|
|
| Tandlæge vs dyrlæge |
|
|
Det er jo i dag, at Homestyle skal have tandlæge, og jeg glæder mig rigtig meget...
Så var det lige, at jeg ringede til dyrlægen(den samme som fandt den flækkede tand for et år siden) for at få koordineret tiden med, at han skal komme og bedøve og tiden hvor tandlægen kommer.
Han lød temmelig mopset, og spurgte hvorfor jeg skulle have en tandlæge ud og ordne tænder, når de også gjorde det??? øhhm det er fordi der er 5 dyrlæger + 10 dylægestuderende, der har kigget den hest i munden, som IKKE har set den flækkede tand... Hvad fanden mener han, han kunne jo selv se på det stykke tand, som han rev ud for et år siden, at den havde siddet som en løs negl i MEGET lang tid.
Jeg prøvede at sige det på en ordentlig måde, men jeg blev ærlig talt noget skuffet.
Hilsen Marianne
-Er uddannet dyreadfærdsterapeut, er villig til at hjælpe med din hund...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan er det..................... |
|
|
Min dyrlæge vil ikke bedøve til tandlægen, som jo er en konkurrent til dyrlægens elendige, mangelfulde tandbehandlinger. Derfor bruger jeg til det formål en anden dyrlæge, som synes at det er en god ide, at bruge en hestetandlæge.
Du er faktisk heldig hvis dyrlægen ikke ligefrem nægter. Min alm. dyrlæge siger, at dyrlægen ved at bedøve skal stå inde for tandlægens arbejde - men så var det jo ikke så svært at vælge en tandlæge med en ordentlig uddannelse - det ER fastlagt, at tandlægerne gerne må arbejde - de må dog ikke fjerne ulvetænder, så dyrlægerne kan alligevel ikke slippe for dem.
I stedet for at stille sig på bagbenene, burde dyrlægerne sørge for at uddanne sig indenfor tænder, så de kunne være en værdig konkurrent til hestetandlægerne, og det er 99% af dyrlægerne efter min mening IKKE!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg troede |
|
|
ja, jeg trode bare, at dyrlægen måske godt kunne forstå, at jeg valgte en tandlæge, da han jo selv trak tanden ud sidste år, og den var helt blakslidt på den side, som den oprindlig havde siddet sammen med den blivende tand. Og derfor burde kunne regne ud, at de(og mange andre) ligesom havde overset noget, igennem MANGE år.
De er jo inddirekte skyld i at jeg ikke kan bruge min heste til dressur mere
Ja det er lidt svært at forklare, men jeg er bare skuffet
Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forståeligt! |
|
|
Det er fuldt forståeligt, jeg har været ude for at bestille en såkaldt tandkyndig dyrlæge til at foretage et stort check af tænderne, da jeg havde forskellige problemer med hesten, som ikke lod sig løse - hun kom, bedøvede, så og sagde, at der ingen problemer var - og sendte en regning.
3 mdr. senere gav Mai Nicholaisen hesten den store tur - der var MASSER af problemer og den smerteadfærd som hesten udviste forsvandt derefter!
Hesten var efterset af alm. dyrlæge 1-2 gange årligt forud for dette - han sagde, at den havde forfærdelige tænder, raspede i 2 min. og sagde så, at nu var dét i orden.
Det er åbenbart mange dyrlæger lige meget, hvordan hesten har det, når bare ikke dyrlægens ære krænkes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm........ |
|
|
Jeg har haft Henrik Walsøe Bruun ude og ordne min hests tænder. Han er uddannet dyrlæge og kirurg. Derfor jeg er ret sikker på, at HWB godt må bedøve uden at jeg skulle rekvirer en dyrlæge til dette.
Desuden må dyrlægerne da forstå, at en del efterhånden helst vil have en fagperson til at ordne tænder på vores heste. Tidligere hvor det var dyrlægen, tog det omkring 15 m. med en meget urolig, til trods for beroligende indsprøjtning, hest. HWB brugt godt og vel 1 time, og Toobi stod faktisk rigtigt pænt, fik også en beroligende indsprøjtning af HWB.
Vi andre går jo heller ikke til vores egen læge og får tjekket tænder
Henrik Walsøe Bruun
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har også oplevet det... |
| Forfatter:  |
Jane B. |
| Dato:  |
22-04-2004 10:51 |
|
at flere dyrlæger nægtede at komme ud og bedøve fordi Mai skulle komme
tror først det var nummer tre som ville og de tog så 700 kr for det! så er ikke let at være en af os som ikke mener at dyrlægerne er gode nok på lige det punkt. men heldivis virker det da som om det efter tiden er blevet mere accepteret, må bare håbe det fortsætter sådan.
-Jane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Henrik er lidt anderledes.... |
|
|
...end de andre tandlæger. Han er nemlig, som du selv siger uddannet dyrlæge. Det er Pia Kaj og Mai Nicoliasen ikke. Dette gør dem ikke til mindre dygtige tandplejere (efter hvad jeg har hørt) men blot det faktum at de ikke må bedøve hesten og man er afhængig af dyrlægen.
Så alt i alt.. Henrik er bare speciel *g*
Men Marianne -jeg kan sagtens forstå din harme over dyrlægerne. Mine dyrlæger overså også Fjodors mange tandproblemer i mange år og jeg holder dem stadig ansvarlige. De er kanone dyrlæger og jeg er vældig glad for dem, men ikke til tænderne. Der er og bliver tandlægerne de bedste. Uden tvivl!
Og så må de mugge herfra og til juleaften. Det kan jeg sgu tage ret stort på. Der er mange gode dyrlæger og vil de miste mig som kunde, så finder jeg da bare nogle andre, som ikke er så mopsede!
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bryder lige ind *S* |
|
|
Undskyld jeg lige bryder ind, men vil høre om der er nogle er jer, der har erfaringer med Hestetandlæge Lina Knuth-Wintherfeldt?
Hun er også uddannet Dyrlæge...
Mvh Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu har tandlægen været der |
|
|
Og det var en hård omgang, vi ventede i over 2 timer på dyrlægen, men han var dog meget venlig over for både mig og tandlægen.
Det ser ikke godt ud for Homestyle, hans flækkede tand, fra sidste år, var flækket igen, og han havde et skævt bid, da han ikke har tygget med højre side af munden i laaaang tid.
Alt blev rettet og der går nu over tre uger, før jeg må putte et bid i munden af ham.
Tandlægen kunne godt forstå, at hesten har været bange i munden i lang tid, og jeg fik jo meget dårlig samvittighed over at jeg ikke har havt tandlæge for flere år siden, men jeg må være positiv, og så bare tænke på, at om tre uger, så har lille Homestyle ikke ondt i tænderne mere.
Det var sku en hård omgang
Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tandlæge |
sina_fina |
25-04-2004 15:57 |
|
Lina havde jeg ude til min hoppe og en anden hoppe for ganske nyligt. Hun er dygtig, omhyggelig og væsentligt billigere end Mai. Hun har ikke så stor erfaring som Mai og virker måske derfor lidt mindre professionel - men der er jo kun én måde at lære på, og det er ved at gøre tingene igen og igen.
Lina har mine varmeste anbefalinger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uddannelse? |
|
|
Jeg kender intet til hende Lina, men jeg synes, at det er meget bekymrende det med at man kun lærer det ved at prøve igen og igen - denne prøven skulle hun have gennemgået UNDER og ikke efter uddannelsen, eller i hvert fald under supervision af en mere erfaren tandlæge.
Har hun samme uddannelse som Mai eller den korte på 4 uger? En kortere uddannelse kunne forsvare en lavere pris, hvis man skal kunne leve af det, kan det næsten ikke gøres under Mai's pris, desværre.
Jeg har haft Laila Zidaric (måske forkert stavet) ude, hun har samme uddannelse som Mai, har arbejdet sammen med hende og er akkurat ligeså professionel.
En nyuddannet dyrlæge er heller ikke ligeså erfaren i at kastrere som en gammel garvet, men forhåbentlig ser den nyuddannede så efter, når den gamle garvede arbejder, og går først derefter selv i gang med kniv og tænger...........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Tina! |
|
|
Nu er jeg lidt forvirret...
Jeg havde også Lalla Zidaric ude til Homestyle, og jeg er også ret sikker på, at hun har samme uddannelse som Mai.
Bare lige for at slå det fast
Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne |
|
|
Marianne, jeg skrev jo netop, at Laile Zidaric har samme uddannelse som Mai og virker lige så professionel, så hende har jeg fuld tiltro til (og jeg skal meget snart have besøg af hende igen).
Det er Lina Knuth-Wintherfeldt jeg er tvivlende overfor ud fra det indlæg om, at hun ikke virker så professionel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina... |
|
|
Okey dokey  Jeg troede bare, at det var en forvikling af navne, men det kan jeg da godt se at det ikke var
Jeg kan så blot supplere, at jeg aldrig kommer til at bruge en dyrlæge til Homestyles tænder igen, selvom de ved noget, så er det mile til forskel på deres viden og kunnen.
Hilsen Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Henrik Walsøe |
BeritH |
27-04-2004 14:41 |
|
Jeg har så haft dyrlæge Henrik Walsøe ude til mine heste, og det har jeg været rigtig godt tilfreds med.
Henrik beskæftiger sig jo udelukkende med hestetænder og er nok den dyrlæge her i Danmark der ved mest om emnet.
Jeg er ikke i tvivl om at både Mai og Lalla (stavning??) er dygtige til det de laver og ville ikke havde skrupler over at bruge dem, men Henrik har den fordel at han selv kan stå for sedering og lokalbedøvelse, hvis det bliver nødvendigt. Samtidig har han selvfølgelig i kraft af sin uddannelse et meget større kendskab til hestens anatomi generelt.
Jeg har iøvrigt været til foredrag om hestetænder hos både Mai og Henrik, og her må jeg konstatere at Henrik netop i kraft af sin store generelle viden om anatomi, var langt mere i dybden i sin formidling.
Så alt i alt vil jeg så absolut anbefale Henrik, hvis man bor i et område, hvor han kommer.
Med venlig hilsen
BeritH
A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|