Jeg skal prøve at gøre en lang historie kort!
For snart et år siden, fik jeg min smukke barndoms-rideskole-yndling foræret. Hun var på det tidspunkt 19 år, og i rigtig dårlig forfatning. Det samme var hendes hove. Hun havde det sidste halve år inden jeg fik hende faktisk ikke været på fold/i hænder, og hendes hove var rigtig rådne og ødelagte - bl.a. var inderste dragthjørne på begge forben bukket/bøjet ind.
Dette er de bedste billeder jeg lige har:

Hun har aldrig gået med sko, og selvom hovene på billederne er meget for lange/store, er de ikke langt fra de hove hun har gået med hele sit liv. Hun har altid gået meget højt...
Det var hendes første møde med en rigtig smed, da hun kom til mig. Hun er "hjemme-klippet" helt fra føl, hvilket har sat sit præg på hendes benstilling. Udover det har hun været alvorligt forfangen en gang, hvilket både smede og dyrlæge den dag idag påstår er umuligt at se
. Ellers har hun aldrig fejlet noget i 'bentøjet'.
Nå! Vi startede med at have smed hver 2. uge, da hun blev ved med at falde sammen deroppe i dragthjørnerne - særlig på den ene hov. Af forskellige grunde var jeg ikke helt tilfreds med min smed, så jeg forhørte mig og blev anbefalet Bergers meget varmt. Dem har jeg så haft siden.
Men egentlig synes jeg, hun bliver mere og mere ømtået. Det mærkes godt nok kun på grus og småsten (og muligvis lidt på asfalt, når det går ned af bakke??), men alligevel er hun altså mere ømtået end hun nogensinde har været. Jeg begynder at tvivle på, om hun nu også bliver beskåret til at kunne gå uden sko - men jeg aner ikke noget om forskellen mellem barfodstrimning og alm. beskæring, eller hvad det overhovedet er, der gør ondt på hende. Jeg ved bare, at hun gradvist er blevet mere og mere ømtået!
Hendes hove er super flotte at se på nu. Dog slider hun sine hove "høje", i stedet for flade, som smeden beskærer dem, hvilket også undrer mig lidt. Smeden har forklaret mig meget om, hvordan han langsomt og gradvist retter hoven - men samtidig er obs på hendes benstilling osv.
I forhold til før er hun nu kommet meget langt tilbage/ned bagpå og gå...
(Dette billede er ikke helt up-to-date)

Jeg HAR fortalt min smed at hun er øm på grus, og vi har snakket lidt om boots. Han mener ikke, hun skal have jernsko på, hvilket jeg heller ikke er meget for, hvis det kan undgås.
Men jeg ANER ikke, hvilke boots og hvorfor, og hov-stillingen på hendes forhove er ikke ens, så vil samme type boot passe begge hove, og og og... 
Al erfaring, viden, henvisninger, links m.v. omkring barfodsbeskæring er SÅ velkommen!
Og hvis jeg skal tage bedre billeder af hendes hove, så sig frem...!