|
|
| Drægtig hoppe vil ikke spise!! |
|
|
Jeg har en hoppe, som er ca. 10 måneder drægtig. På det seneste er hun gradvist gået fra foderet og er nu ved at være temmelig tynd. Kraftfoder gider hun stort set ikke at røre mere, ej heller vitaminer. Derimod kaster hun sig over gulerødder og nipper lidt hø og halm - men det kan hun og fosteret jo ikke leve af. Jeg har snart købt mig fattig i desparat forsøg på at få nogle kalorier og vitaminer/mineraler i hende, men intet gider hun røre - ej heller lucerne og urtemashblandinger m.v. Hun har ikke feber eller er sløj på anden måde, blot tung mindre aktiv - hvilket der ikke er noget at sige til, men virker ellers i godt humør. Det skal siges, at hun altid har været lidt vanskelig med spisning i den sidste del af drægtigheden, hvor hu typisk har spist sit foder over mange timer, men hun er aldrig tidligere gået helt fra foderet. Jeg har talt med foderkonsulenter og tilknyttede dyrlæger, om at give fldende komelasse sprøjtet ind i munden (hvilket jeg dog endnu ikke har prøvet endnu - da hun hader mund sprøjter), men jeg er snart rimelig bekymret for hendes fodertilstand. Nogle der kender problemet og har et godt råd? Mvh. Tine
Avler af kvalitetsheste - trakehnere og varmblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pladsmangel |
|
|
Nogle hopper vælger at gå fra foderet i den sidste tid, fordi der netop er så meget pres på fordøjelseskanalen pga. fosterets størrelse. Bedste råd jeg kan komme med er at tilbyde superkoncentreret, velsmagende foder. Nu bruger du hø men måske en rigtig god wrap med høj tørstof% vækker mere interesse pga den lækre duft og søde smag. Hvis hun selvfølgelig tåler wrap. Hvedeklid med melasse, olie og vitamin/mineral-blanding flere gange om dagen, meget lille mængde af gangen. Hvis du endelig skal sprøjte noget i munden på hende ville jeg da vælge en flydende vitamin/mineralblanding og olie. Det vil have større gavn. Håber du kan bruge det til noget.
MVH. Janni DV-hoppe '06 efter Corratus/Peter Pan/Dageraad sælges 1-års hoppeplag søger legekammerat i sommerferien 4261 Dalmose
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flydende |
|
|
Hejsa Jeg ville vælge ligesom Janni skriver at sprøjte olie med evt tilsat flydende vitamin blanding i hende. Jeg har før været ude for samme og måtte sprøjte 1 dl olie i hesten 3 gange dagligt. Det er ikke det fedeste at skulle tvinge det sådan i dem, men problemet er at du jo ikke kan fodre hende op når føllet først er kommet for så ryger det direkte i mælken. Sørg for at få hende ved godt huld inden folingen. Mht vitaminer, så kunne Feed Complex måske være en mulighed. Det er jo i flydende form. Hilsen Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sprøjter |
|
|
Tak for de gode råd, som er lig de tanker jeg selv har haft. Jeg tror hun har tabt sig 50-80 kg min allerede, så jeg er en del bekymret. Jeg forsøger p.t. at få fat på noget lucernewrap og håber på at hun vil spise det, og så må jeg nok ty til sprøjten alligevel, selv om jeg ved det bliver en slåskamp med hende. Hvor store sprøjter kan man få fat på og fås de på apoteket eller? Mvh. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Det er sgu også uheldigt, når de går fra foderet. Og det er svært at få dem "startet" igen. Mon ikke du kan få dem på apoteket, men de skal nok bestilles hjem. Har set, at nogle dyrlæger har nogen rimelig store nogen i hård plast (ikke engangs). Kom lige til at tænke på, om det kunne være en ide at putte olie og evt. noget druesukker i drikkevandet måske 5 l, så får hun da et eller andet indenbords, bare husk hygiejnen. Og så luk af for evt vandkop, så hun kun har adgang til "din blanding", indtil det er drukket og så tænd for vandkop igen.
MVH. Janni DV-hoppe '06 efter Corratus/Peter Pan/Dageraad sælges 1-års hoppeplag søger legekammerat i sommerferien 4261 Dalmose
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234569 |
|
|
Prøv at købe slobber, det fra Pavo. Det skal godt nok blandes med kogende vand, men jeg vil næsten garatere dig det glider ned når hun først har fået smag på det. Det feder også godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| velkommen |
|
|
i klubben. Min vil kun æde sit wrap. Tør hø gider hun IKKE. Heller ikke lucerne, vitaminerne kan lige lokkes ned med diverse blandet i (linamix, natur musli eller hartog mash. Alle andre mash vil hun ikke mere). Men nogle gange går hun helt fra foderet. Normalt kaster hun sig over wrappen, det gør hun heller ikke mere. Og hun er vældigt besværet under træning, hvilket hun ikke plejer, heller ikke når hun bare er tyk. Men her vil jeg købe videbæks strukturfoder (uden vitaminer) med 40% majs, for hun gider æde lucernen, der er i. Har din ikke et yndlingsfoder? Her er det majs, linamix. Og små bitte foder portioner.. Så hun ikke opgiver. Hun opgiver meget hurtigt efterhånden. Lone
Jeg keder mig, derfor er jeg her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm ... |
|
|
har du prøvet at tilbyde hende flydende melasse i krybben på fx hendes vitaminer ??? Hvis hun vil have dette kan du evt tilsætte lidt linamix i 'suppen' også. Mht sprøjter, så er de største jeg har kendskab til dem på 50(60) ml, og dem kan du med garanti få (købe) ved dyrlægen, da det er dem de bruge til pencilin ved store dyr. Ja, gode råd er dyr, som man siger... Men det er jo bare at blive ved med at prøve sig frem. Hvad med noget som A38, måske hun kan lide dette - det koster jo ikke alverden at prøve, og er da med til at holde lidt 'orden' i maven hvis hun vil spise det, og igen kan du jo forsøge med hendes vitaminer og evt linamix hvis hun gider. Hvad får hun af vitaminer ? For tænker også om du måske kan rive hendes gulerødder og så blande det heri, og igen hvis det virker prøve om du også kan blande lidt linamix i...
Beklager tastefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009
Sælges:
Flere af hestene - tag et kig
Baby og børne tøj - kontakt for info
Udlejes: RDH hoppemave, kontakt for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BioMega |
|
|
Vores den gamle går også altid fra foderet, når hun er højdrægtig. Men vi har ved et tilfælde opdaget at kommer der BioMega fra Hippolyt på foderet, så spiser hun det også. BioMega er en højt-koncentreret olie, hvor de kun skal have små mængder. Mht Linamix så har vi efterhånden oplevet flere der nægter at spise det, lidt ærgeligt men man må jo acceptere det.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplage ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tine. |
|
|
Jeg tror også du skal prøve at give hende mindre portioner ad gangen. Tror ikke at hun kan overskue al det mad hun får. Jeg har Linamix stående. Prøv og give hende lidt af det og se om hun vil spise det. Lucerne gad Evidence ikke at spise i den sidste del af drægtigheden, så det lod jeg være med at putte i. Jeg har også fået købt Hippolyts Mash hjem hvis det er. Blue Hors Feed Complec kan helst sikkert anbefales og Blue Hors Cobber Complex. Begge flydende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er rigtigt vigtigt |
|
|
som flere er inde på at få nok vitaminer/mineraler i hesten, evt med sprøjte. Æblejuice kan også nogle gange få det til at glide lidt lettere. Og så olie i sprøjte med det samme, så hun ikek taber sig mere, det er så vigtigt at du får den mave igang igen, ellers så har du et problem nrå føllet kommer og begynder at malke  Så olie, flydende melasse, noget wrap og så flydende vitaminer. Spiser den varm klid? Det er der nogle som har lidt lettere ved at få ned.
Sagde Janne
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange forsøg |
|
|
Jeg vil helst kun ty til sprøjten i nødstilfælde. I går aftes snittede en masse gulerødder og lavede den indkøbte urtemash tilsat vitaminer til hende - der uodver snød jeg lidt olie i. Hun spiste det hun ikke kunne undgå for at få fat i gulerødderne (der gled dog lid ned), og lod så resten ligge.
Da jeg er ved at købe mig fattig i diverse foderprodukter, havde jeg været forbi Brogården og fået lidt forskellige foderprøver. Jeg har så valgt at prøve et ad gangen. Fase 1 og 2 gad hun end ikke smage, men sjovt nok havde jeg af alle produkter fået 'Islantic power' (eller lign) med, som hun slugte på ingen tid. Jeg havde en pakke mere, som ligeledes gled ned her til morgen, så nu må jeg nok på den igen og forsøge med en sæk af det - og se om det går an for en stund.
Bruger Grøn Salvamin, men overvejer Blue Hors flydende vitaminblanding, også i tilfælde af, at jeg bliver nød til at give hende 'sondemad' alligevel.
Misforstå mig ikke, men det er betryggende via alle jeres gode indlæg at vide at jeg ikke står alene med problemet. De ideer der om små portioner og flydende kost i alle er kommet med har været utroligt brugbare. Det er godt vi kan hjælpe hinanden på denne måde!
Foreløbig tak til alle for jeres værdifulde og brugbare bidrag!
Mvh. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tine. |
|
|
Ja det er ikke sjovt at stå med. Og man føler sig total magtesløs når hesten nægter lige meget hvad man køber og bare taber sig.  Jeg hjælper gerne når jeg kommer og jeg kommer jo som regl midt på dagen. Hvad med mere hø på folden? Ja så får de andre jo også. Men det var bare en tanke. Ved godt at i arbejde midt på dagen som regl. Men som sagt hjælper jeg gerne. Der står linamix i den blå fodertønde hvis du vil prøve. Put det evt. i Mashen. Men det er da lidt positivt hvis hun vil spise Islandic Pawoer. Det er da bedre end ingen ting. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gulerødderne |
|
|
hun vil så godt spise gulerødderne selvom de er blandet med andet... Hvad med at lave det ene måltid kun med gulerødder hendes vitaminer, og alt det olie du kan få til at hænge ved ??? Og ja så ellers give hende den mængde Islandic Power hun vil have til de andre måltider ...
Beklager tastefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009
Sælges:
Flere af hestene - tag et kig
Baby og børne tøj - kontakt for info
Udlejes: RDH hoppemave, kontakt for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis hun vil spise |
|
|
Ice landic, er det da bare at få lavet en foder plan med det og så give den X antal kg om dagen... Gerne med gulerødder og olie blandet i 
Sagde Janne
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Lene og til jer andre |
|
|
Tak til alle for konstruktive bidrag. Jeg håber det hele falder på plads uden at jeg skel ty til tvangsmidler, ligesom jeg ønsker at alt kommer til at gå glad for jer andre med hopper der har madlede 
Tak for tilbudet Lene, jeg har prøvet her til morgen med et par håndfulde af dine piller. Det ser ud til at hun indledningsvist gerne vil spise dem. Jeg skriver lige til dig.
Mvh. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du prøvet ren havre |
|
|
Min drægtige hoppe med mad-lede spiser kun sit grovfoder og så ren hel havre uden diverse ting blandet i.... Diverse kraftfoderblandinger og müslier synes hun er KLAMT  Hvad siger din til ren havre?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havre gider hun ikke spise |
|
|
Ren havre gider hun ikke p.t. men jeg tror det kommer lidt i perioder. Der hænger nu to transportkrybber i hendes boks, udover hendes almindelige krybbe. I de to transportkrybber kan hun frit vælge havre eller lucerne, men hun har ikke røre noget af det, og sådan har det været den sidste uges tid.
Mvh. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Karen. |
|
|
Ren havre er prøvet. Det er det de normalt får i stalden og det røre hun ikke meget af, hvis ingen ting.
Mange vrinsk fra Evidence, Spotlight og Lene
Fuldblodsplag søger godt og kærligt hjem. Vil egne sig særdelse godt til military, dressur, jagt og spring. Har 3 særdeles gode gangarter. Mor kårede i DH.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... Held og lykke |
|
|
Hmm... Ja så køb en masse islænderfoder... bare hun spiser noget... Det er til at få dårlige nerver af... kender det jo fra min egen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan en har jeg også |
|
|
min hoppe går altid fra sit foder de sidste 3 mdr. første gang købte jeg alle mulige fine produkter, men hoppen vil kun have halm og rent havre Nu er jeg begyndt at acceptere det, da mine føl altid er store og fine. Når hun har folet, begynder hun at spise helt vildt, og tager hurtigt de kg på, som hun mangler. Nu fudre jeg med racing minerals, linamix og wrap ad libitum. Det er faktisk den blanding jeg har bedst erfaring med, da mængden af krybbefoder er meget lille. Hvis hun ikke spiser op, springer jeg en fodring over, det bliver kun være, hvis hun bliver tilbudt mere mad. Jeg har fundet ud af at hun får mest at spise, hvis hun bliver tilbudt lidt mindre end hvad hun kan spise, så hvis det er en dårlig dag, får hun et måltid over 2 gange, så hun får en chance for at spise op. Det er specielt vitaminerne hun ikke vil have, og er der nogen hest der er god til at sortere dem fra, er det min. Jeg har valgt at tro på, at min hest ved hvad der er bedst for hende selv. Sidste gang jeg fik føl, var det meget slemt med at hun gik fra fodret, men da føllet kom til Verden, var den ½ time da han begyndte at hoppe rundt om sin mor, så mon ikke han havde fået hvad han skulle brug, selv om det ikke var samme mængder som fodereksperterne siger  mvh jannie
opstaldning tilbydes tæt på ridehus og skov i Voerladegård (skriv pb)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|