Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvilke midler- løbemave?
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 09:20

hvilke midler helt præcist- og hvor mange findes der egentlig mod løbemave/komave og hva man ellers kalder det når hesten har tynd mave???

www.nikon-pics4u.webs.com

www.123hjemmeside.dk/qantico

Traktordæk søges til hø på fold gerne leveret hvis du står og skal af med dine.

0
0
Svar på denne tråd

midler
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 09:25

Jeg kan ikke give dig en liste - har brugt Dia-non fra Stormøllen, og det virkede. Solanum har også et produkt.

Hvis man ellers er sikker på hesten ikke fejler noget alvorligt.

:Pia

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august - ren "herreklub". Sydvestsjælland. Opsyn hele dagen, div. pasning kan arrangeres. Urtegræs anlagt 2008. cantering @ yahoo.com . Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

husk at diarre....
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 10:06

husk at diarré kan være tegn på forstoppelse (hos både mennesker og heste).

Jeg ville finde grunden til at den har diarré(fx. foder, forstoppelse mv.) før jeg begynder at give tilskud...

"Ingen hest har græsset forgæves" citat: Steffen Brandt

...

Nu med en ny heste-ven... Thorleif Gøgholm has arrived..

Libero-Lucky - den største stjerne på himlen!
4.6.1997 - 11.7.2007....R.I.P.

0
0
Svar på denne tråd

løbemave hos os
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 10:21

De jeg stod i samme situation i december, tog vi først gødningsprøve og sandprøve, som begge var negative, hvorefter han fik mash i en lille uges tid, og så var maven i orden igen. Han får stadig mash 2-3 gange om ugen forebyggende.

0
0
Svar på denne tråd

Min har
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 11:12

Det som følge af mavesår, især når han stesses. Han får Pronutrin, når det er et problem, f.x. i forbindelse med stævner, eller kan vi holde det nede med det foder, som han får til daglig.

Roepiller, grøntpiller, hø og tilskud.

Sixteen Plus, især i starten af vinteren, hvor han nemt taber sig, hvis han ikke får dækken på i tide.

Sadel sælges, evt. byt. se præs.

Pony sælges, se præs.

Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves

Rideklubben Hammelev og Omegn

0
0
Svar på denne tråd

Løbemave
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 12:28

prøv at Google stress mave som det kan være der kommer nogle gode links til evt. løsningsforslag.

Min har meget tendens til at bekymringer sætter sig i maven og kan få akut stress mave på ingen tid, dette udløser nedstemthed og tabt spiselyst uanset fodertype desuden har jeg en tese om at vores wrap er "for god" og at hun derved har for høj Ph værdi i maven derfor har hun fået en kur med et diætistisk foder Equsin 250 fra Solanum det koster kassen men det har hjulpet på 3 uger er mavsen helt i topform og nu får hun et supplerende præparat til at vedligeholde dette.

Jeg giver wrap ad lib. og så lidt sukker og stivelse som det er muligt, end ikke gulerødder da det sætter løbemaven igang på o komma 0, æbler er også no go, men det giver sig selv hun nægter at spise dem når hun har det skidt.

Men som andre også siger så skal man finde årsagen og prøve at eliminere denne på sigt hvis det er muligt, men indtil man finder det er det jo rart at kunne hjælpe sin hest til at få det bedre, det er ikke rart at have konstant tynd mave.

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 12:36

ikke diarré, med løbemave - altså tarmsaft.

Mine har desværre også lidt en del af det, her vinteren over. Jeg har forsøgt mig med loppefrøskaller, og så har jeg for en lille uge siden, taget Linamixen fra dem, hvilket har hjulpet en del.

Nu må jeg så ud og finde alternativer, da plagen skal have kalorier og protein, og åbenbart ikke tåler Linamix i mavsen.

Tine

- Nu med den fornemme titel, Mor -

- Oliver, 23/1-09. 55 cm og 3670 g -

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer nok an på årsagen
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 19:25

til den tynde mave.

Til vores pony har vi haft stor held med Solanums Colon Aid + at give ekstra mælkesyrebakterier ved siden af.

Mvh: AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 21:16

Få den tjekket for blodorm.. Dette indgår ikke i en alm gødningsprøve.. Det skal undersøges specielt..

Hilsen Stine

Stutteri Rø- Ponyer i smukke farver

Buckskin-Palomino-Smokey Black og BEC

- Husk at tjekke

Salgslisten

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 21:42

Mine fik meget tynd mave af noget alt for lækkert wrap.

0
0
Svar på denne tråd

YSY mod tynd mave....
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 01:04

Jeg har god erfaring med tynd mave/stress mave.

Prøv og købe YSY, mener det er fra brogården.

1-2 skefulde dagligt, og det virker virkeligt, og holder tilmed mavefloraen i god stand, også forebyggende !!

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Forresten:
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 02:39

Vores heste fik Yea Sacc hele sidste vinter - det gav perfekte maver, undtaget hos vores lidt specielle pony (jordspiser fra hun blev født til hun blev omkring to år).

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 11:27

nu efterspurgte jeg blot produkter der kan tag tynd mave/løbemave og ikke løsningsforslag til tjek af div. ting hesten kan fejle- faktisk nævnte jeg slet ikke noget om at det er fordi jeg havde en hest med problemet og det var derfor jeg ville vide det.

Nu er det så på plads;-)

Når så det er sagt skal det siges at del ige har fået ormekur for at se om det er pga orm- og det er en ormekur der tager alle orm heldigvis. Både blodorm og andre slags. Wrappen pt. er ENORM tør- men tvivler osse på det er det selvom de det tidligere sted ikke blev startet blidt op desværre. Men hælder til at det er linamixen som osse Tine har haft problemer med- desværre kan jeg ikke tillade mig af flere grunde at skifte linamixen ud med et andet foder, da han ahr svært ved at holde huld, og ikke må få sukker el stivelse.

Men igen efterspurgte jeg blot div. produkter til tund mave/tarmsaft og ikke div. forslag til at tjekke hesten for al verdens ting og sager.

Tak for forslag til jer der skriver om evt midler.

0
0
Svar på denne tråd

Bruger dette til islænder
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 12:07

Hej -

jeg har en islænder, hvis mave ikke bryder sig om "uregelmæssigheder". Når vi tager hul på en ny balle wrap, der er lidt anderledes end den foregående, sker det ofte at hun får lidt løbemave.

Sidste vinter brugte jeg kun YSY fra Brogården, men det har ikke været nok her i vinter. Efter at have fulgt en tråd på Joras om tynd mave hos plag, gik jeg over til at prøve Spillers High Fiber Cubes.

High Fiber Cubes er egentlig et fuldfoder, der også kan bruges til forfangne heste. Der er et link her: www.spillers.dk/284-201-283-high- fibre-cubes.htm. Det burde også kunne opfylde kravet om sukker-og stivelsesfri.

Da hun er opstaldet og jeg derfor ikke kan pille så meget ved menuen, giver jeg dagligt 200 g High Fiber Cubes sammen med lidt opblødte Speedi-Beet (roepiller) og en halv skefuld YSY, som supplement.

Det har holdt hende "splat-mave-fri" i de senest 4-5 uger.

Laila

0
0
Svar på denne tråd

Løbemave...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 12:44

Kender alt for godt til det, og det er ikke tynd mave.

Min hopper har tit haft det, og det er væsken der normalt skal komme ud sammen med hestepærene, der kommer ud for sig selv.

Hun har normale hestepære, men så kommer der en brunlig væske ud bagefter.

Hun fik en gang Colon aid fra Solanum og det fjernede problemet, og så hjalp det,at jeg tog havren fra hende, ihvertfald noget af den, nu fodre jeg hende med Cool mix fra Spillers.

Hun får kvalitets wrap hver dag, som er meget tørt, og gulerødder og hun har ikke haft tendenser til løbemave i to år nu.

Kunsten at være klog er kunsten,

at vide, hvad man skal ignorere.

0
0
Svar på denne tråd

hjælp .......
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 12:48

hejsa,

husk at være ydmyg, når man spørger om hjælp. Det kan være, du har 100% styr på, hvorfor du har brug for midler, så ku man vælge at skrive det først i stedet for at skrive det til sidst.

Folk skriver for at hjælpe. Ofte overser man noget, endda også top-prof. Vi er ikke så kloge som vi tror.

Lone

Jeg keder mig, derfor er jeg her

0
0
Svar på denne tråd

Midler...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 16:32

Der bliver spurgt om fra trådstarter, hvilke midler der findes, ikke noget om, hvorfor hesten har løbemave...

Kunsten at være klog er kunsten,

at vide, hvad man skal ignorere.

0
0
Svar på denne tråd

Det er rigtigt, at der bliver
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 19:14

spurgt om hvilke midler der findes imod løbemave og intet andet, men

er det ikke lige så vigtigt at vide hvilke midler til hvilke symptomer/høre folks erfaringer på hvad der har hjulpet?

Bare en tanke her fra, og en grund til hvorfor folk svarer som de gør .

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  15-02-2009 23:13

Kunne man ikke give hesten paraghurt ligesom vi mennesker tager når vi har racer mave ?!

Altså knuse et par piller og give hesten i dens mad ?

Det må da være en god og billig løsning :)

Just do it !

DV/Oldenborger/Hannoveraner

0
0
Svar på denne tråd

Bananer
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 06:58

Jeg har ikke selv været i en situation hvor jeg skulle behandle løbemave, men jeg har fået dette råd af to uafhængige meget erfarne hestefolk.

Overmodne bananer, gerne 5-10 stk. de første dage, man er ofte nødt til at tvinge den første i dem, men så får de smag for det og vil rigtig gerne spise dem.

Gud

giv mig Sindsro

til at acceptere de ting

jeg ikke kan ændre.........

Mod til at ændre de ting jeg kan

og Visdom til at se forskellen.....

Randi

0
0
Svar på denne tråd

Azina ♥Mal♥
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 07:25

nu spørger jeg i mit første indlæg KUN efter midler MOD maven så det er ikke noget jeg skriver til sidst- og hvorfor i al verden skulle jeg være ydmyg??? Folk vælger selv om de vil svare- og nu er jeg godt selv kalr over hvilke ting der kunne give denne mave, derfor behøver jeg ikke div. råd til hva han kan fejle ect- hvilket jo altså osse er grundlaget for jeg efterspørger midler til maven og ikke spor andet som en anden så pænt osse påpeger.

AnjaR: nej det er egentlig ikke lige så væsentligt- jeg kan på nettet bagefter finde de ting folk nævner og derfra selv finde mere viden ect hvis der oplyses om noget jeg ikke skulle kende til- pt var det blot fordi hukommelsen ikke altid kan huske alle midler i hovedet, og har brug for en kickstarter. Folk nævner jo heller ikke noget der ikke virker oftest- og gør de så kan det godt virke på min fordi det ikek har virket på deres.

Til alle andre, mange tak for svar.

0
0
Svar på denne tråd

Probiotikum Plus
Forfatter: 
Dato:  16-02-2009 10:29

Hej Stute

Min den ene har til tider løbemave. Første gang han havde det, snakkede jeg med dyrlægen og fik anbefalet at bruge Probiotikum Plus (fra Brogaarden) i 14 dage ca. og derefter YSY blandingen, som en anden også foreslår.

Som jeg forstår det, er YSY blandingen en mildere udgave af Probiotikum Plus.

Men det er de to produkter, jeg vil anbefale dig, som jeg har brugt med gode resultater.

Mvh Hanne

Med to skøre hestebasser;

Mickey og Shakespeare

Besøg dem her: www.hanneshest.dk

The toes you step on today may be connected to the legs

that support the a** you have to kiss tomorrow

0
0
Svar på denne tråd

HanneV
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 08:44

jeg takker mange gange.

0
0
Svar på denne tråd

Et alternativ
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 10:59

til linamix, som jeg har anbefalet dig før, er fiber piller fra NAG. Du kunne forsøge at køre hesten over på disse og se om det hjalp :) Det var ihvertfald en metode til at tjekke om det er lianmix der er synderen.

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

jannej...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 11:56

jamen jeg har ikke kunnet finde fiberpillerne fra NAG her omkring nogen steder? Har spurgt i foder butikkerne ect her og i Vejle- de har dem ikke her i Egtved området desværre.

og jeg har ikke kørekort så jeg kan køre efter dem - det lader sig først gøre når manden får kortet og kan finde tid til det pga arbejdet jo.

Ellers havde jeg skam gjort det.

0
0
Svar på denne tråd

Her bruger
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 16:40

vi i første omgang, ganske almindeligt gammeldaws godt hø til løs mave hos hestene....

Vi har heldigvis ikke (7,9,13) haft behov for 2. omgang, men det ville jo naturligt nok være dyrlægen....

Zamangah

GRAÆÆEEEØØØH...... JAAAAAAARRRHH..... Nemli....

0
0
Svar på denne tråd

Stute...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2009 18:47

Hvad siger de hvis man kontakter dem? Måske de gerne vil levere til en forhandler i nærheden af dig, hvis de ved at der er et marked for dem.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

jannej...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 09:57

det evd jeg så ikke for det ahr jeg dog ikke tænkt på at forhøre mig om- har du et tlfnr?

jeg tror bare ikke der er det store markede til det i denne egn- de fleste fodrer med det de vil, og resten har foderet med i prisen de steder de står herude omkring. Men jeg kunne prøve.

jeg mener dog at det ene af stederne ikke ville tag det ind desværre.

Kan du finde et tlfnr til NAG?

0
0
Svar på denne tråd

Når man kigger
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 12:16

På NAG's hjemmeside, så er der kun forhandlere på Sjælland.

Jeg kom til, at tænke på, at hvis mælkesyrebakterier kan hjælpe din hest, så tjek hos den lokale kvægbonde, om han har nogen stående. De bruger dem ofte til kalve, og de er noget billigere end alt andet, der er nemlig ikke et billede af en hest på pakningen

Sadel sælges, evt. byt. se præs.

Pony sælges, se præs.

Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves

Rideklubben Hammelev og Omegn

0
0
Svar på denne tråd

Showjumper(mias)
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 13:41

tror jeg hun hedder, hun sælger NAG fiberpiller i Jylland.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

altså min
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 14:26

--ene får oggså YSY han har også tendens til løbemave.

det virker, men jeg synes også det gør en forakle hvis jeg giver mash :)

Hilsen Mig:)

0
0
Svar på denne tråd

Equilibra
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 18:23

Jeg havde en vallak, som døjede med løbemave i flere år. Jeg forsøgte alle mulige ting, indtil jeg faldt over Equilibra.

Equilibra er et tilskudsfoder, som fodres ligesom alle mulige andre tilskudsfoderprodukter. Min fik det sammen med korn, da han ikke kunne tåle lucerne og roepiller. En stor hest skal have 500 g. om dagen. Der er tilsat nogle gærkulturer, som er gode for fordøjelsen og til at få maven i orden.

Foderet er lavet af en engelsk professor i hesteernæring og det er udviklet, så hesten udnytter foderet optimalt. Rent faktisk fik min vallak kun Equilibra og 1 kg. korn dagligt sammen med sit hø. Det tilskudsfoder jeg brugte før skulle fodres sammen med 4 kg. korn dagligt for at han kunne holde huld. Så måske vil du slå 2 fluer med et smæk, hvis hesten i forvejen er svær at holde huld på.

Du kan læse mere om Equilibra og se forhandlerliste på www.equidan.dk, som er den danske importør.

Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth ♥Figorina♥
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 18:36

hmm hva indeholder produktet og hvor fåes det- der må ikke være stivelse el sukker i det til ham- og han ahr svært ved at holde huld?

Som sagt er jeg sikker på det er pga linamixen- men dette kan jeg pr kun gå fra hvis fiberpiller virker- men dem er det jo ikke sikkert jeg kan få fat i desværre.

jannej: jo jamen jeg må se om hun er at finde jo.

0
0
Svar på denne tråd

jannej
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 18:37

det kan jeg ikek finde nogen under??

0
0
Svar på denne tråd

Equilibra
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 21:05

Her er linket til Equidans hjemmeside:

www.equidan.dk/ Default.aspx?CTYPE=7b2a5492-cccc- 45de-a8ee-1f36b59cefe6&ID=f7eee043- c02a-4801-acaf-7ee5fe7dd736

og produktinformation fra producenten - desværre godt nok på engelsk:

growellfeeds.co.uk/ prod_equilibra500/ equilibra500_productinfo.htm

Der er godt nok 3,5% melasse i pillerne, men husk nu, at hesten kun skal have 500 g. piller dagligt., så reelt er mængden kun 17,5 g., hvis ellers min hovedregning er korrekt.

Fodrer du med raket, racing eller andre mineraler eller tilskudsfoder udskifter du bare det med Equilibra og så holder du dig til samme foderplan som nu. Når det så begynder at virke, kan du altid justere om den skal have mere eller mindre af noget andet for at være i passende huld. Du vil sikkert hurtigt finde ud af, at hesten skal have mindre af de andre foderprodukter.

0
0
Svar på denne tråd

hun skriver
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 23:19

i min tråd om vitamin produkter herinde

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

jamen jeg
Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 06:02

takker og vil satrte med at se efter hende med NAG produktet så.

Ellers må jeg jo overvejde grønpiller i stedet desværre.

0
0
Svar på denne tråd

Loppefrøskaller
Forfatter: 
Dato:  25-02-2009 12:18

Hejsa

Jeg har også et forslag....Prøv med loppefrøskaller...Det kan i nogle tilfælde hjælpe på "løbemave"

Hilsen Dumsedinen

0
0
Svar på denne tråd

Loppefrøskaller
Forfatter: 
Dato:  25-02-2009 15:47

Jeg afprøvede loppefrøskaller til min vallak, og det var absolut uden effekt. Nøjagtig ligesom Zoolac kure, urter, A38 og de 100 andre ting, jeg prøvede til ham. Det var først da jeg opdagede Equilibra at jeg fandt noget, som virkelig virkede:-)

0
0
Svar på denne tråd

i går købte
Forfatter: 
Dato:  25-02-2009 19:57

jeg et produkt fra brogården/ysy - det er ikke ysy, men der står dette og brogården der på- det er lidt det samme- en gærkultur til mave og tarmfloraen, blot billigere og lavet af et andet middel. Da hovene trænger til en grundig tur, ja så blev der købt en 5 kgs biotinkur som efter sigende osse skulle kunne hjælpe på maven. Så den røde får i hoved og numse efterhånden-

han får æblecider eddike, de to urte/olie blandinger mod sarcoider, nu biotin og det andet til maven + foder. Jøsses...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har prøvet
Forfatter: 
Dato:  26-02-2009 17:00

rigtig mange forskellige ting til min pony, intet hjalp. Men kom til at tænke på at hvis a-38 hjælper på en hest`s tarmflora, så måtte paraghurt prøves, jeg gav 4 piller et par dage og løbemaven var pist væk. Jeg ved ikke om det er korekt at gi`dem men det hjalp.

0
0
Svar på denne tråd

Bobbyy
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 08:28

det er dem jeg osse har brugt- youghurt tabletterne- har været oppe på 4 + 5 prdag uden effekt fordi linamixen jo blev ved at lave bøvl- dette er jeg ved at gå fra og over på grønpiller, så må vi se om han kan kalre at gå på dem uden løbemave- ellers løber jeg tør for fodermuligheder til ham snart.

0
0
Svar på denne tråd

måske andet?
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 12:30

Det der hjalp bedst bå mins tendens til løbemave var en behandling ved Sidsel Sommer! - siden jeg fik hende for 3 år siden har hun haft tendens til våde prutter/let tynd mave. Der var mange ting der udløste det: ny wrapballe, for meget wrap pr. dag, vejrskift osv.....

Jeg har prøvet forskellige kure der skulle stabilisere bakterieflora og gærkulturer, Dia-non som til dels virkede, HUSK (3-5 mål dagligt) i et års tid efter en halmforstoppelse..... det der har gjort udslaget på min var at Sidsel rettede lidt på hende - de spændinger hun havde forplantede sig til resten af kroppen og tarmene og gav løbemave! - så siden November har hun kun én gang haft antydning af våde prutter!

Så bare for at sige at man (desværre) ikke altid kan fodre sig ud af det....

-forresten kunne jeg også se en positiv indvirking på hovene efter hendes våde prutter tendenser forsvandt!

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk :)

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 16:31

Følger lige med her da jeg netop har en drægtig hoppe der har våde prutter. Det har faktisk udviklet sig så hun taber pelsen der hvor det våde løber ned. Problemet er at hun lige så ofte laver helt almindelige hestepærer, så jeg har kløet mig noget i panden. Jeg troede jeg var den eneste i verden med det problem, så er helt lettet over at opdage denne tråd.

Jeg vil starte med at prøve Loppefrøskaller!

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider