|
|
| Ryg spændt... hest stejler.... |
| Forfatter:  |
StaldNo Charkant |
| Dato:  |
08-03-2009 18:23 |
|
Hej. Jeg havde massør ude til min hest den 22feb pga spændt ryg og hest der stejler. Det har den aldrig gjodt.... Nå, massør kom, fik nogle øvelser jeg skulle lave og hun skulle komme igen om 2-3 mdr. Vi laver øvelser, rider stille, men lige så snart jeg bare tager det mindste fat i min hest, står den på bagbenene... Til og starte med red jeg bare videre, gav den tøjle og drev frem.... Dette hjælper IKKE mere, alt er næsten prøvet. Nu stejler den bare hvis jeg lægger benene til, eller ber den om at bruge sin r*v.... Næ nej, nu stejler den lige meget hvad. Så nu må jeg videre, så kriopaktor må på. Hvem kan komme hurtigt og ikke mindst.... HVEM KAN BRUGES?!? Meld tilbage. Undskyld et rodet indlæg, men er ved at værre noget fusteret over den hest..... MVH Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forresten.... |
StaldNo Charkant |
08-03-2009 18:25 |
|
Alt er simpelhen tjekket inden for de sidste 6 mdr.... *Tænder *Sadelmager ude *Ny sadel *Massør
Professional's choice klokker str L SORTE KØBES!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere tjek |
|
|
Der er helt sikkert en grund til at hesten stejler. Jeg anbefaler at få en dyrlæge til at tjekke hesten grundigt igennem for at finde og udelukke forskellige årsager. Min tanke er at det kan være rygsmerter - men der kan muligvis være flere andre skavanker, der kan give samme adfærd. Jeg har selv en hest i genoptræning efter operation for alvorlig grad af kissing spine (overlappende torntappe). Jeg prøvede i et godt stykke tid at få hende til at "gå ordenligt". Det gik også fremad flere gange, men så slog hun bak igen. Så nåede jeg frem til at det ikke bare var en uopdragen hest, men at der måtte være noget galt. Og det var der så også. Jeg er glad for at jeg valgte at få hende undersøgt istedet for at blive ved med at forsøge at få en hest til at arbejde, som fik smerter af det. Og så er jeg så heldig at det ser ud til at operationen er gået fint, og vi fortsætter genoptræning nu, hvor vores udendørs bane forhåbentlig bliver nogenlunde anvendelig igen. Held og lykke med at finde ud af hvad der generer din hest.
KH NinaSt som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkkkkkkkk |
|
|
jeg synes du skal få den undersøgt med røngten af ryggen... og hvis det ikke viser noget unormalt, så eventuelt en scanning for at se om sener og ligamnenter, ledbånd osv er som det skal være
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmbadum |
|
|
Studser noget...har du kun haft massør een gang? I så fald er det alt for lang tid at vente før næste omgang hvis der er problemer! Vil dog sige at med stejlen som symptom kan jeg kun foreslå at starte med en dyrlæge. Af kiroer kan anbefales Rikke Andersen -men desværre ikke akut pga ventetid. Har ikke personlige erfaringer, men både Rikke Schultz og Tove Due er både dyrlæger og kiroer og meget roste for deres arbejde. Om massage vil jeg sige, at det ikke er et mirakelmiddel, der virker med eet slag, der skal ihvertfald minimum tre behandlinger i rap (inden for to-tre uger) for at forvente en effekt, og med et problem som er større (især spændinger som hesten har gået med længe) må der forventes adskillige flere behandlinger med jævne mellemrum efter opstarten med hyppige massager. Vender samme spændte muskler tilbage mellem hver massage er det ikke bare et muskulært problem (efter fx en dag hvor afskridtningen liiige blev lidt kort, eller det der to dages stævne eller efter en halthedsperiode hvor hesten har aflastet osv), og årsagen må søges andet steds! Massage kan dog som regel være et glimrende supplement i rigtig mange forløb hvor en hest har ondt, da smerte forårsager spændte muskler. Massage kan også være godt til at kredse sig ind på hvor problemet gemmer sig. God bedring til din hest.
Venlig hilsen Sarah. -medlem af BULLERKLUBBEN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Sarah |
|
|
og så lyt til din hest. Den fortæller dig helt tydeligt, at den enten har ondt, eller at du har en forkert tilgang til træningen. Jeg studser lidt over at den stejler, når du "tager fat" eller "beder den bruge sin r*v"... Kan du ride den hvis du lader være med dette og bare styrer den rundt? Hvordan er hesten i longe, kan den svinge frit over ryggen der? Kan den holde et roligt tempo og være afslappet i overlinjen?
Sagde Janne
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke Schultz |
|
|
Jeg vil helt klart anbefale Rikke Schultz (Kiropraktor) hun er super dygtig, og samtidig uddannet dyrlæge. Men hest skal til nummer to behandling den 11. marts. Det jeg godt kan lide ved rikke udover hun er dygtig, er at hun siger ikke denne hest skal have 10 behandlinger og så den rask. Nej den skal have 2 til 3 behandlinger og derefter være i 80% bedring. Du kan altid ringe og tage en snak med hende, det kan være hun anbefaler røngten inden, hun kigger på den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej alle.... |
StaldNo Charkant |
09-03-2009 19:10 |
|
Hej alle sammen! Tusind tak for jeres råd  Jeg har nu fået fat i en dyrlæge/kriopraktor, han kommer nu på fredag. Så har jeg slået begge dele sammen. Han er både uddannet dyrlæge og kriopraktor. Mht ridning/longering, så slå han fra (stejler) når jeg får ham til at samle sig. Han har været redet for kort, så det er derfor han er spændt i ryggen (tror jeg). Så vi rider med længere tøjler, mere frem og lidt ned med hovedet. Lige pt skridter vi kun ture indtil fredag. I longering er det med indspændnings tøjler, ikke for kort, men nok til at han kan bruge ryggen. Han vil ikke helt ned i tempo. Jeg kan godt ride ham, hvis jeg ikke ber ham om at bruge ryggen og r*ven... Ridning er lavet om, og jeg får hjælp til at ride ham bagefter behandling også vil jeg igen få undervisning som jeg hele tiden har gjort. Rikke Andersen (ryet) kender jeg og har haft hende ude til min tidligere pony (hun var skvattet på fold) Og Rikke var dygtig. Men der gå jo lang tid inden hun har tid.... Idag har vi været på skridt tur hesten og mig. Og der er ingen problemer så længe jeg ikke ber ham om at bruge ryg/r*v....  MVH Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg siger også |
|
|
røngten af ryggen som nogen af de andre siger..der plejer jo at være en årsag til at heste protesterer.... det er jo rart at få lavet en udelukkelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandheden |
|
|
Jeg havde samme problem, hun kom i røntgen og hun var tip top, jeg kunne mærke at hun ikke var som hun skulle være, men tænkte at hun måske var træt af dressuren. Jeg besluttede efter et par gange hvor hun nægtede at blive samlet, at få hende i temografi. Desværre havde hun fået en del gener i forbindelse med hendes sidste foling og hun ville aldrig blive ridehest igen  Hun har fået fred nu, efter 1 års kamp...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Må man |
|
|
spørge HVORDAN du: Mht ridning/longering, så slå han fra (stejler) når jeg får ham til at samle sig. Samler ham? Jeg bruger både Rikke A og også Rikke Shultz og jeg kan kun anbefale dig at ringe til sidstnævnte 
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering... |
StaldNo Charkant |
13-03-2009 16:43 |
|
Så har dyrlæge/ kiopraktor været her... Han kunne godt fordtå han havde ondt... Min hest var låst i 1. nakkehvivl, skulder, 2 korsbånd (4 + sidste), plus jeg skal have sadelmager igen. Det er kun 6mdr siden ca jeg havde michael brondi ude og fik anden sadel. Så dyrlægen anbefaldede Kit... Så hende må jeg have ud...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt du fik den tjekket |
|
|
Det var da godt du fik den tjekket. Har du fået nogle retningsliner for hvordan du skal træne hesten efter behandlingen? Er det planen at den skal tjekkes igen?
KH NinaSt som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var |
|
|
godt du fik tjekket og fundet problemerne! Håber snart i er tiptop igen;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muskelspæninger |
|
|
Jeg har en kiropraktor (som også er dyrlæge) som tager sig at hendes område med min hest og hun er super dygtig. Men jeg har lige haft en massør ude og massere min hoppe, da hun stadig virkede lidt stiv. Hun stoppede også op i longen og vendte om, eller små stejlede. Det viste sig at hun var meget øm i inderlåret (hedder det det) på højre bagben, samt i venstre side af halsen + venstre side bækken. Jeg tror det stammer fra foling i sommer. Efter 2 behandlinger går det meget bedre med min hoppe, hun skal dog have flere bahandlinger løbende i tilridningen. Jeg tror at kiropraktoren kan gøre meget, men de behandler ikke muskelspæninger, som også kan være til store gener for hesten. Tænk sig jeg troede at det sad i nakken på min hest, men det sad i måsen på den 
Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi
SÆLGES Rigtig pæn Kieffer lusitano dressursadel 17" Næsten ny Wintec Combi 2000 m. dressur gjordstropper 17" Kontakt for pris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muskelspæninger |
|
|
Glemte helt at skrive at en gang massage ikke er nok 
Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi
SÆLGES Rigtig pæn Kieffer lusitano dressursadel 17" Næsten ny Wintec Combi 2000 m. dressur gjordstropper 17" Kontakt for pris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej alle.... |
StaldNo Charkant |
14-03-2009 14:58 |
|
Hej igen. Charkant skal have fred weekenden over, også skal jeg ride uden sadel, til hende kit sadelmager kan komme ud... Jeg fik tilpasset sadel for 6mdr siden, men den er gal igen... Synes nu ikke han har sat så mange muskler endnu? Nå, men ud kommer hun... 1 uge: ride uden sadel, lang og ned med hovedet, så han ikke spænder i lænd. Han må ikke gå og bruge nakken endnu... 2+3 uge: Jeg må begynde og tage fat i ham (men gør det ikke før jeg har fået en sadel igen, pga risko for stejl og afsidning) Kald mig bare pivet. Jeg skal også træne gulerødslegen, ned til højre knæ, ned til venstre knæ ialt 3 gange til hver side. Også ned til bringen 3gange. Han skal holdes der i nogle sek. Massøren sagde hun skulle se hesten efter 2-3 mdr.... Og sagde jeg kunne ride nu. Men da problemet stadig var der, valgte jeg og lytte til mig selv og få kriopraktor/dyrlæge på... Og det er jeg glad for nu. Han mente også at jeg selv skulle tjekkes og jeg var skæv... Så dette ville jeg også gøre. Min hest er blevet meget mere tilfreds efter krio har været der  MVH Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej alle.... |
StaldNo Charkant |
14-03-2009 14:59 |
|
Hej igen. Charkant skal have fred weekenden over, også skal jeg ride uden sadel, til hende kit sadelmager kan komme ud... Jeg fik tilpasset sadel for 6mdr siden, men den er gal igen... Synes nu ikke han har sat så mange muskler endnu? Nå, men ud kommer hun... 1 uge: ride uden sadel, lang og ned med hovedet, så han ikke spænder i lænd. Han må ikke gå og bruge nakken endnu... 2+3 uge: Jeg må begynde og tage fat i ham (men gør det ikke før jeg har fået en sadel igen, pga risko for stejl og afsidning) Kald mig bare pivet. Jeg skal også træne gulerødslegen, ned til højre knæ, ned til venstre knæ ialt 3 gange til hver side. Også ned til bringen 3gange. Han skal holdes der i nogle sek. Massøren sagde hun skulle se hesten efter 2-3 mdr.... Og sagde jeg kunne ride nu. Men da problemet stadig var der, valgte jeg og lytte til mig selv og få kriopraktor/dyrlæge på... Og det er jeg glad for nu. Han mente også at jeg selv skulle tjekkes og jeg var skæv... Så dette ville jeg også gøre. Min hest er blevet meget mere tilfreds efter krio har været der  MVH Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| massage |
|
|
Tjae, hvis du ønsker at få masseret din hest igen, vil jeg da anbefale dig en anden massør... Og som Krabsen siger; massage kan være godt udover kiroen, for at fjerne de muskulære spændinger, som de skeletære problemer har affødt. -Men ens pengepung har vel også begrænsninger og så må man jo prioritere;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
StaldNo Charkant |
15-03-2009 10:57 |
|
Hej igen. Min pengepung vil gøre alt for min hest. Dog er der lidt begrænsninger Jeg har brugt mange tusind kroner de sidste 6mdr... Nærmere 20.000kr... Og jeg skal jo nok satse på måske anden sadel igen... Men hvad gør man ikke for de kære heste og dyr... ? Massage ved jeg godt, at man skal have flere gange... Denne massør er også god nok. Kender mange mder bruger denne massør. Men lige pt hjalp det ikke min hest. Men ville da klart kalde massøren ud igen en anden gang. MVH Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvornår |
|
|
skulle den så have kiro praktor igen? Synes det er at du gør noget for at få din hest til at fungere 
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
StaldNo Charkant |
15-03-2009 13:29 |
|
Hej Janne. Dyrlægen/kiropaktoren sagde at hvis jeg kunne mærke at min hest forandret sig igen, skulle jeg kalde kiroprakter igen. Han sagde og viste mig hvordan jeg kunne tjekke om nakken var låst. Så den vil jeg se efter tit. Så imorgen vil jeg ride tur uden sadel. Det skal nok blive spændende... hehe... Min hest er heldigvis trafiksikker igen. Ellers hopper jeg bare af hvis han bliver for vild...  MVH Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|