Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

SKo ikke sko
Forfatter: 
Dato:  26-06-2001 10:19
Vi har købt en pony som aldrig har haft sko på, når vi rider den foregår det på ridebane eller i ridehus, en sjældent gang rider vi ud, men så foregår det somregl på en mark, er det nødvendigt med sko ??
Hvordan forebygger man at en pony/hest får mug er der noget plejemiddel?
På forhånd tak
0
0
Svar på denne tråd

Re: SKo ikke sko
Forfatter: 
Dato:  26-06-2001 10:37
Prøv at se på ponyens hovkvalitet og hvordan den har gået indtil nu. Hvis den endnu ikke har haft sko, så er det måske heller ikke nødvendigt fremover.

Dér, hvor I vil ride, er der jo ikke særligt hårdt, men vær opmærksom på, hvis hovene bliver lidt for korte eller ponyen ømmer sig ved at gå på asfalt.

Mht. til muggen, så er det eneste "plejemiddel" jeg kender god hygienjne.
Mug grundigt hver dag. Har ponyen været på mudderfold hele dagen og står på stald om natten, så børst mudderet grundigt af (når det er tørt) om aftenen. Du risikerer snildt, at arbejde mudder længere ind i pelsen, end hvis det er tørt.

Lad ponyen beholde sit hovskæg om vinteren - det er derfor Vor Herre har forsynet den med det ;-)

En lille bi-ting: Brug noget mere end "bare" Camilla, som brugernavn. Så er det nemmere, at "hit' u' a'" de forskellige :-)

Camilla

~~~~~~~

If you find a path with no obstacles, it probably doesn't lead anywhere...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-06-2001 12:44
Kan kun tilslutte mig Camillas indlæg...

...og tilføje, at nogle heste faktisk klarer sig fint uden sko. Jeg rider sammen med en vallak på 17, som aldrig har båret sko. Han ejer kan ride akkurat lige så meget som jeg (også på asfalt og i mere krævende, besværligt terræn) uden at hesten behøver sko. Min hoppe kan derimod ikke klare sig uden, hvis hun er i brug (som ridehest). - Det er meget individuelt...

Min hoppe har i øvrigt en god hovkvalitet, men har desværre ret tynde såler, derfor kan hun ikke klare sig uden (smeden mobber mig med, at det er min vægt, som slider på hovene, men jeg hælder mere til den anden forklaring... ;-)).

Han siger i øvrigt, at man ikke skal sko, med mindre det er nødvendigt. Barfodet er altså at foretrække... :-)

Mette (Fjolle)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-06-2001 13:07
Hvis hesten ikke ofte går på asfalt eller på anden måde slider meget på sine hove, vil jeg påstå at sko skader mere end de gavner. For det første virker hovenes naturlige støddæmpene effekt ikke så godt mere, desuden bliver hovene nemt ødelagte og flossede af sømmene. Jeg fik desværre lagt sko på min hest da jeg købte ham ( råd fra min daværende træner ) men det fortryder jeg meget i dag. Jeg ville gerne pille dem af ham igen, men min smed siger at hans hove ikke kan tåle det nu hvor han har gået med dem så længe ( 3 år tror jeg nok ).
Lad din pony gå "barfodet" det er bedst og billigst !
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-06-2001 23:29
tag en snak med smeden om det, og hold øje med at den ikke bliver ømbenet/ stikkende i gangen

min hyp har kun forsko på, det er ikke nødvendigt med bagsko, og han bliver redet både på bane og på ridestier, samt kommer på fold hver dag

mvh
anse
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-06-2001 10:39
Jeg har heller ikke sko på Casanova og har aldrig haft det. Jeg rider sjældent på asfalt, men han holder til det den smule jeg gør. Han har ellers helt lyse hove, som alle har haft travlt med at fortælle mig er så elendige og slides så hurtigt. Men hans hove holder helt fint uden sko.

Når du rider mest i ridehus og på ridebane er der ingen grund til at lægge sko på hesten. Skoene hæmmer også til en vis grad hovens bevægelser ud og ind, og det er almindelig kendt at heste med sko oftere halter end dem uden. Hvis hovene flosser og bliver slidt bare af almindelig ridning på rimeligt blødt underlag, skal den selvfølgelig have sko på, men efter min mening er sko sidste udvej, og ikke bare noget man lægger på "for en sikkerheds skyld".

Når heste sparker hinananden eller sig selv sker der også lettere skade med sko end der gør uden. Man ser tit på rideskoler osv. at de fleste heste er firskoede selvom de måske kun går i ridehus og en sjælden gang en tur på en blød skovsti. Jeg tror det i mange tilfælde handler om at blære sig lidt. Sko er en meget dyr fornøjelse, og det ser jo lidt godt ud hvis man skal ud og blære sig lidt med "milliondyret", at den har fire, dyre sko på sammen med alle de fine skidttæpper, gamacher osv. :-) Ikke sagt for at genere nogen med firskoede heste. Kun dem som firskoer en hest som ikke behøver sko overhoveder
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-06-2001 16:00
Hej!!

Candy har aldrig haft sko!!
Jeg har redet på vejen på grusstier osv. hver dag igennem et par somre -Og hun har aldrig haft brug for sko!

Jeg ville have haft nogle små sko til Timon (min lille ponyhingst på 90 cm), da jeg kører en del på vejen med ham...
Men da jeg spurgte smeden frarådede han det... Dels fordi der kun findes meget dyre plasticsko til den størrelse (han er meget smal og har derfor ca. samme str. hove som et føl!) -Men også fordi at det er mest naturligt for hesten at gå uden!

Min smed sagde at hvis man kunne undgå sko, så skulle man det!
Men det er klart at hvis hesten slider sine hove meget -Så skal den have sko på inden den bliver ømtået! -Hvis du er i tvivl om det kan du f.eks snakke med din smed om det -Men ellers vil jeg råde dig til også at snakke med nogle fra f.eks. din rideskole (jeg har hørt om smede der har lagt sko på heste der ikke havde behov for det -Bare fordi at de kunne tjene lidt ekstra på ejerens tvivl)...

I dit tilfælde tror jeg ikke at det bliver nødvendigt med sko... For det er jo blødt underlag du rider på -Og hvis hesten ikke har haft brug for sko før?? -Hvorfor skulle det så være nødvendigt nu?
Men jeg kan selvfølgelig ikke sige det uden at se ponyens hove!!

Smil fra Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-07-2001 19:47
Det er faktisk bedst for hesten at gå uden sko hvis den kan! Min havde heller aldrig haft sko på, men da hans forhove havde let ved at flække fik han forsko på. Men husk hvis du først har fået sko på kan hesten ikke bare sådan undvære dem igen!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider