Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forstand på hove/beskæringnbarfodstrim????
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 23:05

Jeg skal prøve at gøre en lang historie kort!

For snart et år siden, fik jeg min smukke barndoms-rideskole-yndling foræret. Hun var på det tidspunkt 19 år, og i rigtig dårlig forfatning. Det samme var hendes hove. Hun havde det sidste halve år inden jeg fik hende faktisk ikke været på fold/i hænder, og hendes hove var rigtig rådne og ødelagte - bl.a. var inderste dragthjørne på begge forben bukket/bøjet ind.

Dette er de bedste billeder jeg lige har:

Hun har aldrig gået med sko, og selvom hovene på billederne er meget for lange/store, er de ikke langt fra de hove hun har gået med hele sit liv. Hun har altid gået meget højt...

Det var hendes første møde med en rigtig smed, da hun kom til mig. Hun er "hjemme-klippet" helt fra føl, hvilket har sat sit præg på hendes benstilling. Udover det har hun været alvorligt forfangen en gang, hvilket både smede og dyrlæge den dag idag påstår er umuligt at se (Y). Ellers har hun aldrig fejlet noget i 'bentøjet'.

Nå! Vi startede med at have smed hver 2. uge, da hun blev ved med at falde sammen deroppe i dragthjørnerne - særlig på den ene hov. Af forskellige grunde var jeg ikke helt tilfreds med min smed, så jeg forhørte mig og blev anbefalet Bergers meget varmt. Dem har jeg så haft siden.

Men egentlig synes jeg, hun bliver mere og mere ømtået. Det mærkes godt nok kun på grus og småsten (og muligvis lidt på asfalt, når det går ned af bakke??), men alligevel er hun altså mere ømtået end hun nogensinde har været. Jeg begynder at tvivle på, om hun nu også bliver beskåret til at kunne gå uden sko - men jeg aner ikke noget om forskellen mellem barfodstrimning og alm. beskæring, eller hvad det overhovedet er, der gør ondt på hende. Jeg ved bare, at hun gradvist er blevet mere og mere ømtået!

Hendes hove er super flotte at se på nu. Dog slider hun sine hove "høje", i stedet for flade, som smeden beskærer dem, hvilket også undrer mig lidt. Smeden har forklaret mig meget om, hvordan han langsomt og gradvist retter hoven - men samtidig er obs på hendes benstilling osv.

I forhold til før er hun nu kommet meget langt tilbage/ned bagpå og gå...

(Dette billede er ikke helt up-to-date)

Jeg HAR fortalt min smed at hun er øm på grus, og vi har snakket lidt om boots. Han mener ikke, hun skal have jernsko på, hvilket jeg heller ikke er meget for, hvis det kan undgås.

Men jeg ANER ikke, hvilke boots og hvorfor, og hov-stillingen på hendes forhove er ikke ens, så vil samme type boot passe begge hove, og og og...

Al erfaring, viden, henvisninger, links m.v. omkring barfodsbeskæring er SÅ velkommen!

Og hvis jeg skal tage bedre billeder af hendes hove, så sig frem...!

Tine & Tulle
Det klinger :D

...og Plethesten selvfølgelig!

2værelses lejlighed i Svendborg søges :)

0
0
Svar på denne tråd

bergers
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 10:15

jeg bruger også bergers, og har faktisk oplevet det modsatte.

En hest der var enormt ømtået ved køb, efter ca 6 mdr kunne den trave på grus selvom den var ny skåret.

Hvem er det der kommer til dig ?

Ved denne jeg havde var det tobias der kom

Beklager taste- og stavefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd

du kan kigge på
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 10:34

Du kan kigge på linket i min signatur :)

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk :)

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

I får lige et billede fra idag
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 18:54

Og så tak for det foreløbige svar - jeg vil kigge nærmere på sundehove.dk (Y)

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

Hov, og....
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 18:55

jeg har Jimmy, fra Bergers.

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

alternativ
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 22:38

Alternativ til Boots og jernsko er plastik sko...

Jeg selv bruger DynamixIHT, de findes både til at sømme og lime på. Jeg bruger p. t. limsko, fordi at min vallak har dårlig hovkvalitet og kan ikke tåle søm...

de er også gode for heste med adskillige hovproblemer/forfangene... eller når hesten aldrig fik sømmet sko på.

Hesten går ligesom hvis den var barfod, men slider ikke hove/bliver ikke ømtået. Skoen flekser og er støddampende.

Du kan kigge på www.hestoghobby.dk - der er en film om eller "workshop" om, hvordan man limer skoene og alt mulig info om skoene.

Jeg brugte dem nu i 1,5 år, både til at sømme og til at lime og er total tilfreds og det er mine heste også!

Hilsen, held og lykke

Anna

"Kvadratisch Praktisch" - paint vallak: Flashy Chex Junior

Majesty 12. 3. 1998 - 16. 9. 2008

Du vil altid være i mine tanker og mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville anbefale boots
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 23:14

grunden til den nok bliver øm, er fordi der er grus og små sten som rammer strålen. Hvis strålen ikke er 100 % top dollar i orden, så gør det ondt. Hvis du køber boots, så kan du købe nogle såler at lægge i, som lægger et blødt pres på strålen. Dette pres gør at strålen udvikler sig bedre og hurtigere end hvis hesten bare gik uden sko.

Hverken jernsko eller plastik sko, kan gøre det samme for hesten hov, som boots med såler kan.

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Findes der en
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 23:56

boot-mester, altså en forhandler, som tager ud og hjælper med at finde de perfekte boots og den helt rigtige størrelse? Gør de det fra hovfokus?

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved at
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 01:49

Keppie tilpasser dem, men hun bor jo på Sjælland :)

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

boot , plastiksko
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 07:45

Jane - som jeg skrev i anden tråd, så har plastiksko (ligegyldig om med søm eller lim) en "sål" over strålen, dvs. de beskytter sålen. Samtidigt masserer de strålen, blodgennemstrømningen er bedre og hove vokser hurtigere.

Min hoppe voksede 1 nr. i skostørerlse på 3 måneder med DynamixIHT, hos min nuværende hest går det langsommere, men jeg kan se tydelig forskel efter 2 måneder.

Hvis hesten går på meget slem grus og sten-terræn, kan man sagtens få en ekstra sål mellem som dækker hele hoven.

Og de kan aldrig give gnavesår.

Men klart - er det kun f. eks. 2 gange om ugen, du rider/går tur på grus og derfor kun 2 gange om ugen du har brug for "sko", så er boots nemmere løsning - da de hurtig kan tages på og af. Rider du til gengæld mere, lidt mere seriøst eller er hesten øm også på fold, så er plastiksko bedre. De kan genbruges, men da de skal limes på (det tager for mig nu omk. 15 min. på forbenene) er ikke noget man gør hver dag som med f. eks. boots. Man limer på, lader dem side, piller dem af når smeden kommer eller man ikke ønsker dem på og kan lime dem på igen eller beholde dem som reservesko.

Hilsen

Anna

"Kvadratisch Praktisch" - paint vallak: Flashy Chex Junior

Majesty 12. 3. 1998 - 16. 9. 2008

Du vil altid være i mine tanker og mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

Bor du stadig på fyn?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 11:23

Jeg bruger Jeanet Bogh som er den ene af 2 uddannet barfoedstrimmere i DK. Tove Due rettede min op her i januar og det gjorde at han kom fra tåen til dragterne alt for hurtigt til at trimningen kunne følge med. Resultat: ømme hove. Jeanet kom ud og tilpassede boots til ham. Hove er nemlig ikke ens så det tog en times tid men de passer også perfekt.

I starten sys jeg det var lidt irriterende at tage boots på/af men jeg vendte mig til det. Idag bruger jeg dem næsten ikke mere fordi hoven fik fred til at 'hardne'.

Ang. grundlæggende forskel på smed og trim så skærer smeden hoven lige hvorimod en trimmer laver den konkav. dvs at hoven buger en lille smule opad. På den måde kan hoven give sig og tage imod vægten fra hesten. Lidt ligesom vores fod bliver trykket flad når vi går. Uden den konkave vinkel giver hoven sig oppe ved kronranden og det er ikke så sundt. Så får de nemlig ondt, så smider man sko på som lammer blodkarrene i hoven og en hest uden føling i hoven kan heller ikke mærke at den har ondt. En god fidus fra smedens side.

Ja et lille sidespor:-)

Men jeg ville få jeanet ud og tilpasse boots. Mine er rigtig gode og jeg har ikke haft problemer med gnavsår.

Du kan finde nr. på jeanet og info om boots'ene på Naturhov.dk

Lækkert at du ikke bare giver op og hopper på sko

Held og lykke, Sanne

'Kunne du ikke tænke dig at sælge din hest?' - Min forhåndværende bankmand.

- pas på tørv... min er allergisk -

0
0
Svar på denne tråd

Ej Sanne...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 12:13

....det var da noget af en påstand at komme med:

Ang. grundlæggende forskel på smed og trim så skærer smeden hoven lige hvorimod en trimmer laver den konkav. dvs at hoven buger en lille smule opad. På den måde kan hoven give sig og tage imod vægten fra hesten. Lidt ligesom vores fod bliver trykket flad når vi går. Uden den konkave vinkel giver hoven sig oppe ved kronranden og det er ikke så sundt. Så får de nemlig ondt, så smider man sko på som lammer blodkarrene i hoven og en hest uden føling i hoven kan heller ikke mærke at den har ondt. En god fidus fra smedens side.

Det kan du simpelthen ikke mene, at vores smede SPEKULERER i at gøre vores heste ondt

Mvh DorteCL

Stolt ejer af

AQHA Cross Bar Kid

&

ApHC Frosty The Zan Man aka Cowboy

0
0
Svar på denne tråd

jeg byder lige ind
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 12:24

Bergers skulle være nogen af landets bedste smede. Du kan godt få en barfodstrimmer ud og tilpasse boots men skift ikke over til Strasser trim hvor sålen skæres konkav. Konkavitet kommer når den fodres korrekt og den beskæres korrekt (uden at røre andet end smuldrende delvist afstødt sål).

Dit første billede viser en hov der viser tegn på forfangenhed og lack of farrier disease. Det er rettet nydeligt op af din nuværende smed. Som Janne vil jeg gætte på stråleømhed og her vil boots hjælpe hoven (ikke kun smertebehandle) og så vil jeg med den historik din hest har haft, være ekstra opmærksom på græs. Få hjælp af din dyrlæge til at mærke øget pulstation og hvis den ømmer sig mere om sommeren så skær ned på græs. Få gerne en foderkonsulent ud og hjælpe dig med en foderplan.

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er det skønt med HN!
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 12:28

Tusind tak for jeres input allesammen!

Jeg har nu kontaktet Jeanett fra Naturhov om at komme ud og hjælpe mig med boots (Y)

Ang. forfangenhed, så er dyrlægen 100% med inde over, og jeg er meget obs, selvom der intet har været i snart mange år - også selvom hun har fået lov at æde græs, nøjagtigt som de andre heste :)

Igen mange tak.

Tine & Tulle

Lejlighed i Svendborg søges (link)

Underviser i remonte/anatomisk korrekt ridning søges!

Skriv en PB :)

0
0
Svar på denne tråd

tine tulle
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 12:35

Jeg ville nu ikke turde sætte den på døgngræs endsige halvdøgns græs. Hvis den en gang har været forfangen kan den MEGET let blive det igen og risikoen for tilbagefald stiger med stigende alder. Nu har vi ikke billeder af sålen er den konkav og hvordan har strålen det?

For er sålen lidt flad så er den fortsat småforfangen. Sætter der sig sten i den hvide linie? Er den hvide linie lige bred over det hele eller er den henfalden og sort?

For der er to muligheder for ømhed for grus, den ene er som nævnt stråle og underliggende strålepude som ikke er gode nok og den anden er helt klart subklinisk småforfangenhed.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 15:58

af hoven nedefra vil være et hit :)

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

et par bemærkninger ang. dit problem.
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 18:53

Hej Tine M

Jeg vil lige komme med et par bemærkninger ang. dit problem.

1. Forskellig benstilling på forbenene:

Hvis du kigger nøje på dit billede af forbenene så kan du se at der er et skift i vækstretningen ca. 2/3 oppe på venstre hov. (Det er sværere at se på højre forben, men det ser ud til at det ikke er forvoksning der). Det er en slags forvoksning (distortion of the dorsal wall) dvs. hovvæggen er forvokset og muligvis også hovkapslen (det kan jeg ikke se på dine billeder). Det er vigtigt at hovvæggen bliver filet ned så den passer ca. med det øverste lag. (jeg siger ikke at du skal hente en fil og gå i gang med at file, der er andre faktorer der er vigtige ang. hvor meget man kan tage af. Få en fagperson til at gøre det).

Som udgangspunkt så skal begge hove behandles således og yderligere skal hovvæggen nedefra beskæres med respekt for den levende såle. Det er muligt at din hest har forskellig konformation på forbenene, det er der nogen heste der har, og hvis jeg skulle give et bud vil jeg sige at det er tilfældet her, ellers er det et problem længere oppe, snak med en hestefys eller kiropraktor.

2. Hesten ømmer sig på grus. Hvor er det hesten er følsom? Sandsynligvis er det sålen der er "følsom". Hvis du gerne vil ride uden beslag så findes der noget der hedder Vettec sole guard som beskytter sålen. Det kan måske virke i dit tilfælde.

Måske har du mulighed for at lave om på de omgivelser hesten færdes i så hesten kan få lidt stærkere hov. Ellers handler det om at beskytte hovvægg og såle med en jernsko, plastik sko eller en gummistøvle. Alt kommer an på din hest og din ridning. Ang. gummistøvle, så dem vil jeg kun anbefale dem hvis ridningen er meget let og afslappet.

Der er ikke andet for end at sætte sig ind i tingene og vælge den mest fornuftige løsning. Det er mit bedste bud udfra hvad du har skrevet. Du er velkommen til at kontakte mig med flere billeder og information.

Hilsen

Hannes

Hannes B. Eyvindsson

http://www.beslagsmed.dk

0
0
Svar på denne tråd

kna ikke svare
Forfatter: 
Dato:  13-03-2009 12:12

dig på hva du skal gøre..

Men synes det er en rigtig rigtig spændende tråd :)

* Pernille Larsen *

Og den lille grå

When you here me humming, you know im comming.. - The brombassman

0
0
Svar på denne tråd

dadada
Forfatter: 
Dato:  13-03-2009 17:40

Betyder det, at hesten er småforfangen, hvis der sætter sig sten i den hvide linje?

Spændende tråd.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa Hannes
Forfatter: 
Dato:  13-03-2009 18:12

Jeg skal lige prøve at få taget nogle brugbare billeder i løbet af weekenden... :)

Selv har jeg enormt svært ved at vurdere HVOR det præcis er i hoven, hun har ondt, når vi går på grus og småsten...

Mht at det evt. kunne være problemer længere oppe, så burde det ikke være det, da hun er gået efter i sømmene og bliver tjekket op med jævne mellemrum - næste gang på mandag... Netop fordi der før nærmest ikke var dét der ikke var galt. Men hun skulle vitterligt være tip-top i orden nu.

Jeg har netop snakket med Jeanett fra naturhov.dk, og hun kommer forbi os ved næste tur til Svendborg (hun er i svendborg min. en gang om måneden, skrev hun)... Så kigger hun på hovene, og hjælper med at finde et par rigtig gode boots, som passer perfekt til Mettes hove, og til Mette og mit behov.

Tine & Tulle

Plethesten og jeg skal til kursus hos Susan Kjærgård i maj - jubii :) :)

Underviser i remonte/ARR på Fyn søges! (Skriv en PB)

0
0
Svar på denne tråd

Ang. forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  13-03-2009 18:22

Christina: Tro mig når jeg siger, at jeg passer godt på :) Det er ikke i den tid JEG har haft hende, at hun har gået på døgngræs ligesom enhver anden hest...men det har hun altså, og det ligger snart mange år tilbage, hun var forfangen, og der har ikke været noget siden. Som sagt er dyrlægen inde over, så det ville overraske (og skuffe) mig voldsomt, hvis hun skulle gå og være subklinisk forfangen, uden at hverken smed eller dyrlæge har bemærket det. Det med flad sål og grus som sætter sig fast, er jeg simpelthen ikke dygtig nok til at svare på, men jeg vil i weekenden tage nogle billeder af hendes forhove, og så lægge dem ind - så hæng lige på :) :)

Åååh hvor følger der altså bare mange bekymringer med, når man har heste!!

Tine & Tulle

Plethesten og jeg skal til kursus hos Susan Kjærgård i maj - jubii :) :)

Underviser i remonte/ARR på Fyn søges! (Skriv en PB)

0
0
Svar på denne tråd

hejehj
Forfatter: 
Dato:  05-04-2009 19:43

Bergamann: Hvad er Vettec sole guard?

Hilsen
Annecathrine

"Vi passere altid fiasko, på vor vej mod succes"
- Mickey Rooney

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider