|
|
| Ramte blodårer med penicillinsprøjte:-( |
|
|
Hej med jer. Min hest og jeg har bare været uheldige siden 1. juledag, hvor den kom ind med en skade fra folden over kronranden. Dybt og dyrlæge måtte rekvireres. Fik instruktion i, hvordan jeg skulle give den indsprøjtninger med penicillin. Efter første kur gik der 3-4 dage, så var den hævet og varm igen, og ny omgang penicilling måtte til. Uheldigvis ramte jeg en blodårer selvom jeg havde fulgt alle anvisninger og ikke fik blod med ud, da jeg trak tilbage i sprøjten før jeg gav den dosis. Resultatet var en hest som gik totalt i chok - det så meget grimt ud... jeg troede den døde.... men den kom over det. Siden da, har den ikke været sig selv - den har ingen lyst til at søge fremad når jeg rider, og den gøder igen og igen i ridehallen, og har en del luft - dette bevirker at den hele tiden stopper op og holder meget på sig selv. Den bryder sig ikke om jeg strigler den under maven, og i går fik den gjordkrampe i stalden til trods for, at jeg ikke strammede den hårdt overhovedet. Hun sprang grime og smuttede i panik ned af staldgangen.... Nogen af jer som har oplevet det samme og kan kende symptomerne?? Hilsen fra en trist hesteejer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, vi |
|
|
har prøvet det et par gange  Hesten fik penicillin i alt 120 dage (4 måneder i alt ), så 2-3 gange er ikke mange. Den ene gang stod dyrlægen ved siden af, og trøstede mig med, at det også skete for dem ind i mellem, selv om man gør det korrekt  Han sagde, at hesten får en slags hallucinationer, når hjælpestoffet i penicillinen kommer op til hjernen. Den første gang det skete var den værste. Der gik han helt ned i knæ og dejsede rundt, og så sprængte han kæderne på staldgangen og løb ud på folden, heldigvis stopped han lige før hegnet, men da min svoger så åbnede leddet, væltede han både ham og islænderen på vej ud  De gamle hopper skældte ham ud, fordi han opførte sig så tosset. Det tog ca 15 minutter hver gang, så var han nogenlunde sig selv igen, men bange. Men det var så dramatisk, at jeg hver dag var rædselsslagen for, om det skulle ske igen. Så jeg hadede at give dén sprøjte, selv om vi blev gode til det, og gav den 6 forskellige steder for ikke at genere vævet  Det var bare den eneste måde, vi kunne forsøge at redde hestens liv på ifølge egne dyrlægerne og dyrlægerne på KVL. Og det lykkedes desværre ikke, men vi havde haft ham i så mange år og var så glade for ham, - så hvad gør man ikke 
fra NinA
God, gammeldags, almindelig dressur rentaktet og foran lod  --o--
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Nina |
|
|
Var din også "syg" lang tid efter med maven? dyrlægen tror det er stress.. hun har også fået en plet på en håndsbredde på halsen hvor hun stort set konstant er varm og våd - bortset fra når jeg rider, så er det det eneste sted hun IKKE sveder. Jeg synes hun har ændret adfærd og er mere ængstelig og nervøs. I går da jeg ville tjekke vandkoppen som jeg iøvrigt gør hver eneste dag, fòr hun sammen og ville stikke af ud af boksen - det som om hun går og bliver forskrækket over alt og ingen ting, hvor hun før var den roligste hest i stalden..... håber godt nok det går over. Nu prøver vi med noget probiotikum (staves??) for tarmfloraen, og noget medicin for mavesår, som hun åbenbart kan have udviklet akut da hun gik i chok efter sprøjten. Det varede omkring 10 minutter med min - så trak vi hende i ridehallen hvor hun gik rundt og kaldte og var lidt desorienteret - efter en halv time var hun faldet til ro, så jeg satte hende i boksen igen - herefter gik hun totalt i panik, da hun åbenbart forbandt boksen med det som var sket hende. Prøvede i halvanden time at få hende til at falde til ro, med wrap,+ jeg var hos hende, men intet hjalp - måtte flytte hende til en anden boks hvorefter hun slappede af. Der stod hun så 4 dage, og kom derefter ind i en helt rengjort boks. Dumt at mig at forsøge i halvandet time, da hun klart var stresset i alt den tid.... men man gør jo hvad man tror er bedst i situationen.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjfhigehtig |
|
|
det har jeg godtnok aldrig prøvet før og jeg har godtnok givet mange sprøjter i mit liv, lyder da bestemt ikke rart
DEN 1/9 03 døde min stjerne
ZENTA MIN VEN R.I.P
PINTO HOPPEFØL SÆLGES FRA 1/12 08 SKRIV FOR MERE INFO OG BILLEDER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, det er |
|
|
ualmindelig ubehageligt  Men det var en stor dosis, og man kan komme til at dreje nålen en anelse, så den - selv om man har trukket tilbage, og ikke set skyggen af blod - alligevel rammer en lille blodåre  Det er ikke en stor åre, for det kan de slet ikke tåle. Dyrlægen sagde, at det var en normal reaktion i det tilfælde. Han så det naturligvis ikke ofte, men han så det ind i mellem. Nej, Grandi blev ikke angst i lang tid efter, nok ½ times tid i alt. I den halve time var han bange, og troede at der var trolde udenfor vinduet  Men han var i forvejen en letantændelig type, så han vidste måske, hvordan han skulle klare at være bange? Han fik aldrig dårlig mave af penicillinen, men han fik mavesår da vio forsøgte med tetracyklin, fordi der var mistanke om borrelia. Så fik han mavesyrepumpehæmmere, ligesom Losech eller Pantoloc til mennesker, jeg kan ikke lige huske navnet. Men det var samme slags, og meget dyrt  Og så fik han Pronutrin og probiotika. Mavesåret gik hurtigt over - men hans sygdom fik vi aldrig helt bugt med. Han var frisk som en fisk, når han var på peniccilin og indtil 3 uger efter. Så fik han feber igen og kunne ikke koordinere sine bevægelser  Efter den sidste kur på 100 dages penicilin, hvor der jo så gik 121 dage, hvor han var 'rask' - blev han syg igen, og så gav vi op  Han blev aflivet efter et par dage, vi nænnede ikke at køre ham ind til aflivning på KVL til obduktion, men fik bare dyrlægen og DAKA til at komme. Så ingen ved, hvad det var han fejlede 
fra NinA
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For mange år siden |
|
|
Jeg prøvede det for så mange år siden, som da Balalajka (hun bliver 16 til juni) blev fravænnet. Hendes mor fik en meget alvorligt yverbetændelse, hvor hun fik penicillin dagligt i flere uger. Hun reagerede på det enkelt dag. Hun blev helt slukket i øjnene og stod bare og bankede forknæene op i boksvæggen i 10-15 minutter. Men efter det var overstået, har jeg aldrig tænkt over at hun var anderledes på nogen måde. Nu blev hun så ikke redet, da hun kun gik som avlshoppe.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplage ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har en hoppe |
|
|
der er allegrisk overfor antibiotika. Dette fandt jeg ud af da vi selv sprøjtede, efter dyrlægens anvisninger, imod noget eksem, og hesten på 5 dagen total gik i spåner, rendte panden mod muren og gik i knæ. Det tog MEGET lang tid førend jeg kunne kende den igen, og jeg syntes det er meget tidligt du begynder at ride en hest der har været igennem dette, min var ikke på toppen i over 6 mdr. der var bare noget jeg ikke kunne definere ved hende. Min dyrlæge tilbød at komme ud og give noget imunsækende, da det er immunforsvaret der, i mit tilfælde, kæmpede imod antibiotikaen, men jeg valgte at sige nej tak, da det ville ødelægge min hest endnu mere at fortsætte med at stikke den.
Mendacem memorem esse oportere. * .oooO......... (....)...Oooo. .\..(...(....) ..\_)....)../. .........(_/..
Globus Clic Dressursadel sælges.
Mangler du en uddannet sadelmager i Nordjylland?? Se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nina: sørgeligt at høre med jeres hest - jeg afsluttede simpelthen behandlingen den dag, og nægter at give sprøjter igen - det må blive i pastaform næste gang jeg er uheldig!! Chelab: Hmm.... jeg kender godt det der med at der bare er noget udefinerbart ved hesten som er anderledes end det plejer at være, men umuligt at sætte en finger på præcist. Det er lige sådan jeg har det med hende - der er bare et eller andet forkert..... Jeg måtte gerne ride hende, og gøre det vi plejer - nu skal hun dog rides let de næste 14 dage pga. maveproblemerne. Hun fik fri i fredags, og lørdag tog vi en skridttur, men i dag var jeg i sadlen, og hun fik ikke gjordkrampe, og var pludselig ret så selvgående - ja næsten for meget så jeg tror medicinen mod mavesår, samt det gærkultur mod tarmsystemet begynder at virke - vi startede på det i fredags:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det værste!! |
|
|
min hest var ude for det helt samme da en nyuddannet dyrlæge skulle give hende en sprøjte. det var SÅ væmmeligt at se og hun væltede i boksen og fik en grim hudafskrabning over øjet. jeg har set væmmelige ting, -især da min første hest fik tarmslyng og lå i store smerter en hel nat (vagtdyrlægen mente ikke han kunne gøre noget), men det var næsten lige så grimt at se min nuværende hest få sådan et anfald i boksen! -Tænk hvis det var sket på staldgangen... da hun først var kommet sig, var der ikke nogle eftervirkninger og tror ikke umiddelbart det du beskriver har nogen sammenhæng med sprøjten, -men ved det ikke.
* Miss GiGi * Kåret i DH '07 Highlander; en savnet hest ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina68 |
|
|
Ja, jeg var godt nok heller ikke glad for det - men ehsten havde jo været syg i et år, og vi (ingen) anede jo, hvad vi skulle gøre  Det var KVL's og vores dyrlægers sidste bud på en behandling, og samtidig var de ret sikre på, at det måske nok skulle hjælpe. OG vi havde haft ham i 13 år - og var SÅ glade for ham  Sjovt, det var det fandeme ikke 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det :-( |
|
|
Min hest havde også tarmslyng sommeren 2007, så jeg har også tidligere set hende i stærke smerter - det er næsten ikke til atholde ud, når der sker noget med det kære dyr. Nina: samme dag som jeg stak Tequila i en blodårer, kom min datter trækkende med sin pony, som efter kodeledsforvridning nummer tre og godt gang i genoptræningen, igen stod med varmt og hævet ben ikke lige vores dag på rideskolen. Parleur blev aflivet for to uger siden, da han simpelthen ikke kunne komme over hans forvridninger - så der er stadig stor sorg hjemme hos os Derfor må det også godt snart begynde at være lidt mindre problematisk, og min hest skal bare se at blive rask nu - det er jo til at blive syg af alle de bekymringer. Vi havde Parleur et par år - tør slet ikke tænke på, hvordan det ville være efter 13 år 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det er |
|
|
stadig et savn, men vi har jo de andre. De giver bare ikke samme fede ridning (endnu)  Øv, synd for jer også 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|