|
|
| Nå, de dækkener ? |
|
|
Hvor mange grader ca synes i før hesten nu får overgangsdækken på i stedet for vinterdækken? Og hvornår går vi helt ned til regndækken? De fleste har jeg hørt går efter en temperatur skala. Jeg havde tænkt noget med over 10 grader overgangsdækken (100gr) og over 15 grader blot regndækken. Indtil det kan tages helt af dækkenet. Ihh det glæder vi os til, tror os hestene glæder sig.
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest |
|
|
går kun med regndækken nu, hvor det er 5-6 grader om dagen. bliver det 7-8-9 grader, så ryger regndækkenet helt af. Igår fx hvor solen kom frem, efter det havde regnet, tog jeg dækkenet af nogle timer. HUn blev ikke kold og hun er klippet på halsen og i lysken.
Sagde Janne
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| valiente |
|
|
Tja, jeg er lidt spændt idag. Skiftede fra 300 gr. vinter til overgangsdækken igår aftes. Min hest er fuldklippet, men har virket lidt 'tynget' af sit dækken det sidste stykke tid, og fælder meget på den 'langhårede plet' på ryggen. Så igår skiftede jeg som sagt, men er faktisk lidt overrasket ovet hvor koldt det er idag, så håber ikke bassen fryser for meget... Så må vinterfrakken på igen jo.
Sagde Ditte
Nej, du har ikke pletter for øjnene - det er bare min hest... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal så siges |
|
|
at jeg tjkker vejrudsigten dagligt. Og ændrer vejret sig fx ikke på torsdag, så får den et tyndt indenunder sit regndækken, for der kommer en del nedbør.
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dækkenhest |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
09-03-2009 12:12 |
|
Jeg har skiftet til 150g nu. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trives mellem 5 - 15 grader |
|
|
Jeg har læst (husker ikke længere hvor) at heste trives bedst i temperaturer mellem 5 og 15 grader. Det er min overbevisning at alt for mange hesteejere tager udgangspunkt i deres egen temperaturfornemmelse, når de giver hestene dækkener på. Det betyder at en del heste bliver generet af varme ikke kun i sommermånederne men også i vinterhalvåret. Jeg har min gang i en stald med fire dækkenfri varmblodsheste, hvoraf to er klippet på halsen. De har klaret sig fint gennem hele vinteren uden dækken. Der har kun været nogle få dage, hvor de er blevet taget tidligt ind fordi de var blevet for våde samtidig med at det blæste.
KH NinaSt som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min har 100 gram på pt |
|
|
og fungere udemærket med det. Jeg ser DMI dagligt også mærker jeg på ham hvordan han har det. Jeg kan ikke se hvad man skal bruge en temperatur til? Der har været dage, hvor den har ligget på 5-6 grader, men hvor vinden har været iskold. Og omvendt. Så jeg bruger DMI som en indikator, men går udfra hvordan hesten føles rent varmemæssigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg siger ca... |
|
|
Min går med 300 g. nu. Regner med at skifte til 220 g. i dag. Temeraturen stiger jo stot, og jeg syntes ikke det virker så koldt mere. 100 g. får han på, når vi nærmer os de 7-8 grader, og så regndækken, når vi er omkring de 10-12 grader, alt efter hvordan han reagerer. Jeg tjekker DMI dagligt, for at følge vejrudsigten. Jeg tager høje for både temperatur OG vindforhold. Min får lov at lufte pelsen når vejret er fint. Når solen er fremme, får han ikke nødvendigvis skridttæppe på, for en kortere tur. Og det nyder han. Men er det køling eller regner det, så kommer tæppet på, under tur.
** Trine **
Ejer af: Nydam's Mr. Milan - nu som rideVALLAK. Ejet af: Frosti - hustyrannen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skift af dækken |
Lilar |
09-03-2009 14:50 |
|
Jeg tager stort set ikke efter temperaturen, jeg mærker på ham. Er han lun så gør jeg ikke noget, er han varm får han mindre på, er han kold får han mere på. Lige nu står han med 100 gram, han er ikke klippet. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Min hest har gået med regndækken hele vinteren, så jeg regner med at hun indenfor en måned ikke går med dækken mere.  Men det kommer også lidt an på vejret, det skal først være mere stabilt, og være plus grader om natten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
15 grader, har mine for længst fået deres dækkener af! Jeg syntes man skal tage det med et gram salt! Hvis det fx er 4 grader, høj sol på en forårsdag kan det godt virke ret varmt, hvor selvom det måske er 12 grader på en regndag med blæst, føles det koldt! Man skal jo huske på at bare det hesten ikke bliver våd, varmer det allerede, lige meget om man har et vinterdækken på eller overgangsdækken på! Mine ikke klippet heste går pt uden dækken, de fælder og det fortæller jo mig at de har haft det varmt nok med dækken! men de dage hvor det rigtig vil regne eller blæse meget, får de lige et regndækken på !
