har en effekt eller ej. Talte derefter om en mulig operation, hvor nerven fjernes....
Det blev langt, men er totalt modløs. Glad for endelig at have fået svar på hans halthed, men så ked af diagnosen og de enorme smerter, han må have haft.
Er det at give behandlinger jævnligt blot at nedbryde hesten langsomt og derfor uetisk eller kan man leve fint med indsprøjtninger hvert halve år?