|
|
| Hel eller hvalset havre? |
| Forfatter:  |
Nebi |
| Dato:  |
01-03-2009 13:37 |
|
Jeg står og skal vælge ml. hel havre eller hvalset til min ældre DV hoppe på 17 år. Mener at have hørt, at hvalset er godt til ældre heste? 
❉ Regina ❉ __________________________ "Den, der spørger, er kun dum en gang. Den, der ikke spørger, er dum hele livet". ___________________________
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Havre skallen er så blød at en hest med et alm sundt tandsæt ikke behøver det valset! Valset har en meget kort holdbarhed, men hvis hesten er oppe i årene ville jeg nok vælge valset, med mindre jeg var helt sikker på at tandsættet er i orden 
1 sæk Pasture mix fra brogaarden sælges Dejlige killinger bortgives til kærligt hjem, skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| valset eller hel |
|
|
Jeg har hørt at valset skulle være rigtig godt til ihvertfald ungheste. Almindelige heste har vist bedst af hel, og jeg mener der er noget med at ældre heste har bedst af valset, men jeg er ikke helt sikker.
Ability & Sidney. De virkelige helte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valset havre !!! |
|
|
Det er bestem bedst med valset havre til din gamle hoppe , har selv en på snart 18 år og hun for kun valset ellers så kan jeg ikke holde hul på hende . Også min andre DV får valset havre da de udnytter det bedst , har min dyrlæge fortalt mig også bruger du ikke så meget korn når det er valset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hel havre |
Heidi *Med 5 dejlige muler* |
01-03-2009 21:12 |
|
Lucky på snart 25 får hel havre udover det andet foder, og han fordøjer det godt nok 
R.I.P Mispige. 14 april 2005- 17 august 2008
At give slip - er ikke det samme som at miste grebet
Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Færre kg valset end hel havre dagl.? |
Nebi |
01-03-2009 21:12 |
|
Hej Vivi
Hvis jeg vælger valset havre, skal hun så have færre kg dagl., end hvis det er hel havre? 
❉ Regina ❉ __________________________ "Den, der spørger, er kun dum en gang. Den, der ikke spørger, er dum hele livet". ___________________________
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej samme kg |
|
|
selvom det er valset. Og så se på hesten, tager den på skal du sætte den ned, taber den sig skal den sættes op. Masser af hø eller wrap er godt til at holde huld på ældre heste 
Sagde Janne
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havre... |
|
|
Ved at fodre med hel havre, er der op til 5% som går "lige igennem" - så det er jo næsten ikke måleligt. Vælger du valset havre, skal du helst valse fra dag til dag. En 17 års hest har under normale omstændigheder ikke brug for at få valset kernen - det er først når den er meget ældre og tandløs  Mvh. Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havre... |
|
|
jeg kan ikke finde siden igen men jeg fandt engang en side på nettet hvor der står at hel havre kun går gennem hesten med 1% mindre i optagelse end valset- så jeg ville og har brugt hel da det støver mindre. Dernæst blir valset hurtig dårligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ___________ |
Nebi |
02-03-2009 09:27 |
|
Hej igen
Tak for Jeres svar. Jeg har besluttet mig for at vælge hel havre. Jeg har fået at vide af dyrlægen for få mdr. siden, at hendes tænder er i en rigtig god stand, og samtidig er hun ikke svær at holde huld på.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej regina |
|
|
min mand har en gammel islænder på 28 og en gammel varmblodshoppe på 32... han fodre udelukkende med hel havre da det ikke støver så meget. han gør bare det at han fylder noget mand på havren til næste dag, så er kerneskallen bleet blødere og lidt nemmere for dem at tykke.. det går super fint, der er ingen af de heste der mangler huld.. det var en ide evt.  og hestene elsker og smovse i opblødt foder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ________________ |
Nebi |
03-03-2009 17:04 |
|
Tak for ideen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|