Er livet ikke skønt, foråret er på vej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jammen hvorfor... |
|
|
...skal de gå med dækken? Her går alle (fra Islænder til Fuldblod) uden dækken hele året og de trives godt med det. Nogle bliver godt nok lidt langhårede, men hesten har det godt med det. Hesteejeren taler vi ikke om. Han må finde sig i pelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ole.... |
|
|
måske fordi nogle heste fryser alligevel? Min stod fx og rystede helt grotesk da det begyndte at både regne og blæse i efteråret. Så der valgte jeg at give dækken på. At han så også tabte sig oveni, gjorde kun mit valg mere vigtigt. Havde han ikke gjort det, havde han heller ikke fået dækken på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jahkjsak |
Anna-S |
09-03-2009 20:12 |
|
Min uklippede hest går med 300 g endnu.. Jeg prøvede forleden at skifte til 150 g (en dag med 7 graders varme), men da jeg kom tilbage til stalden 7 timer senere var hun ret så kold over krydset - så derfor har hun vinterfrakke på endnu.. (Hvilket passer hende fint ud fra temperaturen af hende). Min går med dækken fordi hun på trods af det sveder efter 2 km trav - forstil dig Ole hvad der ville ske, hvis hun ikke gik med det ? Så kunne jeg ikek bestille andet end at tørre hest ½ af dagen - og det er ikke grunden til jeg har hest  Denne sæson er hende første med frakke - og hun er faktisk svært tilfreds når himmel og jord står i et og hun bare kan stå og æde og ikke behøver krybe sammen som de foregående vintre for at holde varmen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dækken |
|
|
Min hest blev klippet i november og har ikke sat ret meget pels siden, så han har haft vinterdækken m. 400g på indtil nu. Han går ude 10 timer dagligt i al slags vejr og sover med åbent vindue, men jeg regner med at han får overgangsdækken på fredag, da både dag- og nat-temperaturen ser ud til at stige et par grader i den rigtige retning. Ole: jeg synes da din hjemmeside er meget interessant 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh.. |
|
|
Min der er klippet på halsen og i lysken har hele vinteren gået med et 150 g. med fleecefoer. Han har det på endnu. Venter lige med at lægge regndækkenet på til at der ikke kommer nattefrost med sikkerhed mere, og at dagstemperaturen er +6-7 grader. Måske bliver det fredag hvis DMI spår rigtigt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det afhænger vel af hesten |
HB 2 |
10-03-2009 11:15 |
|
Min sorte skønhed dejlig Oldenborg går med et dækken på 150 gr. men fælder helt overdrevet. Så det ryger snart til fordel for et regndækken. Henriette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 000000000000000000000000000 |
|
|
Jeg skiftede mine heste igår, fra vinter til overgang. og det fungere fino;)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ole..... |
Tine ♥Oliver♥ |
10-03-2009 12:17 |
|
Der er jo folk, der bruger deres heste om vinteren. Ergo kan de ikke stå med en islænder på 160-170-180 cm, der er pladder våd, og skal stå i en kold stald eller på folden i blæse vejr, derfor dækken. Tine
- Nu med den fornemme titel, Mor - - Oliver, 23/1-09. 55 cm og 3670 g -
*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*
Oldenborg hoppeplag sælges, se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har også |
|
|
skiftet til 150g, og det fungerer fint:)
Kærlig hilsen Lotte
NU med Mosegårdens Benn Vores dejlige fjordhest. Gu'ved om han ender med at blive en hop hest ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min har gået med overgangsdækkener hele vinteren. Jeg regner med at skifte til regndækken om et par uger. Så kan de gå med regndækken i 1 - 1½ mdr. før dækkenet ryger helt af.
Sascha, Sani Cheval og IA Halimah Bint Ibriiz ox
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: http://sh-foto.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækner... |
|
|
Det er skægt med de her temperaturberegninger nogen går efter, 15 grader før de får dæknet af? Sig mig, går jeres heste ikke på sommergræs? Hvor ofte er det der 15 grader om natten? Giver i dem så også dækken på der? Man må jo gå ud fra at de da har endnu mindre pels  Min har gået med Bucas "overgangsdækken" hele vinteren men fik det af for ca. 14 dage siden. Hun har frosset en gang hvor hun blev for våd da jeg var forhindret i at komme ud og få hende ind i tide (heldagsregn). Men hun elsker det, synes det er synd for heste der ikke er klippet, ikke at tage dem af nu, hestene fælder vildt og det er ubehageligt for dem ikke at kunne "rulle pelsen af" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved min hest.. |
|
|
under 0 grader, 200g mellem 0 og 7 grader regndækken over 7 grader, ingenting. Men det er jo også en fjordhest - jeg mener, en Holstener af den ædle type.. Tja.. /Lene
Basse 198? - 15/09/08. "A thousand times I missed you, a thousand times I cried - If Love alone could have saved you, you would have never died"
Nu med "Mini-Kæmpen" Cargo B - Fordi luften er bedre heroppe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Må indrømme |
|
|
jeg også synes det lyder vildt, med dækken på i 15 grader. Især når hesten er på fold nogle timer og ellers står i en varm stald...
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækkener |
|
|
Jeg har taget dækkenet af den ene hest idag. Han er ikke klippet, dog får han stadig regndækken på ud.
Den anden har fået taget ulddækkenet af, og står nu 'kun' med et 300 g. Det bliver også skiftet ud med et tyndere snart. Men det skal jo ikke gå alt for stærkt, da han er klippet.
Jeg undrer mig altså lidt, over alle jer der mener der skal være 15 grader før de får dækkenet af. Hvad gør i om sommeren?? Lægger dækken på om natten?? Eller kommer de måske ikke ud?? Og jeg har forståelse for, at nogle heste er sarte og har nemt ved at fryse. Men det er jo langt fra alle de heste, der stadig står med dækken i 10-15 grader! 
Hm..tror folk mon, at bare fordi man kan have et stumt 'D' i nogle ord, så kan man også have et usynligt 'D' i andre ord. Eksempelvis A(d)vokado..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange heste |
|
|
kommer jo lige meget ud sommer som vinter, dvs. om natten står de i en varm stald, så der falder temp. ikke til 15 grader.
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De dækner, de dækner... |
|
|
Jeg aner ikke, hvor mange gram der er i de forskellige dækner, som de 2 herrer rideheste har.... (slemme mig ). Temperaturen inde i stalden er noget lig den samme som udenfor - herligt, så slipper man for at skulle skifte dækner dagligt alt efter om de skal ud/ind. Til gengæld mærker jeg efter på deres ører og omkring krydset om de er kolde eller varme.... og derudfra skiftes der dækner. Ponyerne går uden dækner - er de våde/kolde, når de lukkes ind, lægges der strøelse henover ryggen/krydset inden de får fleece-tæpper over sig. Når væden er "suget" op gennem strøelse/tæpperne er ponyerne tørre - og "indpakningen" fjernes.
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Trakehner = Tragedie; Taipan DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Karoline er en shetlænder, og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
|
|
Hej Min står med et 300 grams vinterdækken og hun får snart sit regndækken på. Min hest går med dækken af to grunde. for det første fordi hun fryser uden om vinteren, jeg har set hende ryste over hele kroppen af kulde. for det andet fordi hun sveder meget når jeg rider hende og det ville tage mange timer for hende at tørre uden dækkem. Jeg regner med at tage dæknet af min i slutningen af april også smide hende på græs omkring mors dag. Jeg kunne drømme om at lad min hest gå med dækken i 15 graders varme, det er jo på grænsen til dyrplageri. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har vovet.. |
|
|
mig til at tage 200 grams underdækkenet af Vildhesten, så han nu går med 370 gram.. Men han har så også været syg de sidste tre uger, men nu tyder det på bedring og jeg har så valgt at prøve, da jeg er hjemme hele ugen, så jeg hurtigt kan smide det på igen.. Lille hesten har fået lov til at gå uden sit vinterdækken et par timer, den sidste uge.. Jeg skal lige have syet et spænde på hendes overgangsdækken, så får hun den på istedet.. Jeg går ikke efter temperaturen, men vejret.. Det er muligt der er ti grader, men hvis det stormer og regner, så føles det måske kun som 2 grader..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke glas |
|
|
min fik sit 400 g af for nogle uger siden, og står nu med 200 g. hun er fuldblod og fuldklippet og fryser ikke. .. hun får tyndere på når jeg føler for det  hun står næsten med dækken hele året. synes der har været perioder de sidste par år med blæst og regn om sommeren, så hun har stået med regndækken. selvfølgelig står hun ikke med noget når solen brager fra en skyfri himmel og danmark viser sig fra sin bedste side...
* Miss GiGi * Kåret i DH '07 Highlander; en savnet hest ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
Heidi *Med 5 dejlige muler* |
15-03-2009 18:14 |
|
Lucky går med regndækken med fleecefóer nu, og jeg tar det som regel af nogle timer om eftermiddagen hvis vejret er til det. Hvis det blæser og er køligt, får han overgangsdækken på med 150 g fóer. Han er snart 25 og ikke klippet. Håber snart han kan få det helt af 
R.I.P Mispige. 14 april 2005- 17 august 2008
Vi har ikke blot ansvar for, hvad vi gør, men også for, hvad vi undlader at gøre
Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har pt |
|
|
+5 om natten og +7 om dagen min går med 100 gram overgangs nu og når vi kommer over 10 kommer regndækken på og over 15 af med hele skidtet.
Velkommen til HN "Join the Battle"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Umarla... |
|
|
Umarla smed underdynen i forgårs, og står nu kun med regndækken på. Hun er ikke klippet, men har en ret fin pels. Hun virker lun, så jeg håber at tidspunktet var rigtigt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|