Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Smed i morgen, hvad skal jeg gøre?
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 21:32

Jeg får besøg af smeden i morgen eftermiddag, da min ene hoppe har tabt en sko.

Nu har jeg så mistanke om, at min anden hoppe har fået sur stråle og jeg vil derfor have smeden til at kigge på hendes hove også.

MEN problemet er så, at hestene skal på fold i morgen inden smeden kommer og der er let smattet på folden. Så hopperne kommer ind med smattede hove.

Bør jeg vaske hovene på hoppen, som skal tjekkes for sur stråle eller skal jeg bare nøjes med at børste mudderet af? Hvad er bedst, når smeden skal tjekke strålen?

Jeg er lidt i tvivl, da jeg aldrig har haft eller passet en hest med sur stråle

Hvad ville du gøre?

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Når krybben er tom

...ja så er Jesus gået!

0
0
Svar på denne tråd

kan de ikke stå inde?
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 21:43

Når smeden kommer her, så står hestene altid inde indtil han kommer. Aftenen inden har de så fået skyllet ben, så smeden ikke kommer til en møgbeskidt hest. Det synes jeg nemlig ikke er helt fair.

Så er det ikke muligt at holde hestene inde denne ene dag?

Ang sur stråle, så skal du bare købe lidt sur stråle mix fra Blue hors og lægge i strålen på hesten en gang dagligt. Det plejer at hjælpe ret hurtigt.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning

HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

surstråle
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 21:46

???? er det ikke lige meget, surstråle ses da både hvis du vasker eller børster hoven ren ????

Det er vel lige fedt. Vi vasker ikke hove inden smed og han kan da godt se om der er surstråle.

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

Jeg har en nyåbnet sæk Racing mineral tilovers, da min kræsne hest ikke vil spise det. Der er ca. 19,5 kg tilbage.

Kontakt for pris

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 21:48

Mine heste går i løsdrift - ca. 1 time inden smeden kommer tager jeg dem ind og så får de børstet og håndklædetørret ben, det er min smed godt tilfreds med.

0
0
Svar på denne tråd

hove...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 21:49

Hvis ik de har mulighed for at blive inde, ville jeg lige skylle hovene på dem begge så ik smeden blir smurt ind i mudder

Og så er det osse nemmere for ham at vurdere hoven med sur stråle.

Ellers er der flere gode prudukter på markedet til sur stråle. Jeg selv har brugt noget fra Tika. Kan ikke huske hvad det hedder, men det er på en orange spraydåse så det er lettere at spøjte i den angrebne stråle

Lækker hesteejendom i Sakskøbing sælges

R.I.P Mispige. 14 april 2005- 17 august 2008

If you don't know me, don't judge me

Heidi

Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd

Vores smed
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 22:28

Vores smed foretrækker at hestene står inde indtil han har været der. Hvis det er strengt nødvendigt at de kommer ud, så skyl ben og hove på hestene så ikke han bliver smurt ind i mudder.

Sur stråle kan han se uanset hvad.

Mht sur stråle kan du også bare købe Trust Buster.....

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Rene og tørre helst
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 22:34

Smede foretrækker så rene og tørre hove som muligt.

Hvordan man så bedst muligt kan sørge for dette, må bero på en skønssag :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 22:50

Tak for jeres svar og her kommer nogen retur:

Mht at lade dem stå inde til smeden har været der, så er det lidt et valg mellem pest eller kolera, når han først kommer midt på dagen. Valget kommer nemlig til at stå imellem mudder i hovene eller to tikkende energibomber, som har yderst svært ved at stå stille på en staldgang, hvis de har stået inde og lumret i en boks i 18 timer! Derfor plejer jeg som regel også at få smeden ud om morgenen/først på formiddagen, så kan jeg nøjes med at udskyde udlukningen på fold i den tid, det nu tager for smeden at sko dem begge. Men nu er det så kun en enkelt sko det drejer sig om, så derfor ville smeden gerne slå det sammen med nogle andre besøg, som han har her i området i morgen...

Line: netop fordi jeg som sagt aldrig har haft/set en hest med sur stråle, så jeg kender ikke rigtig noget til det. Derfor var jeg i tvivl om, hvorvidt det var nødvendigt at vaske hoven, for at smeden bedst kunne tjekke for sur stråle eller om det ikke var ligemeget om den blev vasket. Men det har jeg så fået svar på nu, tak :-)

Det er netop pga sur stråle, at jeg ville vaske. Benene er ikke smattet ind, så smeden bliver fuldstændig smurt ind i mudder, det er kun hovene.

Tak for alle jeres svar, jeg ser deres hove an i morgen, inden smeden kommer og afgøre om de skal vaskes eller bare renses/børstes/tørres godt af.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Når krybben er tom

...ja så er Jesus gået!

0
0
Svar på denne tråd

min smed
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 23:49

beder mig om IKKE at vaske benene. SOm han siger, han vil hellere få lidt jord på sig, end at blive våd i r*ven :) Så børst hovene grundigt...

Synes det er lidt sjovt, så mange der skriver at man skal vaske benene. Hestene går vel på gode tørre folde, så der kun sidder lidt jord på hovene, ikke? ;)

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg plejer
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 08:47

At sørge for rene ben, da mine går i løsdrift, så de bliver lige skyllet engang.

I går nåede jeg det ikke (undskyld Niels) men det gik da alligevel, de blev børstet af på hovene, og lige tørret med et håndklæde istedet.

Sadel byttes/sælges

Pony sælges, se præs.

Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves

Rideklubben Hammelev og Omegn

0
0
Svar på denne tråd

Overstået
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 15:35

Så har smeden været her.

Frosten havde heldigvis sørget for, at folden ikke var videre mudret. Så det eneste jeg gjorde, var at rense hovene på hoppen, som jeg mistænkte for sur stråle. Og smeden klagede ikke, så det var åbenbart fint nok :-)

Og det viste sig heldigvis, at hoppen ikke havde sur stråle. Det var den ene baghov, som lugtede surt, men for en sikkerheds skyld tjekkede han alle 4 hove. Det viste sig, at der ikke var nogen tegn på sur stråle i baghovene. Til gengæld var der en anelse optræk til det i begge forhovene, hvilket man overhovedet ikke kunne se tegn på, før han begyndte at skære lidt i dem. Så det var kun godt, at hun fik dem tjekket :-)

Og så kostede hans besøg slet ingenting. Jeg havde forventet, at jeg i hvertfald skulle betale noget, for at få en ny sko på den yngste, for der skulle en hel ny sko på, den gamle var væk. Men nej det var gratis, hvilken service :-D

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Når krybben er tom

...ja så er Jesus gået!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider