Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Uforklarlige ødemer og sår
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 19:44

Min datters vallak på 19 har fået nogle mærkelige ødemer og sårskorper på brystkasse og mave.

Det startede med et ca. 2 kilo tungt ødem under brystkassen mellem forbenene. Huden var skorpet af sår, og da jeg vaskede sårene i sæbevand blev kluden gul og meget pels faldt af.

Dyrlægen mente først der var tale om et slag og deraffølgende ødem og sår, men nu er hele bugen sat til i sår og ødemer på størrelse med æg.

Da jeg talte med dyrlægen i går, sagde han at vi kan udelukke slag nu hvor tilstanden breder sig. Hesten har ikke feber og er ikke påvirket af tilstanden.

Jeg har fået besked på at vaske sårene i sæbevand og vente på at ødemerne fortager sig.

Er der nogen der har prøvet noget lignende?

MEJ

0
0
Svar på denne tråd

Mistanke om muk og infektion
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 13:44

Nu har jeg så fået mistanke om at sår og ødemer som omtalt ovenfor skyldes muk og evt. anden infektion.

Jeg får fat i dyrlægen i morgen, men er der nogen der har været ude for muk på maven?

Det utrolige er, at vi havde striglet og ordnet ham fuldstændig 3 dage forud for hans voldsomme ødem opstod. Der fandt vi hverken sår eller muk, og han har ikke haft muk på benene på noget tidspunkt det seneste år.

Hvordan kan så voldsomt et mukangreb opstå i løbet af 3 dage?

Der er relativt tørt og rent hvor han går, og han er ved godt huld og har en dejlig kraftig vinterpels.

MEJ

0
0
Svar på denne tråd

Muk på maven..
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 14:42

har vi set i stalden.. Men slet ikke så kraftigt som i dit tilfælde..

Jeg ville nærmere få mistanke om enten kraftig overfølsomhed eller at der har været et mikro lillebitte så, som så er blevet angrebet af bakterier..

Jeg ville få dyrlægen ud og tjekke hesten om ikke andet så for at få noget smertestillende, tror det gør ret nas.. Metacam er ret godt til ødemer og smertestillende.. Allergier virker binyrebarkhormon godt på..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

Noget ligende...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 14:06

Jeg har set flere tilfælde af ødemer og sårskorper og der var det brandbægerforgiftning.

Prøv at høre din dyrlæge om det eller se folden efter.

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

www.poppelgaardens-stutteri.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan opstår brandbægerforgiftning?
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 20:57

Dyrlægen var der i dag og tog prøve af sårskorperne. Nu er jeg spændt på resultatet. Valde fik ordineret penicillin i fem dage og vi skal vaske sårene i mediscrub og tørre ham meget grundigt med håndklæde. Desværre mister han pelsen i sårområdet, og jeg synes han bliver lidt bar her i frosten. Dækkenet beskytter ikke maven så godt.

Prøverne vil blive analyseret med henblik på at finde frem til hvilken bakterie der findes i sårene.

Jeg er meget interesseret i at høre hvordan brandbægerforgiftning opstår og behandles.

I morgen, vil jeg spørge dyrlægen om det kunne være årsagen. Der går jo flere andre heste i løsdriften, så det er nok så vigtigt at finde frem til årsagen.

MVH

Margit

MEJ

0
0
Svar på denne tråd

De spiser..
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 22:07

brandbægere enten på folden eller i hø/wrap.. Brandbæger bliver desværre ved med at være giftige efter de er slået af..

Det kunne godt være muligheden, men som regl ses det ved sol, at forgiftningen viser sig.. Prøv at søge inde på netdyredoktor.dk..

Men held og lykke med hesten.. Det må være en træls situation ad..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

ødem ødem
Forfatter: 
Dato:  23-11-2010 20:22

min vallak har ødem under bugen og det har været ret voldsomt! men det var lange "bælter" af væske ansamlinger og pga tyngdekraften gik det så også i forhuden og han lignede en der skjulte en håndbold oppe under forhuden! min dyrlæge tog blodprøver osv fordi ødem hos ældre heste, bla. kan skyldes dårlig lever og at de med alderen bliver dårligere til at optage protein. Det blev i hvert fald (fordi alle hans tal ifølge blodprøven var helt tip top) konstateret at han havde protein mangel... men han har ikke i forbindelse med hans ødemer haft sår! Jeg er meget interesseret i at høre hvad I finder frem til af mulige løsninger på jeres problem!!

Eve

0
0
Svar på denne tråd

dato dato
Forfatter: 
Dato:  23-11-2010 20:25

HOV!! googlede ødem heste fordi jeg har en hest med ødem, men så da slet ikke lige datoen på dette indlæg ;o) lidt forældet nu...

0
0
Svar på denne tråd

Ødemer og sår
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 23:27

Hej Margit,

Jeg prøver alligevel trods datoen :-)

Jeg har en 18 årig vallak der fejler præcis det samme som din Valde. Det er 100 procent det samme - mærkelig tendens de har.

Det er anden gang inden for 5 år at han har fået ødem udbrud på maven. Denne gang er det ikke så slemt, men sidste gang lignede det at han havde to store franskbrød på maven, men det går i sig selv igen.

Der blev også taget prøver af hans sår, og det viste kun at den bakterie i sårene, var den samme som muk. Hans sår er nøjagtig som du beskriver Valdes. Gul væske og hårene falder af. Skorperne kan være ligesom harepiks. Min Valle lider mest af det om vinteren når han laver pels. Nu går han med dækken men de kommer alligevel. Tror at det har noget at gøre med kulden, vinteren er jo blevet streng, og tænker at deres hud er på ekstra arbejde.

Min heste bliver fordret med suregrow, det sagde dyrlægen at han skulle have pga protein indholdet, og at en prøve viste at han havde proteinmangel.

Når jeg ordner min hest sår, så klør det forfærdeligt på ham. Gør det også det på Valde?

Hvis du læser dette, så har jeg et godt tip til en creme. Alle hårene på sårstedet er tilbage på 3 dage, og der er ikke skyggen af et sår - det er helt vildt godt, og så er det kløe stimulenernde, Jeg behøver ikke vaske.

Til sidst, så skriver Annemette om brandbægre i wrap. Min hests ødem er faktisk kommet lige efter at de har fået noget nyt wrap ud på folden. Så der er nok noget om det. Det er ihvertfald værd at undersøge.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Valdes ødem
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 18:12

Valde blev helt fin efter 5 dages peniccillin. Vask gjorde det værre. Jeg tror ødemet kom først, og at sårene kom pga. af overstrækning af huden. Sådan gik det første vinter han havde omtalte ødem.

Valdes ødem kom igen vinteren efter. På det tidspunkt, stod han også med et ret alvorligt tilfælde af spat i højre bagben.

Ødemet var på det tidspunkt også "inden i bughulen", og han lignede en vintønde på ben. Jeg fik ham ikke undersøgt yderligere da han var halt i skridt allerede inden bøjprøve. Efter bøjprøve, kunne han slet ikke støtte på benet. Han havde haft en super god sommer med mange skovture og lignede en ung hest til og med oktober. Så gik det bare ned ad bakke, og vi kunne ikke bære at se ham sådan mere. Han gad heller ikke de andre heste mere og stillede sig ind i et mørkt skur alene.

Valde havde faktisk også tre år i træk haft blodprøver der viste at han manglede protein. Vi gav ham diverse tilskud, men det hjalp ikke. Han var dog ikke muskelfattig på noget tidspunkt eller i øvrigt dårlig at se på. Han havde det super fint om sommeren.

Hmm -

nu håber jeg ikke at jeg gør dig bekymret. Det var jo hans dårlige bagben der var udslagsgivende, og gjorde at vi måtte sige farvel det år han fyldte 20. Han var en DEJLIG hest, og vi savner ham stadig. Min hoppe faldt altid helt til ro når han var i ridehuset, så han udfyldte også en plads i vores liv der gør ham svær at erstatte.

KH Margit

MEJ

0
0
Svar på denne tråd

vi har så en
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 08:02

vi har en her der har haft 2 ligende udbrud, og det er staffelikogger" ved ikke om det staves sådan, men en infektion i huden der ligger på lur :)

Ridecenter syd for køge, vi er en blanding af dressur og westernrytter. De næste par måneder vil der blive bokse ledige !

Paint hoppe på 4 år sælges, hun er efter BG Golden Eagel.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-02-2011 15:36

Har i også oplevet, at ødemerne trækker ned i benene? og at en angrebet hest lister meget forsigtigt afsted i skridt, men er helt rengående.

Mvh

Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE OG AFKOM SÆLGES.

Cremello varmblodshingste af super afstamning til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider