|
|
| Tilvænning til græs |
| Forfatter:  |
Arild |
| Dato:  |
14-04-2004 09:14 |
|
Nu er vi jo nået til den dejlige tid hvor foldenen begynder at blive grønne, og det er skønt at lukke sine heste ud på det grønne græs. Men det dejlige grønne græs kan jo også være farligt for de kære heste.
Hvor hurtigt vænner I jeres heste til græsset?
Jeg har startet for 4 dage siden. De kommer ud på en græsfold hvor der er græs men det er jo ikke vokset så højt endnu. Men jeg har fået at vide at det ikke er mængden og tilvænningen er vigtig ligemeget hvor meget eller hvor lidt græs der er???
De gik ude i 2 timer igår og det kunne de godt tåle. Der er noger der siger at hvis de kan gå på græs 2-3 timer kan de også gå hele dagen.
Jeg spørger fordi jeg plejer at tilvænne dem langsomt over 14 dage, men det kan godt være at det er at gå lidt for forsigtigt frem. Så derfor ville jeg gerne høre Jer andre.
Mine heste har gået på jordfold fra omkring november. Hvis det har nogen betydning er der tale om 2 1 års og en hoppe på 13 år.
Kh Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som dig.... |
Dorte |
14-04-2004 09:58 |
|
Hej Maria.
Jeg gør som dig...tilvænner over 2-3 uger. Det er godt nok "et værre arbejde" og hestene er bestemt ikke tilfredse....de går langs hegnet i jordfolden og kalder.
De kommer først på jordfold med halm og hø....når græsset er tørt, altså uden dug m.m....kommer de så på græsfolden ½ time de første dage. Det øger jeg så med et kvarter de næste dage o.s.v.
Jeg er meget forsigtig, men har fundet det nødvendigt efter at ha' oplevet flere græskolikker i foråret.
Jeg kender dog mange der bare lukker deres heste direkte fra stald til døgnfold (mange løsdriftsstalde eller stutterier med især plage der skal køres på græs), hvordan de heste så kan klare det ved jeg ikke. Men måske mit græs er for stærkt i foråret?
Mvh Dorte
Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilvænning |
|
|
Jeg starter i maj og tilvænner over ca. 14 dage første uge 2 timer og så gradvist længere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine har haft lidt at nippe i |
Jeanie |
14-04-2004 11:12 |
|
- hele vinteren ,men da dette græs har været uden særlig meget power , ja så tilvænner jeg dem også !
De kommer om eftermiddagen ind på en lille fold , hvor der er kort , men frisk græs , der får de så lov at gå til de skal ind , det er et sted mellem 1-2 timer.
Jeg er næsten overbevist om , at der ikke sker noget ved at lukke dem på græs , men jeg vil nu alligevel ikke løbe den risiko , så langsom tilvænning.
Jeanie - Travfolk er fagfolk !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altid græsfold... |
|
|
Her går hestene på græsfold året rundt hele dagen... og så tilvænningen klarer de selv... (et stort naturområde med "lidt af hvert". Jeg tror kun jeg ville lave "tilvænning", hvis vi var længere henne på året hvor græsset er både kratigere og mere frodigt.
mvh. Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Laaaaaaangsomt... |
Christina (Frühmi) |
15-04-2004 08:41 |
|
Jeg tilvænner MEGET langsomt, men det skyldes i særdeleshed jo også at Frühmi har været forfangen for 2 år siden. Lulu kommer bare med i købet...he...så er jeg da dækket ind!
Jeg græsser op med 15 minutters intervaller, og helst to dage med samme tidsramme. Jeg græsser op til de er oppe på 6 timer - først herefter tør jeg lukke Frühmi på døgngræs.
Opskriften virkede fortrinligt sidste år - der gik hun på sommergræs fra juni til oktober uden problemer
Nogen vil måske mene at jeg tager en unødvendig chance ved at lade hende gå på græs, men jeg synes det hører med til et ordentligt hesteliv at komme på græs - hun kan jo ikke rides osv, så jeg synes det ville være synd hvis hun skulle være forvist til en jordfold resten af sit liv...
Chris, Fjederfoden & GrislingenAlle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selv syntes jeg at jeg havde |
|
|
været forsigtig,de havde gået et par timere i nogle dage uden problemer og afligevel lå medb sig med en græskolik om aftenen.
heldigvis reddede jeg den i land med en l olie og 2x15 minutters skridt med et kvarters pause og bagefter 30 minutters massage af vommen, så fik hun appetitten igen og jeg kunne gå roligt i seng!
så man kan ikke være for forsigtig.
hilsen berit
Kåret tinker hingst står til afbenyttelse, se mere hertinker hingst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjae... |
|
|
..
1 dag: 5 min.
2 -: 10 -
3 -: 15 -
4 -: 30 -
5 -: 45 -
6 -: 1 time
7 -: 1½ -
8 -: 2 -
9 -: 3 -
10 -: 6 -
11 -: 12 -
Og så kan de komme på døgnfold.
Sådan gør jeg.
Line&Darling&Queen Nogen der har en gulerod? Citat: Darling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| langsomt |
Britta |
15-04-2004 13:27 |
|
jeg vænner dem også langsomt til græsset, bruger 2-3 uger. Ikke så meget fordi jeg er bange for kolik, mere fordi jeg er bange for en forfangen hest.
Vi har endnu aldrig haft hverken det ene eller det andet.
Jeg begynder gerne med 15 min, og så lægger jeg lidt på hver dag. 
Hilsen BrittaBedækning tilbydes med frederiksborghingst, (ikke kåret) Hvorfor bruge magt, når det er med kærlighed, man når længst. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et par uger |
|
|
jeg begynder også med omkring 15 min og forlænger det så gradvist. Det er svært at få dem ind igen istarten selvom de får kerne som lokkemad.
Min erfaring er at når de er oppe på en time, er de så mætte af det at de godt gider komme ind på jordfolden igen af sig selv, så derfra er der ingen problemer.
Jeg bruger omkring to uger på at tilvænne dem at gå ude hele dagen(12 timer) - og når de kan dette kan de jo også gå natten med, hvis det er meningen de skal det. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 15 min. 2 dage af gangen |
|
|
Jeg tilvænner mine meget langsomt - over 3 ugers tid :
Dag 1 : 15 min.
Dag 2 : 15 min.
Dag 3 : 30 min.
Dag 4 : 30 min......osv.osv.
Når de når 2 timer, får de 3 timer dagen efter, så 4 timer, og så halvdags græs et par dage, og derefter heldagsgræs.
På denne (meget omstændige måde) har jeg undgået kolik og lign. på mine i flere år, så jeg synes sliddet betaler sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 15 min. 2 dage af gangen |
|
|
Jeg tilvænner mine meget langsomt - over 3 ugers tid :
Dag 1 : 15 min.
Dag 2 : 15 min.
Dag 3 : 30 min.
Dag 4 : 30 min......osv.osv.
Når de når 2 timer, får de 3 timer dagen efter, så 4 timer, og så halvdags græs et par dage, og derefter heldagsgræs.
På denne (meget omstændige måde) har jeg undgået kolik og lign. på mine i flere år, så jeg synes sliddet betaler sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg starter ud i god tid.. |
|
|
.. med at gå og græsse med min hest, da jeg af erfaring ved at når først hestene må komme på græs der hvor min står, ja så får de pludselig travlt og inden man ved af det er hestene helt ude, en stor del af hestene i stalden bliver næsten bare smidt ud hele dagen, og efter en uges tid er de ude hele natten..
Der hvor min hest står frygter jeg ikke forfangenhed, jo for islænderen og den helt lille, men de to vænnes også meget langsomt til det, men tror ikke der er den store fare for de store heste, der er ikke det store i græsset hos os, desværre..
Men jeg begynder i god tid fordi jeg ikke ønsker kolik, overgangen hvor hestene får mere græs og mindre foder kan godt være hård, især for en hest som min som har lidt meget af kolik tidligere, ligenu går jeg og græsser med hende en halv times tid, og lige snart de kan komme ud bliver det nok en times tid, og så begynder jeg at give hende youghurt, og det får hun så indtil hun har gået på døgnfold et par dage.. Ved også flere i stalden vil prøve med youghurt fordi de er bange for deres får kolik..
Men jeg vil prøve også i år at give min hest en halv time mere hver dag, det plejer at virke fint, og så er der jo også den motion vi begge får når jeg vandrer rundt for at fange damen som selvfølgelig ikke vil med ind, det vil hun ikke her i starten, midt på sommeren heller ikke, og igen ikke når de begynder at komme ind om natten, sjov hest, men tror den morer sig med at se mig gå og gå og hele tiden være tæt på.. Hehe..
Hilsen Conni & Leika hesten..
Nu medlem af Hestens Værn & Dyrenes Beskyttelse..Min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|