Tak for jeres svar og her kommer nogen retur:
Mht at lade dem stå inde til smeden har været der, så er det lidt et valg mellem pest eller kolera, når han først kommer midt på dagen. Valget kommer nemlig til at stå imellem mudder i hovene eller to tikkende energibomber, som har yderst svært ved at stå stille på en staldgang, hvis de har stået inde og lumret i en boks i 18 timer! Derfor plejer jeg som regel også at få smeden ud om morgenen/først på formiddagen, så kan jeg nøjes med at udskyde udlukningen på fold i den tid, det nu tager for smeden at sko dem begge. Men nu er det så kun en enkelt sko det drejer sig om, så derfor ville smeden gerne slå det sammen med nogle andre besøg, som han har her i området i morgen...
Line: netop fordi jeg som sagt aldrig har haft/set en hest med sur stråle, så jeg kender ikke rigtig noget til det. Derfor var jeg i tvivl om, hvorvidt det var nødvendigt at vaske hoven, for at smeden bedst kunne tjekke for sur stråle eller om det ikke var ligemeget om den blev vasket. Men det har jeg så fået svar på nu, tak 
Det er netop pga sur stråle, at jeg ville vaske. Benene er ikke smattet ind, så smeden bliver fuldstændig smurt ind i mudder, det er kun hovene.
Tak for alle jeres svar, jeg ser deres hove an i morgen, inden smeden kommer og afgøre om de skal vaskes eller bare renses/børstes/tørres godt af.