Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bøjeprøver hvad er jeres holdning?
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 10:51

Ja et enkelt lille spørgsmål hvad er jeres holdning til bøjeprøver?

Jeg købte selv min islænder selvom han ikke gik igennem bøjeprøve jeg er sikker på hun bøjet ham halt. jg har haft ham i 1,5 år nu og intet har der været.

jeg må sige at jeg høre mere dårligt om de bøjeprøver og at mange egentlig ikke går igennem men stadig er super ridedyr og de ikke fejler noget.

hvad er jeres oplevelser med dem?

Ditte som skal være mor

www.klikhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

dobbeltmoralsk er jeg..
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 11:01

Jeg tror at alle heste kan bøjes halte (self. gøres det ikke med vilje), hvis det gøres for hårdt/forkert, men på den anden side tror jeg aldrig at jeg ville købe en der ikke var ren i bøjeprøven.. Men jeg vil også altid have taget røntgen af deres ben..

Gitte

Ville ønske Lille stadig var til..;-(

Kieffer Suleika grime sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 11:07

Se det er noget jeg glæder mig til at lære mere om senere i mit studie ;)

Umiddelbart er jeg ikke vild med bøjeprøver, men så længe jeg ikke ved noget mere dybdegående og teknisk om dem, er jeg ikke glad for at tage alt for kraftig stilling.

Umiddelbart er min holdning at det nok godt kan være et værktøj til at afsløre nogle potentielle haltheder, men det kan HELT sikkert gøres forkert, og jeg er ret bekymret over hvor forskelligt dyrlægerne tolker den prøve.. Nogle af dem bøjer ikke vildt meget, mens andre bøjer meget voldsomt og meget længe! Så jeg tror simpelthen der mangler noget mere viden i dyrlægeverdenen, eller en bedre beskrivelse af hvordan det skal udføres.

Jeg tror godt bøjeprøven kan være noget der kommer til at "gå af mode" sådan lige så stille....

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Lækker Kieffer Lusitano dressursadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

0
0
Svar på denne tråd

min veninde
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 11:11

havde en hest til salg.. dyrlægen bøjede hesten halt på alle 4 ben og køber sprang fra.. hun sendte så hesten i ridning og efter 14 dage fik hun en anden dyrlæge ud og tage bøjeprøve.. og han sagde den hest har aldrig fejlet noget..

men køber havde fundet en anden hest og var faktisk ked af at høre hun godt kunne ha fået "drømmehesten" alligevel..

min Tanje gik fint igennem bøjeprøve her i dec.. men der er aldrig taget røngten af hende.. min dyrlæge siger at det er bedst at tage bøjeprøve af en hest der er i træning.. (hvorfor ved jeg ikke lige)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 11:17

Jeg tænker også bare på hvis det var mig der blev holdt forkert så vil jeg sku også lige støtte lidt forsigtigt.

ham jeg købte da han ikke gik igennem haltede lig 2 små skridt også var det fint hvis det havede været konstant havede jeg nok fået nærmer undersøgelse.

men jeg tror at næste gang jeg køber så det direkte i røgten!

Ditte som skal være mor

www.klikhesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 12:23

En hest kan snildt være ren i røntgen, men uren i bøjeprøve.

Mvh

Janni

OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøver...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 12:26

Hej Ditte

Tja... den hest, jeg har nu, gik glat igennem bøjeprøven, så der var der ikke noget problem.

Min gamle hest fik gaffelbåndsbetændelse, da den var 14 år - pga. for meget ridning på hårdt underlag.

Da han blev halt anden gang tog dyrlægen bøjeprøve på begge forben, og min hest stejlede og var stokhalt - dyrlægen mente, han ligeså godt kunne aflive den på stedet... det var 27. december 1987, så den jul var ligesom ødelagt.

Jeg besluttede mig dog for at lade hesten få fri et par måneder, og så gå i gang langsomt igen.

Hesten blev aflivet for godt 5 år siden - 30,5 år gammel!!! Han blev aflivet pga. paradontose i tænderne og ikke problemer med bentøjet.

Jeg havde brugt ham til skovture, dressur, spring og kørsel, så hans ben var ikke blevet skånet på nogen måde.

Så hvad jeg mener om bøjeprøver... tja, det afhænger af - som flere af I andre skriver - hvordan man laver dem, hvornår man laver dem, og hvordan man tolker dem!!!

Held og lykke med din dejlige hest!

kh

Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 13:48

Jeg er både for og imod,for der er ingen tvivl om at en hest kan bøjes halt,men jeg har haft købt en pony,som ikke var ren i bøjeprøven ved køb,og nogle år sener,blev den aflivet pga. spat i det ben der ikke var rent i bøjeprøve.

Om det har været spatten,der var synderen i bøjeprøven,kan man jo kun gisne om,men idag ville jeg få taget røgten,hvis jeg var meget vild med hesten.

Næsten nye læderridestøvler sælges

Nye sorte cheval Noir forbensgamacher sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er imod...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 19:43

hvis jeg skal købe en hest, vil jeg ha den i røngten..

en bøjeprøve er i mine øjne et oldnordisk redskab, der skader mere end det gavner

Går dine heste og ponyer med svømmefødder på folden.
Er din ejendom ved at drukne i mudder, så ring og hør om vi måske kan hjælpe dig

vognmand/entrepenør

Per Christensen 20285450

0
0
Svar på denne tråd

Om jeg er for eller
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 20:07

imod ved jeg ikke... Men en bøjeprøve som er lavet korrekt (hvis man kan kalde det det ) kan måske afslører nogen ting, som man ikke ville kunne se, bare ved at lade den trave på hårdt underlag.

Jeg har så også denne tanke "hver gang jeg sætter mig på hug/ned i knæ og sidder sådan et stykke tid, får jeg da også ondt i mine led, og ømmer mig også når jeg så rejser mig og begynder at gå" Og sådan har hestene det vel også efter at en dyrlæge har bøjet det et stykke tid? Så at de ømmer sig lidt ved de første par skridt, tror jeg ikke som sådan, jeg ville være bekymret for. Men halter den og bliver ved et par skridt ville jeg nok få det undersøgt nærmere.

Synes faktisk det er lidt svært at tage stilling til, for jeg har også tit funderet over det....

Vh. Pernille

Den lykkeligste ejer af Skovbakkens Avalon:o)

0
0
Svar på denne tråd

Lidt for og imod
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 20:31

I følge min overbevisning, kan en bøjeprøve (korrekt udført) vise om hesten har svagheder der sansynligvis vil komme til udtryk nu eller senere - alt afhængigt af hvad man forventer hesten skal præstere selvfølgelig.

Røngten, kan derimod vise nogle fejl, som hesten måske aldrig vil blive generet af i praksis.

Hvis jeg skulle købe en hest, til andet end hygge og skovtur, ville jeg stole på bøjeprøven.

Men hvis jeg skulle give rigtig mange penge for den, ville jeg derudover også forvente at den var ren i røngten.

0
0
Svar på denne tråd

undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 21:09

Jeg mener det var i Sverige at man havde lavet nogen forsøg med bøjeprøver og her viste dig sig rimelig stor forskel på hvor mange newton der var lagt på af tryk, det var især stor variation blandt de mandtlige dyrlæger, mens kvinderne trykkede mere ens og bøjede mindre hårdt.

Den undersøgelses konklusion var at bøjeprøver ikke var nøjagtige nok fordi de ikke kunne udføres ens nok.

Man kan da håbe at man en dag kan lave et apparat man kan bøje hesten med som viser hvor meget tryk der lægges på. Jeg tror også på at bøjeprøver kan fange mange spat heste f.eks.

Omvendt er røntgenundersøgelser heller ikke altid entydige til at bestemme en hests brugsalder.

Jeg tror det er vigtigere at lægge vægt på en allround bedømmelse med ben hove, ryg, muskelsætning, se den løbe under rytter osv Derudover de gængse med luftveje, tænder, temperatur osv.

Jeg har er faktisk chokeret over hvor mange heste der går igennem handelstjek (og forsikring) med virkelige dårlige hove uden anden anmærkning end at den trænger til smed!

mvh

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  27-01-2009 22:40

Tja jeg synes bøjeprøver er ok hvis ikke hesten bliver bøjet for hårdt. Er ligesom mange andre herinde enig i at en hest altid kan bøjes halt.

Vores dyrlæge har i øvrigt den holdning at hvis der er noget galt med bentøjet vil det også vises sig hvis den bøjes let.

Mht til røntgen har jeg altså også oplevet heste som var ren i røgten men ikke i bøjeprøve el. ridning.

Man må nok minde sig selv om at disse prøver er redskaber til at finde fejl men ikke 100% sikre tests. Og forskellige dyrlæger aflæser dem forskelligt alt efter deres erfaring.

Personligt ville jeg nu nok altid få bøjet hesten inden jeg købte den. Hører jo også med i handelsundersøgelsen.....

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

5544578
Forfatter: 
Dato:  28-01-2009 20:25

jeg ville vælge det hele.

Min hest har været periodisk halt i ca. 4 år og det er på trods af at den har fine røngtenbilleder.(nu haltfri igennem 7 måneder) Så hvis jeg nu havde valgt at sælge dyret, efter første halthed kom (fejlbeskæring), så kunne jeg fremvise pæne billeder. hesten har desuden tørre ben, så ses kan det heller. Derimod ville den have vist halthed ved bøjeprøve, idet den efterfølgene (3 år senere) fik konstateret hovledsbetændelse (stadigvæk uden røngtenforandringer).

Så hvis jeg skulle købe en ny hest så skulle den have hele pakken..

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

bøjeprøve alene er ikke nok...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 11:18

Min hoppe har et dårligt forben = gigt i knæet hvor der er slået e stykke af efter spark fra anden hest.

Hun kan gå gennem en bøjeprøve med glans..

Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen

KLIK HER for at se hjemmeside

- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror ikke på bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 08:57

Jeg har også oplevet at en hest blev bøjet halt af en professionel dyrlæge fra Aalborg. Det var tydeligt at han ikke kunne lide hesten og han stod og vred i ledene og selvfølgelig viste den svage halthedstegn bagefter. Køber sprang fra og dyrlægen troede simpelthen ikke på at vi havde haft den til at gå studenterkørsel i flere sæconer uden problemer.

Jeg er også sikker på at en hest kan bøjes halt med vilje.

vi har også en anden hest i stalden, en gammel hest nu, men ikke desto mindre har den haft en karriere i hesteverdenen med military og andre internationale topplaceringer gennem en årerække. Hvis man laver bøjeprøve på den, går den heller ikke igennem, men alligevel har den været på topplan i mange år?

Jeg tror ikke på bøjeprøve, men den kan måske være vejledende, men KUN vejledende. Røntgen på benene kan gøre meget og endelig intuition og helhedsvurdering og førstehåndsindtryk.

0
0
Svar på denne tråd

bøjprøve for - imod
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 11:25

Hej

Jeg synes det er ok at lave bøjprøve på hesten, men det skal gøres korrekt af dyrlægen.

Jeg er så meget imod at man røngenfoografere en rask hest, bare for at være sikker på benene er i orden, fordi det for det første er skadelige stråling du udsætter hesten og fordi det koster altså en bondegård at få det gjort.

Min hest blev hverken bøjprøvet eller sendt til røngten da jeg købte hende for seks år siden, da dyrlægen synes det var helt hen i skoven at gøre da hesten er rengående og ikke viser svaghedstegn.

Hende jeg købt hesten af havde haft den i røngten da hun købte den i 2001 og da var hesten ren i røngten og gik lige gennem handelsundersøgelse uden anmærkninger på ben, ryg, tænder, øjene med videre.

Hesten har aldrig været halt i de seks år jeg har haft hende!

Mette

carper diem

0
0
Svar på denne tråd

bøjprøve eller ej
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 11:52

ps hun bliver 16 år til maj, så jeg synes sådan set det er godt gået at hun ikke har haft en enste skade i den tid jeg har haft hende.

carper diem

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-01-2009 20:01

Hvis mine ben blev bøjet op i x antal sek - så ville jeg sørme ikke gå særlig godt bagefter ;D ;D tvivler på jeg overhovedet ville kunne løbe ;D ;D

Jeg er imod - men da man skal have handelsundersøgelse for at få forsikret kræ'et - ja så følger bøjeprøven jo med......

Mvh Connie

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd

Siger ikke
Forfatter: 
Dato:  01-02-2009 13:45

Nok.

Smukke Ganger fik ikke fortaget en, hvad skulle det til for, han havde tørre lemmer.

Han var 15 og ret brugt i dressur.

Men han havde aldrig været halt af ingenting.

Illum

Je suis :-)

0
0
Svar på denne tråd

Normalt...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 08:42

... er jeg imod bøjeprøver, da enhver dyrlæge kan bøje hesten halt. Især hvis de ikke er uddannet hestedyrlæge.

Men i forbindelse med at min fik konstateret spat, valgte jeg at få foretaget en bøjeprøve, da dyrlæge alligevel var ude og skulle vaccinere. Heldig var han 100 % rentgående, så jeg har en god dyrlæge Og jeg havde forventet en reaktion på bøjeprøven, men heldigvis var han ren Men vi har nu heller aldrig mærket noget til det.

Men alligevel så må jeg indrømme at jeg ikke er sikker på at jeg ville købe en hest uden at den var bøjeprøvet. Dog ville jeg aldrig forlange det af en hest i vækst.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan - nu som rideVALLAK.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 14:19

Man kan som dyrlæge bruge en bøjeprøve til rigtigt mange ting. Bøjeprøven er udviklet til at belaste sener og led maksimalt. Dvs. der kan være mange årsager til en dårlig bøjeprøve og det er vigtigt at man sammenholder det med andre ting.

Dvs. at alle andre undersøglser er lavet først, dvs. kontrol af muskelfylde, kontrol af hove, kontrol af skeletet, samt af senevedhæftninger, grundig palpation af ben. Mønstring på buet spor, hårdt og blødt underlag.

Herefter vil en bøjeprøve kunne sættes ind i konteksten, dvs. at man kan vurdere om den betyder noget eller ej.

Man kan dog altid diskutere om en grads halthed på bøjeprøven er afgørende, men mere så viser det at der er en svaghed et eller andet sted. Dette kan skyldes mgl. træning, kodeledsforvridning og lignende.

Men man skal ikke negligere bøjeprøven, da den er en vigtig del af dyrlægens værktøj...

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 14:25

Ja nu har en bøjeprøve lige reddet mig fra at købe en rigtig fin hoppe - som ikke gik igennem bøjeprøven - da sælger så fik den røgnten undersøgt havde den udpræget slidgigt i forbenet.

Så der er ingen tvivl om at vores kommende hest skal kunne gå i gennem en bøjeprøve.

P.S. vores 16årige fjordhest er lige gået igemmen fuld handelsundersøgelse inkl. bøjeprøve - så det kan lade sig gøre

MVH

Helle

0
0
Svar på denne tråd

ups ups
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 19:11

Min var lige fyldt tre år, og alle frarådet mig at få ham bøjet prøvet, da ledene stadig er meget bløde.

Forsikringsdamen ville dog gøre et forsøg (selvom jeg have fortalt at det ikke nyttede). Hun droppede det, og så ham løs i ridehuset.

Min hest er hverken bøje prøvet, eller røgent fotograferet.

Hilsen Søde Julia,

Ups min *Guld-Pony*, jeg elsker dig

www.picasaweb.google.dk/jvvasnel

0
0
Svar på denne tråd

soIUGDSUOIOIH
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 19:21

jeg ville til hver en tid få bøjeprøvet en hest inden jeg køber den.

min sidste hoppe gik ikke igennem, derfor fik vi lavet røntgen, det viste sig at hun havde spat.. jeg fik rabat af sælger og købte hende alligevel...

mange heste kan bøjes halte, men vil også mene der er noget i vejen med de fleste af dem så...

ungheste bøjrprøver man normalt ikke..

take it isi

nu med kun én hest..

Tjalfe fra Vittarpnygård

0
0
Svar på denne tråd

Opdraget til
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 20:29

Jeg har arbejdet for dyrlæge hvor jeg har bøjeprøvet. Og ja - du kan bøje enhver hest halt... Mange laver fejlen at de bøjer lige op - men hvis de ikke er hestens normale bevægelsesmønster er det naturligvis forkert...

Til trods for min "opdragelse" fra dyrlægen fik jeg ikke bøjeprøvet min egen da jeg købte ham - han var 16 og har været konkurrencehest. Han stod fornuftigt på benene og havde holdt indtil da - så det "satsede" jeg på han fortsatte med...

Da han nærmede sig 20 havde jeg ham til et helbredstjek - for lige at få friske øjne på ham. Her blev han bøjeprøvet - og ja - så er han halt de første 5 skridt. Ville aldrig få røntgen på ham - er næsten sikker på der er noget at finde...

Han fungerer upåklageligt i hverdagen!

Men altså Ditte nu var det jo bare bøjeprøver du spurgte til - og jeg synes det er et fint stykke værktøj. Også til at lokalisere haltheder ved at bøje enkelte led for den sags skyld inden der lægges blokader osv.

Jeg vil generelt bruge bøjeprøven som indikator for om der er noget der skal ses nærmere på. Har ved de mange handelsundersøgelser jeg var med til oplevet den del heste der er bøjeprøvet og derefter røngtenfotograferede i forbindelse med handel - og det var mere end bare en enkelt hvor man fandt noget i det ben hvor der var udslag på bøjeprøven. Til gengæld kunne heste også gå rent gennem bøjeprøve - men der var noget at se på røntgen - om det så er noget der får betydning må man vurdere ud fra alder, brug indtil da osv...

Men de skal ses som en del af sammenhængen...

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider