|
|
| Diarré, men lever af hø |
|
|
Har en ældre højdrægtig (termin2/4) hoppe som på det sidste har haft til diarré on/off - ikke slemt, men løs afførring. I nat er det blevet rigtig slemt, her til morgen var selv hendes yver smurt ind i lo*t. Hoppen får suregrow efter anbefalede mængder og ellers kun hø (udemærket kvalitet) de andre hopper lever på samme kost og har ikke skygen af lind mave. Det har tidligere været noget der hvis det har været så er det kommet i løbet af naten og forsvundet igen efter hun har været på fold. På folden er der stort set intet at komme efter, så i det tidsrum går hun nok og 'sulter' lidt (der er dog noget at finde, for hvis jeg tror de skal ind efter ca 2 timer så kan ikke engang en spand gulerødder lokke på afstand). Jeg vil have købt noget A38, da jeg tidligere har haft succes med dette til føl og mig selv. Men hvad er der ellers ??? Og hvorfor har hun det sådan når de andre trives ???
Beklager taste- og stavefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009
Sælges:
DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kælkælkæ |
| Forfatter:  |
Susse |
| Dato:  |
02-04-2009 22:43 |
|
Er hun tjekket for orm og sand ???? Ellers kan du give hende 20 knuste paragurt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zoolac... |
|
|
hedder det vist. Tror du kan købe det i en dyrehandel og ellers af dyrlægen.
Tine & Tulle Det klinger 
Plethesten og jeg skal på kursus hos Susan Kjærgård d. 23.-24. maj, men mangler et lift (fra svendborg til ørbæk) 
Underviser søges (sydfyn)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske orm |
|
|
En af vores har haft det, det var pga orm. De andre viste ingen symptomer, selvom de går sammen og hun ikke var den med de højest målte ormeværdier. Men jeg ved ikke om det i dit tilfælde kan have noget med drægtigheden at gøre, det er jeg ikke så meget inde i. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bændelorm |
|
|
kan give diarré.. du skal bede dyrlæge om at checke for de banditter... kunne være en mulig årsag
Citat fra Dostojevskij: "Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Bændelorm, |
|
|
kan godt konstateres ved en alm. indsamling. Prøv v e t t e a m . d k. Du skal slippe 130,- kr. og så bliver der også taget for blodorm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jord.. |
|
|
Hvis hun går og roder i jorden kan hun have jord i tarmsystemet. Det kan lige som bændelorm give den slags diarre. Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ormekur |
|
|
orm var også min tanke, men det mente dyrlægen ikke. Kan da nævne at hun får en god portion gulerødder også lige når de kommer fra fold. Kan det måske hjælpe med en portion roepiller sammen med gulerøderne ??
Sælges:
DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
|
|
Gulerødder burde umiddelbart ikke give hende diarré, med mindre du giver uhæmmet mange af dem. Diarré kan skyldes mange ting, heriblandt orm, vitaminmangel og indtagning af jord. Roepiller er bestemt ikke nogen dårlig idé, for hvis hun har spist jord, så kan roepillerne hjælpe med at få jorden ud af hendes mave igen. Bare husk at vænne hende til dem langsomt, selv en lille portion kan også give diarré, når maven ikke er vant til roepiller. Så det kan virkelig blive en gang tynd stads, når hun i forvejen har diarré. En anden mulighed er at give en omgang mash, det er også godt for maven. Ellers ja så er A38 også godt til at hjælpe, så hvis du kan lokke det i hende, er det også en mulighed. Er det ikke muligt at give noget stråfoder på folden? Hestemaver har bedst af at blive holdt i gang hele tiden. At hun ikke får ståfoder på folden kan måske også være en årsag til, at hun får diarré.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strå på folden |
|
|
er desværre ikke muligt pga at alle hestene ikke har lige godt af ad lib. Og så er deres fold også lige blevet til et frimærke (resten skal ploves) så de går ikke ude ret længe, helst max 2 timer pga føl og gerne mindre hvis jeg kan lokke dem ind før, men som sagt så må de finde noget på folden for de vil faktisk ikke ind men går bare og græsser
Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hyp |
|
|
blodorm ksn også give sig udslag i dierre.selvom dyrlægen ikke tror det skyldes dette da den ikke er syg af det endnu så ville jeg bede ham lave en larvedyrkning af en gødningsprøve for at se om der skulle være blodorm og bændelorm.jeg ved desværre alt om hvor meget blodorm kan forvolde af skade på tarmsystemet pga dyrlægerne ikke tager det alvorligt mht faren ved disse orm.jeg måtte aflive min hest sidste år netop pga skader fra blodorm på blodkar.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hø........... |
|
|
Jeg bruger en god portion tid på at søge artikler om foder for tiden  Hø er faktisk hårdt for maven. Lucerne er bedre fordøjeligt end græs, jeg ville give 2-3 kg. lucerne, det giver jeg til min egen i fol. Der findes også lucerne-hø. For at kunne fordøje så meget hø, vil det være en fordel med en form for gærkultur eller biomin fra equifirst. Det hævdes de bør få det for at kunne fordøje så meget græs/hø. Levede heste frit, ville de spise mere forskelligt, bark, urter, etc. Nu har vi meget "strikse" græsmarker. Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppen |
|
|
Der nu prøvet zoolac(staves) uden større resultat, samt 3 dage med A38 også uden større resultat. Jeg fik i går en ormekur til hende som er givet, og vi fortsætter med A38. Lone - spændende oplysninger der bestemt tages med i overvejelserne fremover...
Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| metjen |
Susse |
07-04-2009 12:58 |
|
metjen : Har du fået taget en gødningsprøve? - det nytter ikke, at hælde en ormekur i hende, hvis den ikke tager de orm som hun evt. har?! Hvad er det for en ormekur hun har fået? Zoolac og A38 er i princippet det samme - bort set fra at der er færre mæleksyrebakterier i A38.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susse... |
|
|
Går ud fra at dyrlægen har styr på det, hun har da også selv heste 
Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjhjhjhjh |
Susse |
07-04-2009 16:40 |
|
metjen: Det kan godt være, at hun er dyrlæge, men det lyder nu ikke til at hun har styr på det, hvis hun ikke har undersøgt en gødningsprøve først - det er jo faktisk lovpligtig og hun behandler jo i blinde . Hvilket ormekur har hun fået?. Jeg ved bare at hvis det var min højdrægtige hoppe, der stod med diarre gennem lang tid, så ville jeg da ofte de 130 kr. der koster at sende og få analyseret en gødningsprøve hos equilab.dk og få undersøgt for orm (incl. bændelorm). Hvis hun har bændelorm og fået en ormekur der ikke tager bændelorm, så er det da i hvert fald falsk tryghed. Rent faktisk så kan din hoppe dø, hvis hun har en stor ormebyrde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susse... |
|
|
Hun har fået en ormekur der tager alt som dyrlæge udtrygte det, og denne dyrlæge har jeg nu fuld tiltro til når det gælder heste...
Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hun kan godt have |
|
|
(fået) en enzymdefekt i tarmen så hun har besvær med at fordøje sukkeret i græsarterne. Jeg har en her, som hele sit liv har haft tynd mave (han er 6 nu) og været behandlet og undersøgt for ALT til faget henhørende, hos tidl ejer. Da han kom her, var han temmelig fed- så han kom på halm+ frøgræs som grovfoder og vupti, var maven OK. Han er nu slanket ned og næsten tilpas, så vi begyndte at give lidt wrap eller hø igen og DET DUER IKKE- så snart han kommer over 1-2 kg, får han ko-klatter og rumlen i maven. Wrappen er ligeså tør som hø og vi har 4 forskellige slags i to-tre slet hver (jeg ved hvilket græs der er i pakkerne- så at sige)og vi har også prøvet noget groft, lidt kedeligt hø. Han kan bare ikke fordøje ret meget "godt græs" pr døgn, uanset om det er i form af græs, hø eller meget tørt wrap. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hyp |
|
|
ja jeg troede også at min hest var dækket ind med alt mht ormekure men her står jeg nu uden hest pga skader efter blodorm.så jeg ville ikke stole på at det ikke kunne være orm.det er ikke altid at man kan stole på at de ormekure man gir sin hest tar alle orm og de tager dem ved første ormekur..så jeg ville få den tjekket endnu engang..man skal ikke altid stole på dyrlægerne har jeg lært efter min hest måtte aflives sidste år...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdatering |
|
|
Her nogle døgn efter ormekur, og fortsat A38 er maven nu stort set stabil - der render ikke 'safter' ned efter afføring, og pærene ligner pærer  Jeg har efter ormekuren fundet korte fede rød/brune orm i afføringen - er det bremser eller ?
Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De korte fede |
|
|
rød/brune orm er bremselarver. Blodorm kan næsten ikke ses med det blotte øje, de er meget meget tynde.. Har lige selv fået lavet gødningsprøver og fået ormekure mod bla. blodorm, spoleorm og bremselarver..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| dsdasdas |
|
|
Du kunne prøve en gang loppefrøskaller, hvis det er sand, men jeg vil også mene, som de andre at du skal tjekke for orm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Protexin Bio Premium |
|
|
som fås uden recept v dyrlægen hjælper rigtig mange af den type heste. 500 gram koster 224,- og holder 40-50 dage. Det støtter tarmen effektivt ! Det ville jeg prøve (hvis du har 100 % styr på alle former for orm - for det hjælper det ikke på ...;-) Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|