Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hovbyld
Forfatter: 
Dato:  08-03-2009 20:36

Max har fået en hovbyld - var pludselig meget halt sidste weekend og havde varm hov og puls i benet. Han fik fodbad og det gik lidt bedre søndag, mandag var det dog helt galt igen, så smeden kom ud tirsdag.

Han fandt en byld efter to forsøg med at skære et lille hul. Der kom væske ud. I to dage gik han med bandage og efterfølgende har han fået fodbad hver dag og så har jeg sat et stykke vat med jod på i hullet.

Det gik ok i torsdags da jeg tog til Herning, han var stadigvæk halt men en del mindre end onsdag. Parten har så passet ham fredag og lørdag og synes ikke der var bedring. Da jeg kom ud til at ham i dag var det helt galt igen, og han var meget halt.

Har givet ham fodbad og bandage på igen i håb om at varmen gør en forskel for bylden.

Nu kommer mit spørgsmål så. Er det sandsynligt at der er flere hovbylder på én gang? Og hvordan griber man det an`?

Ringer til smeden igen i morgen, og også dyrelægen. Sidst jeg talte med dyrelægen mente han ikke det var nødvendigt at komme ud, da smeden sagtens kunne lokalisere den. Men tænker mere på, at han måske kan give ham noget smertestillende hvis der går længere tid inden den bryder ud. Hvis nu smeden ikke kan finde den.

Det er første gang jeg har oplevet en hovbyld, så hører gerne erfaringer og gode råd. Er jo lidt nervøs for det lille pus :-(

0
0
Svar på denne tråd

det er vigtigt..
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 08:37

at vaske hoven i sæbevand hver eneste dag og helst to gange dagligt, indtil det hele er renset op og infektionen helt forsvundet. det kan godt tage over en uge med fodbad, før det er helt væk

Går dine heste og ponyer med svømmefødder på folden.
Er din ejendom ved at drukne i mudder, så ring og hør om vi måske kan hjælpe dig

vognmand/entrepenør

Per Christensen 20285450

0
0
Svar på denne tråd

Også hovbyl her
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 09:39

Hej

Min store dreng har desværre også en hovbyl. Han er humpet rund i næsten 2 uger nu. Ifølge min dyrlæge kan der gå lang tid, alt efter hvor højt op bylen sider. Så bare blive ved med sæbebad og være talmodig.

0
0
Svar på denne tråd

Varmt omslag
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 01:59

Jeg har haft god erfaring her i vinter med at give min et varmt omslag, da den havde hovbyld. Jeg kogte en halv pose hørfrø, fyldte det i en gammel sok, en plastikpose udenom og en pose af sækkelærred yderst, så den ikke så hurtigt trådte igennem. Så varmt som hesten overhovedet ville acceptere det og så stod den med det nogle timer. Jeg har ikke tålmodighed til at han skulle stå med foden i en spand så længe. Da først der gik hul, efter 2 dage, vaskede jeg selvfølgelig med sæbevand nogle gange om dagen. Et varmt omslag gjorde underværker her og efter første gang hvor han var lidt skeptisk, akkurat som med sæbevandet, så stak han nærmest benet i sokken med det samme, det må føles rart, for normalt er han lidt af en pivskid.

Hilsen HelleV

Husk at grine hver dag, så du får glade rynker
0
0
Svar på denne tråd

De skal da ikke
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 02:01

humpe rundt! Dyrlægen kan give smertestilledende, så hesten kan holde ud at være til og så er sæbebad morgen og aften en god ide, som Inger skriver.

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 08:09

Dyrelægen var her mandag - der var gået betændelse i noget væv. Så han har skåret et stykke af hoven væk og det døde væv. Så har mulen fået forbinding på med jod i, som skal blive på i 3 dage. Derefter skal den skiftes til en anden type forbinding.

Han har fået smertestillende og antibiotika. Så nu håber vi dette er vejen frem.

Eneste ulempe er at han ikke må komme på fold i 6 dage :-(

Stakkels hest - har så ondt af ham, men forbindingen kan ikke holde til fold desværre.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider