Max har fået en hovbyld - var pludselig meget halt sidste weekend og havde varm hov og puls i benet. Han fik fodbad og det gik lidt bedre søndag, mandag var det dog helt galt igen, så smeden kom ud tirsdag.
Han fandt en byld efter to forsøg med at skære et lille hul. Der kom væske ud. I to dage gik han med bandage og efterfølgende har han fået fodbad hver dag og så har jeg sat et stykke vat med jod på i hullet.
Det gik ok i torsdags da jeg tog til Herning, han var stadigvæk halt men en del mindre end onsdag. Parten har så passet ham fredag og lørdag og synes ikke der var bedring. Da jeg kom ud til at ham i dag var det helt galt igen, og han var meget halt.
Har givet ham fodbad og bandage på igen i håb om at varmen gør en forskel for bylden.
Nu kommer mit spørgsmål så. Er det sandsynligt at der er flere hovbylder på én gang? Og hvordan griber man det an`?
Ringer til smeden igen i morgen, og også dyrelægen. Sidst jeg talte med dyrelægen mente han ikke det var nødvendigt at komme ud, da smeden sagtens kunne lokalisere den. Men tænker mere på, at han måske kan give ham noget smertestillende hvis der går længere tid inden den bryder ud. Hvis nu smeden ikke kan finde den.
Det er første gang jeg har oplevet en hovbyld, så hører gerne erfaringer og gode råd. Er jo lidt nervøs for det lille pus