Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tyk unghest
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 10:20

Ja, så kommer der endnu et indlæg ang. fodring....

Men jeg har en unghest, 4 i år (reelt først til august) som er lidt for godt i stand!!! Han er Holstener/Araber, ca. 1,57, men vokser stadig.

Ikke fordi han er decideret overvægtig, men vil alligevel have godt af at tabe sig lidt.

Han får roepiller til morgen, til middag får han et kvart kilo havre, 150 g Regulator Complete, 3 kg hø og 1 kg wrap (begge god kvalitet) til aften får han det samme som til middag, dog kun 100 g RC.

Går på jordfold ca 6 timer (ikke mulighed for mere) og er i langsom tilridning, bliver redet ca 4 gange om ugen i 30-40 min. (skridt og trav)Skal dog til at rides lidt mere. Har lige haft kiropraktor, som roste ham meget, så han er klar til mere, dog med hensyn til at han stadig vil vokse noget.

Spørgsmålet er om jeg kan skære havren, eller noget af den, væk? Er opstaldet ude, så kan ikke ændre foder!! Elller får han så for lidt? Han er en meget livlig herre, mangler bestemt ikke energi!!!

0
0
Svar på denne tråd

hvordan tyk......
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 10:56

Hvordan er han tyk? der er jo stor forskel på halmvom og så desideret fedt...

"Ingen hest har græsset forgæves" citat: Steffen Brandt

...

Nu med en ny heste-ven... Thorleif Gøgholm has arrived..

Libero-Lucky - den største stjerne på himlen!
4.6.1997 - 11.7.2007....R.I.P.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 11:07

Jeg ville sige væk med havren og mere hø/wrap.

Desuen vil jeg anbefale dig at købe et måleband, så du kan følge vægten, især når du på et tidspunkt øger træningsmængden.

Omvendt vil jeg måske være lidt forsigtig med at tage for meget foder fra ham når du vil øge træningen, hvis han kun er lidt overvægtig, hvis du kan mærke de bagerste ribben, er det ikke sikkert du behøver ændre det store.

Jeg synes dog ikke den får særlig meget hø/wrap. Men 1'er pony som stortset ikke laver noget får meget mere, de skal jo hele tiden have adgang til mad. Hvad får han på jordfolden??? 6 timer uden grovfoder er for længe.

Folingsalarm købes eller ønskes til leje.

0
0
Svar på denne tråd

Tyk unghest
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 11:08

Han er lidt vommet, har i en periode fået lidt halm til at supplere hø og wrap, men det er jeg stoppet med nu. (står på tørv)

Har ikke orm, gødningsprøver er taget.

Udover lidt vom, er der også lidt for meget fedt, men som sagt ikke så meget. Dyrlægen sagde at han var liiige lidt for tyk og gerne måtte slankes lidt.

Svært at beskrive - der er rimelig nye billeder af ham på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

forstår jeg ret...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 11:30

Han får dagligt følgende:

roepiller

6kg hø

2kg wrap

250g R C

½kg havre

jeg synes faktisk at det ser fornuftigt ud - omend jeg jo ikke selv fodre med stivelse (som fx. havre). Hvis du synes han har for meget energi ville jeg skære havren væk - men jeg tror ikke det er havren han bliver fed af ...

Nu når du går i gang med træningen synes jeg at du bare skal forsætte som nu og så vil du sikkert se at fordelingen af de ekstra kg vil ændre sig!

"Ingen hest har græsset forgæves" citat: Steffen Brandt

...

Nu med en ny heste-ven... Thorleif Gøgholm has arrived..

Libero-Lucky - den største stjerne på himlen!
4.6.1997 - 11.7.2007....R.I.P.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider