Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Grantræer som læhegn til fold
Forfatter: 
Dato:  23-01-2009 17:04

Hej Experter

Jeg står overfor at skulle plante nogle grantræer som skal give skygge og læ for mine heste på folden.

Jeg har ladet mig fortælle at visse graner er giftige. (Jeg ved at taks og tjuja er giftige.)

Jeg tænker på om jeg skulle plante hvidgran og normansgran, som skulle være enormt hårdføre. Vil meget gerne høre jeres mening og erfaring.

Hilsen Annette

0
0
Svar på denne tråd

asgkjdahskj
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 14:47

Hvidgran og normansgran er så vidt jeg ved ikke giftige for heste.

MEN de er giftige for fostre - så har du drægtige hopper er det en ret dårlig ide! De risikerer at aborterer...

Desuden så æder heste jo gerne gran :) Så de skal i hvert fald have fred til de har fået fat - og ikke bliver slagtet af en hestemund.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 14:50

Jeg har nu ikke hørt at de skulle være giftige for drægtige hopper .

Min lever i bedste velgående endnu...

Kender også flere med drægtige hopper der får grantræer at "lege" med på folden...

Annemarie

Mor til Laura og Emma- 20-07-06.

www.123hjemmeside.dk/ GroenkjaerRamloev

Tvillingebarnevogn sælges.

Skriv for information.

"If you can dream it, you can do it"

0
0
Svar på denne tråd

jeg har nogle
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 15:39

grantræer ude på sommerfolden og hestene æder dem ikke.. de er omkring 15-20 år siger de lokale.. MEN der er myg i dem.. så jeg vil foreslå nogle andre træer til læ og skygge... for mine heste nægter pure at gå i skygge selvom der er 30 grader og sol og endda vælger de at blive ædt af klæg bare fordi det SUMMER af myg over ved grantræerne.. behøver jeg at sige jeg har forelagt gemalen at de skal fældes så tjørnen kan få plads,....... problemet er bare at vi ikke fyrer med træ.. så han gider ikke fælde træerne..

0
0
Svar på denne tråd

Det er en
Forfatter: 
Dato:  24-01-2009 23:13

misforståelse, at de er giftige for drægtige hopper. Mange mennesker tror det, for det har været skrevet masser af gange - men det passer altså ikke :-P

Grantræer er IKKE giftige - heller ikke for drægtige hopper ;-)

Vi havde en granplantage på folden et sted, vi havde hestene. Det var virkelig en god ting (y) (y)

Ikke så meget om sommeren, for det er rigtigt, at der kommer insekter nogle sommerdage, men resten af året og i regnvejr og om natten var de simpelthen så glade for deres 'skov' :-)

Skoven tog også af for den skarpe vind, og når det regnede, gik de ind i den og fik lidt ly :-)

De spiste af dem, kløede sig på dem, og legede gemme inde i mellem dem. De havde umådelig meget glæde af den skov :-)

Men giftige, det er de ikke. Landbrugets forsøgscenter Foulum lavede for nogle år siden et forsøg med at smide grantræer på fold, og anbefalede det så som en god idé. Det havde de nok ikke gjort, hvis de var giftige ;-)

Desuden er der grantæer på stort set alle folde i Norge og Sverige og masser af andre lande, hvor der alligevel er stor hesteavl ;-)

Påstanden stammer vistnok fra en opfattelse af, at stoffet tannin (garvesyre), som også findes i rødvin og te, skulle være synderen.

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider