Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan wrap fede SÅ meget?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 22:41

Min ellers slanke OX-araberpony har på det sidste fået lidt for meget på sidebenene.

Sådan her så han ud sidst på sommeren 2008.

Her syntes jeg egentlig han var fin mht vægt, bare muskelfattig.

Her er han i Februar, med en del flere muskler og tilpas huld (ser slank ud når han viser sig frem med maven trukket ind ;) )

Nu synes jeg så desværre han har taget for meget på. Det er slet ikke slemt endnu, men vil hellere passe på/forebygge end ende med en overvægtig pony (sommergræsset plejer nemlig også at sætte sig til den tid ;) )

Synes specielt hans hals og bagdel virker lidt "blævret" men maven er også lidt rundere, og man skal trykke lidt til for at mærke ribbenene ;)

Jeg mistænker lidt vores nye wrap for at være synderen.

Han har siden August og indtil for 3-4 uger siden fået dette (som han fungerede super på mht huld og energi):

6-8 kg wrap. Han spiste dog ikke altid op.

400g roepiller (tørvægt)

2dl olie

ca 3-400g havre (et par håndfulde 3xdagen)

200g lucerne (tilsat melasse)

Travo-e

Vi har som sagt fået ny wrap og da jeg lod mærke til at han tog på satte jeg ham ned til:

6-8kg wrap (samme som før men han spiser ALTID op da han elsker det nye våde wrap)

300g roepiller

max 1dl olie (en slat i roepillerne)

2-300ghavre (håndfuld 2x om dagen)

200g lucerne (stalden har skiftet til olietilsat luverne istedet for melasse)

travo e.

Han går på jordfold, hvor en del af wrap-rationen bliver givet.

Han rides ikke pt (er tilredet, men skal have omstoppet sadel)

Er enten i ridehus, går lille tur eller longeres 5-7 dage om ugen.

Ved godt at mere motion helt sikkert vil hjælpe, men vil gerne høre jeres mening om vægtøgningen???

Tror i det er pga wrappen?

Jeg vil helst ikke sætte ham mere ned i wrap da det i forvejen bliver spist meget hurtigt (tænker på tyggetid). Prøver dog at blande det godt med halm, så det tager længere tid at spise.

Skal siges at han står på hvede-halm og spiser en del af det, men det har han gjort i mange måneder og han har som sådan ikke "halm-vom"

Håber i kan finde rundt i mit indlæg...ved at det er lidt rodet ;)

Egentlig vil jeg bare gerne høre jeres tanker om det hele ;)

0
0
Svar på denne tråd

Ja - god wrap
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 23:03

feder uden tvivl. Jeg har selv en hoppe som har adgang til det døgnet rundt. Hun kan uden tvivl leve udelukkende af det og mineraler, for hun er en trivelig type.

Jeg vil ikke komme med løsninger; for så meget er jeg ikke inde i det med foder, men jeg studser dog over at der gives olie til en hest der er i god foderstand.

Personligt vil jeg hellere skære ned i krybbefoder end wrap hvis hestens foderstand er til "den gode side", og den ikke laver alverden.

Pøj pøj med hesten.

MVH Janni

0
0
Svar på denne tråd

God wrap
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 23:13

hehe - ja, wrap kan fede utroligt meget 8-)

I vores hø er der 16 % sukker. Dvs. at giver man 8 kg daglig, får hesten 1,3 kg sukker - hver dag 8-)

Men hvorfor pokker dog give den olie. Det går jo lige på sidebenene, medmindre det 'rides af' :-P

Havre har den vel heller ikke brug for ;-)

OLietilsat lucerne er også fedende ;-)

Jeg mener ligesom Janni, at hesten har meget, meget mere glæde af (wrap-)hø end af krybbefoder (y)

Giv den wrap og vitaminer (y)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

skriv under og protester mod taktfejl

på billederne i DRFs nye Fordringer for Dressur

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar ;)
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 23:13

Har også overvejet at fjerne olien helt, men tænkte at den lille mængde ikke kunne gøre den helt store forskel (vil dog gerne give lidt for pelsens skyld, men når nu der er olie i lucernen er det måske nok...hmmm dilemma lol)

Krybbefoderet vil helt sikkert ogs¨blive fjernet som noget af det første, men roepillerne vil jeg gerne beholde for deres gode egenskaber (mave/tarm(fordøjelse) og den lille bitte smule havre han får er mest for energi, tror ikke de "feder" som sådan.

Har tænkt på at anskaffe noget frøgræs-halm og erstatte lidt af wrappen med det, men er nu ikke meget for det :S

Kunne selvfølgelig også skære krybbefoderet helt ned til travo-e + lidt roepiller som fyld og så give mere wrap...

0
0
Svar på denne tråd

minus olie...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 23:16

Ja i har helt sikkert ret :P

Har nok bare fået ind i min hjerne at den slat olie han får ikke kunne skade så meget, men bare var et godt tilskud.

Men det tæller jo alt sammen lol

Som jeg skrev så overvejer jeg også at skære helt ned i krybbefoder (kun travo+lidt roepiller), for vil meget nødigt give mindre wrap...gerne mere, da han spiser det så hurtigt. Men for at kunne give mere må jeg nok have fat i noget tørt wrap/hø eler evt grøgræshalm.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen Stine - du har da bare...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 07:42

fået en "døjser-hest". Sedoj får et krybbefoder af 300 g. mysli og 300 g. mash. Og så får han 10 kg hø. Han er lige rund uanset om han er på sommergræs eller ej, og han er lige rund om han står stille eller bliver redet 2 timer dagligt.

Ej der er en forskel. Døjserens mave er rund rund og rund, men jeg kan let mærke ribbene.

Men ja væk med olien og væk med havren. Du kan også nøjes med en håndfuld lucerne i hver portion foder. Min håndfuld svarer til 50 g.

Han er nu en bette lækker en....

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg ham på hans hjemmeside

Ligesom så mange andre fotograferer jeg også...

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 08:03

hvorfor ikke lade den gå på wrappen og slære alt andet end vitaminer og mineraler væk? Det kan en hest jo sagtens leve af.

0
0
Svar på denne tråd

SOm de andre
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 10:12

fjerne havre og olie, evt sæt den længere ned i roepiller (de kan jo også indeholde en del restsukker)

Sagde Janne

Sælges:

2/3 bøtte mikrovital

Lædergjord med maveplade

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

afhængig af
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 13:15

om det er Roepiller eller Betfor du bruger, kan de fede enormt! Wrap feder også en del og havre har også tendens til at kunne give lidt på sidebenene. Vi prøvede en overgang med Haferfrei da vores bare gik på fold og ikke blev motioneret (og hvis de ikke laver noget har de reelt ikke noget at bruge den ekstra energi til) dette resulterede i at de tabte sig enormt (samme mængde foder) så de kom på Cornmüsli igen og ser fine ud idag.

Væk med havren, ned i roepiller og krybbefoder og så bare wrap, mineraler og vitaminer (måske skulle du overveje at starte noget motionering, fx i lange liner eller longering)

mvh
Vipse

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

Part i miniatureheste tilbydes og ligeledes part i 3 års fuldblod for rutineret rytter

0
0
Svar på denne tråd

fodring...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 22:09

Tusind tak for jeres svar ;)

Susanne: jeps en lille dojsen-wannabe :D

Er meget enige i jeres råd ;)

Roepillerne er dem "uden" sukker ;)

Har allerede fjernet olien og hvis ikke mere motion hjælper, så fjernes havre + noget af roepillerne + lucerne også ;)

Han får nu også en del motion nu ;) Både longering, løslongering, bom-træning, løsspringning og gåture - snart også ridning.

Så først ser jeg om det hjælper med endnu mere motion og derefter fjerne jeg en stor del af krybbeforderet ;)

Har også overvejet at skaffe noget mindre kraftigt wrap/hø eller frøgræshalm...for han skal bestemt ikke have mindre grovfoder end han har nu (er allerede begrænset med tyggetid, da wrappen blvier spsit meget hurtigt...han har så kun halm til resten af tiden)

Vil dog heller ikke gå for drastisk frem - han er bestemt ikke FED, har bare en anelse mere på sidebenene end jeg synes en ung araber som ham burde ;)

Igen, tak for de gode råd ;)

0
0
Svar på denne tråd

Fed eller vommet
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 11:17

Der er forskel på fed og vommet.

Kan du mærke ribbenene som Susanne skriver hun kan på Døjseren? For kan du det, så er han ikke fed, men vommet, hvis han har en rund mave. Det vil primært være luft og skal simpelthen rides/ trænes væk.

Har selv en shagya araber der er muchos vommet! Men så snart hun "suger" bugen op, så er hun slank og fin.

Hun får 8-10 kg wrap, High fibre cubes (uden sukker og med minimal stivelse til nøjsomme hesteracer, hvilket arabere jo hører under) fra Spillers og en lille håndfuld lucerne.

Som de andre skriver, så hold dig til wrap, roepiller og vitaminer og mineraler. Væk med havre og olie og nøjes med lidt lucerne.

Hvis du kun giver olie for pelsen, så vær ikke bekymret, pelsen bliver fin og blank hvis han er dækket ind af sine vitaminer og mineraler.

Men meget dejlig rabarber-mule!

Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh

TEAM SHAGYA - ENDURANCE

Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd

Vassen
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 11:37

Tak for din søde kommentar om min rabarber, Vassen ;)

Jeg synes ikke han er vommet - på trods af at han spiser en del halm.

Han har bare lige et par kilo for meget på ribben, hals og baggdel - men ikke så meget at jeg vil kalde fed, vil bare være på forkant ;)

Den foderplan han har været på det sidste års tid er specielt udregnet til ham, og har som sagt fungeret fint indtil nu, så det er kun pga det GODE wrap og en kommende somemr-græs-sæson at jeg begynder at tænkte forud og vil skære ned ;)

Derfor vil jeg heller ikke gå for drastisk til værs...får kiroopraktor på torsdag og derefter skal vi rigtig igang med ridningen og det kan jo være det løser problemet ;)

Men tusind tak for jeres råd, det var skønt lige at få nogen andres mening med så jeg ihvertfald ikke er tvivl om hvad jeg kan/skal gøre ;)

0
0
Svar på denne tråd

Jamen ja....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 13:49

Jeg har to meget nøjsomme ponyer, og wrap funger slet ikke for dem, de bliver alt for fede.

Tine & Tulle
Det klinger :D

Plethesten og jeg skal til kursus hos Susan Kjærgård :) :)

...men mangler transport-mulighed!

Lejlighed i Svendborg søges

Underviser i remonte/ARR på sydfyn søges

0
0
Svar på denne tråd

Wrap ad
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 16:32

libitum på foldene som min store pony får lige pt kan godt ses Godt nok får han så kun en skovlfuld opblødte roepiller og vitaminer ved siden af men *ahem* ....

Kalorier er jo kalorier uanset hvor hurtigt hesten kan indtage dem - og Pony kan altså formøble en hel del (for meget) wrap på de ca. 8 timer han går på fold. Det blir lavet om fra på søndag Der KAN være mange foderenheder i wrap...

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

Wintec dressursadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider