Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

vaccination ridning efter, hvornår?
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 17:49

Hej

Når en hest vaccineres, den årlige som alle heste får, hvornår rider i så tidligst på den efterfølgende?

Har altid hørt man ikke skal ride på dem samme dag de bliver vaccineret eller de må ikke blive svedt(hårdt redet) eller er det en skrøne at man ikke på ride dem når de er blevet vaccineret?

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 17:57

det er ikke en skrøne. Med de gamle vacc. mente dyrlægen at vi skulle vente en uge med træning (IKKE kun ridning.) Men her med de nye, var det 3-4 dage.

Nanna

:) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

prøv at søg
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 18:16

jeg spurgte om det samme for nyligt og der var en del svar, så se om du kan finde den og få hjælp der.

langt størstedelen af dem der skrev, sagde at det ikke gælder længere, at man ikke må ride lige efter.

selv red jeg vist nok dagen efter mener jeg.

* Miss GiGi *

Kåret i DH '07

Highlander; en savnet hest ..

0
0
Svar på denne tråd

Hesten må ikke svede
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 21:18

De fleste dyrlæger anbefaler at man ikke træner hesten samme dag og dagen efter vaccinationen. Jeg har fra flere dyrlæger hørt at man ikke må ride hesten så hårdt, at den falder i sved. Om det har noget at gøre med selve sved-processen, eller at det svarer til kun at ride hesten let, skal jeg være usagt.

Jeg tror det handler om, at nogle - både mennesker og dyr reagerer på at blive vaccineret ved at få lette symptomer de første par dage.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

Efter vaccination
Forfatter: 
Dato:  19-03-2009 20:43

I følge min dyrlæge kan hesten rides samme dag, men den må ikke rides varm.

Det er ingen problem hos os da hestene får ordnet tænder samtidig i bedøvelse, så ridning er ikke aktuel.

Tag vare på din hest. Den har kun dig.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-03-2009 22:13

I vaccinationen er der antistoffer, disse kan ikke svedes ud ved alm. ridning. Dette kan kun ske hvis du rider virkelig intensivt (læs landshold eller lign.)

Spurgte min dyrlæge sidst hun skulle vaccineres og det var det svar jeg fik.

Dog var det sådan i "gamle dage" at der fik de "levende" vaccine altså en lille potion sygdom. Derfor måtte de ikke svede da de risikerede at svede det ud og dels risikerede at deres immunforsvar blev svækket meget så hesten rent faktisk blev syg af det.

Dette holder jeg mig til, (også da jeg selv har biologi på højniveau) da det står i alle lærebøgerne.

//Siv

Så kom du endelig til de

evige græsmarker Alis :'(

R.I.P. d. 27/3-2008

Elsket og savnet!

0
0
Svar på denne tråd

ikke svede
Forfatter: 
Dato:  21-03-2009 20:11

en tidligere underviser har prøvet næsten at midste en hest på den konto (ikk ehendes men en hun skulle træne).

Hun var ikke blevet informeret om at den pågældende hest var blevet vacc og red den som normalt = på konkurrence niveau og i hård træning.

Hesten blev rigtig syg kort efter ridningen.

Hvornår hesten må rides ved ejg ikke, men jeg holder mig til at den ikke må svede de første 3-4 dage efter og oftest længere.

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider