Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kastration
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 09:11

Hej alle,

Et lille spørgsmål.

Da jeg skal flytte min hingste plag til et sted hvor han skal gå sammen med hopper, skal han katreres.

Mit spørgsmål er så, hvor lang tid skal der gå efter en kastration inden han kan flyttes? Tænker på heling af såret, og generalt!!!

På forhånd tak for hjælpen...

Mvh Lea

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 11:49

Det er nok bedst at spørge din dyrlæge.

Det er jo uner alle omstændigheder en dyrlæge der skal foretage indgrebet, så kan du jo spørge denne der

Jeg har hørt om enkelte "ex" hingste der har bedækket i lang tid efter, men normalt mener jeg man siger en måned.

- Ret mig endelig hvis jeg husker fejl...

Mht. såret, så er det vigtigt at den "nye" vallak får rigeligt med motion for at forhindre hævelser og det er en god tid at få ordnet det på - der er ikke nævneværdige insekter endnu

Men bedst af alt, så snak med dyrlægen

Mange venlige hilsner

Tine, Stald ES

You'll be in my Heart, from this Day on, Now and forever more.

Flying Luck: 21.04.1993 - 11.10.2007.

0
0
Svar på denne tråd

72 timer
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 15:42

Jeg mener det er 72 timer efter kastration den stadig kan bedække, men man anbefaler vist en lille uges adskilelse fra hopperne.... Men er da ikke 100 % sikker.

Joel8

Avl af knabstuppere og Welsh ponyer.

http://www.stutterijoel.mono.net

Salg af pony plag.

Salg af meget rideudstyr både nyt og brugt

Hingst udlånes 2009 og 2010

0
0
Svar på denne tråd

kasteration
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 15:48

af hensyn til såret bør han ikke flyttes før det er 100% helet, da det let kan springe op igen (taler af erfaring). Hvor lang tid der går kommer jo an på den enkelte hest, lige som ved mennesker er der nogle der er bedre til at hele sår end andre (forstå mig ret).

Da jeg fik kastereret fik jeg at vide at der kan gå op til 6 mdr før hormonerne er helt ude af systemet.

Beklager tastefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemave, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

hingst
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 10:48

Hej.

Min hingst blev kastreret da han var 3år. (9 år nu)

og han bedækker stadig hopperne når han kan få lov.

det hingstede er altså ikke forsvundet ved ham.

såret var vel helt efter 3 uger ca.

mener dyrlægen sagde at han skulle holdes væk fra hopperne 2 uger for at være sikker på der ikke skete "uheld" da der godt kunne være noget sæd tilbage i systemet :-)

og efter den tid var vi i hvertfald sikre.

hilsen lene

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 22:56

min nye hest på 5 år er lige blevet kasteret for 17 dage siden. Det har taget 2 uger med såret som ser super pænt ud nu.

Pas meget på med ikke at flytte hesten for tidligt, som der blir skrevet længere oppe vil det være så trist, om det springer op igen fordi han gir den for meget gas.

Dyrlægen sagde så, at efter 3 uger kunne han ikke længere lave føl. men det har jo ikke noget at gøre i første omgang med deres adfærd.

Flyttede min hest hjem til sit nye sted idag og hingstenykkerne er der stadig i en vis grad, da han bruget utrolig mange timer på at spæne frem og tilbage og vise alle hvor lækker han var med krum hals og hingsteadfærd, så tror det er meget individuelt fra hest til hest og deres alder osv.

Så få hesten kasteret og så se tiden an. Det mit bedste råd.

0
0
Svar på denne tråd

hjkfhdhdfhehjekhu
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 23:06

Ud fra erfaring med kastration af min egen hest .. altså mht at såret skal være helet helt osv. Så ville jeg sige en måned ..

Det var den tid det tog min hest at komme sig helt, og for at sårene var lukkede og pæne!

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

... Medlem af Bullerklubben ...

0
0
Svar på denne tråd

lkuhelak
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 23:37

jeg fik advide at der skulle gå ca 1 uge.. før man plag måtte gå sammen med hopper.

der gik 10 dage.. og der var ingen konplikationer..

0
0
Svar på denne tråd

kastration
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 21:52

Hej.

Jeg fik min hest kastreret i onsdags- Min dyrlæge sagde at han kunne bedække i op til en måned efter. Med hensyn til såret, bliver det syet, så det springer ikke bare sådan op. Jeg spurgte han da, jeg ville høre om hvornår jeg kunne få smed (jeg har lige købt hesten, og ved ikke hvordan den tager det med smed). Hna sgade bare med det samme. Og det er en god dyrlæge. Han er forresten at finde på netdyredoktor.dk

0
0
Svar på denne tråd

jksajkwwenwfk
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 21:55

Min hest blev ikke syet .. det er da ikke normalt at man syer det???

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

... Medlem af Bullerklubben ...

0
0
Svar på denne tråd

Syet ???
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 22:46

Nej, det bliver de normalt ikke. Netop for at være sikker på at evt betændelse lettere kan komme ud...

Tænker om der måske er tale om en 'hingst' med tendens til pungbrok siden den bliver syet ???

Beklager tastefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemave, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider