Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

gødning af græsfolde
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 11:39

Hejsa alle HNér

Hvad gør I når I skal gøde jeres græsfolde?

Vi har hvert år måtte ofre dyre domme af gødning til græsset.. Hvad gør I andre? Må I også til lommerne, eller har I andre alternativer?

Stald Stensnæs

Opdræt af super DV-heste og DSP-ponyer

4 års super velgående Don Caruso vallak sælges

www.staldstensnaes.dk

0
0
Svar på denne tråd

vi betaler
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 11:42

prisen for NPK gødning alternativt NS gøsning, for ja det koster kassen at gøde sine folde/jorde optimalt dvs for at få optimalt udbytte.

eneste billigere alternativ jeg kan komme på er gylle, men den står nu også i høj kurs med mindre man bor tæt på en landmand med harmonikrav der ikke helt er opfyldt.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Vi bruger
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 12:42

Møllerens Foldgødning 21-3-8 specielt fremstillet til private og så er den nok noget af det billigste på markedet - mener den ligger lige omkring 200 kr. for 25 kg

0
0
Svar på denne tråd

Goedning af marker til heste
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:20

Mht. goedning skal man passe paa, da kunstgoedning binder mange af mineralerne i kroppen ( copper op til 100%).

sustainablegrowingonline.com/ turfprousa/ index.php?option=com_c...Itemid=111

Derfor soerger mange af os herovre for, ikke at koebe graes fra steder hvor de bruger kunstgoedning.

I mine stalde er jeg gaaet over til Streufex. Det er pelleted straa og bliver hurtigt til compost - venter ca. 4 maaneder.

Jeg stoevsuger ogsaa markerne for manure saa det bliver tilfoert ogsaa.

Det mixer jeg med Aragonite, som er en bedre og lettere optagelig form for calcium ( lime), Seaweed meal ( kelp), humate, greensand og graesfroe ( graes med lavt fructan indhold).

Spreder det saa med en newer spreader:

www.newerspreader.com/details.htm

Hestene faar ikke low til at gaa paa den fold for een maaned - der er altid bedst at give markerne en hvile periode for bla parasit control etc.

Een gang om aaret laver jeg en jordproeve for at se om jeg kar missed et element, men alt der bliver tilfoert er i organisk form, saa det kan blive ordentlig optaget af kroppen og planterne.

Jeg laver ogsaa en hoe-proeve om vinteren for at se om der mangler noget, som jeg saa kan tilfoere ad lib eller i maden.

Seaweed kelp:

www.patentstorm.us/patents/6432443/ description.html

www.sciencedaily.com/releases/1999/ 08/990831132210.htm

Aragonite:

http://aragonitesource.com/

Humate:

http://www.humates.co.nz/benefits

www.humates.co.nz/casestudies

www.richearth.net/horses.php

http://www.vicmill.com/aboutUs.htm

Greensand:

www.bio-ag.com/products/ soilamendments/index.html

Oversigt over forskellige producter og deres brug:

www.dirtworks.net/North-Country- Organics-Fertilizer- Descriptions.html

Du kan meget let se hvilken slags jord du har ved at kigge paa de forskellige planter, som gror paa marken.

Jeg bruger overhovedet ingen pesticides, men aendrer paa pH'en hvis jeg ser acid-loving planter et sted. Det er gerne den slags planter, som hestene ikke skal spise. Mange ukrudt er acid-loving.

Jeg har tunge heste ( Friesians og Belgier), saa derfor er det endnu mere noedvendigt foruden orme control at lade marken hvile, da jorden ellers bliver meget compact.

Jeg har laert meget ved at observere vores Amish community, som i snit faktisk har bedre jord kultur end os Engelske ( som de kalder os - LOL)

If it isn't Dutch, it isn't much.
My other car is a Friesian Horse.
If it isn't a Friesian, it's just a horse ;-)

http://www.AnimalSportsTherapy.com

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 22:11

Vi valgte denne gang at bruge 80 kg N pr hektar, det vil sige ca 2,2 ton til 5 hektar, pris 16.000,-. Så skal vi gøde lidt mindre senere på året, så samlet løber det nok op på 25.000.

Det hele er incl afgift og moms da vi jo er privat. For at kunne blive fritaget for afgift skal man have en omsætning på 20.000 pr år af marken (krav for at blive optaget i plante direktoratet) Vi har ingen omsætning da vi selv bruger hele marken.

Mange tak for jeres svar, det er rart at høre hvordan andre gør

Stald Stensnæs

Opdræt af super DV-heste og DSP-ponyer

4 års super velgående Don Caruso vallak sælges

www.staldstensnaes.dk

0
0
Svar på denne tråd

Gøde græs
Forfatter: 
Dato:  21-04-2009 19:00

Gylle er ganske fortrinligt til hestefolde. Det kræver bare at de ligger stille - altså ingen heste på i 3 uger efter spredningen.... hvis du altså skulle kende en landmand.

Tag vare på din hest. Den har kun dig.
0
0
Svar på denne tråd

Hmmnneee
Forfatter: 
Dato:  21-04-2009 19:13

Int. tråd...

Dog har jeg så enormt store folde at jeg ikke det mindste behøver at gøde dem, mulerne har faktisk svært ved at holde græsset nede..hæhæ, men ved godt at dette er luxus problemer..;o) - meen anbefalingsværdige, altså såfremt at i evt. bruger jeres penge på mere græs for så vidt muligt så er gødning ikke noget problem..;o)

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning!

Bedækninger tilbydes!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

Vi gør, i gør, jeg ville ikke gøre det..
Forfatter: 
Dato:  21-04-2009 19:39

Vi gøder meget sjældent!

- Sagde Andrina

Er du stærk? -Stå ved hvem du er...

Roldsmindes Bolette og Lise

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider