Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

At ligge en syge bandage på?
Forfatter: 
Dato:  01-04-2009 23:07

Vores vallak trådte en tyk hudlap af i forkoden torsdag i sidste uge.

Jeg har ikke kunnet få bandagen til at sidde fast, uden at den glider sammen i koden, eller at den går op neden fra.

Hvordan ligger i en bandage på?

Mvh. Linda

Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
0
0
Svar på denne tråd

Flexbandage
Forfatter: 
Dato:  01-04-2009 23:49

Jeg ville lægge en bandage af flex (valuline) [det er det, som kan hæfte på sig selv], det fungerede for mig, da min hest trådte sig i ballen, dog skal den skiftes hver dag.

Mange hilsner

JAK

0
0
Svar på denne tråd

Sygebandage
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 17:32

Sådan en har jeg uden på bandagen.

Mvh. Linda

American Painthorse hoppe, 5 år, sælges.

Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.

0
0
Svar på denne tråd

Flexbandage
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 07:06

jeg havde et kompres på "hullet", og så flex uden på - altså ikke andet, men jeg ved jo ikke hvor voldsomt det er;o)Håber du finder en løsning...

Mange hilsner

JAK

0
0
Svar på denne tråd

Samme problem
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 08:50

Jeg har haft et lignende problem samme sted, og fandt fandt ingen anden løsning end at skifte morgen og aften.

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Samme problem her...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 09:22

Jeg står med en hest, der skal have en sygebandage på bestående af kompres, vat, bandageunderlag og bandager.

Det kniber for mig med at holde kompres og vat på plads, men har skrevet en mail til dyrlægen og spurgt ad om han har nogle tricks.

Jeg vender tilbage i tråden, hvis jeg kan komme med noget brugbart ;-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Flex tape
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 12:32

Jeg fik noget flex-tape af dyrelægen da Max havde hovbyld og skulle gå med bandage i en uge. Vi skiftede det kun én gang på den uge. Dog gik han kun på sygefold.

Det var helt vildt stærkt og næsten ikke til at få af igen uden at klippe.

Ved selvfølgelig ikke hvad det hed, men måske du kan spørge din dyrelæge.

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke nemt
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 13:38

Har selv brugt tube forbinding, mener jeg man kalder det, da mit føl kom til skade. Det svarer nærmest til et lidt elastisk strømpeskaft, som man køber en helt rulle af og så klipper det stykke af, som man skal bruge. Den lette kompression forhindrer også at vævet hæver og derved forhindrer ophelingen. Jeg tror at det kan købes på apoteket. Det skal stadig skiftes daglig, men jeg vaskede det og det fungerede fint. Tube forbindingen blev sat udenpå den anden forbinding, hvor det også er vigtigt at du lærer at bruge det klæbende gaze korrekt. Det kan godt lade sig gøre.

Held og lykke med ophelingen.

Lil Chief No White

født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine

Til Salg - ring for mere information

0
0
Svar på denne tråd

Forbinding på hov
Forfatter: 
Dato:  07-04-2009 15:17

Man kan også lægge en gammel sok udenpå, det har jeg brugt flere gange.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 00:13

Dejligt med svar.

Prøvede kun med flex i går, og det er meget bedre. Kravler ikke sådan sammen i koden.

Var så uheldig at bandagen faldt af nedefra i sidste uge, da hesten blev lidt vild på sygefold. Han trådte flere gange på bandagen der rev såret op og ophelingen måtte starte forfra.

Klappen var ellers helet rigtig fint på i første omgang, men nu vil spidsen ikke sætte sig fast.

Hvad ville i gøre ved sådan et stykke hud?

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det var
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 00:54

min hest ville jeg få dyrlægen ud og vurdere om ikke det stykke "hudflap" der er trådt løs, skulle klippes af. Det er nok ikke sandsynligt at det vil gro fast.

God bedring til mulen

Mvh Janni

Nu med sympati bækkenløsning

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

greatpineimage
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 09:18

Den lette kompression forhindrer også at vævet hæver og derved forhindrer ophelingen.

Jeg er ikke sikker på om jeg har forstået ovenstående rigtigt, så derfor: skal det forståes sådan, at hvis det lægges for stramt, så kan vævet ikke hæve, som er nødvendigt for at såret heler bedre, eller hvad?

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Den gyldne middelvej
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 11:58

Sår heler bedst når der ikke opstår ødem/hævelse omkring og under det.

For at undgå ødem lægger man en let komprimerende forbinding, der ikke falder af men heller ikke strammer.

Hvis forbindingen strammer forhindrer det blodtilførslen og nedsætter sårheling.

Løse hudflapper klippes af. De er genstand for mulig infektion.

Det meget klæbende bandage hedder tensoplast, men skal kun bruges og anlægges af folk der kan lægge bandager, da man nemt kan komme til at lave tryk på hesten.

Hilsen

Margrethe

Stald-Sortebjerg

www.stald-sortebjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bandage
Forfatter: 
Dato:  08-04-2009 13:48

De første fem dage lagde jeg bandagen på som dyrlægen sagde. Men da bandagen blev ved med at glide lidt op i koden, lagde jeg bandagen ned om hoven derefter. Men så begyndte hesten at bide i bandagen, og bandagen gled lidt sammen i koden.

Koden eller piben har ikke på noget tidspunkt været betændt eller hævet.

Dyrlægen har været forbi og godkende. Dyrlægen bor 400 mtr henne ad vejen ;0)

Første gang da skaden var ny, var snittet lige og det blødte næsten ikke, på trods af at det var meget tykt. Det blev sat på næsten med det samme skaden var sket.

Men da bandagen rev den øverste spids op igen blødte det lidt i 4 dage, og kanten var lidt flosset.

Dyrlægen har været forbi med noget til at ætse med. Bandagen har nu holdt i næsten to døgn, så ved ikke hvordan det ser ud nu.

Men kunne virkelig godt tænke mig at få klippet det stykke af der er løs.

Dyrlægen kommer igen i dag. Men kan mærke hun ikke er så vild med at klippe klappen af.

Hesten tager det bare så pænt at stå på sygefold.

Mvh. Linda

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider