Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dårlig hovkvalitet
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 19:51

Hej

Jeg har en dejlig hest med fire hvide sokker (dvs. hvid-stibede hove) Den kan ikke have bagsko på i øjeblikket, da den konstant smider højre bagsko, og smeden jo ikke kan blive ved med at banke søm op i den. Hovene flækker sommetider ude i spidsene, og det er som om det er små snore der går op. Smeden fortalte mig forleden, at hoven er bygget op af de små snore, men at det er en smule abnormt at hestens hove hele tiden flækker lidt ude i spidserne og nærmest går op i små snore ude i spidserne. Nu er forhovene også begyndt lidt på det, og den tabte en forsko her den anden dag. Den er dog sat på igen, og den har ikke smidt den ENDNU ;-)

Så det tyder på at hesten har en dårlig hovkvalitet.. Den har også været plaget af en hovbyld, som tog over en måned om at blive god igen. Nu går den med såler på forbenene, for at sikre at der ikke sætter sig en sten op i det lille hul der er tilbage fra hovbylden.

Jeg har hørt at en Biotinkur vil være rigtig god for hesten, men min smed siger at det varer omkring et år før den virker.. Er der andet der kan være med til at forbedre hestens hovkvalitet? Evt. fodertilskud eller hovfedt?? Hovene virker dog ikke specielt tørre..

Håber meget på hjælp og gode råd :-)

Med venlig hilsen:

Anne Carlsen

med dressurhesten Ka-dó

- nu med krone og bølge!

Sov sødt Diablo Delight

- du vil altid have den største plads i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

Hoofmakker.
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 19:59

Det gjorde underværker på min fuldblod. Men ja det tager tid lige meget hvis du bruger. Det tager nemlig ca. 1 år, før den har en hel ny hov. Men jeg kunne se radikale forbedringer efter et par mdr. idet jeg kunne se på det nye hov oppe ved kronranden at det så bedre ud end det gamle. Så tålmodighed. Der er ikke andet for.

Mange knus fra Evidence, Spotlight, Celina og Lene

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

DV hoppeplag efter Colorado og A-Dur sælges billigt. Giv et bud.

Hoppemave udlånes.

0
0
Svar på denne tråd

Hvor kan det købes?
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 20:09

Hvor kan Hoofmaker købes?? Er der steder der er billigere end andre? Så må jeg prøve med det, for noget skal der gøres! Og jeg kan lige så godt begynde med det samme.

Med venlig hilsen:

Anne Carlsen

med dressurhesten Ka-dó

- nu med krone og bølge!

Sov sødt Diablo Delight

0
0
Svar på denne tråd

Hvad får den..
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 20:24

at spise, det hjælper ikke ret meget at fylde en kur i den, hvis hestens øvrige foder er helt ved siden af..

Dårlige hove kan komme af en dårlig mave, en god og sund hestemave kan producere b-vitamin selv..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 20:26

Jeg har hørt om det bedste på marked er Solanum Mega Biotin. :)
Jeg er selv lige begyndt at give min hoppe det, så kan ikke selv sige noget om det endnu.

Men kendte en som brugte det til hendes pony, og det var det eneste som virkede og smeden kunne tydeligt se en forskel. Han tabte normalt skoene meget ofte.

Simone & Ja'thopa OX
og parten Santana
- Brøderup Ungdomsskole 06/07

Mail/msn - Hjemmeside - Hestegalleri

0
0
Svar på denne tråd

Hoofmaker
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 22:20

Hej Anne

Jeg har også gode erfaringer med Hoofmaker. Du kan allerede efter et par måneder se på hoven, hvor langt den er vokset efter du startede kuren. Jeg havde samme problem med Calando, og havde faktisk en ridepause på 4 måneder, da hans hove gik helt i stykker pga. tabte sko.

Efter 2 x hoofmakerkur er det meget bedre, og han har ikke tabt en sko siden oktober måned

Du kan sikkert få hoofmaker gennem din smed. Det fik jeg i hvert fald. En kur til 2 måneder koster ca. 7-800 kr.

Hilsen Jannie - Der havde part på Hanne´s Stjerne engang. Vil du hilse både Hanne og Stjerne fra mig

0
0
Svar på denne tråd

Foder....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 09:09

Ja foderet har også en del at sige. Især vitaminer/mineralerne.

Mange knus fra Evidence, Elegant Spotlight og Lene

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

Part/passer søges i Helsingør.

0
0
Svar på denne tråd

Lille rettelse
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 11:01

Hesten kan mig bekendt ikke selv lave b-vitamin, det produceres af mikroorganismerne i hestens tarm. Disse mikroorganismer lever af hestens grovfoder, og jo mere varieret grovfoderet er, jo mere varieret bliver tarmfloraen.

Så hvis din hest ikke allerede får rigeligt grovfoder, og gerne så varieret som muligt, så ville jeg starte der.

Når den del er på plads kan tilskuddene så sættes ind.

Rikke

www.lipizzan.dk

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

Flere faktore
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 11:06

Er af betydning...

Tør fold( ikke noget pladder )

Tør boks.

Godt og rigelig mængde grovfoder fx. wrap ( ikke halm)

Mange timer på TØR fold.

Smeden kan, hvis han er dygtig, bygge hoven op med kunsthov så der er noget at sætte søm i.

Dyrt med kan blive den eneste løsning til der er horn nok.

Illum

En ristet bønne, sgu.

0
0
Svar på denne tråd

Hoofmaker
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 11:38

Jeg tror jeg prøver at købe noget Hoofmaker, og håbe at det hjælper :-) Det lader jo til at I har gode erfaringer med det, og det ville være skønt hvis der allerede begynder at vise sig resultat efter nogle måneder.. Jeg er i øjeblikket ved at finde ud af hvor jeg kan købe det..

Illum: Hesten går på en nogenlunde tør fold (når det regner meget er der mudret ved åbningen, men ellers er det nogenlunde tør. Hesten får 10 kg wrap pr. dag og får CoolMix fra Spillers. Boksen er tør og bliver udmuget hver dag..

Med venlig hilsen:

Anne Carlsen

med dressurhesten Ka-dó

- nu med krone og bølge!

Sov sødt Diablo Delight

0
0
Svar på denne tråd

Eller megabiotin
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 12:40

fra Solanum, de sender til døren

Det er alt hvad der skal være i, for at hest optager det.

Og det er mest biotin for mønt.

Illum

En ristet bønne, sgu.

0
0
Svar på denne tråd

Hoofmaker
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 13:01

Kan også sagtens sendes direkte til døren, og er det produkt som er det mest anbefalet produkt, hos de smede jeg har spurgt. Generelt er TRM´s produkter topkvalitet.

Annette

Escapology T, til avlsbenyttelse !!

Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM !!

Safemate folingsalarmer udlejes !!

51 point Leonid holstenerhoppe sælges !!

www.escapology-t.dk !!

www.stutteri-taldorf.dk !!

0
0
Svar på denne tråd

Hoofmaker og cronucresine
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 13:13

Hoofmaker i foder og cronucresine (jeg mener det staves sådan) i kronranden hver dag. Jeg bruger en børste med korte hår til at smøre det på.

Det virker på min hest, som også er rød med hvide sokker

- Camilla

0
0
Svar på denne tråd

En skrøne
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 13:54

At hvide hove er svage.....

Illum

En ristet bønne, sgu.

0
0
Svar på denne tråd

Illum....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 15:05

Ikke i følge min smed

Jeg kan i øvrigt oplyse at min hest aldrig har haft problemer med den ene mørke hov.

På min hest er der sågar en lille størrelsesforskel på den hvide og den mørke forhov, hvilket er helt naturligt. Jeg kan ikke helt huske forklaringen fra min smed, men noget med at størrelsesforskellen betyder også noget for kvaliteten. Noget med at jo tættere de lameller (mener jeg han kaldte dem) der udgør hoven er, desto stærkere er hoven. På en hvid hov sidder lamellerne åbenbart ikke så tæt som på en sort hov og derfor er den hvide hov større og hornet er mindre stærkt. Eller var det omvendt?

I hvert fald sagde han noget i den dur

- Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Lyse hove
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 17:50

Jeg har også altid hørt at de mørke hove er stærkere end de lyse. Min gamle hest Diablo (4 hvide sokker og helt lyse hove uden striber) havde dog utrolig stærke hove og gik uden sko stort set hele hans liv..

Jeg vil prøve at få fat på noget Hoofmaker - dey lyder helt vildt godt (Y) Min hest fik taget en blodprøve i fredags.. Det kan være jeg skal vente til jeg har resultatet fra den, for at se om den kan afsløre hvad han mangler??

Med venlig hilsen:

Anne Carlsen

med dressurhesten Ka-dó

- nu med krone og bølge!

Sov sødt Diablo Delight

0
0
Svar på denne tråd

Torskelevertran
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 17:56

Max havde også ret ødelagte hove i sommers.

Vi begyndte på Biotin i foderet der, og så¨får han smurt torskelevertran på hovene hver dag.

Så jeg er spændt på at se hvor stor forskel der er til sommer.

Her om vinteren er hans hove ok.

Torskelevertran er forresten billigst at købe i 5 liters dunke.

Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd

Og ifølge de 3 smede
Forfatter: 
Dato:  09-02-2009 12:26

Jeg har haft til Smukke GAnger er der INGEN forskel.

Og efter at have ejer en med 2 hvide og 2 sorte, kan jeg sige ingen forskel, elendige/gode alle 4..

Illum

En ristet bønne, sgu.

0
0
Svar på denne tråd

Zink skal der til
Forfatter: 
Dato:  09-02-2009 14:48

I et gammelt nummer af ridehesten læste jeg, at zink hjælper med at give hårdere horn og at det gør det ganske kort tid efter at man starter udfodringen idet zink kan optages i hornet (modsat biotin). Jeg mener at Hoofmaker også indeholder zink - så prøver du med det produkt, skulle hesten jo være dækket ind.

Som ejer af en af de hvid-fodede vil jeg dog sige, at sommetider kan man ikke fodre sig ud af vanskelighederne.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

De bedste og dyreste
Forfatter: 
Dato:  09-02-2009 14:50

Fra bla. Solanum indeholder OGSÅ Zink og Svovl osv osv alt det der skal til for at kunne optages.

Illum

En ristet bønne, sgu.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2009 17:14

Min smed siger også at det er en skrøne, at de hvide hove er svagere.

Jeg har faktisk kun heste med lyse hove, nu jeg tænker efter ... og deraf går kun 3 udaf 7 med sko.

Forøvrigt producerer heste selv B-vitamin, hvis de fodres optimalt med stråfoder.

0
0
Svar på denne tråd

hoofmaker
Forfatter: 
Dato:  11-02-2009 16:54

købes i www.dyrenes.supermarked.dk til 699.- plus forsendelse. Jeg har ikke fundet et billigere sted,---men måske andre har?

Mvh. Helle

0
0
Svar på denne tråd

Hoofmaker
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 21:13

Der er andre der også har anbefalet det, men jeg vil lige give endnu en anbefaling med på vejen :)

Min hest har fået 3 kure og hold da op en forbedring.

Dyrt - ja. Men helt klart det værd.

Harvester

"Jeg er et følsomt og intellegent menneske, med en klovns sjæl der altid kommer galt afsted"

Ukendt

0
0
Svar på denne tråd

Hoofmaker
Forfatter: 
Dato:  13-02-2009 21:43

Tak til alle sammen :-)

Jeg bestilte Hoofmaker ved min smed i torsdags, så nu må vi håbe at det virker på bassen ;-)

Tusind tak til alle!!

Med venlig hilsen:

Anne Carlsen

med dressurhesten Ka-dó

- nu med krone og bølge!

Sov sødt Diablo Delight

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil give
Forfatter: 
Dato:  14-02-2009 09:33

Illum delvist ret- jeg har en rød hest med sorte OG hvide hove. De hvide holder oftere lidt bedre end de sorte- MEN den forskel jeg har kunnet finde i hovene, og som kan gøre forskellen på om sorte el hvide hove holder bedst så at sige er foldforhold- hvide hove virker blødere end sorte og er der så mange flintsten el lig på fold tager de hvide hove nemmere skade og flækker når de træder på disse, fordi de KAN være lidt blødere- hvor de sorte tager mere skade af tørke i stedet - det er hva jeg ahr kunnet udlede af at ha en hest med begge dele.

De sorte har det nemlig værst om sommeren, og går oftest lettest i "stykker" nlrmalt- hvor de hvide oftest "kun" tager skade af flintsten.

www.nikon-pics4u.webs.com

www.123hjemmeside.dk/qantico

Traktordæk søges til hø på fold gerne leveret hvis du står og skal af med dine.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider