Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fundet død/indtørret mus i wrap
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 12:08

skal jeg gå i panik nu og smide hele ballen væk? Eller er risikoen minimal for sygdom? Wrappen dufter rigtig godt, og er meget tør.

Tænker bare, at det var et rent tilfælde jeg fandt musen - der kan jo sagtens havde gemt sig mus i alle de tidligere baller jeg har givet. Hvad synes I?

På forhånd tak!

Smil til verden og den smiler til dig ;o)

0
0
Svar på denne tråd

hvad jeg ville gøre....
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 12:16

Jeg ville helt klart smide resten af ballen ud og bede til mine heste ikke bliver syge af det hø de har fået fra samme balle...

Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen

KLIK HER for at se hjemmeside

- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville fjerne det omkring
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 12:29

musen, pølse forgitning skal der langt større dyr til.

Jeg ville have brugt resten af ballen..

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Stuttri
Salg/kommision/Træning
www.123hjemmeside.dk/Nordhus
www.123hjemmeside.dk/Bjartur

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 14:26

Så vidt jeg ved skal der da ikke mere end en lille fugl eller lign. til for at wrappen bliver dårlig og hestene risikere at få pølseforgiftning. Jeg ville hellere smide hele ballen ud, fremfor at skulle "smide" min hest ud bagefter. Hvad er en wrapballe et par hundrede kr vs. en ride/avlshest til rigtig mange penge som man holder utroligt meget af...

Folingsalarm købes eller ønskes til leje.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 14:45

Såvidt jeg ved, er der vist stor forskel på "faren" alt efter om det døde dyr er rådnet, eller indtørret(mindre fare ved indtørrede dyr)Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg har det fra

Men hvis det var mig, ville jeg ikke løbe nogen risiko, og kassere hele ballen.

Bedste ønsker
Fra
Lone og Rødtop :-D
0
0
Svar på denne tråd

netdyredoktor
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 16:19

Og øh undskyld jeg lige fik lavet mellemrum i såvidt...

Nedenstående er linket fra netdyredoktor.dk

Hvorfor får heste botulisme?
Heste får botulisme, fordi de optager foder, som er forurenet med døde forrådnede smådyr. Den større intensivering i forbindelse med fremstilling af foder forklarer en del af tilfældene. I forbindelse med fremstillingen af grønthøstet wrap kan det næsten ikke undgås, at der ind i mellem kommer smågnavere eller fugle med i selve wrappet. Når disse døde dyr rådner, opformeres Clostridium bakterien, hvorved det giftige toksin frigøres.

Hvad er risikoen for, at din hest  får botulisme?
Der indrapporteres ca. 10 tilfælde om året.

Hvad kan du gøre for at forebygge risikoen for, at din hest får smitsom botulisme?
Når man åbner en balle wrap, må den under ingen omstændigheder lugte.

Hvis man, når man åbner en ny balle, bliver opmærksom på, at der er en rådden lugt, eller finder rester af skind eller fjer, skal man kassere hele den pågældende balle.

Vær altid opmærksom på om flere heste, som fodres med det samme parti foder, udviser samme symptomer.

Folingsalarm købes eller ønskes til leje.

0
0
Svar på denne tråd

Opfølgning
Forfatter: 
Dato:  23-02-2009 11:57

Nå, da jeg ærlig talt ikke blev så meget klogere, men derimod blev temmelig forvirret over de forskellige meldinger, tog jeg her til morgen kontakt til min dyrlæge. Iflg. ham er risikoen minimal, når musen er helt indtørret, og der ikke er råd rundt om den og wrappen heller ikke lugfter muggen. Skulle derfor fjerne de flager wrap, som omgav den, og herved burde risikoen være nærmest lig ingenting.

Som han sagde, så kunne der jo sagtens gemme sig mus i wrap, som man ikke fik øje på, og det var mere farligt, da man så risikerede at give dem inficeret wrap. Sagde også, at jo større balle og tørrere wrappen er, jo mindre risiko.

Tænkte også, at der jo er temmelig mange heste, som får wrap her i danmark, og hvis der "kun" er 10 tilfælde om året, ja så burde risikoen velsagtens være mikroskopisk.

Men tusind tak for jeres input!

0
0
Svar på denne tråd

Mosesvin
Forfatter: 
Dato:  23-02-2009 12:32

Har engang fundet et indtørret mosesvin i en balle wrap. Der fjernede vi de fag den havde rørt ved.

Ingen af hestene har fejlet noget selvom de har fået fra den balle.

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

www.poppelgaardens-stutteri.dk

0
0
Svar på denne tråd

halløj
Forfatter: 
Dato:  23-02-2009 13:40

jeg fandt også en gang en indtørret mus i en af vores wrapballer. jeg tog også det wrap omring dyret væ, og så fodrede hestene med resten af ballen. den var fin

0
0
Svar på denne tråd

bum bum..
Forfatter: 
Dato:  23-02-2009 15:00

Så lige en tanke... Hvad koster en wrap balle! kontra hvad koster en hest/heste Jeg ville under ingen omstændigheder tage chancen ligemeget hvad din dyrlæge har sagt... Men det er jo din hest, du bestemmer..

MVH Diana

Moselunds Manilla RDH ( Crelido-Limaro-Astaire )

Venter føl d. 15 Marts efer B. H. Doolittle

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2009 18:09

nu ved jeg ikke, hvorfor du skal komme med sådan en kommentar, andet end for at gøre mig urolig. Jeg vælger at stole på fagkundskaben og ignorere din bemærkning.

0
0
Svar på denne tråd

Der er altså
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 07:20

ABSOLUT ingen grund til bekymring når den uvelkomne fætter var indtørret. Så sker der ingenting. Det er først, som der står på netdyr, hvis det er gået i forrådnelse at de kan blive syge. Og et dyr i forrådnelse er IKKE TØRT.

Føl efter Esteban XX/Romancier/Agent Medio april.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

www.kolbaekgaard.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

Så må du
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 10:14

jo skrive at du kun modtager positive bemærkninger...Jeg skriver jo bare at jeg ikke havde taget chancen

Men op med humøret, det går jo nok det hele...

MVH Diana

0
0
Svar på denne tråd

Forstår
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 10:42

bare ikke, hvorfor du skal ytre din holdning, efter jeg har skrevet, hvad dyrlægen har oplyst mig. Vælger altså at stole på ham, da han i min verden har større indsigt/viden om dette end os andre.

Og hvis man helt nøgternt tænker over det, så er det da påfaldende, at der på årsbasis kun rapporteres 10(!) tilfælde. Det siger mig, at risikoen er temmelig lille.

Men hvis du har den holdning, du har, tror jeg sørme du med det samme må kassere al din wrap. For som dyrlægen sagde, så var der jo en risiko for, at man ikke opdagede de døde gnavere i wrappen. De små væsener kan jo gemme sig godt i det. Også selvom man splitter ballerne op og ryster wrappen.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen wrap
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 12:27

Jeg bruger ikke wrap, men godt hø. Men har bare respekt for den slags, det er jo ikke læge siden at vi kunne læse om et stutteri i USA, der havde mistet temmlig mange heste pga pølseforgiftning. Selvfølgelig kan man aldrig gardere sig 100 %, men jeg turde ikke bruge det. Hvem ved om musen har været i forrådnelse tidligere...

Men stol da på din dyrlæge, for hvad ved jeg om det

MVH Diana

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også haft gjort det
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 12:39

At nogen vælger at være meget forsigtige, er da helt ok i mine øjne.

Personligt har jeg dog også gjort som beskrevet, fjernet en masse wrap omkring "fundet", og udfodret med resten, men det har så også været et tørt fund i mine tilfælde.

Jeg har også hørt, at hvis wrappen er over en vis tørstofprocent, udvikles de skadelige bakterier ikke, jeg kan desværre ikke lige huske det præcise tal.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider