Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ponymåling... med eller uden sko
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 08:26

Min datter har en stor 1'er pony som skal færdigmåles i år.

Han blev målt 1. gang i januar 2008 (som 7-årig) og var da 148 cm med sko(forsko).

Nu har vi så overvejet at pille skoene af ham, da vi har svært ved at finde en ordentlig (registreret) beslagsmed der kan få skoene til at sidde fast.

Mit spørgsmål går på, om det er smartest at færdigmåle ham med eller uden sko.

Vi er slet ikke ude i noget med at skære i bund eller lægge tynde travsko på for at holde mål, men hvis der er en sandsynlighed for, at han ligger på grænsen (dvs. er vokset 1 cm siden sidste måling) hvad er så smartest af hensyn til at holde mål.

På forhånd tak for jeres svar

Hilsen Pia

Ikke bare mor - men ponymor

0
0
Svar på denne tråd

Det har ingen
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 08:43

Praktisk betydning om den bliver målt med eller uden sko. De trækker jo bare skoen fra..

Sadel byttes/sælges

Pony sælges, se præs.

Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves

Rideklubben Hammelev og Omegn

0
0
Svar på denne tråd

Måling
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 08:52

Min datter har også en stor 1'er pony, som ligger lige på grænsen. Han er blevet målt siden han var fem år og frem til nu her i jan. i år, hvor han er 8 år. Vi har valgt at lægge sko på ham til måling (går iøvrigt altid med sko), af hensyn til, at han så trods alt måtte måle 149 cm. En sko er jo ikke nødvendigvis 1 cm tyk, så det giver lige lidt "spillerum". Vores har alle årene ligget på lige nøjagtig 149 cm m/sko, så det har selvfølgelig været med en vis form for nervøsitet ved målingen. Men der har heldigvis aldrig været problemer. Hvis jeg var jer, så ville jeg vælge at lægge sko på jeres pony. Det lyder ikke som om, at det skulle give nogle form for problemer, og slet ikke når den nu er 8 år. Den er næppe vokset 1 cm siden sidst. Og når den er så tæt på grænsen, så skal den nok blive målt til pony. Vores har som sagt haft fuldstændig sammen mål fra den var fem, men der er selvfølgelig forskel på racer.

Men som sagt, jeg ville helt sikkert måle den med sko. Held og lykke

Mvh.Bente

0
0
Svar på denne tråd

med sko
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 09:33

som måler siger jeg med sko hvis det er en pony i nærheden af grænserne for hver kategori, for en tynd sko er lovlig dvs feks 3-4 mm, og skoen trækkes ikke fra længere dvs at græsnen er enten 148 uden sko eller 149 med sko selvom skoen er tynd dvs man får 6-7mm forærende... som i nogen tilfælde er afgørende for om man har en stor kat 2/lille kat 1 kat 1 eller lille hest osv..

Så jeg anbefaler nyskåret med en brugt sko lagt på.... og det er fuldt lovligt.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Hej Bente og Karinae
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 09:36

Tusind tak for jeres svar - dem ku' jeg rigtig godt bruge

Jeg aflyser aftagning af sko i næste uge og venter til han er færdigmålt.

Hvis jeg ka' bruge din idé Karinae (med "loven" i hånden), så er det helt klart det jeg gør

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

Pil....
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 09:53

bare husk den ike skal have gamle/brugte sko + være langtået... den skal have smed 1-2 dage før målingen.

(og selvfølgelig inden såler/kiler etc for de tæller også med)

Jeg vil så tilføje at en pony for så vidt sjældent vokser 1cm i sit 8.leveår, men hvis ens ridning har ændret sig er dyret måske blvete mere muskuløst fortil/sat bagtil og det tæller jo med på manken hvor vi måler, desværre

Så en mere rejst pony fortil kan give ændring i målet (ikek rejst når den måles, men i den daglige ridning, dvs en form på dyret vi alle ønsker)

Karina

0
0
Svar på denne tråd

karinae
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 13:00

Det er det med ridningen der bekymrer mig lidt.

Da vi købte ham var nan næsten ikke blevet redet i 3 måneder og siden da er han blevet redet i seriøs dressur og spring ca 1 time om dagen...

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener med din sidste sætning altså det med at være rejst ?

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

At hele rygsøjlefaconen
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 22:22

ændrer sig med tiltagende samling.

Min tog 4 cm som 8 års, på stangmålet - da vi begyndte på mere samlet arbejde (jeg tror ikke han voksede som sådan, det ville da være for vildt)- men det er en hest -selvom han ikke er større end de "ponyer" der gik til EM for nogle år siden, 157-8 cm.

0
0
Svar på denne tråd

pil......
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 07:04

Som Eva også skriver så ændre hestne/ponyen facon i sin statur jo mere vi samler den i ridningen, dvs kræver den rejser sig fortil/sætter sig bagtil(afskub) altså heste med gode motorer.

Denne går at dyret for så vidt ikke ændre sin højde, men sin kropsbygning "vendes"... og derfor man måler til 8år, for her forventer man at dyret er udvokset + udd til en grad hvor ikek flere ændringer vil ske.

Historien om de store ponyer kender vi vidst alle, men det er nu en del år siden dette var fakta til EM, for selv FEI har de seneste 3-4år kontrolmålt/kasseret ponyer der er for store, dvs ike bare stolet på målet i FEI passet

De danske ponyer der var 156/158 "kiss me red sagen" etc, de er over 10år gl efterhånden.........

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider